• 15.830 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.517 stemmen
Avatar
 
banner banner

Skyfall (2012)

Actie / Thriller | 143 minuten
3,62 3.839 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 143 minuten

Alternatieve titel: Sky Fall

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sam Mendes

Met onder meer: Daniel Craig, Judi Dench en Javier Bardem

IMDb beoordeling: 7,8 (767.146)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 oktober 2012

Plot Skyfall

"Think on your sins."

Bonds loyaliteit aan M wordt op de proef gesteld als ze achtervolgd wordt door haar verleden. Als de MI6 vervolgens onder vuur komt te liggen is Bond genoodzaakt de bedreiging op te sporen en te vernietigen, ongeacht de hoge persoonlijke prijs die dit met zich mee brengt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JooGee

JooGee

  • 23 berichten
  • 241 stemmen

De film viel me erg tegen.

Het begin was prima, veel actie.

Daarna blonk de film uit in los van elkaar staande scenes, veel onwaarschijnlijkheden, saaie dialogen en er was geen touw aan vast te knopen


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Financieel gered wellicht, maar inhoudelijk maakte hij er bijna een klucht van......

Nou, ik vond juist de verschillen tussen de verschillende Bond's van Connery, Moore, Brosnan, Dalton, Graig en Lazenby een groot pluspunt van de complete serie, waarbij ik toch Moore als beste Bond uit de koker vind komen. De serie werd luchtiger, absurder en meer actie gericht. Dat Moore er een klucht van maakte heb ik nooit zo ervaren. Ik vind Graig zelf na Moore de beste James Bond tot nu toe. Connery zette na 3 Bond films alles op automatische piloot en leek er daarna ook echt compleet geen zin meer in te hebben. Lazenby vond ik de minste Bond. Dalton was goed, maar had de verkeerde uitstraling vond ik, Brosnan was een erg goeie James Bond, maar Moore was een echte gentleman, met de juiste ingrediënten om een goede James Bond te zijn, dus ik ben het dan ook niet echt eens met jou stelling. Dat de makers vanaf Dr. No al Moore wouden hebben als James Bond zegt al genoeg. Connery was dus tweede keus, maar is het wel geworden omdat Moore aan The Saint vastzat.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Toch wel een 4 waard na herziening, heb toch een beetje zitten slapen de eerste keer. Omdat ik moe was....niet door de film.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Nou, ik vond juist de verschillen tussen de verschillende Bond's van Connery, Moore, Brosnan, Dalton, Graig en Lazenby een groot pluspunt van de complete serie, waarbij ik toch Moore als beste Bond uit de koker vind komen. De serie werd luchtiger, absurder en meer actie gericht. Dat Moore er een klucht van maakte heb ik nooit zo ervaren. Ik vind Graig zelf na Moore de beste James Bond tot nu toe. Connery zette na 3 Bond films alles op automatische piloot en leek er daarna ook echt compleet geen zin meer in te hebben. Lazenby vond ik de minste Bond. Dalton was goed, maar had de verkeerde uitstraling vond ik, Brosnan was een erg goeie James Bond, maar Moore was een echte gentleman, met de juiste ingrediënten om een goede James Bond te zijn, dus ik ben het dan ook niet echt eens met jou stelling. Dat de makers vanaf Dr. No al Moore wouden hebben als James Bond zegt al genoeg. Connery was dus tweede keus, maar is het wel geworden omdat Moore aan The Saint vastzat.

Lazenby deed wat Craig met deze film ook deed: Het personage verder uitdiepen.

En dat mag ik wel! Hopelijk komt er ooit nog eens een deel waar men nog dieper in gaat op de ouders van Bond, en z'n ongelukkige jeugd.

De aanzet is in deze film al gegeven.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Lazenby deed wat Craig met deze film ook deed: Het personage verder uitdiepen.

En dat mag ik wel! Hopelijk komt er ooit nog eens een deel waar men nog dieper in gaat op de ouders van Bond, en z'n ongelukkige jeugd.

De aanzet is in deze film al gegeven.

Dat ligt aan het verhaal, niet aan de acteur. Lazenby had netzogoed Moore of Connery kunnen zijn. Lazenby was gewoon niet echt een goed acteur.


avatar van mystica

mystica

  • 89 berichten
  • 126 stemmen

Weer een geweldig mooi gemaakte Bond film. Film en camerawerk, cast en acteerwerk is magnifiek. Locaties waren prachtig. Het verhaal was interessant, leuk en onderhoudend. Ik was erg onder de indruk van de belichting en visuele effecten.

