Malèna (2000)

Italië / Verenigde Staten
Drama / Romantiek
109 minuten / 92 minuten (Amerikaanse versie / dvd-versie)

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Monica Bellucci, Giuseppe Sulfaro en Luciano Federico

Sicilië, 1941. De Tweede Wereldoorlog is in volle gang. Toch hebben de mannen iets heel anders aan hun hoofd. Een groep 13-jarige jongens is verliefd op de mooie Malèna, de vrouw van een plaatselijke soldaat. Eén van de jongens, Renato, volgt haar constant en bespioneert haar bij haar meest intieme momenten. Malèna heeft een betoverend effect op het mannelijke deel van de bevolking in het dorpje waar ze woont, maar de vrouwen hebben hun oordeel over de buitenstaander snel klaar.

Toch beter dan ik had verwacht. Ik dacht dat het vooral zou draaien om wat erotisch getinte shots van de prachtige Bellucci, wat tot op zekere hoogte ook wel zo is, maar de film biedt toch wel wat meer.

Vooral de beelden, muziek en sfeer zijn erg mooi en het verhaaltje is goed getroffen.
Daartegenover zitten er, zoals hierboven al vermeld, aardig wat onlogische wendingen in en bovendien wat overdreven Fellini-achtige scenes die er niet echt tussen passen.
Maar toch zeker de moeite waard, dikke 3 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Mocht hormonaal stemmen een reeële optie zijn dan kwam ik zeker wel tot een goede 5* voor Malena. Helaas heeft de grote Monica Belucci show als film beschouwt heel wat minder te bieden... Monica is mooi aanwezig maar echt acteren kan ze eigenlijk niet, de uiteindelijke conclusie lijkt dan ook te zijn; "Beauty is a burden" en ik kan het weten

Ondanks de soms idiote "joop-van-den-ende-musical" aandoende stukjes toch vermakelijk door de mooie vrouw en de mooie muziek en natuurlijk de leuke toeristische tips. 2.5*

avatar van FillumGek
De film presenteert zich een beetje als een modern sprookje. De enorm overdreven reacties van het hele dorp als Malena voorbij loopt begeleid door een bijpassend muziekje. De film heeft meer komische dialogen en elementen dan drama of romantiek vind ik.

Bellucci is weer heel mooi natuurlijk maar voor de rest stelt de film niet veel voor. De film leidt nergens echt naar toe. Ook waren de personages maar oppervlakkig waardoor ik me niet echt in kon leven in de film.

avatar van Donkerwoud
Een klassiek voorbeeld van een geweldig uitgangspunt dat maar niet goed uit de verf komt. De door Monica Belucci gespeelde Malena is letterlijk talk-of-the-town. Haar schoonheid maakt de mannen tot hitsige onmensen en de vrouwen tot jaloerse heksen. Door roddel, scherts en achterklap verandert de teruggehouden schoonheid juist in de flamboyante hoer waar ze van verdacht wordt. .

Wij volgen die dramatische verandering door de ogen van een jongen die worstelt met zijn ontluikende seksualiteit en die zijn verlangens op Malena projecteert. Helaas blijft het juist door die voyeuristisch aandoende constructie wat afstandelijk en nietszeggend. We kunnen als kijker dan ook geen grip krijgen op deze vrouw en haar ludieke keuzes. Het helpt ook niet mee dat de Italiaanse overdrevenheid hier verschrikkelijk kolderiek wordt gebracht, alsof het een klucht betaamt. Bij vlagen best mooi gedaan, maar als geheel een kleine tegenvaller.

avatar van The One Ring
Ik heb medelijden met de mensen uit het stadje in deze film. Ik heb er goed op gelet tijdens de massascènes, maar door het hele stadje loopt buiten Bellucci geen knappe vrouw rond. Vandaar dat het hele stadje dus begint te flippen als er wel een mooie vrouw langskomt. Althans, dat behoort de logica van de film te zijn. Één van de vele problemen die ik met de film had is dat ik het hoofdpunt van de film nooit accepteerde. Ik weet dat mannen nogal eens overnethousiast kunnen reageren op een mooie vrouw, maar dit sloeg helemaal nergens meer op. Zelfs niet bij zo iemand als Bellucci.

