Extraction (2020)

Actie / Drama

geregisseerd door Sam Hargrave
met Chris Hemsworth, Rudhraksh Jaiswal en David Harbour

Een Indiaas jongetje, de zoon van een internationale crimineel die vastzit, wordt ontvoerd in de hoofdstad van Bangladesh en vastgehouden in één van de meest ondoordringbare steden van de wereld. Een bedreven huurmoordenaar, Tyler Rake genaamd, wordt vervolgens ingehuurd om het jongetje te bevrijden en terug te brengen naar zijn familie. Tijdens zijn reddingsmissie is Tyler ook op zoek naar verlossing.

Lekker harde actiefilm van Netflix afspelend in broeierig India. 3.5*

avatar van S. Russell
Bepaald niet slecht, maar de 'bodycount' is heel veel te hoog. Ze knallen er op los, en dan hebben ze ook nog messen en veel granaten... Wel een goede setting voor een actiefilm, Dhaka.

avatar van FlorisV
Niet India, waar het natuurlijk wel ontzettend op lijkt, maar het naburige (en nog dichtbevolkter) Bangladesh. Dat brengt meteen ook een probleem met zich mee: doordat alles zo ontzettend dichtgebouwd is gebeurt veel (erg snel gefilmde) actie in met name de eerste helft in een erg krappe ruimte, vaak kamertjes en gangetjes in sloppenwijken, waardoor het niet echt tot zijn recht komt met mooie hoeken of decors. De set op het einde, de brug is pas echt de moeite waard als strijdveld en hier wordt de film meteen stukken beter. Vooral door die lange brugscene op het einde vind ik de film uiteindelijk een 3,5 waard, waar het eerder op een 3tje bleef steken. Maar ook goed is dat niet alles een one man show van Hemsworth geworden is.

Het verhaal past op een servetje, de actie had echt wel beter gekund hier en daar (het neigde vaak naar het hyperactieve John Wick, wat ik niet zo geweldig vind) maar al met al een van de betere actiefilms van de laatste tijd, al zegt dat ook niet enorm veel omdat dit genre kwalitatief enorm verschraald is.

Een actiefilm zonder poespas.

Ik vond het alleen dom dat in het begin de goodguys elkaar aan het afschieten waren.... Dat had zoveel ellende gescheeld en afentoe scenes met 1 man tegen 5 badguys met full body armor tja....

avatar van Ajax&Litmanen1
Waku schreef:
Lekker harde actiefilm van Netflix afspelend in broeierig India. 3.5*

Bangladesh.

avatar van umbra
vinny70 schreef:
Ik begrijp de negatieve commentaren niet zo goed. Je weet sowieso als je naar actie film kijkt dat de kans groot is dat het verhaal niet zo denderend zal zijn.
De actie in deze film is zo goed dat een goed verhaal niet essentieel is.
Wie deze film kan bekijken met degelijke surround geluid heeft een mooi extraatje.

Veel drieën en vieren en een gemiddelde van +3.2* dat noem jij negatief? Vreemd wezen. Ik vond hem juist te clean en braafjes.

avatar van JoeCabot
Extraction is een godsgeschenk in tijden waarin actiefilms steeds complexer worden. Deze prent staat garant voor non-stop explosies, kogelregens en car chases. Het gebrek aan een verhaal wordt dus ruimschoots gecompenseerd met vuurwerk. Qua body count hoeft Extraction niet onder te doen voor juweeltjes als Rambo of Commando.