Het thema ouder worden, trendy zijn en hypes volgen alsmede het steeds meer technisch en digitaal worden van de wereld vond ik erg goed uitgewerkt. Een prachtige balans gevonden tussen old school werk en de nieuwste digitale en technische mogelijkheden. Leuke interactie ook tussen Q en Bond.

Heb er echt van genoten en ben niet eens een Bond-fan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Nou, ik vond juist de verschillen tussen de verschillende Bond's van Connery, Moore, Brosnan, Dalton, Graig en Lazenby een groot pluspunt van de complete serie, waarbij ik toch Moore als beste Bond uit de koker vind komen. De serie werd luchtiger, absurder en meer actie gericht. Dat Moore er een klucht van maakte heb ik nooit zo ervaren. Ik vind Graig zelf na Moore de beste James Bond tot nu toe. Connery zette na 3 Bond films alles op automatische piloot en leek er daarna ook echt compleet geen zin meer in te hebben. Lazenby vond ik de minste Bond. Dalton was goed, maar had de verkeerde uitstraling vond ik, Brosnan was een erg goeie James Bond, maar Moore was een echte gentleman, met de juiste ingrediënten om een goede James Bond te zijn, dus ik ben het dan ook niet echt eens met jou stelling. Dat de makers vanaf Dr. No al Moore wouden hebben als James Bond zegt al genoeg. Connery was dus tweede keus, maar is het wel geworden omdat Moore aan The Saint vastzat.

Dan wensen wij het tegenovergestelde in Bond. Ik vind Moore na Brosnan de slechtse.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Dat ligt aan het verhaal, niet aan de acteur. Lazenby had netzogoed Moore of Connery kunnen zijn. Lazenby was gewoon niet echt een goed acteur.

Met een nieuwe acteur sloeg men ook steeds een andere stijl in. De acteur hangt wel degelijk aan de film/stijl vast.

Moore was in z'n eerste film nog een pak minder overtuigend dan Lazenby. Men had die laatste gewoon nog een kans moeten geven.

Reinbo schreef:

Dan wensen wij het tegenovergestelde in Bond. Ik vind Moore na Brosnan de slechtse.

En Dalton is ook ondergewaardeerd.

Licence To Kill vind ik een van de betere bond-films. Een mooie afsluiter van de reeks.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Dan wensen wij het tegenovergestelde in Bond. Ik vind Moore na Brosnan de slechtse.

Serieus? Ik had juist van jou verwacht dat je Moore wel zou waarderen, met je voorliefde voor jaren 70/80 actie films. De Moore Bond films representeren die jaren toch perfect. En ik vond Brosnan juist een verademing om te zien na Dalton. Maar goed, zo zie je hoe meningen uiteen lopen he


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Moore staat in niks voor wat ik cool vond uit de jaren 80. Vond Dalton juist een verademing met de verandering van toon. Het gekke is dat Brosnan in The Thomas Crown Affair een hele goede Bond neerzet, maar in de Bondserie was hij om te schieten zo vervelend. Veel te zelf ingenomen op een verkeerde manier. Vervelende charmeur. Vrouwen moeten voor Bond valen vanwege zijn dierlijkheid (alfa male), niet vanwege zijn kapsel.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Tja, ik vond juist dat Dalton meer de uitstraling van Steve uit Married...With Children had. Hij speelde het wel goed, maar ik kon juist niet wennen aan zijn uitstraling, iets wat Graig wel heeft overigens. Ik vond Brosnan de juiste eigenschappen hebben voor Bond JUIST om de redenen die jij noemt wat je zo irritant vond. De Bonds die Connery en Moore neerzetten zijn ook vervelende charmeurs die erg zelf ingenomen zijn. Graig is de eerste acteur die Bond speelt waarbij ik deze veranderingen accepteer.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7311 berichten
  • 0 stemmen

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje raar opkeek toen ik destijds te horen kreeg dat Daniel Graig de nieuwe 007 werd, en niet onverdienstelijk met Casino Royal, maar de 2e film waar hij James Bond in speelde vond ik al een heel stuk minder, maar nu ik Skyfall eindelijk heb gezien moet ik toch bekennen dat ik hem een perfecte 007 vind. Tenminste niet zo'n glad janus. Ik ben inm iddels ook wel gewend aan Graig als 007.