Erger nog, de hoofdlijn rond het jochie is nog eens stuk minder geloofwaardig en zelfs compleet fout. De jongen ziet zichzelf schijnbaar als een romantische held, maar in feite is hij gewoon net zo'n seksist als alle andere mannen in de film en zijn goede bedoelingen leken in mijn ogen ook gestuurd door lust. Het is dan ook niet al te best als je zo'n jochie eerst hoort zeggen dat hij de enige is die Malèna begrijpt en haar als een echt mens ziet en hem dan vervolgens haar ondergoed ziet stelen om die vervolgens de hele nacht over zijn hoofd te zien liggen.

De film wil schijnbaar iets zeggen over fetisjering van mooie vrouwen, maar het lijkt uiteindelijk een seksuele fantasie van Tornatore. Ik zou de film vrouwonvriendelijk noemen als de mannen niet even walgelijk waren. Het erge is dus dat de film zichzelf lijkt te zien als een film die vrouwen begrijpt en medelijden probeert te tonen voor een vrouw die lijdt onder haar knappe uiterlijk, maar door Bellucci nauwelijks een sprekende rol te geven en vooral haar lichaam obsessief te filmen werkt het niet meer. Het verbaast me ook niets dat Tornatore op een gegeven moment totaal niet meer lijkt te weten hoe hij het moet eindigen. Maar zelfs in dat opzicht is het huidige einde totaal nietszeggend.

Wat blijft er over? Schreeuwende Italianen voornamelijk. En 12-jarige jochies die hun seksuele fantasieën gedurende de hele speelduur blijven uitspreken, alsof ik ze wil horen.

Oh ja, er is ook geen score van Ennio Morricone die zo mooi is dat het de film redt van een verder verdiende halve ster. Ik heb me kapot geërgerd, het uitgangspunt deugt niet en er wordt verschrikkelijk in geacteerd. Nee, het mooie lichaam van Bellucci levert geen extra punten op bij mij. Zeker niet omdat ze het hier totaal verkeerd heeft gebruikt.

avatar van DonOswaldo
Aardig.

Jammer genoeg niet meer. Het chaotische, luchtige, lichtelijk grappige van de film is leuk in het begin, maar uiteindelijk niet genoeg voor de volle speelduur. Ook dingetjes als de brieven schrijven en de dromen van het jongetje worden na verloop van tijd steeds irritanter.

Het plot is opzicht wel interessant, maar uiteindelijk veel te weinig mee gedaan. Het blijft bij wat brieven schrijven die hij niet verstuurd en haar bespieden, je zou verwachten dat hij toch wat meer moed verzamelt of wat meer interactie veroorzaakt. Het einde is dan ook echt een dooddoener, om het maar braaf te houden.

Maar goed, ik klink wat negatief, maar heb goed genoten en de film kent wat fijne momenten. En met een godin (en acteertalent) als Monica Belluci is het ook totaal niet moeilijk om je in te leven in het jongetje.

avatar van Nicolage Rico
Dat Maléna een mooie vrouw is, hoeft geen discussie. Al had alles rondom de bewoners van het stadje inzage Maléna best wat subtieler gemogen, ook al is de jaloezie op haar best goed uitgewerkt. Sowieso had ik heel de film graag wat subtieler gezien.

De humor is te flauw, vooral veel drukdoenerij. Hier en daar wel komisch - vermakelijke situaties omtrent pubertjes en een bloedmooie vrouw.

