Meningen
Hier kun je zien welke berichten Macmanus als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Wackness, The (2008)
Bad ass soundtrack!
Een film met goede bedoelingen, namelijk een jonge hip/hop liefhebber/drugsdealer in NY te schetsen. De jonge worstelt met het leven zoals meerdere mensen op zijn leeftijd en ontmoet zijn eerste liefde. Geen dingen die we nooit eerder hebben gezien, maar mits goed uitgewerkt toch altijd leuk kijkvoer. Helaas is de uitwerking niet geheel top. De look is fijn, alleen is de flow in de film niet geheel te vinden. Saaie bijkarakters die even langs komen zoals 1 van die olson twins. Haalde me uit het hoofdverhaal tussen Kingsley, Peck en Thirlby. Ook het hele me ouders zitten in de schulden was voor mij niet nodig.
Gelukkig zitten er een paar mooie scenes in en wordt er goed geacteerd. Peck is er nog niet, maar kan wellicht uitgroeien tot echt goede acteur. Maar de soundtrack die als een soort zelfgemaakte mixtape door de film te horen is, is helemaal niet verkeerd. Hip/hop fans moeten dit toch wel een kijkje gunnen vind ik.,
Geen onaardige film dus.
3.5 sterren durf ik er wel aan te geven. Niet de beste in zijn soort, maar zeker niet de slechste.
Waco (2018)
Kruipt niet onder de huid.
Slecht is deze miniserie niet. Ziet er netjes uit, niet al teveel afleveringen. Acteurs zijn allen goed, maar de film blijft helaas toch teveel hangen in een productie. De zaak zelf is nog steeds boeiend. Heel veel fouten, ondanks die Koresh een mafklepper was, is de vraag of hij nou zoveel fout deed daar binnen. Helaas weet de film nooit van de personages echt mensen van vlees en bloed te maken. Het is wat lastig om de vinger er op te leggen. Denk dat het wellicht iets te genuanceerd wou zijn waardoor teveel personages gevolgd worden. Visueel misschien iets te degelijk en mocht het wat rauwer.
3 sterren
Wai Dor Lei Ah Yut Ho (2010)
Alternatieve titel: Dream Home
Ben wel benieuwd naar meer Pang films nu.
Jammer dat het tempo soms zo werd opgehouden door de flashbacks. Die stukjes waren bijzonder oninteressant en hielden een hoop op. Jammer want het strakke uiterlijk en de moorden waren helemaal niet slecht. Zelfs vrij sterk. Prachtige art-direction in de kamer van de laatste slachtoffers. Jammer dat ik zoveel moeite had met die flashbacks erdoor dat mijn enthousiasme steeds werd getemperd als de deze weer begonnen.
Maar Pang heeft stijl en klasse dus ben erg benieuwd naar meer werk van de man. Zijn moderne stijl past verder wel totaal in mijn straatje!
3 sterren.
WALL·E (2008)
Alternatieve titel: Wall-E
Genoten
Eerste deel is inderdaad erg sterk, duurde toch zo een 35 minuten. Maar daarna vond ik de film nog steeds leuk verder gaan (hoewel de vuilnisbelt me wel meer met mijn oogjes deed knipperen, zag er prachtig uit, dan het ruimteschip), de brandblus scene was prachtig en het praten blijft nog steeds redelijk tot een minimum, naast wat Eva en Wall-E. Waar het verhaal een duidelijk moraal krijgt, vond ik de concentratie op de liefde tussen Eva en Wall-E toch overheersen. En dat werkte voor mij dan ook het beste. Hele lieve personages.
4 mooie sterren.
Wanted (2008)
The Mad Russian doet het.
Weet nog steeds niet precies wat ik met Night & Day watch aanmoet. Maar in de US is die lekker duidelijk bezig.
Basic verhaaltje voor een rollercoaster ride aan actie. Nergens is de film subtiel of wil het meer zijn dan we er van verwachten. Wellicht zie ik weer de humor overal in, maar ik had ook het idee dat ze een lichte fuck you maakte naar The Matrix. Ook een onzichtbaar persoon die de one blijkt te zijn, alleen hier blijkt het uiteindelijke groepje mensen een debiele cult te zijn die een maf brei ding aan het volgen zijn. Geen idee of het echt zo is, maar hoe dan ook is het fijn dat de film niet zgn. diep filosofisch wil gaan lullen, wanneer iedereen alleen maar actie wil zien eigenlijk.
