Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Malèna (2000)

Italië / Verenigde Staten
Drama / Romantiek
109 minuten / 92 minuten (Amerikaanse versie / dvd-versie)

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Monica Bellucci, Giuseppe Sulfaro en Luciano Federico

Sicilië, 1941. De Tweede Wereldoorlog is in volle gang. Toch hebben de mannen iets heel anders aan hun hoofd. Een groep 13-jarige jongens is verliefd op de mooie Malèna, de vrouw van een plaatselijke soldaat. Eén van de jongens, Renato, volgt haar constant en bespioneert haar bij haar meest intieme momenten. Malèna heeft een betoverend effect op het mannelijke deel van de bevolking in het dorpje waar ze woont, maar de vrouwen hebben hun oordeel over de buitenstaander snel klaar.

Meneer Bungel
kappeuter schreef:
De Koreaanse dvd (regiovrij) heeft dus de originele cut met Engelse ondertiteling.
De langste versie zou dus 109 moeten zijn? Ik heb die Koreaanse bekeken en die duurt 1 uur en 43 minuten. Dan moet er dus nog een versie zijn?

-edit- pardon, ik lees het al in de recensie die je plaatste: ''The NTSC conversion of this PAL source would also account for the 103 minute running time of the feature on DVD.''

-edit2- het volgende is ook wel bijzonder: ''There appear to be no cuts although Korean censorship means that certain images have been masked with a huge black circle. This only applies to the picture when the Korean subtitles or no subtitles are selected. If you select English subtitles, you can view the film uncut and uncensored - a curious anomaly.'' Gelukkig had ik de Eng. subs ingeschakeld.

avatar van Franklin1975
Ik heb afgelopen week de Italiaanse dvd gedownload en gezien en er zaten Engelse ondertitels op. Maar volgens Amazon.it hebben beide dvd's (enkele dvd en dubbel-dvd) géén Engelse ondertitels. Het gaat uiteraard wel om de volledige 105 minuten versie.

Trouwens, als je bij de film No Cuts zet en de vermelding dat deze 12 minuten korter is zonder de naaktscenes, dan is dit toch een Cut-versie en niet de No Cut-versie???

kappeuter schreef:
CUTS:
R0 SE Korea - (Spectrum DVD) - No Cuts - Original, longer Italian Version.

R1 America - (Buena Vista Home Entertainment) - No Cuts - Shorter International Version. This Version is 12 minutes shorter, and the scenes of nudity and sexual content of Malena and the young boy are missing.

R2 France - (Universal Pictures) - No Cuts - Shorter International Version. This Version is 12 minutes shorter, and the scenes of nudity and sexual content of Malena and the young boy are missing.

R2 Italy - (Medusa) - No Cuts - Original, longer Italian Version.

R2 LE Italy - (Medusa) - No Cuts - Original, longer Italian Version.

R2 United Kingdom - (Buena Vista Home Entertainment) - No Cuts - Shorter International Version. This Version is 12 minutes shorter, and the scenes of nudity and sexual content of Malena and the young boy are missing.
(Bron)

DVD Beaver review vergelijkt aantal uitgaves:
DVDBeaver.com - Malèna

Recensie
The Digital Fix - Region 0 DVD Video Review

Hier te koop:
Malena (DTS Special Edition) Uncut Version 2 Discs: Amazon.co.uk: Film & TV

Voordelig op eBay:
MALENA / Monica Bellucci / 2 DISC S.E DVD SEALED | eBay - cgi.ebay.nl
MALENA (2000) Monica Bellucci 2-Disc S.E DVD *NEW dts | eBay - cgi.ebay.nl

Op Amazon UK staat trouwens helemaal geen tijdsduur bij vermeld. De film komt ook op blu-ray uit, maar ook daar geen vermelding van tijdsduur (Amazon, Play). Zucht...

bij boekenvoordeel zit die nu in actie 3 voor 5 euro. is dat de verlengde versie of niet? laat iets weten aub

Op het moment dat Monica Bellucci er blijk van geeft dat ze kan acteren, mogen jullie me wakker maken.

avatar van Phantasm
Redelijk drama, ik heb dan ook de verkorte versie gezien.

avatar van interista2001
Nooit geweten dat mijn dvd geknipt was, toch maar even de uncut besteld uit Italie. Gewoon omdat ik niet tegen censuur kan en voor Monica Bellucci uiteraard

avatar van blurp194
Brilliant mooie beelden van het dorpje, de mensen en vooral natuurlijk van Malena-Monica. Maar daar blijft het dan wel een beetje bij. Doordat we door de ogen van het voyeuristische kleine ettertje Renato kijken, blijft wat Malena beweegt verborgen achter wat we niet zien. Jammer. Het verhaal blijft daarbij een beetje steken in nogal wat vrij platvloerse, flauwe grappen. Jammer. Net zoals het 'typisch Italiaanse' gekrakeel en gedoe wel wat erg overdreven wordt. Jammer. Het eindshot ramt het er nog eens extra hard in, als samenvatting van alles wat er mis is. Dat had toch een heel stuk beter gekund.

