Malèna (2000)

Italië / Verenigde Staten
Drama / Romantiek
109 minuten (originele versie) / 92 minuten (Amerikaanse versie / dvd-versie)

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Monica Bellucci, Giuseppe Sulfaro en Luciano Federico

Sicilië, 1941. De Tweede Wereldoorlog is in volle gang. Toch hebben de mannen iets heel anders aan hun hoofd. Een groep 13-jarige jongens is verliefd op de mooie Malèna, de vrouw van een plaatselijke soldaat. Eén van de jongens, Renato, volgt haar constant en bespioneert haar bij haar meest intieme momenten. Malèna heeft een betoverend effect op het mannelijke deel van de bevolking in het dorpje waar ze woont, maar de vrouwen hebben hun oordeel over de buitenstaander snel klaar.

avatar van John Barry
Als ik de berichten zo doorlees dan is bij veel mensen de verschijning van Monica Bellucci wat hun is bijgebleven. Belluci ziet er in de film inderdaad erg mooi uit. Maar de film heeft naar mijn mening veel meer te bieden dan alleen het mooie uiterlijk van Bellucci.

Het verhaal wat in de film verteld wordt is eigenlijk heel tragisch, het verhaal wordt echter voor een groot deel op humoristische en geestige wijze verteld. Dat bijvoorbeeld Malèna op straat loopt en dan door iedereen wordt nagekeken. ( de mannen omdat ze haar ze mooi vinden, de vrouwen vanwege jaloezie ) is eigenlijk wal ongeloofwaardig. Ook is wel wat ongeloofwaardig dat de puber jongens steeds van plek naar plek fietsen om Malèna te zien. Het is dus allemaal wat overdreven uitgewerkt, maar dat maakt het dus ook best geestig en grappig.

Hoewel wat overdreven uitgewerkt, vind ik het verhaal wat verteld wordt erg mooi en ook erg tragisch. De film laat treffend zien dat een mooi uiterlijk ook niet alles is. Sterker nog, het kan zelfs heel erg in je nadeel werken. Want in haar geval wekt ze alleen maar jaloezie op bij de vrouwen en misplaatste lust gevoelens bij de mannen. Het personage Malèna kwam trouwens bij mij in de film ook over als iemand die zich een beetje leek te schamen voor haar mooie uiterlijk. Malèna maakt verschrikkelijke dingen mee. Ze krijgt te horen dat haar man is omgekomen in de oorlog. Wat later sterft haar vader bij een bombardement. Om aan geld en voedsel te komen is Malèna gedwongen de prostitutie in te gaan. Als de geallieerden het dorpje bevrijden molesteren jaloerse vrouwen Malèna. Dit laatste vond ik trouwens een heftige scene. Eigenlijk heeft Malèna bijna alleen maar nadeel ondervonden van haar mooie uiterlijk. Malèna verlaat uiteindelijke het dorp. Een paar jaar later keert ze terug met haar dood gewaande man. Eigenlijk was dit een best pijnlijk moment voor de dorpsbewoners. Iets van schaamte is van hun kant voelbaar.

Dit hele gebeuren rondom Malèna word gevolgd door de puberjongen Renato. Hij is verliefd op Malèna. Hij is in feite een onzichtbare stalker van Malèna. Hij lijkt zichzelf een beetje als de beschermheer te zien van Malèna, maar gezien dat stalken van hem kan je afvragen of hij wel beter is dan de rest van het dorp. Ik vind Renato verlangen naar Malèna erg mooi uitgewerkt. Zijn droomscènes vind erg sterk. Ook mooi hoe hij Malèna aan het eind van de film helpt door een brief naar haar man te schrijven en zo de man op het juiste spoor zet naar zijn vrouw. Verder is het ook mooi om te zien hoe het personage Renato gedurende film steeds volwassener wordt.

De gehele film hebben Renato en Malèna niet echt een gesprek met elkaar. Maar aan het eind van de film komt het er dan toch van als Renato helpt de boodschappen op te rapen die Malèna op de grond liet vallen. Zij bedankt hem ervoor. Het voelde voor mij een beetje als een anticlimax. Ik had wel een wat uitgebreider gesprek tussen die twee aan het eind verwacht.

