• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.419 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.755 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.933 stemmen
Avatar
 
banner banner

Casino Royale (2006)

Misdaad | 144 minuten
3,68 4.886 stemmen

Genre: Misdaad

Speelduur: 144 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Tsjechië / Duitsland

Geregisseerd door: Martin Campbell

Met onder meer: Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

IMDb beoordeling: 8,0 (737.632)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 23 november 2006

Plot Casino Royale

"Everyone has a past. Every legend has a beginning."

James Bond zijn eerste opdracht als geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet blij mee.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Get a freaking life man!....zouden denk ik alle Bonds nu tegen Davidov willen zeggen.


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Oh nee...een echte Bond zou natuurlijk "bloody" ipv "Freaking" zeggen


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Ik voel me vereerd.


avatar van Pimolition

Pimolition

  • 101 berichten
  • 63 stemmen

Lazenby is zeker niet de beste Bond voor mij, maar dit is een ander onderwerp. En Casino Royale is weldegelijk een gloednieuwe start van de franchise vriend. En dan niet alleen vanwege het feit deze meer realistisch is.


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Hoe kan een Bond-film nou realistisch zijn? Wil je realisme? Kijk dan die docu's over geheimagenten op discovery. Een stuk saaier dan menigeen denkt zo'n spionnenleven.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

Hectometerpaal schreef:

Hoe kan een Bond-film nou realistisch zijn? Wil je realisme? Kijk dan die docu's over geheimagenten op discovery. Een stuk saaier dan menigeen denkt zo'n spionnenleven.

Met realistisch bedoelen we dat wat men toont ook echt zou kunnen en niet met de computer of te overdreven gemaakt is. Niet dat het de realiteit moet evenaren. Dan kan je meteen 99% van de films afschaffen. Cowboys liepen niet rond te schieten maar waren koeienhouders, en politieagenten die een te grote mond opzetten worden er niet voor beloond, maar buitengeshot. En ga zo maar door.

Met realistische Bond willen we het verschil tonen tussen Casino Royale waarin de spanning ligt in een kaartspel en de intrige tussen Bond en Vesper, tegenover de Brosnanfilms met een auto op afstanbediening of één die onzichtbaar wordt.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Zolang een film maar binnen zijn eigen kader geloofwaardig blijft is het geen probleem. CR doet dat prima, DAD niet (film gaat telkens stapje verder in bizarro world).

En de film is geen nieuwe start. Het is een prequel, een deel dat vooraf ging aan alle andere delen. Een nieuwe start zou betekenen dat ze de reeks resetten en alles opnieuw opbouwen. Dus ook bijv weer oude villains weer gebruiken maar op een andere manier verfilmen. Batman Begins is een nieuwe start. Star Wars ep 1 is een prequel. Bond zit daar tussen in. Gezien we nooit enig bewijs hebben gehad dat de films zich allemaal in 1 leven van Bond afspelen en ook chronologisch. Het zijn gewoon losse films, in een reeks waarvan we zelden weten hoe ze ten opzichte van elkaar liggen. Echter in het algemeen ga je er van uit dat Bond 15 zich afspeelt na Bond 14 etc.

Als men opnieuw Goldfinger bijv gaat filmen dan heb ik wel echt mijn twijfels over de reeks. De oude films zijn veelal prima zoals ze zijn vind ik... men kan net zo goed andere verfrissende nieuwe dingen bedenken


avatar van Pimolition

Pimolition

  • 101 berichten
  • 63 stemmen

Dit is wel een nieuwe start, wat niet wil zeggen dat alle oude films geremaked worden. Komende Bond films zullen dan ook geen echte verwijzingen hebben naar Bond 1 t/m 20. Enkel Bond kenmerken als een vodka martini, Aston Martin en M zullen worden herhaald. Misschien later Monneypenny en Q nog maar gaan verwijzingen naar bijvoorbeeld Bond zijn vrouw.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Pimolition schreef:

Dit is wel een nieuwe start, wat niet wil zeggen dat alle oude films geremaked worden. Komende Bond films zullen dan ook geen echte verwijzingen hebben naar Bond 1 t/m 20. Enkel Bond kenmerken als een vodka martini, Aston Martin en M zullen worden herhaald. Misschien later Monneypenny en Q nog maar gaan verwijzingen naar bijvoorbeeld Bond zijn vrouw.

In de andere Bonds waren er dan wel verwijzingen? Het bleef bij een enkele opmerking over zijn vrouw voor de rest staat alles op zichzelf... het is dat de volgende film direct aansluit op CR maar als dat niet zo was had het net zo goed tussen 2 oudere films af kunnen spelen. Tijd waarin het in is opgenomen is irrelevant, Bond zelf is tijdloos...