Overdreven gedoe. Daar blijft het bij.

Word bij het doornemen van de reacties niet erg vrolijk. Sterren die alleen voor Bellucci zijn, opmerking als dat de film op Bellucci na niet veel voorstelt en ga zo maar door. 'Jullie' moeten lekker in dat dorpje gaan wonen. Ja Bellucci is erg mooi, maar de film is veel meer dan dat. Het is een prachtig coming of age verhaal. Malena is een mooie combinatie van humor (het geslaagste stuk) en drama. De schoonheid van een vrouw die meer indruk maakt dan de oorlog vond ik erg geestig uitgewerkt. Vooral in het eerste half uur (van de verneukte versie, eeuwig zonde) werkte de film als een trein voor mij. Malena kan zich dan meten met Cinema Paradiso, die ook al zo sterk begon. Net als die film zakt het allemaal iets in, maar het blijft vrij sterk.

De film ziet er trouwens geweldig uit. Je waant je echt op het Sicilie van de jaren '40. De prachtige muziek van Morricone maakt het af. Een klein meestwerkje. Jammerlijk toegetakeld op dvd en helaas wat vergeten.

Tornatore lijkt de jongste van de grote Italiaanse regisseurs en hij kan zich wat mij betreft meten met mensen als Scola, de Sica, Rossellini, Pasollini, Antonioni, Taviani en Bertolucci (en nog niet met regisseurs als Visconti en Fellini).

Aardige film, maar Tornatore blijft toch vrij ver verwijderd van zijn meesterlijke Nuovo Cinema Paradiso. Probleem is niet zo zeer het verhaal en de mooie beelden, maar Monica Bellucci. Ze ziet er natuurlijk weer spectaculair uit. Het is echter duidelijk dat Bellucci bij het uitdelen van acteertalent niet vooraan gestaan heeft. Maar ze mag niet klagen, want ze is fysiek meer dan afdoende gecompenseerd.

avatar van nilserr
Weinig bijzondere film die je snel weer zal vergeten. De muziek van Morricone is sfeerverhogend en het jochie acteert uitstekend. Ook de beelden van Sicilië doen mooi aan en de art-direction is uitstekend.

Na afloop bleef er bij mij echter toch een ontevreden gevoel steken. Bellucci kan er dan wel prachtig uitzien, acteren kan ze voor geen meter. Ook de ouders van de hoofdpersonen, de vader van Malena alsmede vele dorpsbewoners, zijn pure karikaturen. Hoewel het geen lange film is voelen veel scenes toch als overbodig. En dan komen we bij het einde, wat zeer geforceerd aandoet.

Tornatore haalt het niveau van zijn vorige pareltjes als Nuovo Cinema Paradiso op geen enkel moment. 3 sterren, niks meer niks minder.

avatar van DragQueen
Onlangs de 'Uncut' versie gezien. En hoewel er weinig verwachtingen waren, bleek het toch zeer de moeite waard. De film is buitengewoon onderhoudend. Het verhaal steekt goed in elkaar, en heeft een prima uitwerking genoten. Het camerawerk is ook voortreffelijk. De prachtige omgevingen van Sicilië zijn erg mooi in beeld gebracht. Ook de sfeervolle soundtrack draagt zijn steentje bij. Verder acteert de schitterende Monica Bellucci erg overtuigend, evenals de rest van de cast. 4 Sterren.

Uitstekende film over een jongen, die net als de rest van de mannen uit het dorp, nogal een zwak heeft voor de mooiste vrouw uit het dorp. De film speelt zich af in Italië ten tijde van de tweede wereldoorlog. Een coming-of-age verhaal dat theatraal verteld wordt en een fijne nostalgische sfeer heeft. Mooi camerawerk en mooie muziek van Ennio Morricone. Monica Bellucci zet op een mooie wijze een tragisch personage neer.

Ik heb overigens de ingekorte versie gezien, wellicht dat de originele versie 4.0 sterren waard is.