Eindelijk een netflix produktie film die het aanzien waard was.
Kom maar op met dit soort films!

niet heel bijzonder, maar gewoon een prima kijkw eg film!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een actiefilmpje volgens het boekje met good guy, bad guy en wat geweld. Ik las ergens de vraag wie er zou winnen tussen Tayler Rake en John Wick. Eens goed gelachen, want Rake komt nog niet aan de knieën van Wick. Extraction is een goed onderhouden expendables film geworden. Er zit genoeg vaart in en de setting in India is weer eens iets anders dan we gewoonlijk te zien krijgen. Visueel niet echt bijzonder, vooral de explosies zijn slecht gedaan. Ook geen memorabele figuren. Ik moest zelfs nu al even opzoeken hoe dat hoofdpersonage nu weer heet, was het al vergeten. En de bad guy is ook maar een megablik schietgrage Indiërs eigenlijk. Chris Hemsworth past wel in het genre en er is genoeg budget tegen gesmeten met regisseurs die gewoon zijn om popcornfilms te maken. Als entertainment is dit best leuk. Maar verre van memorabel.

avatar van Filmkriebel
Chaos in Dhaka

Eén van de beste actiefilms die ik in tijden heb gezien. Deed me vooral denken aan die Indonesische actieflicks in sommige brute scènes. En natuurlijk schiet de held er nooit eens naast. De eerste helft met die achtervolging in Dhaka was echt geweldig gefilmd als een lange tracking shot. Daar zag ik een film op eenzame hoogte in zijn genre. Visueel niet bijzonder? Kom nou. Dit was de top gewoon.

Daarna wordt het wel veel en zelfs teveel van hetzelfde. Vooral de lange climax op de brug bleef maar doorgaan. Hemsworth was best geknipt in de rol van de onverwoestbare huurling en ook die Indiër was goed bezig op die brug. Liefhebbers van zware actie mogen deze film absoluut niet missen. Wie een sterk verhaal wil slaat deze best over want na een kwartier is dat al helemaal niet relevant meer. Filmkriebel zegt : wanneer komt die sequel?

Erg vermakelijke actiefilm, waar het vaartje wel inzit. Heb me geen moment verveeld.
Uiteraard wat 'over the top', want hij heeft me bijvoorbeeld een ammo-uitrusting voor iemand die geïsoleerd zit. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken.

Gewoon kijken!

Prima actiefilm, boordevol schietpartijen.
Wellicht wat 'over the top', maar het maakt dat de film heel vlot wegkijkt.
De vertolkingen zijn alleszins goed, van zowat de ganse cast.
Pluspunt in de film.. ieder spreekt zijn eigen taal !!

avatar van Bob Gray
Een paar sterk geregisseerde actie scènes, zoals de eerste die in het begin in de kamer vol bad guys en de achtervolgingsscène, maken dit helaas nog geen goede film. In het midden van de film wordt de vaart er compleet uitgehaald en haalt de film geen enkele keer meer het niveau van de eerder genoemde stukken in de film.

avatar van MindlessAssassin
Weer een niet al te denderend Netflix-original film, maar hij doet wat je er van zou verwachten. Simpel plot, een-dimensionale personages en een aantal toffe actie scènes maken deze film nog best verteerbaar. Al wordt er soms wel nog enigszins geprobeerd de personages diepgang te geven door middel van emotie maar ook dat mocht niet baten, personages waren gewoon te vlak na mijn mening. Met ook nog eens af en toe wat klungelige dialogen.

Visueel zag het er allemaal wel erg gelikt uit op mijn OLED-tv en qua geluid was het ook zeker top. De setting in India was ook een goeie keuze voor deze film.

Ook de acteerprestaties waren goed, met name van Indiase kant moet ik toegeven. Chris Hemsworth was ook prima, hij speelt voor zijn doen een best serieuze rol of ik heb nog te weinig films van hem gezien.

6.5

avatar van fatshark
P.S. Het leger en de politie in Bangladesh moeten dringend eens een schietcursus volgen. [/quote]
LOL

Prima actiefilm!

Kan iemand mij het einde uitleggen? Wie was die man bij het zwembad??

En wat een vette camera werk zeg. Een keer wat anders. Ik was altijd al fan van Chris. Leuk om te zien

avatar van Filmkriebel
Katniss schreef:
Kan iemand mij het einde uitleggen? Wie was die man bij het zwembad??