En dat zat erg snor. Een ware rollercoaster. Lekker bruut schieten, werkelijk briljant hoe hij door de fabriek rent met en met een gun door het hoofd blijft schieten. De Rus weet hoe het hoort dus, eerst om de zoveel tijd lekkere actie laten zien, en te eindigen met de big shoot out waar alles uit de kast word getrokken. Iets wat een Woo vroeger ook nog wel eens deed.
4 sterren, iets meer kleurrijkere personages en er had meer in gezetten. Vond een Freeman, Common of Joliie wat saai spelen. Iets meer humor frivoliteit had hun niet misstaan.
War (2007)
Alternatieve titel: Rogue Assassin
Dat einde!
Wat een humor. Doet Sixth Sense verbleken ik zeg het je
Begint allemaal wel aardig, modern actie filmpje. Iets teveel gepraat voor een flinterdun verhaaltje als dit, maar wel een paar leuke actie dingetjes. Word overigens opvallend veel Japans gepraat voor een films uit de US. Maar het einde is hilarisch, Prachtig hoe we kennelijk moeten zien dat hun ogen precies hetzelfde zijn, en meesterlijk hoe crappy de nieuwe Rogue engels spreekt.
Kleine 3 sterretjes vermakelijke stuff voor in de late uurtjes. Maar het zal me vast vergeven worden als ik het volgende week weer ben vergeten.
War of the Worlds (2005)
Mm wat te zeggen,
de film begon goed, eerst stuk was lekker. Cruise deed het lekker als eikel en er zat redelijk wat humor in.
Het midden stuk was al wat minder maar bleef best aardig, lekkere actie op zijn tijd. En natuurlijk het goede zwem, ren, en rij werk van cruise. Wow wat was hij vaak dichtbij de dood, maar onze kleine man bleef goed in leven. Knap werk Calimero!
Maar dan krijgen we het einde.
Het is altijd afwachten bij Spielberg wat we nu weer krijgen voor einde.
Zal het a; een Happy End zijn, b; een over sentimenteel einde zijn, c; een eind waarin het woord god in de laatste zin word gebruikt of d; All of the above
Het werd natuurlijk D wat de film terug bracht naar de middelmaat van 3 sterren.
Ward, The (2010)
Alternatieve titel: John Carpenter's The Ward
Inwisselbare horror.
Carpenter heeft bij de horror fans nog steeds een hoge naam. Na wat ouder werk van hem gezien te hebben de laatste tijd valt het me wat tegen over het algemeen. Maar kan me wel een beetje het nostalgische ervan voorstellen. Zijn nieuwe films hebben dat niet en dan blijft er weinig over. Grote probleem is ook dat het plot zo geweest is dat het helemaal voor een regisseur die toch nog wel eens iets origineels heeft neergezet nogal pijnlijk is. Wanneer de medische staf uit het raam staren kijkend naar Kristen weet je al precies dat het een multi persoonlijkheid film gaat worden. Is dat nog goed te praten als er tussendoor nog wat leuks te bespeuren is. Maar dat zit er ook niet bij. De moorden zijn ouderwets zwak en de geest is erbarmelijk.
Vraag me ook sterk af of het echt de bioscoop hier haalt op 18 augustus.
1.5*
Warm Bodies (2013)
Aardig.
Levine blijft niet in staat om de gehele film het juiste tempo te hanteren. Zo begint de film leuk, fris en met een aangenaam tempo. Maar valt wat stil als het meisje bij hem in het vliegtuig komt. Verhaal wise gebeurt alles zoals je verwacht. Eerst wil ze toch weg, maar ziet dat ze moet blijven, om na een tijdje toch weer terug te keren, om daarna door R weer terug te worden verovert. Het is misschien ook niet te intentie om het meest originele verhaal te zijn, maar door het tempo wat omhoog te gooien valt het wat minder op. Nu ging hij net een stapje te sloom in het midden waardoor je als kijker het verhaal al teveel kunt voorspellen. Truc is dan toch om er een hele grappige/spannende sequence in te gooien maar dat bleef wat achterwege.