Maar wat de film Skyfall betreft, eindelijk een keer een Bond film die het niet voornamelijk van de technische snufjes moet hebben in vergelijking met andere Bond films, want die zitten vol met overdreven snufjes, maar zoals in de film al gezegd word is het back to basic, gewoon een pistool en eventueel een mes. En persoonlijk vind ik de Bond films zo ook prima te pruimen. Oke, er zitten wel weer van die overdreven achtervolgingen in, maar dat vond ik niet storend, integendeel zelfs. Ja die Daniel Graig die mag wat mij betreft zo nog wel een poos door gaan. Ik had mijn top 10 van 2012 al ingevuld toen ik Skyfall nog niet gezien had, anders had ik hem er beslist ingezet want het is zonder meer een prima James Bond film. Ik ben nu alweer benieuwd naar de volgende.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

AGE-411 schreef:

Met een nieuwe acteur sloeg men ook steeds een andere stijl in. De acteur hangt wel degelijk aan de film/stijl vast.s.

Gedeeltelijk mee eens. For Your Eyes Only voelt heel anders aan qua sfeer en stijl dan Moonraker. Ook tussen From Russia With Love en You Only Live Twice zat enorm veel verschil. Dalton is stukken serieuzer dan Moore maar The Living Daylights komt meer over als een typische Moore film en voor mij of een ander bepaalt dat zeker wel hoe goed/slecht de film is. Craig was nooit mijn favoriete Bond maar sinds Skyfall is mijn mening zeker veranderd. Niet alleen is Craig een stuk losser en subtieler, ook zien we hier en daar wat knipoogjes naar Moore's Bond. En de film zelf vind ik gewoon absoluut één van de beste in de reeks terwijl ik Casino Royale en Quantum of Solace niet zo kan waarderen.


avatar van Atomaster

Atomaster

  • 69 berichten
  • 186 stemmen

Ben geen bondfan maar heb ze wel allemaal gezien. Dit was een hele goede in de reeks.


avatar van Debo

Debo

  • 268 berichten
  • 456 stemmen

Ik vond de film toch wel wat tegenvallen. Goed voor een avondje kijkplezier maar niet echt hoogdravend. Het was voor mij geen echte bondfilm zoals deze vroeger waren. De scene met de oude Aston martin was een beetje silly, ik mistte de gadgets die bond normaliter kreeg en ook de humor die vroeger zo typerend was voor de bondfilms. De actie is oké maar een echte bondfilm? Nee dus.


avatar van Tuckson

Tuckson

  • 27 berichten
  • 21 stemmen

JooGee schreef:

De film viel me erg tegen.

Het begin was prima, veel actie.

Daarna blonk de film uit in los van elkaar staande scenes, veel onwaarschijnlijkheden, saaie dialogen en er was geen touw aan vast te knopen

Deels mee eens.

Overgangen waren soms te onlogisch.

Los daarvan was het best een leuke actiefilm.

Wat ik echter bij de films met Craig in toenemende mate mis is het Bond gevoel, wat de anderen (m.u.v. Lazenby wel hadden. Zelfs Dalton wel een beetje.

Craig wordt te menselijk neergezet. Uitdiepen van emoties en verleden doen ze maar in andere films, maar past niet bij Bond.Bond moet een flamboyante en niet stuk te krijgen versierder zijn (wat overigens met Brosnan naar mijn mening wat ver door begon te schieten). Juist dat air mist Craig. Door alles in de film logisch en verklaarbaar te maken en door Bond uit te diepen""verliest het het typische Bond karakter.

Overigens is Bond nr. 1 voor mij altijd nog Connery.

Zou best leuk zijn als Spectre ooit nog es terugkwam


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

Tuckson schreef:

Overigens is Bond nr. 1 voor mij altijd nog Connery.

Zou best leuk zijn als Spectre ooit nog es terugkwam

Quantum is eigenlijk gewoon een modernere versie van Spectre. Om niet te veel uit hetzelfde vaatje te tappen.

Dit was een film zonder Quantum (net zoals Goldfinger zonder Spectre was), maar in de toekomst komen die jongens nog wel eens terug.


avatar van robinb

robinb

  • 396 berichten
  • 271 stemmen

hankdigger schreef:

(quote)

Ik snap dit soort kritieken nooit zo. Je kunt toch niet steeds dezelfde film gaan maken? Het is juist interessant dat een karakter zich ontwkkelt. De wereld hoeft niet altijd gered te worden met voor de 28ste keer nieuwe gadgets. Als je de Bond volgens jouw maatstaven wil zien, dan kijk je toch gewoon een oude Bond?

