Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Malèna (2000)

Italië / Verenigde Staten
Drama / Romantiek
109 minuten / 92 minuten (Amerikaanse versie / dvd-versie)

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Monica Bellucci, Giuseppe Sulfaro en Luciano Federico

Sicilië, 1941. De Tweede Wereldoorlog is in volle gang. Toch hebben de mannen iets heel anders aan hun hoofd. Een groep 13-jarige jongens is verliefd op de mooie Malèna, de vrouw van een plaatselijke soldaat. Eén van de jongens, Renato, volgt haar constant en bespioneert haar bij haar meest intieme momenten. Malèna heeft een betoverend effect op het mannelijke deel van de bevolking in het dorpje waar ze woont, maar de vrouwen hebben hun oordeel over de buitenstaander snel klaar.

mikey schreef:
stemmen doe je gevoelsmatig.

Mee eens, ik ook.

krijg em morge. zal em zeker gaan bekijken de laaste vond ik erg slecht van haar spy bound hoop dat deze beter is maar deze heb ook betere beoordeling! ben benieuwd

OOOhhh wat is die Bellucci lekker, maar om deze film speciaal voor haar te huren gaat echt veel te ver, aangezien ze een verdrietige teneergeslagen sombere weduwe speelt en in elkaar getrapt en geslagen wordt...

Zeer vermakelijke film. Lekker Italiaans. Geen waar meester werk maar wel een luchtig zondag middag filmpje.

De film rommelt aan alle kanten maar de sfeer wordt niet slecht neergezet.

Bellucci is mooi, en de scene dat zij zwaar vernedert wordt zeer dramatisch. Echter, al met al 2*

Gevoelsmatig vind ik deze film eigenlijk niet veel waard. Beetje een oversext pubertje dat op een rijpere sombere beeldschone weduwe valt.

Sommige shots waren echter wel erg goed te noemen maar het komt mij allemaal te ongeloofwaardig over dat zo'n dorp zo erg om een vrouw kan draaien. Kan er gewoon bij mij niet in. Acteer prestaties waren wel goed te noemen, vooral Monica Bellucci.

Monica is een beeldschone vrouw met een mooi lichaam maar nee, vind dat ze wel een beetje teveel van zichzelf laat zien. Jammerlijk.

1.5* voor mooie beelden, het begin en de altijd goed acterende Monica.

avatar van Naomi Watts
Een film die mij redelijk meeviel omdat ik dacht dat het gewoon puur een fysieke tentoonstelling van Bellucci zou zijn, het tegendeel was waar, gelukkig.

Er gebeurt niet veel maar de film kijkt heerlijk weg en op het eind wordt de film wel heel erg naar. 3*

avatar van mikey
Bedoel je dat 'zorba-achtige' einde?

avatar van Naomi Watts
Ik weet niet waar je op doelt met 'zorba achtig' maar ik had het over scene waar de jaloerse vrouwen Malena wreed molesteren

avatar van mikey
Ja die! de zorba versie is wel wat enger en naarder.

avatar van Naomi Watts
Bedankt voor de tip, die wil ik dan wel zien al had ik het er in Malena al best moeilijk mee.

Was idd een erg nare en harde scene in Malena. Maar het kan er bij mij nog steeds niet in dat zo'n dorp om een (in dit geval wel een beeldschone) vrouw kan leven.

avatar van De GeuS
Het plot is is misschien iets te overdreven, maar ik vond het verder een erg mooie film. De charme van het stadje, de charme van Bellucci en de grappige momenten van het jongentje, waarbij de charme het tweede deel van de film ineens omslaat; 3,5*

avatar van Beholder
Goede sfeer en mooie muziek, aangename film om naar te kijken, goede Belucci zonder veel woorden toch goed acteren.
Dat bepaalde situaties onrealistisch zijn, is net de bedoeling, om het sterker te laten overkomen, daar gaat het gewoon over.

avatar van Mac Hammer Fan
Meer dan 10 nominaties en 3 Awards (Golden Swann, David di Donatelli, Silver Ribbon). Toch een film die door velen gewaardeerd wordt. OK, het is niet zo sterk als CINEMA NUOVO PARADISO, maar je kunt toch zien dat deze visueel erg mooie nostalgische prent van Giuseppe Tornatore gemaakt is.
Nog een ontroerende film, die mij bij zal blijven.
(92 minuten versie)
Er schijnt een langere versie te bestaan, van 106 minuten, maar die heb ik niet gezien.

avatar van xenne
Beholder schreef:
mee eens ... vermakelijk filmpje dat je toch doet nadenken ...... 3

avatar van tevelenco
Zeer matig filmpje over een puber die verliefd wordt op een oudere vrouw.
Voor de rest gebeurde er weinig en kon de film me maar zeer matig boeien.
En duurde de film ondanks de geringe lengte voor mijn gevoel toch nog erg lang.
Nee niet mijn type film.

avatar van metaledje
ik heb de film eigelijk alleen maar gekocht voor monica belucci,ik vind haar echt een super mooie actrice (1 van de mooiste in de film wereld)
maar vond het best een mooi filmpje, van tot het eind komt het allemaal niet al te serieus over, en dan schakelt de film opeens over naar drama(laatste 20 min ongeveer) vond ik best vreemd,, iedereen loopt komisch te doen en malena is de enige die altijd serieus dramatisch is,vind ik ook best vreemd voor een film,ben ik niet gewend,zal wel komen omdat het italiaans is ofzo maar het ziet er allemaal heel verzorgd uit,goede italiaanse humor,leuk verhaal en iedereen doet het ook erg goed 3.5*