Desondanks is het een leuke blik op het zombie universum en is het een sympathieke film met dito cast. Maar het had beter geregisseerd kunnen zijn.
3 sterren.
Wassup Rockers (2005)
Aardig.
Wel eens met Onderhond. Alleen vond ik de trip in Beverly Hills wel erg matig (Dus wanneer ze weg gaan bij de twee meisjes). Die homo erotische-fotograaf leek er echt bij haren bijgesleept (vooral de val van de trap) even als de scène met de dronken vrouw. Hoewel ik geen kenner ben van de Beverly Hills wereld, kwam het ook iets te cliché over. Erg jammer want daardoor viel een groot deel van de sfeer weg.
Het begin en einde waren daar in tegen weer erg sterk. Acteerwerk soms sterk en soms pijnlijk slecht. (Fotograaf, Dronken vrouw)
Al met al toch een redelijke 3 sterren, maar had iets meer verwacht na Ken Park.
Waves (2019)
Euphoria the movie.
Deze film doet een hoop goed. Visueel is het fris, snel, eigentijds. Ook qua soundtrack is het allemaal erg fijn. Helaas weet de film emotioneel mij niet over de streep te trekken. Het wil wat poëtisch dromerig zijn bij momenten. Maar het hanteert ook de botte bijl bij het eerste deel. Dat is dan ook voorspelbaar en daardoor werkt dat deel niet goed genoeg. Ondanks de climax lekker hectisch is. Deed mij beetje denken aan Safdie bros. Daarna neemt de film meer rust en ligt het ergens wel in de lijn met een Malick. Helaas is de film daar dan weer iets te traag. Deel met zijn vader voelde als los zand.
Hoop interessante dingen in deze film. Vond het ook fijn dat het zwart zijn niet echt een rol heeft in deze film. Iedereen is hier gewoon een individu. Klinkt logisch. Maar in de hedendaagse westerse cinema is dat toch wel eerder een uitzondering dan regel.
3.5 sterren. Maar zeker wel een aanrader.
Way Back, The (2020)
Solide
In de kern een voorspelbare sportfilm. Het tikt dezelfde boxen aan als een gemiddelde Disney film. Toch weet O'Connor er net wat meer uit te halen. Door de gritty look, het niet extreem veel concentreren op de kinderen en dat het uiteindelijk ook meer gaat om Affleck zijn personage dan het winnen met basketbal maken het net wat genietbaarder.
Je moet er geen hele grote verwachtingen van hebben, als je dat niet hebt dan is dit een prima tussendoortje.
3 sterren.
We and the I, The (2012)
Gondry op de verkeerde plek.
Vond het allemaal wat gezocht en VPRO/linksig. Kom laten we non acteurs nemen, ze wat stompzinnig laten praten en doen, om een beeld te geven van de jeugd van tegenwoordig. Kijk ons eens in touch zijn met de hedendaagse jeugd. Gondry is geen Amerikaan en heeft daar zijn jeugd niet gehad en dat merk je. Waar Gus van Sant (die ook wel eens met non acteurs werkt) het slimmer doet. Door zijn films niet puur op dialoog te laten lopen en door jeugd te nemen waar hij waarschijnlijk dichter bij in de buurt staat. De trade mark van Gondry, knutsel filmpjes, staat wat in de weg met de sfeer van realiteit die hij enerzijds wel wil creëren.
Wat Gus ook beter doet, is toch nog ergens naartoe werken. Maar dat doet Gondry hier ook niet. ze zitten in de bus en dat heeeeeeel lang, en zo nu en dan stappen er wat mensen uit. De gesprekken zijn dermate onbenullig dat het eigenlijk wel snel verveeld. Ik had dan ook erg veel moeite met het einde bereiken.
1.5*
Wederopstanding van een Klootzak, De (2013)
Alternatieve titel: The Resurrection of a Bastard
Meer van gehoopt (verwacht).