Dat klopt en gedeeltelijk heb je ook wel gelijk. Dat een karakter zich ontwikkelt en met de tijd mee gaat is alleen maar goed, maar deze zaken maken James Bond nou juist zo goed/leuk in mijn ogen horen gewoon bij deze serie.

Met een paar aanpassingen kan ik leven, maar als ze 90% van de handelskenmerken van bond weghalen blijft er in mijn ogen weinig meer over en is het geen echte james bond film meer.

Het is een beetje hetzelfde als je van een film a la fast and the furious die natuurlijk gaat over mooie autos, races en sexy babes ineens een vervolg gaat maken waarbij de karakters uit de voorgaande delen ineens professionele dansers zijn geworden omdat ze zich ontwikkelt hebben, het racen beu zijn en mee willen varen met de hypes van dat moment. Dat kan dan nog best een prima film zijn, maar ik als kijker wil bij een film als deze gewoon races en babes zien niets meer niets minder.

Een beetje een vreemde vergelijking misschien, maar daarmee wil ik alleen maar even benadrukken dat een groot deel van de fans James Bond juist zo leuk/goed vinden vanwege al deze terugkerende en herkenbare zaken.

Alles eromheen mogen ze veranderen maar de basis moet blijven staan, daar valt of staat heel de film mee.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

robinb schreef:

(quote)

Dat klopt en gedeeltelijk heb je ook wel gelijk. Dat een karakter zich ontwikkelt en met de tijd mee gaat is alleen maar goed, maar deze zaken maken James Bond nou juist zo goed/leuk in mijn ogen horen gewoon bij deze serie.

Met een paar aanpassingen kan ik leven, maar als ze 90% van de handelskenmerken van bond weghalen blijft er in mijn ogen weinig meer over en is het geen echte james bond film meer.

Het is een beetje hetzelfde als je van een film a la fast and the furious die natuurlijk gaat over mooie autos, races en sexy babes ineens een vervolg gaat maken waarbij de karakters uit de voorgaande delen ineens professionele dansers zijn geworden omdat ze zich ontwikkelt hebben, het racen beu zijn en mee willen varen met de hypes van dat moment. Dat kan dan nog best een prima film zijn, maar ik als kijker wil bij een film als deze gewoon races en babes zien niets meer niets minder.

Een beetje een vreemde vergelijking misschien, maar daarmee wil ik alleen maar even benadrukken dat een groot deel van de fans James Bond juist zo leuk/goed vinden vanwege al deze terugkerende en herkenbare zaken.

Alles eromheen mogen ze veranderen maar de basis moet blijven staan, daar valt of staat heel de film mee.

Voor mij is een bondfilm in de eerste plaats een film. Ik beoordeel ze dan ook steeds als een gewone film, alvorens ze op hun bonderigheid af te rekenen. En dat kost de films zelden of nooit punten.

Waarom een film afrekenen op de versiering, als het een degelijke film is?


avatar van orrymain

orrymain

  • 25 berichten
  • 23 stemmen

4,0 Ondanks mijn favoriet nog steeds Mr Pierce Brosnan is,viel hij in zeer goede aarde deze film.de herkenbare zaken was voor mij ook pluspunt,alleen had ik meer van het de bondgirl willen zien ze was maar erg kort te zien.Erg jammer dat hij faalde aan het einde,had toch wel verwacht dat hij M zou redden van de dood.Ik vond de humor van Mr Graig ook pleasant,terwijl ik casino royale niet echt bond film vond slaagde deze wel .
Maar nog steeds zeg ik.Nummer 1 blijft voor mij Mr Pierce de meeste charisma en meeste uitstraling.Nummer 2 Mr dalton Iets minder uitstraling maar had wel de rauwheid.Nummer 3 Sean connery rauwheid en humor en pluspunt hij zei de uitspraakBond James Bond beste van allemaal zo cool het enige jammere is de films zijn net wat te oud.Nummer 4 komt Daniel rauwheid goed humor ook alleen net iets te veel badguy look.En roger Moore geef ik heel geen plaats dat was meer een clown dan Bond.En om die laatste die ik heel niet bij naan noem,snel vergeten deze.


avatar van Wernertje

Wernertje

  • 326 berichten
  • 224 stemmen

Voor mij is Skyfall gewoon een op zich staande actie film, zoals meerdere mensen aangeven zijn de typische Bond elementen weg. Geen echte gadgets, geen echte Bond vrouwen of hightech auto's en save the world element.

