Extraction (2020)

Actie / Drama

geregisseerd door Sam Hargrave
met Chris Hemsworth, Rudhraksh Jaiswal en David Harbour

Een Indiaas jongetje, de zoon van een internationale crimineel die vastzit, wordt ontvoerd in de hoofdstad van Bangladesh en vastgehouden in één van de meest ondoordringbare steden van de wereld. Een bedreven huurmoordenaar, Tyler Rake genaamd, wordt vervolgens ingehuurd om het jongetje te bevrijden en terug te brengen naar zijn familie. Tijdens zijn reddingsmissie is Tyler ook op zoek naar verlossing.

Lekker op een middagje wanneer het buiten regende de film eens aangezet. Genieten met een C9 OLED en redelijke front speakers want het biedt Dolby Atmos en Dolby Vision.

Prima actiefilm met een hele toffe setting ook, zo vaak zien we die niet. Chris doet het prima ook en ik heb me gewoon hardstikke goed vermaakt. Tuurlijk zaten er wel hele neppe scènes in zoals met die auto en kort daarna die vrachtwagen, maar in een film als dit is dat te verwachten. Gewoon tof!

Bepaalde scenes zag ik niet aankomen. Zoals die gast die zonder pardon een kind van een dak lazert. En een latere scène dat Chris hele jonge soldaatjes om het maar zo te zeggen moet aanpakken.

avatar van cantforgetyou
Zeer onderhoudende actie film met grof geweld. Het verhaal is zo simpel als iets, maar dat maakt het lekker makkelijk om gewoon te genieten van de bommen en granaten en vluchtroutes door de hoofdstad van Bangladesh, Dhaka.
Wat vreselijk als je daar toch geboren wordt. Wat een verschrikkelijk dichtbevolkt land. Daar is Nederland nog niks bij.
Doordat de actie zich in dit land voordoet, krijgt de film wel een extra dimensie. Krottenwijken, vieze straten, corrupte agenten, etc. Zeer goed gefilmd.
Chris is niet kapot te krijgen.
Zeker de moeite waard om deze film te gaan zien.

avatar van hader
Een bijzonder staaltje van Netflix. De hele kwaliteit doet zich niet onder voor een Hollywood productie. Chris laat zien dat dit genre voor hem ook geen moeite kost. Speelt de keiharde huurling met een missie. Deze acteur die we namelijk veelal van de Marvel reeks Thor kennen laat zien dat hij tot meer in staat is. Ik denk dat we hem meer gaan zien in diverse films. Ik vond deze film verrassend goed. Hoop dat Netflix meer van deze goede kwaliteit films gaat maken.

avatar van teigertje
Hierin laat Chris Hemsworth nogmaals zien, dat hij zijn naam vestigt, als een van de nieuwe aktie sterren.

Complimenten ook aan Netflix.

Een gigant, onverschrokken aktie film, op het puntje van je stoel.

Non stop action movie, in het rijtje van de betere.

Fantastische film.

avatar van Davido
Wat een heerlijke actie! Deze film is boven verwachting. Van begin tot eind word je meegezogen in het verhaal. Er is veel, veel actie met op de juiste momenten periodes van relatieve rust. Hier kunnen er niet genoeg van gemaakt worden.

avatar van Rodger
Goeie actie film..
Met in perfectie gebrachte achtervolgingen ...
Puik camera werk..
Verder meer dan ok .. 3.5 ***

avatar van rondh
Ruim boven gemiddeld actiefilm. Verhaal is misschien niet echt origineel, maar de actie camerawerk maakt heel veel goed. Chris Hemsworth wel de nieuwe actie held voor mij.

avatar van Captain Pervert
Wat mij betreft niet alleen dè verrassing van 2020 maar ook de eerste Netflix-productie die ik echt goed vind. Nee, het is geen Schindler's List, maar de film slaagt 120% in wat het poogt te doen. Dus leg het langs de juiste meetlat en je hebt een topfilm.

Natuurlijk zit er veel actie in, met genoeg creatieve choreografie in de gevechten zodat het pas op het allerlaatst enigszins repetitief wordt. We hebben een plotwending hier en daar, een gekwelde held met een verleden - wat me best wist te raken - en een decor van een heel erg smerige stad in Azië.

Nee, niet alles is verrassend, sommige dingen zie je van verre aankomen. Maar geen enkel ingrediënt in deze film is zwak. De Indiase jongen is ook een prima acteur, net als die Indiër met dat New Kids matje in de nek.