Had hier toch best veel van verwacht. Wanneer namen als Noe en Tarantino de revue passeren dan is dat wel even wat. Nou is het deze film zijn schuld niet dat Tarantino genoemd is. Want kolere dat slaat nergens op! Zit er een gangster in je film word die flapdrol meteen genoemd. Nou dat mag meteen geschrapt worden. Noe snap ik wel, maar daar later meer over.
Nou als we die namen even wegdenken en gewoon naar de film kijken. Is het leuk geprobeerd maar overtuigd het helaas allerminst. Zo wil het bijvoorbeeld bij de scene wanneer Ronnie een pistool tegen zijn hoofd krijgt en er komt iemand binnen, humor brengen door de reactie van de man. Maar het mislukt totaal op beeld. Geval; grappiger op papier. Ook cinematografisch had ik hoge verwachtingen, maar dat kun je beter ook niet hebben. Het is allemaal professioneel, maar opvallend, knap of uitmuntend is het eigenlijk nooit. Yorick is netjes, maar ook bij de spelregie is het nog nergens fantastisch. Nogal wat houterige dialogen.
Wat rest is een film die NIET vreselijk slecht is, maar door wat te positieve recensies en dingen roepen als begin van Dutch new wave (ja je hoopte het maar toch ), wellicht te hoge verwachten schiep. Als eerste poging is het niet iets om je diep voor te schamen maar er is nog een weg af te leggen als Driel het ambieert. Is kennelijk meer tekenaar.
Dan nog even op de Noe scene discussie in te haken. LOL! Ik vind het wel wat jammer dat hij het ontkent. Geloof best dat je zo een scene al hebt bedacht. Een soort out of body experience is wel vaker zo vertaald. (camera gaat omhoog) Maar dit was wel ernstig hetzelfde. Sowieso ongeloofwaardig, gezien je research doet als je die stijl waardeert. Als Noe/Debie nou 100 films zouden hebben gemaakt dan begrijp ik nog wel dat je ze niet allemaal hebt gezien. Maar dit zijn er 2. En het making-off filmpje kom je ook vrij snel tegen op het internet. Dat gezegd, komt het natuurlijk nooit in de buurt van Enter of Irriversible maar was het wel het beste shot van de film!
2.5 sterren.
Weiner (2016)
Leuke docu.
Uiteraard alleen maar boeiend voor mensen die zich enigszins interesseren in Westerse/Amerikaanse politiek/media. Geen politicus zou een cameraploeg zo vrij en dichtbij laten komen. Dat maakt Weiner imo niet eens zo onsympathiek. Wanneer hij al duidelijk verloren heeft en een klein groepje mensen nog oproept op hem te stemmen, laat hij ook duidelijk zien dat hij veel talent heeft. Maar hij is ook narcistisch en ongecontroleerd. Waardoor je te vaak denkt, doe dat nou niet. Mooiste was vooral in die joodse bakker. Die Joodse meneer verwoorde het perfect. Het ging zo goed, en dan gaat hij ruzie maken, why?
Tegen het licht van de verkiezingen van Hilary is deze docu ook nog net wat boeiender. Huma zit ook helemaal in het politieke wereldje maar wil uiteindelijk niet meer horen bij het zinkende schip. Het is daardoor een heerlijk inkijkje in het leven van twee protégé politici.
Vanuit een puur campagne technisch point of view hebben de mensen achter Trump het wel fantastisch gedaan. Een docu daarvan had ik ook wel op deze manier gezien willen hebben.
3.5*
What Is a Woman? (2022)
Was te verwachten.
Doc's zijn hot en meer dan ooit hoeven het geen journalistieken hoogstandjes te zijn. Je vindt iets en je wil je agenda naar je achterban overbrengen en wellicht nog wat zieltjes winnen. We kunnen Walsh erop aanspreken maar elke politieke stroming doet het tegenwoordig. Dus ik ben bang dat het te laat is om terug te draaien.
Dit onderwerp is het makkelijkst om links op kapot te maken. Hier zit zo een extreem haast religieus dogma op dat elk gesprek vooral in Amerika extreem snel word afgedaan dat je een TERF bent. Ik volg het van een afstandje en het super vreemd hoe het liberale links nu steeds meer gaat lijken op zijn grootste nachtmerrie de conservatieve kerk. De intolerantie naar een andere mening of debat is mind boggling.
