ad

Oorspronkelijke taal: Pools

Releasedatum: 29 november 2018

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Plagi Breslau

Er wordt een reeks macabere moorden gepleegd, die plaatsvinden in Wroclaw. Elke dag om 18.00 uur pleegt een onbekende seriemoordenaar een misdrijf. Helena Rus vermoedt dat ze het werk zijn van dezelfde man. Wanneer de politiepartner van Helena, Bronson ernstig gewond raakt tijdens de interventie, besluit ze om de moordenaar koste wat het kost te identificeren.

imageimageimage

Magda Drewniak / Iwona Bogacka

Public prosecutor

Alicja Drewniak

Pathomorphologist

Agnieszka Lenarcik

avatar van tjitta

tjitta

Wat een draak van een film. Na een half uur afgezet. Zonde van m'n tijd!

avatar van Luudje10

Luudje10

Een aardige politiethriller met complot wendingen. Ik heb wel genoten

avatar van morpheus2000

morpheus2000

Bijzondere film dit. Momenten van complete knulligheid worden afgewisseld met scènes die er best wel goed uitzien. En de film springt van de hak op de tak.

Maar de moorden zien er “mooi” uit en het verhaal fascineerde me toch wel op de 1 of andere vreemde manier.....

Tarkus

Helemaal niet slecht deze Poolse thriller.

Af en toe gaat het er wat amateuristisch aan toe, maar daar moet je doorheen kijken. Het scenario is wel zeer goed en je zit de ganse film geboeld aan het beeld gekluisterd.

Ik vind het dus een film die het bekijken zeker waard is.

Wel een beetje opletten voor de gevoelige kijkers, want er zitten echt wel schokkende en bloederige beelden in !!

avatar van bjerik76

bjerik76

Een agente die van alle markten thuis is.

bij het zien weet ze al direct wat voor koe het was geweest, welk visdraad e.c.t

Daarbij gaf ze wel aan dat ze van een boerderij kwam, maar zo was ze van veel meer markten thuis.

Zoals het delegeren en iedere ( vreemde marktlui) ook precies weet wat ze bedoelde..

een agent die onprofessioneel nog een selfie maakt bij het lijk, een lijkschouwer in mantelpak en op hakken die met 1 oogopslag al weet hoe / wat waar alles is gebeurt ...

Dit alles in nog geen 10 minuten wat voor soort film het zou worden, en inderdaad, het werd er niet beter op.

bjerik76 schreef:

Een agente die van alle markten thuis is.

Dus feitelijk ben jij eigenlijk even knap als je juffrouw in kwestie......

avatar van akkerman20

akkerman20

Met een beetje meer budget had dit een topper kunnen zijn. De puntjes op de i ontbreken nu. Dat glas bier en dat broodje op het terras ook, hahaha

avatar van umbra

umbra

• 2055 berichten

Mijn eerste Poolse film denk ik. Ik vond het wel fijn dat de 'martel'moorden en dissecties nzo goed in beeld gebracht werden, hierdoor kwam hij wat harder n bruter over dan een doorsnee misdaadfilm, wat extra gore is altijd fijn, ook al was deze niet altijd te best gedaan. Tot daar het meer positieve, ik vond de flikken nogal knullig overkomen, ook vreemde attitude voor flikken, eigenlijk was gros vd cast nogal raar en loos, ook zaten er wel wat fouten in, vb geen blusapparaten in de nabije buurt, moet hiervoor gans gebouw doorlopen, kwam hierdoor allemaal net iets te amateuristisch over. Maar al bij al leuk voor een keer, al zat er indd meer in denk ik, mits extra budget, zoals hieronder reeds vermeld.

avatar van Shadowed

Shadowed

Dom geheel.

Ben niet een al te grote fan van detectivefilms. Vind ze allemaal maar heel erg op elkaar lijken, behalve dat vaak de clues anders worden ontdekt en de killer wat andere motieven heeft. De een wat leuker dan de ander. Deze heeft een interessantere manier van moorden, maar net zulk duffe manier van filmen.

Tevens ook mijn eerste film die officieel 18+ is beoordeeld op kijkwijzer. Heb vast al films achter de rug die van de 16+ naar de 18+ gaan springen, maar het is altijd wel leuk als je een film kan zien die meteen 18+ is beoordeeld en niet of eerdergenoemde manier.