Vandaag nog maar eens bekeken en dit keer zelfs in HD (de originele versie, de laatste keer dat ik de originele versie zag betrof het een XviD versie). Hoewel het verhaal en de uitvoering gewoon goed zijn kijk je deze film vooral natuurlijk om de bloedmooie Monica Bellucci die in HD in de originele versie volledig (en ook regelmatig bloot te zien is ) tot zijn recht komt. Behalve Monica Bellucci zien de omgevingen van Sicilië er ook adembenemend uit in HD. Omdat ik nu de originele versie eindelijk in HD heb gezien verhoog ik dan ook mijn stem.

avatar van Richard_Voorhees
Ik was hier nou niet zo kapot van. De fantasieën van het jonge ventje zijn wel vermakelijk, maar verder vond ik het nou niet zo'n bijzondere, beetje voorspelbare film.

avatar van stipstap
Ik vond het boeiend en best wel dramatisch, heel het gebeuren rond Malena. Haar schoonheid is haar troef en ondergang tegelijk. Een onderhoudende film, met mooie cinematografie.
En Renato wordt geweldig goed gespeeld

avatar van Decec
Een matige komedie/drama/romantiek/oorlogfilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Jong acteur keek alleen maar oudere dame (actrice), is zo saai...
Geen breedbeeld, alleen 4:3...
Geen HD aanwezig...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Geen moeite waard...

Decec schreef:

Jong acteur keek alleen maar oudere dame (actrice), is zo saai...

Hij was er op verliefd! De allereerste keer is de intensiteit het hoogst. Een eerste liefde kan de meest intense hartstocht van je hele leven zijn. Dat gevoel kreeg ik toch bij het zien van de verliefdheid van Renato op Malena.

avatar van Brix
Met die "oudere dame" zou ik wel mijn laatste dagen in het bejaardentehuis willen doorbrengen

avatar van gillie24
Ik vond de recensie in de Veronica-gids behoorlijk treffend:

De Tweede Wereldoorlog woedt in alle hevigheid, en ook op Sicilië zijn veel mannen van huis om aan het front te vechten. Eén van hen is de man van Malèna (Bellucci), een verlammende schoonheid die alle mannen en jongens in haar dorp het hoofd op hol brengt. Als het nieuws arriveert dat haar echtgenoot is gesneuveld, komt alle jaloezie en bekrompenheid bij de dorpsbevolking boven en keren de hypocrieten zich tegen Malèna. Alleen de 13-jarige Sulfaro blijft haar fanatiek vereren. Regisseur Tornatore probeert met de belevingswereld van de Siciliaanse jongen eenzelfde sfeer te treffen als in zijn Cinema Paradiso, maar bij dat meesterwerk haalt Malèna het bij lange na niet. Afgezien van de prachtige beelden van Sicilië en de al even oogverblindende Bellucci, is de film niet adembenemend.

Bellucci: een verlammende en oogverblindende schoonheid.
De allermooiste ooit? Ik denk eigenlijk van wel, ja!

avatar van stipstap
Ik ben het hiermee niet eens Het is een verhaal over de liefde van een jongetje ten aanzien van Malena. Door de passie voor haar verliest hij het besef van de wereld en wordt een ongeleid projectiel. Nooit zal Renato iets mee maken dat er qua intensiteit aan kon tippen of wat hem een even goed gevoel gaf. Malena zal hem de rest van zijn leven qua herinnering bijblijven. En hij zal waarschijnlijk altijd naar iets zoeken wat zij is.

avatar van gillie24
Het is de Veronica-gids, hè? Daar moet je niet al te hoge verwachtingen van hebben, het ging mij om het uiterlijk van Bellucci na aanleiding van de reactie van Brix.

Opzicht heeft de Veronica-gids wel enigszins gelijk want Monica Bellucci krijgt in de 92 minuten (Amerikaanse versie / dvd-versie) versie minimaal 1,5 punt en in de 109 minuten (originele versie) versie minimaal 2,5 punt.

P.S. er zijn overigens maar weinig personen die deze film minder dan 2,5 punt hebben gegeven.

avatar van david bohm
Film over een aantrekkelijke dame gespeeld door Bellucci die in een dorp op Sicilië wordt aanbeden door de mannen en gehaat door de vrouwen.
De jonge Renato ontpopt zich tot haar meest fanatieke stalker maar is te apathisch om op haar af te stappen. Het wordt allemaal nogal theatraal gebracht en de schoonheid van Bellucci weet het voor mij ook niet allemaal te redden.
Redelijk.
Heb de uncut versie gezien trouwens.