Het acteerwerk in de film is behoorlijk goed te noemen. Monica Bellucci weet haar personage goed naar te zetten. Ze heeft precies de juiste uitstraling voor de rol. Haar acteerwerk tijdens de martel scene vond ik erg sterk. Ook Giuseppe Sulfaro als Renato vond ik sterk acteren. Hoewel soms wat te theatraal vond ik het acteerwerk van de rest van de cast ook goed.

Het verhaal wat de film verteld is mooi. Maar de film kwam op mij vooral in de eerste helft wat hak op de tak over. Ik heb de korte versie van 92 minuten gezien. Misschien is dat de reden dat het eerste stuk wat rommelig overkomt. Ik ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar de langere versie.

De film vind ik erg sfeervol. De beelden van het dorpje in Sicilië vind ik prachtig. Dit alles wordt ondersteund door de sfeervolle muziek van Morricone.

Al met al een erg mooie film.

John Barry schreef:

Al met al een erg mooie film.

Helemaal mee eens! Ik, als leek, geloof wel dat je de typisch Italiaanse filmstijl moet begrijpen om de film te kunnen waarderen....en altijd fijn, die muziek van maestro Morricone

avatar van maxo922
Hier en daar magistrale, soms zelfs hemelse beelden. De sterke sfeer is constant aanwezig. Het verhaal is wat aan de simpele kant, wat absoluut geen probleem hoeft te zijn, als het maar niet langdradig wordt door een wannabe dubbelzinnig sausje. En dat is wat de film net zijn genialiteit ontneemt.

avatar van Donkerwoud
John Barry schreef:

Ongetwijfeld, maar Monica Belucci...

Nog net een voldoende, maar er had meer ingezeten. Het jongetje op de fiets is erg grappig, maar de mooie dame vind ik te treurig. Hoe ze zich kleed en opmaakt, past op een gegeven moment niet bij haar gemoedstoestand. Waarom niet een beetje aanpassen als het hele dorp je vervloekt of niet gewoon weggaan en weg blijven?

avatar van IH88
Maléna

Sfeervolle film met een betoverende Monica Bellucci. Maléna is een coming of age verhaal over de jonge Renato, die geobsedeerd raakt door de bloedmooie Maléna. Maar daarnaast is de film ook een tragisch verhaal over Maléna, die te maken krijgt met de haat, afgunst en jaloezie van een klein dorp.

Maléna is een wat afstandelijk en onbereikbaar personage, maar daarom is het des te knapper dat regisseur Tornatore en Bellucci er toch voor zorgen dat je met haar gaat meeleven. Vooral op het laatst zit er een gruwelijke scene in die dwars door je ziel snijdt. Maar voor de rest kiest Tornatore voor een rustig tempo met een prachtige cinematografie en heerlijke muziek van Morricone. Met een voortreffelijk laatste gedeelte waar je de hypocrisie van zo'n klein dorp ziet, maar ook de connectie tussen Renato en Maléna. Mooi.

avatar van durange
Geweldige film voor als je hem ziet zonder vooroordelen. Het is geenszins een 'coming-of-age' story, hoewel hij zo vaak wel wordt gelabeld. Als je hem gaat bekijken met die gedachte dan is hij inderdaad tegenvallend; want de protagonist ontwikkelt zich nauwelijks in de film. Noch ontwikkelt de titelkarakter zich. Het is geen film die draait om te ontwikkeling van de karakters erin; het is een film om de chaotische samenleving en om hoe gemeen mensen kunnen zijn. Het gaat om de vloek die het vrouwelijk schoon kan zijn en de consequenties van dien.
Het is ook geen oorlogsfilm. Als je graag een goede film over de Tweede Wereld oorlog wil zien dan raad ik onder ander Life is Beautiful aan. Oorlog staat op de achtergrond (en op de voorgrond als je Malena als allegorie voor Italië wil zien: mooi maar gecorrumpeerd).
De cinematografie is prachtig en Monica Bellucci is vrouwelijke perfectie ten top en als vrouw heeft deze film veel emoties bij me losgemaakt. Hoe ver willen mensen gaan om je te breken uit jaloezie?