Maar het is echter nogal een suf en dom geheel geworden. Je voelt de bui ook al hangen als Kozuchowska ten tonele verschijnt. Heb niks met die detectivetypes, maar dit slaat echt alles. 50-jarige emo die wat bijdehand doet en wat door de film heen gromt maar geen moment intrigerend of interessant is.

Bovendien is er voor een detective-verhaal maar weinig nagedacht over het detectiveverhaal zelf. Bijna iedereen loopt vrijwel een crime scene binnen en roept wat conclusies die ze ter plekke kunnen opmaken bij 1 blik op een dood lichaam. Het is ronduit lui schrijfwerk.

Acteerwerk en personages zijn van iedereen ruk. Geen enkele rol kunnen spotten die me maar een beetje wist te charmeren. Veel mensen die moeilijk kijken, veel personages die random conclusies trekken. Met wat knusse heldendaden tussen de film door, ja de film wordt er per minuut een stuk mooier op.

Het is dat sommige korte actiescènes tussendoor nog wat energiek gebracht worden en de moorden opvallend bruut en bloederig gebracht zijn, maar uiteindelijk is het vooral naar dode lichaampjes kijken die nogal een pijnlijke dood over zich heen hebben gekregen. Wanneer het wel wordt laten zien, duurt het meestal maar een aantal seconden. Alsof de regisseur weinig zin had in extra detail. Daarbij ook nog even afgeraffeld met een suffe twist.

Suf detectivegeheel dit. Laat ook zien waarom ik niet zo verzot ben op dit genre. Het is allemaal zo bijdehand en arrogant. Deze film is daarbovenop ook nog een stuk luier en simpeler. Duidelijk geregisseerd door een wat simpele ziel. Netflix zal hier vast niet te veel aan hebben uitgegeven.

avatar van matthieu1204

matthieu1204

De eerste film die ik binnen 5 minuten afzette.

Als een rechercheur een selfie maakt met ze duim omhoog met een lijk is de film voor mij al klaar.

Really dude? "ze duim"?

avatar van Doom4

Doom4

morpheus2000 schreef:

Helemaal mee eens.

Kijk hem gewoon af en dan valt hij best mee. Ook ik dacht in het begin wat is dit voor iets raars en die voice over..... Diegene die dit in hebben gesproken hadden wel iets meer emotie in hun stem mogen tonen. Ook sommige scenes waren best grappig zoals wanneer iedereen wegrent voor die paarden en die ton dat was hilarisch maar toch bleef de film mij wel boeien ondanks dat het een beetje amateuristisch is. De moorden waren leuk gedaan en deed mij een beetje denken aan seven. Ik vond het wel jammer dat de moordenaar zo snel bekend was.

avatar van Vaniliagirl

Vaniliagirl

Een magere 3* vooral voor de gore.

Het acteerwerk vind ik vrij slecht en je komt er al snel achter wie de dader is, maar toch wil je het einde zien. Licht verrassend.

Leuke film voor tussendoor maar meer ook niet.

avatar van huiguh

huiguh

• 1912 stemmen

Het verhaal zit best aardig in elkaar, maar de gehele film oogt erg goedkoop, en sommige scenes zelfs lachwekkend slecht.

Maar gek genoeg heb ik me toch wel vermaakt, mede dankzij de grofheid een krappe voldoende

avatar van Nielojram

Nielojram

Vond het best een leuke film! Soort van Poolse 7.

De gore was geweldig!

avatar van matthieu1204

matthieu1204

Slikbeer Slikbeer schreef:

Really dude? "ze duim"?

Ga jij een beetje hier de schoolmeester uithangen.

avatar van Nielojram

Nielojram

Je krijgt in ieder geval geen stempeltje, Matthieuvantwaalfapril

Slikbeer Slikbeer

Zeker niet! Eerder een pak rammel. Een groot pak!

avatar van Fransman

Fransman

Tarkus schreef:

Helemaal niet slecht deze Poolse thriller.

Ik vind het dus een film die het bekijken zeker waard is.

Helemaal mee eens. Helemaal geen slechte thriller van Poolse bodem. Verhaal zit goed in elkaar en het slot is redelijk geloofwaardig. Gewoon niet letten op die zure commentaren hier. Oké, er lopen wel een paar karikaturale figuren in rond en een en ander oogt inderdaad nogal amateuristisch, maar dat nemen we maar op de koop toe.