Daarom werken de eerste 45 minuten nog wel, de wel hele woke mensen die hij spreekt zeggen wat malle dingen en dat is best geestig. Zelfs voor iemand die niks heeft met Walsh en zijn politiek. Daarna gaat hij naar meer bangmakerij en pakt hij de paar voorbeelden die hem welgevallen liggen. Dit doen alle Sunny Bergman en Netflix docu's over de vlees/vis whatever ook altijd. In dat opzicht lijken ze erg op elkaar. Waar je wellicht meer sympathie hebt voor de mening in je eigen straatje, is het wel gevaarlijk als zowel links als rechts dit doen waardoor de wereld nog meer polariseert. Ik heb toch liever de klassieke journalistiek terug in doc's, maakt ze soms wat saaier maar daar heb je wel meer aan.
Het is uiteindelijk dus geen goede docu. Maar het is wel eentje die links eigenlijk wel moet zien. Want dit is wel de manier waarop het midden steeds meer aansluiting gaat vinden bij rechts en niet bij links. Links wil zo extreem graag aan de goede kant van de geschiedenis staan dat het soms het momentum een beetje uit het oog verliest. En dan krijg je toch een Trump en zo een uitspraak in het gerechtshof van Amerika gister. Wil niet aan bangmakerij doen, maar ik ben toch een beetje bang dat als we een beetje pech hebben er een nog grotere demagoog dan Trump gaat opstaan en zo een Matt Walsh heeft het charisma er zeker voor...en dan gaat Amerika minimaal 50 jaar terug in de tijd...
2 sterren.
What the Health (2017)
Vreselijk slechte docu. Dat dit een 8.4 heeft op IMDb is beangstigend. Simplistische propaganda. Pijnlijk voor je hersens hoe dom dit is.
What We Do in the Shadows (2014)
NZ
Hun weer. En weer dat nogal droogkomische. Daar houd ik wel van.
Er zitten genoeg dingen in om heerlijk van te genieten. Stu! Door dat het wat sketch-matig is, ondanks het geen belachelijk hoog tempo heeft, blijft de vaart er genoeg in. De grappen zijn wat droog waardoor je niet 90 minuten op de vloer ligt. Maar je hebt inderdaad die grijns wel continu op het gezicht. Cast is uitstekend. En ze halen veel uit het concept. Ook fijn dat hier ook weer genoeg budget was waardoor het ook allemaal prima oogt.
Nooit echt Flight of the Conchords gekeken, maar een film als deze maakt me wel weer nieuwsgierig. Sowieso is dit weer een film die naadloos past in de summiere komedie/horror lijn uit Nieuw Zeeland.
3.75*
When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts (2006)
Spike Lee!
Er worden allerlei mensen geïnterviewd en die vertellen hun verhaal. Opzich niet bijster opzienbarend. Maar wel de enige manier om een documentaire hierover te maken. De Michael Moore manier zou alleen maar averechts werken zoals Jordy al aangaf. Hoewel Bush hier natuurlijk flink heeft geblunderd. (om het netjes uit te drukken) Kan ik zelf deze mening wel vormen, zonder beelden te krijgen van Bush met een lullig voice overtje, zoals in F911. (Hierdoor krijg ik juist sympathie voor Bush en een hekel aan Moore)
Nee Spike doet dit om een veel effectievere manier.
Hij laat de mensen zelf aan het woord, en niet alleen 1 bevolkingsgroep maar allerlei lagen komen langs, en zo krijg je een mooi geloofwaardig beeld.
Verder laat Lee ook zien dat het een filmmaker is en dus is er visueel ook zeker te genieten. Vooral de mensen die voor hun kapotte huis zijn gefilmd geven vaak prachtige plaatjes. En de dode mensen in de rivieren geven op een lugubere manier ook prachtige plaatjes (dit zijn overigens vaak foto's dus niet helemaal Lee zijn verdienste.) En hele fijne muziek ook weer.
Nette/Goed gemaakte documentaire. Ik ga mee met de 4*.
When Worlds Collide (1951)
Alternatieve titel: Als de Wereld Vergaat
Sc-Fi Classic!