En dit vindt ik jammer omdat ik toch graag naar James Bond keek voor de (mischien overdreven) gadgets, auto's die onder water konden, allerlei vliegende objecten, horloges, pennen, aanstekers met gadgets. De mooie Bondgirls, de geniale schurk die de wereld wilde overnemen en zich verschuilde op eilanden, onder water, in de ruimte.

Uiteraard is er tijd voor vernieuwing en past James Bond zich aan de moderne tijd aan. Een schoen met een telefoon er in of een horloge met wurgdraad er in is niet meer van deze tijd. Dus ik begrijp best dat het nu allemaal wat serieuzer en realistischer moet.

Maar het is vooral jammer dat we de bekende martini shaken not stirred hoorde, maar een vrouw die een martini maakte en Bond dan zegt: well done. Een donkere miss moneypenny (niet racistisch bedoeld) en een snotneus van een Q.

Jammer dat een traditie om zeep wordt geholpen.


avatar van Andreeke

Andreeke

  • 20 berichten
  • 19 stemmen

James Bond evolueert aardig mee met zijn tijd. Zo ook in deze film.

Het zal misschien wel aan mijn persoonlijke smaak liggen, maar ik vind het een prachtige film waarbij actie, achterdocht, gestoei en gadgets in een perfect evenwicht zijn volgens de tijdsgeest.

Zoals de nieuwe Q zegt: exploderende vulpennen doen we niet meer.

De terugkeer van de Aston Martin vond ik ook grandioos.

En ik vind Daniël Craig de op één na beste Bond.

Roger Moore nog steeds nr.1, maar slechts met kleine voorsprong.


avatar van Ro_mien

Ro_mien

  • 49 berichten
  • 157 stemmen

Super goed ! Heb hem nu anderhalve maand geleden ongeveer gezien en ik denk er nog vaak aan. Hoe goed is "de slechte" nu gecast geweest? Waanzinnig !

Misschien geen typische bond film met veel gadgets en knappe vrouwen, maar ik vond het wel een goede film.


avatar van Oliveri

Oliveri

  • 453 berichten
  • 364 stemmen

Start van de film (is zoals bij de meeste Bondfilms) spectuculair, maar verder wordt het rommeilg en onsamenhangend. Voorts zit de film boordevol fouten ( o.a. heeft Craig op de trein kennelijk van schoenen gewisseld, ) en dat zou in zo'n film eigenlijk niet mogen.

Krappe voldoende



avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Wat een geluk dat iemand die opgelijst heeft. Anders had niemand de fouten opgemerkt.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7311 berichten
  • 0 stemmen

Nee niemand idd.


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

Voor mij toch wel de teleurstelling van het jaar. Het meeste is er al over gezegd, Bond is Bond niet meer. Middelmatig rechttoe, rechtaan verhaal, bij vlagen langdradig (had dus veel korter gekund), vervelende dialogen, en een lachwekkend slechte schurk (naar mijn smaak dan).

Nee, ik vond het allemaal niet best, en ik snap dus ook niet waarom veel mensen er zo idolaat over zijn. Zal wel komen door de nieuw ingeslagen weg, dat het allemaal meer realistisch moet zijn. En nieuw is blijkbaar ook goed.

Jammer, want ik ben best een Bond-fan, en ik had echt zin in deze film...


avatar van Masterbrain

Masterbrain

  • 409 berichten
  • 1266 stemmen

Een paar woordjes: Beste Bond Film Aller tijden


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

Masterbrain schreef:

Een paar woordjes: Beste Bond Film Aller tijden

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar wat was er in vredesnaam dan zo goed aan? Ik ben echt wel een Bond-fan, dus ik was er helemaal voor gaan zitten, maar ik heb me bij vlagen echt zitten vervelen.

Gerelateerde tags

spiongeheim agentsociopathpolice impersonator mi6moordenaarart gallerybritish secret serviceimaxuzi booby trapimpersonating a police officermacaokomodo dragon007: (2012)智破天凶城 intensevibrant