De film lijkt een clichérit te worden, maar op het eind raakt de film gelukkig iets van dit spoor af. De scène waar Malèna met de trein het stadje verlaat in combinatie met de blik van Renato raakte me wel. Ondanks zijn lange broek was Renato te klein, te laf en onmachtig om haar te helpen. Sowieso vind ik het mooi dat Renato afstand bewaard, Malèna is enkel de vrouw waar hij een obsessie voor heeft, een vrouw die nooit dichtbij zal komen, omdat ze te oud en te onbereikbaar is, een vrouw waar hij teveel bewondering voor heeft. Ook de scène dat hij de langspeelplaat de zee in werpt is een mooie. De plaat die hij ooit kocht toen hij verliefd was en alles wat Malèna deed, zag, of hoorde bijzonder waardeerde.

Eigenlijk is Malèna gewoon een mooie film, maar bovenal een mooie vrouw.

Een dikke 3*.

avatar van Sergio Leone
Best goeie film.

Het begint luchtig. De humor is puberaal, omdat het uiteraard over pubers gaat, maar valt best goed mee. Er zitten een paar interessante scènes bij.
Maar de film wordt erg dramatisch. Alle vrouwen schijnen Malèna te haten en alle mannen noemen haar een hoer maar smelten zelf nogal snel voor mooie vertoning.
Die haat en hypocrisie werkt na een tijd wel op de zenuwen omdat er weinig variatie inzit. De jongen doet ook maar weinig meer dan bespioneren en fantaseren. Zo blijft enerzijds de 'illusie' wel intact, maar wat meer benadering had gemogen.

Renato doet het degelijk. Monica Bellucci, tsja, ze heeft geen dialoog. Af en toe een blote tiet en een eenzame, pijnlijke gezichtsuitdrukking zorgen ervoor dat haar personage wat leven in zich heeft.
Alle andere bijrollen vond ik zo theatraal. Die rechter was verschrikkelijk.

Leuke sfeer wel. Chaotisch wanneer nodig, heerlijk rustgevend wanneer ook nodig. De muziek was ook zeer de moeite waard.
Af en toe zit er ook een al dan niet absurde scène in: Renato wordt door z'n vader meegenomen naar een hoerenkot? Over opvoeding gesproken..

Ik had een vrolijk een smakelijk verhaal verwacht, maar ik kreeg een onopvallende, suikerzoet met zuur, belachelijk aandoende, sentimentele tiener soft porno film, zonder enige potentie voorgeschoteld en moest het doen met een wandelende dame en enkele seksuele fantasietjes.

avatar van blurp194
Brilliant mooie beelden van het dorpje, de mensen en vooral natuurlijk van Malena-Monica. Maar daar blijft het dan wel een beetje bij. Doordat we door de ogen van het voyeuristische kleine ettertje Renato kijken, blijft wat Malena beweegt verborgen achter wat we niet zien. Jammer. Het verhaal blijft daarbij een beetje steken in nogal wat vrij platvloerse, flauwe grappen. Jammer. Net zoals het 'typisch Italiaanse' gekrakeel en gedoe wel wat erg overdreven wordt. Jammer. Het eindshot ramt het er nog eens extra hard in, als samenvatting van alles wat er mis is. Dat had toch een heel stuk beter gekund.

Overdreven gedoe. Daar blijft het bij.

Word bij het doornemen van de reacties niet erg vrolijk. Sterren die alleen voor Bellucci zijn, opmerking als dat de film op Bellucci na niet veel voorstelt en ga zo maar door. 'Jullie' moeten lekker in dat dorpje gaan wonen. Ja Bellucci is erg mooi, maar de film is veel meer dan dat. Het is een prachtig coming of age verhaal. Malena is een mooie combinatie van humor (het geslaagste stuk) en drama. De schoonheid van een vrouw die meer indruk maakt dan de oorlog vond ik erg geestig uitgewerkt. Vooral in het eerste half uur (van de verneukte versie, eeuwig zonde) werkte de film als een trein voor mij. Malena kan zich dan meten met Cinema Paradiso, die ook al zo sterk begon. Net als die film zakt het allemaal iets in, maar het blijft vrij sterk.