CR is een fris nieuw begin, en men doet al ruim 40 jaar zijn best om telkens iets te veranderen aan het concept om het "fresh" te houden. Zie niet in waarom dit een compleet nieuwe start zou zijn en bij Dalton of Brosnan niet...

Grappig eigenlijk, tot CR heb ik zelden nagedacht over dat Bond geen dag ouder is geworden, dat er een eventuele chronologische volgorde zou zijn tussen de films. Ik ging er vanuit dat alles ging om 1 en dezelfde Bond in hetzelfde "universum", alleen telkens zien we de verhalen door een andere bril.

Maakt eigenlijk niet uit hoe je het ziet (deel 21 of deel 1 nieuwe reeks?) zolang je maar consequent bent. Dat je dus een nieuwe start als CR wel dezelfde kansen geeft als een willekeurige andere omslag in de reeks (Moonraker, LTK bijv). Dat ze iets nieuws doen kan je moeilijk afkeuren, de keuzes die ze maken wel. Zegmaar het verschil tussen roepen "pfff dit is niet Bond" en "deze Bond vind ik minder interessant".

Hmm kan eigenlijk geen enkele andere filmreeks bedenken die al zo lang mee gaat, zo veel is aangepast en toch altijd heel erg hetzelfde is gebleven.... kom niet verder dan star wars of police academy en dat is toch wel echt een vak apart... iemand een beter voorbeeld?


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Je had natuurlijk in een ver verleden de Charlie Chan- en Tarzanreeks met zeer veel delen en iig wat de laatste betreft ook met verschillende acteurs in de hoofdrol en denk ook aan de vele serials (wat je als voorlopers van TV series zou kunnen beschouwen maar dan voor in de bioscoop), maar dan praten we wel over het zwart/wittijdperk.


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

goeie bond film zoals altijd veel actie wat wil een bond fan meer


avatar van Nonick2007

Nonick2007

  • 102 berichten
  • 658 stemmen

Goeie film, wil het volgende deel graag zien!

En ik vond die Eva Green zonder make-up veel mooier.


avatar van michael myers

michael myers

  • 249 berichten
  • 62 stemmen

speelt dit zich dan ook zogenaamd af in de jaren 60 want het is voor connery.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

michael myers schreef:

speelt dit zich dan ook zogenaamd af in de jaren 60

Daar is alles wel een beetje te hi-tech voor in de film denk je niet? Speelt zich gewoon in deze tijd af...


avatar van michael myers

michael myers

  • 249 berichten
  • 62 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)

Daar is alles wel een beetje te hi-tech voor in de film denk je niet? Speelt zich gewoon in deze tijd af...

dan moet ik hem niet hebben ook ik doe gewoon dr no / die anoter day


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

michael myers schreef:

(quote)

dan moet ik hem niet hebben ook ik doe gewoon dr no / die anoter day

dan mis je 1 van de beste bonds.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

gideonvdb schreef:

(quote)
dan mis je 1 van de beste bonds.

Nou jah, wel een goede bond in ieder geval. Kijken zou ik zeker doen als ik jou was....


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

ik zeg toch ook niet de beste!


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

gideonvdb schreef:

ik zeg toch ook niet de beste!

Ik zei toch ook niet dat jij dat zei?


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Uit respect voor Q en Moneypenny gewoon stoppen met die Bonds....Was na het zien van deze film ook stukken beter geweest.

Het resultaat was een doorsnee actie-film in plaats van een echte Bond film. Het leek wel een slechte Bourne-aflevering.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Hmm... begin je weer?


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Lol!


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Hectometerpaal schreef:

Uit respect voor Q en Moneypenny gewoon stoppen met die Bonds....Was na het zien van deze film ook stukken beter geweest.

Het resultaat was een doorsnee actie-film in plaats van een echte Bond film. Het leek wel een slechte Bourne-aflevering.

Weer een hoop vaag gemopper. Veel krachtige woorden maar zonder inhoud.... "Uit respect stoppen, het resultaat is doorsnee, leek wel een slechte bourne"

"Uit respect voor Fleming en broccoli moeten ze verder gaan met de films, na het zien van deze film ook zeker een goed idee. Het resultaat was een boven het gemiddelde actie-film in plaats van een slappe Bond film. Het leek wel beter dan Bourne."

Zo, exact het tegenovergestelde bij elkaar geflanst zonder ook maar 1 argument te noemen. Best makkelijk eigenlijk.


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)

Ik zei toch ook niet dat jij dat zei?


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

davidov schreef:

(quote)

Weer een hoop vaag gemopper. Veel krachtige woorden maar zonder inhoud.... "Uit respect stoppen, het resultaat is doorsnee, leek wel een slechte bourne"

"Uit respect voor Fleming en broccoli moeten ze verder gaan met de films, na het zien van deze film ook zeker een goed idee. Het resultaat was een boven het gemiddelde actie-film in plaats van een slappe Bond film. Het leek wel beter dan Bourne."