Waarom vind ik deze film een verrassing? Op papier heeft Extraction namelijk alle schijn tegen. Een film met maar één bekende acteur, opgenomen in wat Trump noemt een shithole country, dat doet vooral denken aan Steven Seagal die voor een appel en een ei een film opneemt in Servië of Noord-Macedonië (en dan alles laat doen door een stuntman, behalve fluisteren en moeilijk kijken).

Maar Chris Hemsworth is geen Seagal, hij levert hier een prima film af. Voor de gein mag hij een keer gewoon een Australiër spelen, dus met zijn eigen accent.

Het enige wat ik op de film aan te merken heb is dat op een gegeven moment behoorlijk wat militairen en SWAT agenten in het stof bijten, gewoon jonge jongens die anoniem door onze held overhoop worden geschoten. Allemaal kerels die ook maar gestuurd worden door hun baas.

De makers doen geen enkele poging om dit moreel te verkopen aan de kijker. Dat geeft het een beetje een computerspel-vibe en je leest dat de gemiddelde recensent juist dat aspect zeer matig trekt.

In John Wick lag de bodycount ook zo hoog, maar daar lag nog een stripverhaal-saus over de film en bestond het kanonnenvoer louter uit mafiosi en andere schurken. Hier is dat anders en dat maakt de film, zeker richting het einde, nodeloos gewelddadig. Zou het een leger huurlingen geweest zijn, dan was het daarmee al opgelost.

Anyway, je kunt deze film niet bespreken zonder de weergaloze actiescène te benoemen die je na zo'n drie kwartier voorgeschoteld krijgt. Een scène van bijna een kwartier die -ogenschijnlijk - aan één stuk is opgenomen. Toch wel dé highlight en selling point van deze film. Geweldig gedaan.

Het einde lijkt te hinten naar meer en dat is ook wat makers laten doorschemeren in interviews.

Kom maar door.

4 sterren.

avatar van DDT
DDT
Filmkriebel schreef:

Je mag ervan uitgaan dat het Tyler Rake is. Die heeft zijn zware verwondingen dus overleefd. Er komt naar alle waarschijnlijkheid een tweede film dus het zou jammer zijn dat hij niet meespeelt

Ja ik dacht het ook maar aan de andere kant beetje ongeloofwaardig na dat schot in zen nek, bloed stroomde uit zijn mond als het ware en dan toch overleven, Van mij mag er een 2e komen hoor

avatar van Filmkriebel
DDT schreef:

Eigenlijk wel ja, maar we kunnen er op rekenen dat ze dat op één of andere manier rechtzetten in de tweede film, die inmiddels aangekondigd is.

avatar van DDT
DDT
Filmkriebel schreef:

Bedankt voor de info Filmkriebel

Fijne actiefilm, waarbij zeker het eerste deel de moeite waard is onder meer door de lange shot die heel geslaagd is. Halverwege zakt het wat in doordat er plots een wat ernstigere toon in de plot moet verweven worden, wat helaas niet lukt.

avatar van Jackkie
Een indrukwekkende actiefilm, waarbij Chris Hemsworth weer een goed staaltje acteerwerk laat zien. Deze film heeft mij de gehele tijd de aandacht weten te houden. De vecht scenes in deze film vond ik erg goed. En het is ook een pluspunt dat het op Netflix staat (eindelijk een goeie Netflix original movie).

avatar van mrklm
De eerste helft van de film bevat een werkelijke adembenemende, vrijwel in één doorlopende take gefilmde achtervolging waarin Hemsworth fysiek tot het uiterste wordt gedreven. Gezien het feit dat de achtervolging plaatsvindt in de smalle straten van Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh. Dat alleen is de moeite van het bekijken waard, want het verhaal stelt niets voor en de pogingen om sympathie op te wekken voor Hemsworth, die de rol speelt van een huurling die de jonge Ovi [Rudhraksh Jaiswal] moet zien te redden, zijn wanhopig melodramatisch.

avatar van Noodless
Matige actiefilm die in begin nog wel de aandacht weet vast te houden, maar hoe meer dat de film vordert hoe slapper die aandacht wordt. Het verhaal stelt weinig voor en de personages weten niet te boeien. Uiteindelijk blijft alleen heel veel poef paf over die te bombastisch en te ongeloofwaardig wordt gebracht.
5/10

Dat ik deze film nog niet eerder had gezien daar schaam ik me nu wel voor.
Netflix heeft helaas niet altijd de beste films maar bij deze trek ik dat terug.

Damn wat een lompe actiefilm met geweldige scenes. Zeker het camerawerk tijdens de auto achtervolgings scenes zijn geweldig.

Bij het vervolg zet ik hem dezelfde dag nog aan.

4,5/5