De film ziet er trouwens geweldig uit. Je waant je echt op het Sicilie van de jaren '40. De prachtige muziek van Morricone maakt het af. Een klein meestwerkje. Jammerlijk toegetakeld op dvd en helaas wat vergeten.

Tornatore lijkt de jongste van de grote Italiaanse regisseurs en hij kan zich wat mij betreft meten met mensen als Scola, de Sica, Rossellini, Pasollini, Antonioni, Taviani en Bertolucci (en nog niet met regisseurs als Visconti en Fellini).

Aardige film, maar Tornatore blijft toch vrij ver verwijderd van zijn meesterlijke Nuovo Cinema Paradiso. Probleem is niet zo zeer het verhaal en de mooie beelden, maar Monica Bellucci. Ze ziet er natuurlijk weer spectaculair uit. Het is echter duidelijk dat Bellucci bij het uitdelen van acteertalent niet vooraan gestaan heeft. Maar ze mag niet klagen, want ze is fysiek meer dan afdoende gecompenseerd.

avatar van nilserr
Weinig bijzondere film die je snel weer zal vergeten. De muziek van Morricone is sfeerverhogend en het jochie acteert uitstekend. Ook de beelden van Sicilië doen mooi aan en de art-direction is uitstekend.

Na afloop bleef er bij mij echter toch een ontevreden gevoel steken. Bellucci kan er dan wel prachtig uitzien, acteren kan ze voor geen meter. Ook de ouders van de hoofdpersonen, de vader van Malena alsmede vele dorpsbewoners, zijn pure karikaturen. Hoewel het geen lange film is voelen veel scenes toch als overbodig. En dan komen we bij het einde, wat zeer geforceerd aandoet.

Tornatore haalt het niveau van zijn vorige pareltjes als Nuovo Cinema Paradiso op geen enkel moment. 3 sterren, niks meer niks minder.

Uitstekende film over een jongen, die net als de rest van de mannen uit het dorp, nogal een zwak heeft voor de mooiste vrouw uit het dorp. De film speelt zich af in Italië ten tijde van de tweede wereldoorlog. Een coming-of-age verhaal dat theatraal verteld wordt en een fijne nostalgische sfeer heeft. Mooi camerawerk en mooie muziek van Ennio Morricone. Monica Bellucci zet op een mooie wijze een tragisch personage neer.

Ik heb overigens de ingekorte versie gezien, wellicht dat de originele versie 4.0 sterren waard is.

Vandaag nog maar eens bekeken en dit keer zelfs in HD (de originele versie, de laatste keer dat ik de originele versie zag betrof het een XviD versie). Hoewel het verhaal en de uitvoering gewoon goed zijn kijk je deze film vooral natuurlijk om de bloedmooie Monica Bellucci die in HD in de originele versie volledig (en ook regelmatig bloot te zien is ) tot zijn recht komt. Behalve Monica Bellucci zien de omgevingen van Sicilië er ook adembenemend uit in HD. Omdat ik nu de originele versie eindelijk in HD heb gezien verhoog ik dan ook mijn stem.

avatar van Decec
Een matige komedie/drama/romantiek/oorlogfilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Jong acteur keek alleen maar oudere dame (actrice), is zo saai...
Geen breedbeeld, alleen 4:3...
Geen HD aanwezig...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Geen moeite waard...

avatar van david bohm
Film over een aantrekkelijke dame gespeeld door Bellucci die in een dorp op Sicilië wordt aanbeden door de mannen en gehaat door de vrouwen.
De jonge Renato ontpopt zich tot haar meest fanatieke stalker maar is te apathisch om op haar af te stappen. Het wordt allemaal nogal theatraal gebracht en de schoonheid van Bellucci weet het voor mij ook niet allemaal te redden.
Redelijk.
Heb de uncut versie gezien trouwens.