Je mag ervan uitgaan dat het Tyler Rake is. Die heeft zijn zware verwondingen dus overleefd. Er komt naar alle waarschijnlijkheid een tweede film dus het zou jammer zijn dat hij niet meespeelt

avatar van toscana99
Eerste helft van de film was best wel goed maar tweede helft zakte de film door z'n hoeven, te onrealistisch en te veel pawpawpaw. Jammer.

avatar van sinterklaas
Gaat het in Amerika toch weer de goede kant op met de grove actiefilms?

Extraction werd omschreven als de nummer 1 op Netflix, maar ik had toch een beetje koudwatervrees. Weer zo'n dik aandoende Amerikaanse huurlingfilm. Maar nee, Extraction is toch net even iets anders. Sterker nog, het doet vaak erg aan als een anti-Amerika film en is onze huurling al geëmigreerd naar Australië.

Chris Hemsworth, bekend van Thor, is Tyler Rake. Hij is geen Amerikaanse held en zo wil hij ook absoluut niet genoemd worden. De man wordt dagelijks achtervolgt door de dood van zijn jonge zoontje en de nieuwe missie die hij krijgt lijkt hij ergens te zien om enkele fouten recht te zetten.

In Bombay wordt de zekere jonge student Ovi ontvoerd door een groep corrupte smerissen en gevangen gehouden in Dhaka. De dichtbevolkte broeierige hoofdstad van Bangladesh en de vader, een drugsdealer die in de gevangenis zit, eist aan zijn kompaan Saju om zijn zoon terug te halen. Deze kruist echter de weg van Tyler en zijn teamleden. En dat gaat er met een hoop geweld hard aan toe.

Want het ritme blijft in stand in deze vette broeierige actiefilm dat zelfs lijkt te hebben afgekeken van de Indonesische actiefilms van Gareth Evans en de Mo-Brothers. In principe moet de zwetende en adrenaline in stand houdende Tyler de hele film door vluchten met de zekere Ovi. Ik vond de rol van Ovi ook zeer sterk neergezet. En dan is niks meer zoals het lijkt... of toch wel? Of zijn je vijanden ineens je vrienden, of omgekeerd?

Extraction is meedogenloos; net zoals de maatschappij in dit soort broeierige arme landen, waar vrouwen en kinderen niet bespaard blijven en waar de overheid een onderdaan is van meedogenloze gangsters. In dit geval opleiders van kindsoldaten/gangsters. Ovi lijkt hierbij teveel risico's met zich te dragen, maar Tyler bijt zich in het stof vast.

De actiesceneś zijn geweldig en doen vaak aan als een videogame. Schieten, messengevechten, hand op hand gevechten, heel veel bloed, rondvliegende hersenen en gebroken botten.... een gave autoachtervolging... en met als kers op de taart het climax op de brug.

Ook die scene waarbij Tyler het op moet nemen tegen die kindgangsters ligt gevoelig.

Natuurlijk mag het melodrama op het einde ook niet ontbreken.

Ook leuk om David Harbour, de man die Hopper speelt in Stranger Things, weer even tegen te komen.

Er lijkt weer veel potentie te komen in de actiefilms, door Netflix. The Night Come for Us, Polar... en deze.
Wat mij betreft mag het tijdperk van de gepolijste, geknutselde en terughoudende R13 troep een vaarwel geroepen worden.

avatar van martijn011
Een behoorlijk lompe actiefilm, maar al met al toch best een aardige Netflix-Original.

Het regiedebuut van Hargrave, een man met een achtergrond als stuntman en stuntcoördinator, dus het is geen verrassing dat deze film het niet van de dialogen moet hebben. Over dialoog gesproken, die zijn echt op één hand te tellen. Je krijgt een kleine twee uur keiharde actie voorgeschoteld, ik moet zeggen dat na ruim een uur een paar rustmomenten de film goed had gedaan. De film kent wel een rustmoment, alleen bij lange na niet genoeg voor een wat gebalanceerder geheel.