Hilarisch jaren 50tig filmpje. Nog grappiger is dat het gaat worden geremaked. Geen idee hoe ze het gaan doen, maar in deze film denken ze nog dat het onmogelijk is om de ruimte in te gaan. En zijn ze zo goed als de hele film bezig met een space-ship te maken die ze naar de nieuwe planeet stuurt. Lijkt me een redelijk korte remake worden dan
Maar voor de liefhebbers van de jaren 50tig sc-fi wel een aanrader. Thunderbirds achtige special effects, theatraal acteerwerk en muziek die ongeveer over naast zit. Vreemdste timing qua muziek die ik ooit heb gezien en gehoord.
2.5 sterren. Zal niet snel horen tot iemand zijn all time favorite. Maar puur bedoeld om je even 70tig minuutjes terug te wanen in de tijd!
Where in the World Is Osama Bin Laden? (2008)
O echt?
Meneer was met Super Size Me al redelijk bezig met open deuren in trappen. Dus hamburgers de hele dag eten is niet gezond, echt? Niet alle Arabische landen worden geheel bevolkt met fundamentalisten. Fuck really? Zijn maniertje is er dus weer, de extreem onwetende Amerikaan spelen. Hoewel de open deuren dus veelvuldig aanwezig zijn, wil het hier en daar nog wel een beetje aardig worden. De interviews met de studenten is boeiend, niet omdat ik ze niet verwachten, maar omdat ze wel te weinig te horen zijn in de media.
Dat maakt de open deur ook wel weer verdedigbaar. Maar toch is het allemaal zoals eerder gezegd te oppervlakkig om er echt iets mee te doen. Het persoonlijke tintje met zijn baby en vreselijke vriendin is ook erg storend.
Een milde 2.5 sterren, hier en daar kon het wat worden. Maar de docu verdiende een minder opvallende amerikaan.
Where the Wild Things Are (2009)
Alternatieve titel: Max en de Maximonsters
Wat een heerlijke film.
Maakte me wel zorgen of het de magie van de trailer kon waar maken bijna 2 uur, hoorde al woorden als saai en pakt je niet. Het pakte me enorm en vond het echt extreem lekker lopen de film, kon me helemaal in dat jongetje verplaatsen. Briljant gespeeld overigens, komt nergens te wijs over en lijkt gewoon een echt jongetje Zoals ik alweer een aardig tijdje geleden ook was, heerlijk toch. Ook erg blij dat het gewoon de hele film bijna in zijn eigen wereld afspeelt, en het ook in het midden blijft of die er ook echt is geweest. Ontroerde me ook echt op het einde.
Jonze bewijst zich weer eens, je moet het toch ook waarderen dat die met zo een budget toch gewoon trouw blijft aan eigen stijl. Kreeg dan ook veel gezeik las ik, maar bleek het toch uiteindelijk goed te doen in te US gelukkig en terecht!
4.5 sterren, magische film!
While We're Young (2014)
Baumbach
Eerste van hem die ik heb kunnen afkijken. Frances Ha hield ik niet vol. En The Squid and the Whale hield ik ook niet vol. Deze kon ik in het begin ook weer niet harden. Irritante personages, vervelende satire. Zo een montage dat Stiller en Watts telkens op hun mobiel zitten en weinig samen doen vs Driver en Seyfried die juist wel leuke dingen doen kan ik zo weinig mee. Het is zulke makkelijke beeldtaal.
Ik was bijna weer van plan om de film af te zetten. Maar ik nam mijzelf voor om toch een keer iets van hem af te kijken. Apart genoeg werd de film ietsjes beter. Het blijft allemaal New York white hipster people narrative. Maar ik vond het docu deel juist wel ietsje boeiender. Het is nog steeds niet geweldig maar ik begreep iets meer waar Noah nou heen wou. Het is niet heel veel wat hij te melden heeft, het zwelgt ook wat in zijn eigen New York circle. In dat opzicht snap ik de Woody Allen vergelijking wel. Maar ik heb toch het idee dat deze meneer daardoor ook niet nodig is. Wat hij brengt is te slap en kan er niet een Jood opstaan uit Miami ofzo, zien we tenminste nog eens een andere stad.