avatar van Filmkriebel
Gemengde gevoelens hierover. De fotografie en de muziek zijn erg mooi en de Italiaanse sfeer doet mijn hartje sneller bonken. Daarom dan nog 2,5 sterren. Bellucci als de ongrijpbare schoonheid Malena kreeg me minder warm, en dat komt precies door de koelheid waarmee ze door de film wandelt. Voor Tornatore is ze niet een personage om uit te diepen, maar een symbool van schoonheid. De schoonheid die afgunst oproept, die lusten opwekt en de mannen gek maakt. De artistieke bedoelingen gaan ten koste van een interessant verhaal en het resultaat is een vrij onrealistische film waarbij alles in het dorp draait rond Malena en de voyeuristische obsessie van een jongen met ontluikende seksualiteit. Om het nogmaals te zeggen : de film miste echte emotionele warmte.

avatar van John Barry
Als ik de berichten zo doorlees dan is bij veel mensen de verschijning van Monica Bellucci wat hun is bijgebleven. Belluci ziet er in de film inderdaad erg mooi uit. Maar de film heeft naar mijn mening veel meer te bieden dan alleen het mooie uiterlijk van Bellucci.

Het verhaal wat in de film verteld wordt is eigenlijk heel tragisch, het verhaal wordt echter voor een groot deel op humoristische en geestige wijze verteld. Dat bijvoorbeeld Malèna op straat loopt en dan door iedereen wordt nagekeken. ( de mannen omdat ze haar ze mooi vinden, de vrouwen vanwege jaloezie ) is eigenlijk wal ongeloofwaardig. Ook is wel wat ongeloofwaardig dat de puber jongens steeds van plek naar plek fietsen om Malèna te zien. Het is dus allemaal wat overdreven uitgewerkt, maar dat maakt het dus ook best geestig en grappig.

Hoewel wat overdreven uitgewerkt, vind ik het verhaal wat verteld wordt erg mooi en ook erg tragisch. De film laat treffend zien dat een mooi uiterlijk ook niet alles is. Sterker nog, het kan zelfs heel erg in je nadeel werken. Want in haar geval wekt ze alleen maar jaloezie op bij de vrouwen en misplaatste lust gevoelens bij de mannen. Het personage Malèna kwam trouwens bij mij in de film ook over als iemand die zich een beetje leek te schamen voor haar mooie uiterlijk. Malèna maakt verschrikkelijke dingen mee. Ze krijgt te horen dat haar man is omgekomen in de oorlog. Wat later sterft haar vader bij een bombardement. Om aan geld en voedsel te komen is Malèna gedwongen de prostitutie in te gaan. Als de geallieerden het dorpje bevrijden molesteren jaloerse vrouwen Malèna. Dit laatste vond ik trouwens een heftige scene. Eigenlijk heeft Malèna bijna alleen maar nadeel ondervonden van haar mooie uiterlijk. Malèna verlaat uiteindelijke het dorp. Een paar jaar later keert ze terug met haar dood gewaande man. Eigenlijk was dit een best pijnlijk moment voor de dorpsbewoners. Iets van schaamte is van hun kant voelbaar.

Dit hele gebeuren rondom Malèna word gevolgd door de puberjongen Renato. Hij is verliefd op Malèna. Hij is in feite een onzichtbare stalker van Malèna. Hij lijkt zichzelf een beetje als de beschermheer te zien van Malèna, maar gezien dat stalken van hem kan je afvragen of hij wel beter is dan de rest van het dorp. Ik vind Renato verlangen naar Malèna erg mooi uitgewerkt. Zijn droomscènes vind erg sterk. Ook mooi hoe hij Malèna aan het eind van de film helpt door een brief naar haar man te schrijven en zo de man op het juiste spoor zet naar zijn vrouw. Verder is het ook mooi om te zien hoe het personage Renato gedurende film steeds volwassener wordt.