Toch is de meeste actie echt niet onaardig. Hoogtepunt van de film is al vrij snel in het begin waarin een lange achtervolging geschoten is alsof het één lange take is. Geweldige scène is dat.
Nadeel hiervan is dat alles wat na deze scène komt echt wel tegenvalt, het einde op de brug kon me niet snel genoeg voorbij zijn. Je wordt als kijker zelf ook moe van dat vele geweld.
Hemsworth is leuk als Thor, in standaard films als deze kan hij prima uit de voeten als actieheld, hij heeft in ieder geval het lijf ervoor. Toch had ik graag iets van humor gezien waardoor het allemaal wat minder serieus over zou komen. Nu is het wel een film geworden die heel graag serieus genomen wil worden, alleen wegzakt in het moeras van vele honderden actiefilms als deze.

Voldoende. 3*

avatar van MelB
Chris Hemsworth kijk ik niet graag naar. Door zijn felle blauwe ogen word ik gehypnotiseerd. Eerlijk, ik word er echt bang van als ik naar zijn ogen kijk. Ook al kijk je het weg, zijn ogen zeggen: He! kijk hier!

Een Netflix films, misschien bij het vervelendste regenachtige zondag deze film ga bekijken. De kans is groot dat ik dan het journaal de zoveelste herhaling ga kijken.

avatar van Achilles
Damn.. ik zit iedere keer te wachten tot zijn hamer komt... heb nog wat andere films nodig om het los te kunnen zien...

avatar van Thomas83
Redelijk actiefilmpje voor op een zaterdagavond. De film begint wel echt heel slecht. Sommige scènes en dialogen zijn werkelijk dramatisch, en Chris Hemsworth heeft dan wel de looks en de bouw, acteren kan hij niet. Het valt niet mee om een acteur met zo weinig talent en charisma zich door de film te zien mompelen in een poging de tragische zwijgzame held te spelen. Verder neemt de film zichzelf ook wel veel te serieus, en men probeert er een grimmige film van te maken terwijl het geweld intussen in cartooneske hoeveelheden op de kijker wordt losgelaten.

Regelmatig ziet de actie er nog wel goed uit, maar soms krijg je toch een beetje het gevoel naar een John Wick-wannabe te kijken (al is er bij wel meer actiefilms afgekeken), en de shaky cam is helaas weer veelvuldig aanwezig. Bovendien zie je nogal veel van hetzelfde. Wat fake long takes zien er nog wel aardig uit, en de film wordt zeker wat beter. Met de locaties is ook niets mis. Hooda vond ik nog wel aardig spelen. Harbour doet de film nog even oplichten in een helaas wel erg kleine rol. 2.5*.

avatar van Onceuponanytime
Actiefilm zoals het mij bekoort. De leefomstandigheden/sfeerbeeld van de Indiaase hoofdstad komen fraai in beeld.Het verhaal is simpel te volgen en legt de focus op de acties, het tempo door de straten van Bangladesh. De klopjacht in de 'opeengestapelde woningen' doet mij denken aan één of ander game, waarbij men schietend een weg baant, naar het volgend level. Soms wat overdreven ? Ach, zoveel actiefilms deden het voor...

avatar van Capablanca
Deze film doet precies wat ie belooft. En zelfs meer dan dat.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede en ook harde actiefilm!

Goed verhaal, veel actie en schietpartijen, explosies, achtervolgingen, al met al een heerlijk spektakel.
Deze film duurt ongeveer 1. 45 uur van begint tot einde heb ik mij hiermee wel vermaakt.
Mooie beelden en erg harde actie scenes komen voorbij.
Dikke 4 sterren!

avatar van notoirefilmhater
De film begon lekker, maar na een uur begon de film volledig in te zakken met zwakke cliché dialogen om zogenaamd sympathie bij de kijker op te roepen voor Hemsworth en dat jochie.

Een waar doorspoelmoment, zo bleek; want als je niet doorspoelt wordt de vaart totaal uit de film gehaald, waardoor het geen lekkere recht toe recht aan actiefilm meer is. En dat laatste is toch de reden dat mensen deze film kijken. De film duurt daardoor 25 minuten te lang, en daarom is het helaas geen voldoende waardig, want hij kijkt niet meer lekker weg. Jammer, want de actie is professioneel en de scenery nice.

Lekker verhaal met snelle/goede actie.