Ach die Baumbach straks komt die Kramer vs Kramer remake ook van hem uit. En zijn vrouw is Greta Gerwig. Ik weet het niet. Ik ben vrij blank maar dit is mij allemaal de wit. Die scene met 2Pac en hip/hop klas vond ik ook zo wit-links-racistisch. Ja ik zeg het gewoon.
2 sterren.
Whiplash (2014)
Prima film.
Hoewel de oscars niet per se bekend staan om hun kwaliteit, is de nominatie voor deze film eerder een vloek dan een zegen. Vooral omdat je er toch in gaat met bepaalde verwachtingen. Of je krijgt iets unieks of zo een typische gelikte Hollywood verhaal. Eigenlijk hoort deze film in beide categorieen niet thuis. Maar voor een jonge regisseur aan het begin van zijn carriere een meer dan verdienstelijke film.
Vooral de main focus op het drummen werkt sterk. Snel in de film krijgt hij een liefde, maar de film gaat er verstandig mee om. Door de wat over de top manier van doorgaan, komt de climax lekker aan. Het is niet subtiel maar ik waardeer het wel. Je voelt daardoor wel de intensiteit van het maken van de muziek.
Acteurs doen het prima. Zie ook niet helemaal de overdreven lof voor Simmons. Lijkt me vooral een grote gun factor in schuil gaan. Maar slecht is het zeker niet.
3.5 sterren.
White House Down (2013)
Minder dan gehoopt.
Na 2012 mocht Emmerich van mij wel doorgaan met nog grootser en belachelijker. Dat laatste doet die hier nog wel, maar de grote is een stuk kleiner. Waardoor er toch een stuk minder te genieten valt op dat vlak. Qua schietactie is Emmerich niet iemand op heel wild van te worden. Daar is een Bay beter in of je zult toch meer naar het oosten van de wereld moeten kijken.
Andere typische Emmerich elementen zitten er uiteraard genoeg in. Iets wat voor humor moet doorgaan en het PG13 geweld. Het is niet iets waar je erg warm van wordt. In een film die verder in alles over de top gaat is het leuker. Nu zijn die momenten schaars. Limo deel en wat heli's die de White House bestormen. Maar te weinig dus.
Overigens toch wel erg veel respect voor Blomkamp. Ik heb dit jaar erg veel block busters gezien. Maar het overvloed aan debiele humor en de studio's angst om niet de PG13 rating te krijgen was stuitend. Toch erg knap dat je voor 100 mil. het toch voor elkaar krijgt om geen stompzinnige humor in je film te moeten doen en gewoon geweld te tonen zoals het is. Pijnlijk!
2 sterren hiervoor. Hopen dat die film over die planeten oorlog nog komt.
Whiteout (2009)
The Thing zonder The Thing!
Beetje jammer vond de setting zoals velen voor mij best cool. Zou het ook best kunnen hebben als de film iets soortgelijks zou vertellen als The Thing, lekker griezelen in de sneeuw. Helaas is het een whodunit in de sneeuw en eentje in zijn meest voorspelbaarste vorm. Erg jammer, bij vlagen aardig vermaak, maar regelmatig word de film vakkundig onderuit gehaald door flashbacks van een totaal oninteressant verleden en flashbacks van dingen die we 2 minuten eerder ook al zagen.
Weinig aan, extreem kleine 2 sterren.
Wicker Man, The (1973)
Alternatieve titel: De Gevlochten God
Ik keek, ik bleef kijken en ik keek het uit.
Maar ik vond er geen drol aan helaas. Ik was te allergies voor teveel dingen in deze film. Inzoomen bijvoobeeld. Kan er met mijn pet niet bij waarom iemand dat doet. Het is lelijk, en de manier hoe het word gedaan is gewoon raar. Van de horizon naar een close van de zon zoomen moet wel een van de slechtste dingen zijn die ik ooit heb gezien. Bijna net zo erg was de optocht. Wat een gemiste kans zeg. Kun je lekker uitpakken krijg je mensen in oerlelijke dingen die een beetje huppelen. O wat jammer.
Bagger van een muziek ook.