Door de schoonheid van monica bellucci droom je weg in de film, ik vind dat er nog maar weinig actrices zijn die datgene uitstralen wat monica heeft!

was wel een leuke film om te zien, keek wel lekker weg. 3.5*

avatar van Chuck Taylor
Prachtige flim. Leuk dat je de film door de ogen van de jongen ziet, waardoor alles overdreven lijkt, wat ook wel een beetje dat Italiaanse is.
Verder is de film heerlijk melancholiek met heerlijke zwijmel muziek. En natuurlijk fantastich vanwege Monica Belluci. 4 *

Ondanks de mooie Monica Bellucci, kon deze film me maar weinig bekoren.
Het is ook niet echt m'n genre film, maar omdat er op de hoes werd verwezen naar de oorlogsjaren dacht ik meer aan een oorlogsfilm.
Dit is het dus helemaal niet, de oorlog speelt zich hoofdzakelijk af in de achtergrond van dit verhaal.
Ook is dit de eerste Italiaanse film die ik zie, ik houd eigenlijk niet van Italiaanse films, maar op de hoes stond als taal 'Engels', dus wel een foutieve informatie dat.

Madecineman (moderator)
Mocht hormonaal stemmen een reeële optie zijn dan kwam ik zeker wel tot een goede 5* voor Malena. Helaas heeft de grote Monica Belucci show als film beschouwt heel wat minder te bieden... Monica is mooi aanwezig maar echt acteren kan ze eigenlijk niet, de uiteindelijke conclusie lijkt dan ook te zijn; "Beauty is a burden" en ik kan het weten

Ondanks de soms idiote "joop-van-den-ende-musical" aandoende stukjes toch vermakelijk door de mooie vrouw en de mooie muziek en natuurlijk de leuke toeristische tips. 2.5*

avatar van Koos
Madecineman schreef:
Monica is mooi aanwezig maar echt acteren kan ze eigenlijk niet, de uiteindelijke conclussie lijkt dan ook te zijn; "Beauty is a burden" en ik kan het weten

Is deze conclusie op basis van deze film, of heb je meer van haar gezien?, ze heeft toch enkele mooie rollen gespeelt, denk aan irreversible. Maar ja, jij kunt het weten !

Madecineman (moderator)
Nee, heb meer films met haar gezien (alleen Irreversible dan net niet maar dat is ook een film/regisseur die mij niet zo aantrekt) en kom dan toch tot de conclusie dat Monica vooral erg mooi is (dat kan ze dan wel weer heel goed).

avatar van Koos
oh, oke. Irreversible is wel erg interesant, ik wilde de film in eerste instantie niet zien, maar hij is erg aangrijpend. Ik ben het eigenlijk wel een beetje met je eens, ze is niet een fantastische actische ofzo. Deze film is trouwens niet echt goed nee... Nu ik erover nadenk verlaag ik hem van 3 naar 2,5!, net geen voldoende dus.

Madecineman (moderator)
Zal Irreversible zeker nog wel eens kijken hoor. D'r is gewoon teveel te doen om die film om hem zomaar links te laten liggen maar heb er gewoon niet zo'n haast mee. Grappig trouwens, bij mij is een 2.5 meer vergelijkbaar met het rapportcijfer 5,5 (met de hakken over de sloot dus net geen echte onvoldoende).

avatar van Thomas83
Erg leuke film!
Gisteravond door het voetbal weinig van meegekregen, maar ik had hem toch al eens eerder gezien.
Monica Bellucci is echt prachtig en steelt de show in deze film.
In de film zit ook een mooi nostalgisch en prettig sfeertje. Ook het tijdsbeeld, Mussolini en de Tweede Wereldoorlog, wordt mooi geschetst vind ik. Ik vind het er allemaal vrij autenthiek uitzien. De beelden van de bommenwerpers die overvliegen zien er ook goed uit.
Het einde is best heftig om te zien. Knap geacteerd ook van Bellucci. Heel de film acteert ze vrij onopvallend, ze heeft ook niet heel veel ruimte om zich op acteergebied te laten zien, maar op het einde, nadat ze openlijk is afgetuigd en vernederd door de vrouwen uit het dorp is het karakter daar toch door getekend, en dat brengt Bellucci goed over vind ik. Vooral die scene helemaal op het einde, als je haar eerst op de markt ziet lopen (ze praat met een heel zacht stemmetje) en later ook over de boulevard aan zee vind ik wat dat betreft sterk. Haar manier van lopen.

Sfeervol en vermakelijk filmpje. 3.0*

Een mooie film, zeker omdat ie door de ogen van een jongen wordt bekeken. Ben zelf een liefhebber van dit soort benadering. En voor degen die het vreemd en ongeloofwaardig vinden, er kan in een dorp veel om een vrouw draaien, zeker in de middelandse zee gebieden, waar overspel een zwaar vergrijp is, maar wel door een ieder ernaar wordt verlangd of bedreven en verketterd door degene die geen respons krijgen of aandacht ontvangen.
Ik heb een malena in mijn jeugd gekend. Ze hoefde maar met haar wimpers te knipperen en we sloegen helemaal ophol. Alleen waren we met z'n drieen en speelde het zich af in ons flatgebouw.
Een 4 met een beetje jeugdsentiment.

avatar van Blokland
Vooruit dan maar 2,5*, maar alleen voor Bellucci!