De gehele film hebben Renato en Malèna niet echt een gesprek met elkaar. Maar aan het eind van de film komt het er dan toch van als Renato helpt de boodschappen op te rapen die Malèna op de grond liet vallen. Zij bedankt hem ervoor. Het voelde voor mij een beetje als een anticlimax. Ik had wel een wat uitgebreider gesprek tussen die twee aan het eind verwacht.

Het acteerwerk in de film is behoorlijk goed te noemen. Monica Bellucci weet haar personage goed naar te zetten. Ze heeft precies de juiste uitstraling voor de rol. Haar acteerwerk tijdens de martel scene vond ik erg sterk. Ook Giuseppe Sulfaro als Renato vond ik sterk acteren. Hoewel soms wat te theatraal vond ik het acteerwerk van de rest van de cast ook goed.

Het verhaal wat de film verteld is mooi. Maar de film kwam op mij vooral in de eerste helft wat hak op de tak over. Ik heb de korte versie van 92 minuten gezien. Misschien is dat de reden dat het eerste stuk wat rommelig overkomt. Ik ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar de langere versie.

De film vind ik erg sfeervol. De beelden van het dorpje in Sicilië vind ik prachtig. Dit alles wordt ondersteund door de sfeervolle muziek van Morricone.

Al met al een erg mooie film.

John Barry schreef:

Al met al een erg mooie film.

Helemaal mee eens! Ik, als leek, geloof wel dat je de typisch Italiaanse filmstijl moet begrijpen om de film te kunnen waarderen....en altijd fijn, die muziek van maestro Morricone

avatar van IH88
Maléna

Sfeervolle film met een betoverende Monica Bellucci. Maléna is een coming of age verhaal over de jonge Renato, die geobsedeerd raakt door de bloedmooie Maléna. Maar daarnaast is de film ook een tragisch verhaal over Maléna, die te maken krijgt met de haat, afgunst en jaloezie van een klein dorp.

Maléna is een wat afstandelijk en onbereikbaar personage, maar daarom is het des te knapper dat regisseur Tornatore en Bellucci er toch voor zorgen dat je met haar gaat meeleven. Vooral op het laatst zit er een gruwelijke scene in die dwars door je ziel snijdt. Maar voor de rest kiest Tornatore voor een rustig tempo met een prachtige cinematografie en heerlijke muziek van Morricone. Met een voortreffelijk laatste gedeelte waar je de hypocrisie van zo'n klein dorp ziet, maar ook de connectie tussen Renato en Maléna. Mooi.

avatar van durange
Geweldige film voor als je hem ziet zonder vooroordelen. Het is geenszins een 'coming-of-age' story, hoewel hij zo vaak wel wordt gelabeld. Als je hem gaat bekijken met die gedachte dan is hij inderdaad tegenvallend; want de protagonist ontwikkelt zich nauwelijks in de film. Noch ontwikkelt de titelkarakter zich. Het is geen film die draait om te ontwikkeling van de karakters erin; het is een film om de chaotische samenleving en om hoe gemeen mensen kunnen zijn. Het gaat om de vloek die het vrouwelijk schoon kan zijn en de consequenties van dien.
Het is ook geen oorlogsfilm. Als je graag een goede film over de Tweede Wereld oorlog wil zien dan raad ik onder ander Life is Beautiful aan. Oorlog staat op de achtergrond (en op de voorgrond als je Malena als allegorie voor Italië wil zien: mooi maar gecorrumpeerd).
De cinematografie is prachtig en Monica Bellucci is vrouwelijke perfectie ten top en als vrouw heeft deze film veel emoties bij me losgemaakt. Hoe ver willen mensen gaan om je te breken uit jaloezie?

avatar van Baboesjka
Mooie film. Soms best grappig, maar soms ook een beetje flauw. Ik vind het acteerwerk goed en Monica Bellucci ziet er mooi uit. Ik snap dat de mannen zich tot haar aangetrokken voelen, al vind ik haar ook erg afstandelijk overkomen, wat haar voor mij minder aantrekkelijk maakt, maar het past bij haar personage. Al met al wel vermakelijk. 3,5*