Ik stoorde me aan dat gedubte Engels. Moest dat nou? Spreken Polen ineens allemaal Engels? Leuk dat de Poolse politiek nog wel een flinke dauw krijgt. Wel mooie beelden van het centrum van Breslau dat ze na de oorlog uit de puinhopen hebben gered, beter dan dat ze met Rotterdam hebben gedaan.

avatar van Collins

Collins

De film opent met de vondst van een lijk. Een slachtoffer in een bizar moordtafereel. Een man gewikkeld in rundleer dat bij het drogen is gaan krimpen en de man heeft samengeperst tot de dood er op volgde. Een heftig begin en een uitdaging voor de markante rechercheur Helena Rus, die een vrouwelijke en Poolse versie is van de onaangedane, onverzorgde en coole cop zoals die in veel politiefilms voorbij komt. Een onaantrekkelijk karakter waar je even aan moet wennen voordat de minder onaangename trekjes door kunnen breken. Prima personage.

Net als Helena wordt de kijker na deze moord weinig rust gegund. Meer moorden volgen en Helena moet flink aan de bak. Hoewel de andere moorden in originaliteit voor de openingsmoord onderdoen, zijn ze absoluut even bruut. De film is behoorlijk expliciet en bevat soms gruwelijke beelden die in een horrorfilm niet zouden misstaan. En daar hou ik wel van.

Een temporijke film die van lijk naar lijk springt. Veel tijd voor andere zaken is er niet. Aanzetjes voor karaktervorming worden rigoreus afgekapt. Niet te diepzinnig. Niet te moeilijk. Stel je voor dat de kijker verveeld raakt. Het gevolg is dat de personages afstandelijk blijven. De film als geheel voelt door het gebrek aan empatische en psychologische plotlijntjes nogal kil aan.

De film heeft weinig lijn. Is tamelijk springerig. De verveling slaat inderdaad nooit toe. Het hoge tempo en de hoeveelheid gebeurtenissen zijn daar de garantie voor. De film is ook niet heel voorspelbaar. Daar zorgt de onstuimigheid van het verhaal wel voor. Het scenario is een wanordelijke bende. Het voorziet de film van veel handelingen maar hanteert slechts heel miniem verbindende componenten tussen alle beweeglijkheid. De film bestaat uit brute moorden, uit onlogische en hectische reacties en uit platte maar tegelijkertijd ook merkwaardige personages.

Want merkwaardig zijn ze zeker. Ze vertonen allemaal ongewoon gedrag. Rechercheur Helena loopt door de film alsof ze 24 uur per dag aan een kater onderhevig is. Een collega maakt selfies met moordslachtoffers. Een briljante profiler is zo geniaal dat haar genialiteit karikaturale trekjes krijgt. Afwijkend gedrag wordt overdreven. Dat maakt van de personages bizarre wezens en heeft soms nog een humoristisch effect ook. Behalve dat het amusant werkt, dient het verder geen enkel doel. Alhoewel. Een doel zou kunnen zijn dat de personages het onsamenhangende concept van de film nog minder samenhang geven.

Plagi Breslau is een snelle, onlogische, ondiepe en springerige film. Het is ook een film die rijk is aan actie en rijk is aan curieuze personages. Eerlijk gezegd, beviel al die curiosa mij wel. Ongewoon is soms best leuk.

avatar van Elchapo

Elchapo

Niet goed,niet echt slecht.Jammer dat ik al snel in de gaten had dat die zgn.profiler uit Warschau er achter zat,maar het lag er ook wel dik bovenop.acteerwerk was wel ondermaats.2.5 stars.

avatar van morpheus2000

morpheus2000

Elchapo schreef:

Spoilertags?

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Leuk opgezette film. Met een prima einde. Mag dit soort filns wel.

Verder heb ik niks meer aan het uitgebreide verslag van Collins toe te voegen

avatar van _Se7en_

_Se7en_

Voor degenen die klagen over het Engels in deze film: kijk 'm dan gewoon in het Pools. Kan ook gewoon op Netflix.

avatar van HollandGermany

HollandGermany

matthieu1204 schreef:

Ga jij een beetje hier de schoolmeester uithangen.

Nee dit kan gewoon echt niet. Leer schrijven.

avatar van cales77

cales77