Kan weinig goeds ontdekken, het hele verhaaltje doet me erg weinig. Ik vond de politie agent een vervelende betweter en het dorp achterlijk. En het acteerwerk? Tsja…
1 ster.
Wicker Man, The (2006)
OH, NO! NOT THE BEES! NOT THE BEES! AAAAAHHHHH! OH, THEY'RE IN MY EYES! MY EYES! AAAAHHHHH! AAAAAGGHHH!
Moest de film toch even zien omwille de awesome quotes en acties van Nic Cage. Hij begint nog wel redelijk ingetogen maar gaat heerlijk los tegen het einde. Verder vrij saai vervolg van een slecht origineel. Het verhaaltje zou best een earie sfeertje kunnen creëren maar het lukt weer niet. Helaas is Nic Cage niet de gehele film aan het strooien met meesterlijk quotes waardoor de film toch veelal inkakt en best saai is.
Die klap die Nic geeft is dan wel weer episch. Wat een held is die Nicolas Cage toch.
1.5 sterren.
Widows (2018)
Steve McQueen
Beetje gekke regisseur is het. Hij heeft zeker stijl maar het is ook altijd net wat te lief en bedachtzaam waardoor hij nooit een onuitwisbare indruk maakt. Ondanks 2 films 4 sterren krijgen van staan ze niet in mijn geheugen gegrift. Heel eerlijk zou ik Hunger eens moeten herzien van die film is extreem weinig bij gebleven.
Lief is een wat gekke term bij de onderwerpen van zijn films. Ook hier is hij niet super lief. Er zit op het oog hard geweld in. Maar het is uiteindelijk ook wat afstandig waardoor het je nooit heel erg raakt.
Toch krijgt ook deze film weer een goed cijfer. Dat komt vooral omdat het toch een eigen smoel heeft. Het vermaakt, de personages zijn boeiend, het is uiteindelijk een soort Ocean's 8 maar toch weet McQueen er meer mee te doen. De scene op de auto is heel fijn. De opening is ook heel sterk. Hoewel ik snap dat de personages niet erg sympathiek zijn. Maar daardoor ook wel weer menselijk. Welke crimineel is nou heel sympathiek? Ja in de films wel.
Persoonlijk mag het een tandje epischer. Met een episch dialoog of gewelddadige climax. Maar anderzijds past McQueen ook weer niet bij de typische Hollywood regisseurs daardoor. En dat maakt het toch ook wel weer boeiender dan het gross.
3.5 sterren
Wiener-Dog (2016)
Solondz is (een beetje) terug.
Na Dark Horse was ik juist erg bang dat Solondz beetje geweest was. Toch lijkt dit juist weer een curve omhoog. Veel typische Solondz dingen. Naïef kindje, afstandige ouders, doelloze voornamelijk blanke mensen. Vond het idee van het volgen van een hondje leuk. Daardoor zijn het meer 4 korte films. Solondz zijn blik blijft toch altijd ongemakkelijk maar dat maakt het ook wel zo leuk. Vooral Danny de Vito's deel vond ik wel geestig. Als leraar van een filmacademie. Leek mij vrij autobiografisch. Ik begrijp de kritieken wel. Hij doet niet heel veel nieuws, en schuurt nog niet zoveel als hij kan. Maar er is zeker genoeg te genieten als je van zijn manier van cinema houdt. Ik zal de liefhebbers dit zeker niet afraden. Ook omdat dit soort cinema niet gek veel gemaakt word. We zien wel veel films over twintigers/dertigers die toch wel een zwaar leven hebben. Moet ik nou wel of geen kinderen!? Maar dit ongemakkelijke, dit lelijke mis ik toch best wel. Solondz zou anno nu nog genoeg ammo moeten kunnen vinden om zijn cinema te maken.
Einde is niets minder dan geweldig. Het is eigenlijk extreem flauw. Maar doordat hij zo droog is door de hele film heen (exclusief de intermezzo) is het toch wel erg leuk.
Nutteloos vind ik het niet overigens. Het idee is uiteindelijk toch vooral dat de hond helemaal gek wordt van deze vreselijke mensen en zelfmoord pleegt.
3.5 sterren. Hoop dat hij nog financiers kan vinden voor een echte klapper.