Zo, exact het tegenovergestelde bij elkaar geflanst zonder ook maar 1 argument te noemen. Best makkelijk eigenlijk.

Voor jou vaag gemopper, voor mij mijn mening......

Valt me op dat wanneer mijn mening de jouwe niet helemaal is er meteen de labels "vaag" en "belachelijk" aan worden geplakt.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

"dat is mijn mening".... je argumenteert met emotie, dat is nogal een korte discussie. Immers aan een mening valt niet te twisten. "Ik vind dit en daarmee is het uit". Welles-nietes discussies je kent het wel.

Daarom is terug vallen op emoties wel goed om aan te geven of je de film kon waarderen, maar zijn het geen argumenten die echt overeind blijven staan als je wil discussieren of een film goed is of niet. Immers jou argument dat de film niet leuk is, is even sterk als mijn argument dat ik het wel leuk vind.

Onderbouw eens waarom het een slechte film was.... slechte regie, soundtrack, waardeloos acteer werk, scene's die niet bij de setting van de film zelf passen, gebrek aan inspiratie en vernieuwing, gebrek aan een spanningsboog, onverklaarde gebeurtenissen om andere dingen recht te praten etc etc

Een beetje film recensie gaat daar over en niet slechts over de emotie van de kijker


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 722 berichten
  • 964 stemmen

Dat ik het een slechte film vind heb je mij niet horen zeggen dacht ik....

Ik heb al meerdere malen aangegeven waarom ik em niet als een goeie "Bond" film beschouw. Voor een terugblik verwijs ik je graag naar mijn vorige berichten.

Ik wil wel weer een argument of wat toevoegen als het je wat rustiger stemt....

Bv. deze Bond is niet meer de slimme uitgenarste kerel die op miraculeuze wijze ontsnapt aan aanslagen/ontvoeringen, waar je vantevoren niet wist hoe hij zich eruit zou gaan redden.

007 is in 2006 geen alleskunner of een superman meer. Hij is een man die zijn best doet maar het verder ook niet weet.


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

Tof

Hectometerpaal schreef:

007 is in 2006 geen alleskunner of een superman meer. Hij is een man die zijn best doet maar het verder ook niet weet.

Daar ben ik het wel mee eens.

Bv. deze Bond is niet meer de slimme uitgenarste kerel die op miraculeuze wijze ontsnapt aan aanslagen/ontvoeringen, waar je vantevoren niet wist hoe hij zich eruit zou gaan redden.

Hier ben ik het wat minder mee eens, gezien Bond wel vaker niet op miraculeuze wijze is ontsnapt. In hele oude films zoals Golfdinger is bond ook de hele tijd gevangen en ook in de nieuwe film DAD krijgt Bond er behoorlijk van langs en weet niet te ontsnappen. Bovendien weet hij wel op miraculeuze wijze een tweetal aanslagen in deze film te voorkomen. Misschien zonder gebruik van onzichtbare wagens en andere gadgets, maar om z'n doel te bereiken doet hij wel een paar knappe kunstjes en richt hij nogal wat schade aan

Grootste struikelpunt voor veel mensen is denk ik dat CR meer ruimte geeft aan structuur en tekst ipv sensatie en entertainment. Het Bond hoofdstuk van de jaren 90 is nu echt gesloten...

Zelf mis ik de "ervaren" kant aan deze Bond, de geheim agent die het beste is in zijn vak en alle kneepjes kent. Wat ik niet mis wat de Brosnan films wel hadden is de neerwaartse spiraal waar het met de reeks heen ging. Steeds meer CGI, maffe plotwendingen, larger than life stunts en achterlijke gadgets. Tegen de tijd van DAD was xXx niet meer de spoof van Bond maar leek het eerder andersom.


avatar van gideonvdb

gideonvdb

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

ik vond deze! bond slimmer dan welke bond dan ook. want vertel mij maar welke bond ooit 150.000.000 gewonnen heeft? zelfs superman komt daarbij niet in de buurt. am i wrong?


avatar van davidov

davidov

  • 3466 berichten
  • 2171 stemmen

gideonvdb schreef:
ik vond deze! bond slimmer dan welke bond dan ook. want vertel mij maar welke bond ooit 150.000.000 gewonnen heeft? zelfs superman komt daarbij niet in de buurt. am i wrong?

Dankzij een bijdrage van een nieuwe vriend, op z'n eigen houtje had hij het in de eerste instantie helemaal verkloot

Gerelateerde tags

italiëpokercasinogebaseerd op boekterroristbankergeldfree running martelenmi6british secret servicemontenegro007: (2006)智破皇家賭場james bond