In de uncut versie, zijn er dan ook extra naaktscenes met Monica Belluci te zien?

Jazeker en best veel ook

Mama mia, wat een film! Had hem enkele jaren geleden al eens gezien op tv en was toen zeer onder de indruk. Maar dat zal wel een ingekorte versie zijn geweest. Dit keer de ongecensureerde versie gezien (waarom denken mensen dat ze het recht hebben zomaar de schaar te zetten in het werk van anderen, louter om hun eigen bezopen ideeën te bevredigen?).

Lees hier nogal wat kritiek van mensen, die vooral vanwege het bloot van Monica Bellucci naar deze film hebben gekeken, maar er verder niet veel aan vonden. Typisch geval van verkeerd publiek voor de verkeerde film, denk ik dan, zoals dat in de bioscoop ook wel eens voorkomt. Oké, Monica is mooi en verleidelijk, maar de film gaat over zoveel meer. Lees daarvoor de recensie van mister blonde, waar ik me helemaal bij aansluit.

Zelden zo'n fraai beeld van het Italië in de Tweede wereldoorlog gezien. Film steekt Una Giornata Particulare van Ettore Scola en Novecento van Bertolucci naar de kroon. Ze liepen natuurlijk, evenals in Duitsland, allemaal achter het fascisme aan. Alleen toen het kaartenhuis ineenstortte in 1943 (twee jaar eerder dan in Duitsland) toen was er niemand meer te bekennen die met de fascisten en de Duitsers had geheuld en was het zwarte schaap van het dorp een makkelijke prooi voor de volkswoede. Giuseppe Tornatore laat schitterend zien wat een gemeenschap doet met iemand die zich niet aanpast en tot buitenstaander wordt verklaard. Maar uiteindelijk ook dat de moed van de eenling wordt erkend door de gemeenschap. Of dat in alle gevallen zo gaat, is de vraag. In ieder geval is het wel een mooi en optimistisch slot van de film.

Dit kunstwerk zit vol heerlijke beelden en verhaaltjes. De groeistuipen van Renata en zijn eerste liefde zijn prachtig om naar te kijken. Die beelden van dat groepje jongens, die steeds een stukje verder fietsen om maar geen blik van Malena te hoeven missen, onvergetelijk. Voor mij is het mooiste beeld van de film dat beeld van die overvliegende geallieerde vliegtuigen boven die tekening van Mussolini op een muur. Dat markeert het einde van het fascisme.

Tel daarbij op de muziek van Ennio Morricone. Ik ben geen fan van hem, maar in deze film overtreft hij zichzelf. En verder: al die kleur, die zon, die beweging, de frivoliteit van het Italiaanse dorpsleven, de hardheid van het bestaan en de reacties van de mensen, de hardvochtigheid, de hypocrisie, alles zit in deze film. Malena is alleen maar het middelpunt rond wie het zich allemaal afspeelt, maar zij is in feite niet het onderwerp van deze film. Italië is het onderwerp, en de Italianen, hun grootsheid en hun benepenheid.

Natuurlijk is het uitvergroot, theatraal, barok, vlammend. Het is dan ook een Italiaanse film, ingebed in de Italiaanse filmtraditie. Daar hebben wij in het noorden van Europa met onze protestantse volksaard nauwelijks antennes voor. Maar kijk naar deze film, dan begrijp je ook waarom Italianen achter Berlusconi aanlopen. Dat is het visionaire van een regisseur als Giuseppe Tornatore: door je het verleden te laten zien, het heden beter te leren begrijpen.

avatar van Filmkriebel
Gemengde gevoelens hierover. De fotografie en de muziek zijn erg mooi en de Italiaanse sfeer doet mijn hartje sneller bonken. Daarom dan nog 2,5 sterren. Bellucci als de ongrijpbare schoonheid Malena kreeg me minder warm, en dat komt precies door de koelheid waarmee ze door de film wandelt. Voor Tornatore is ze niet een personage om uit te diepen, maar een symbool van schoonheid. De schoonheid die afgunst oproept, die lusten opwekt en de mannen gek maakt. De artistieke bedoelingen gaan ten koste van een interessant verhaal en het resultaat is een vrij onrealistische film waarbij alles in het dorp draait rond Malena en de voyeuristische obsessie van een jongen met ontluikende seksualiteit. Om het nogmaals te zeggen : de film miste echte emotionele warmte.

avatar van SnakeDoc
Monica Bellucci, .... wat een pracht vrouw.

Hele vlotte leuke film. Een simpel verhaaltje, maar met de juiste setting en de juiste dame in een prachtige hoofdrol.