White House Down (2013)

2,93

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met Channing Tatum, Jamie Foxx en Maggie Gyllenhaal

Het Witte Huis in de Verenigde Staten wordt overvallen en bezet door een gevaarlijke paramilitaire groep. Een agent van de geheime dienst, John Cale (Channing Tatum), krijgt de belangrijke en zware taak om het leven van de Amerikaanse president te redden.

272 BERICHTEN60 MENINGEN
aaa
avatar van Drrrrkkk
geplaatst op 18 december 2014, 13:31 uur, permalink
Simpele 13-in-dozijn Amerikaanse tieten-schieten film.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 17 januari 2015, 20:36 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mja.

't Is wat. Na Olympus Has Fallen dit. Ge moet er maar opkomen. Maar White House Down vind ik minstens even matig. Het begint braver en duurt te lang, da's al één. Verder wordt het nooit interessant en erger ik me kapot aan slechteriken die elkaar beginnen irriteren en dingetjes zoals 'the president wants to do his thing'. Kinderachtige nonsens.

Channing Tatum is ook weer zijn archislechte zelve. Veel te beperkt in serieuze rollen en veel te posterboy om de actieheld uit te hangen.
De bijrollen vind ik met oa Richard Jenkins, James Woods en Jason Clarke veel interessanter ingevuld, al is die laatste wat te veel een schreeuwlelijk.

De actie wordt met wisselend succes in beeld gebracht. Vaak zit er ook lelijke CGI tussen, zoals met helikopters. De humor die er insteekt is niet al te best, maar verder ook niet echt storend. Noah Emmerich had ik al niet erg hoog zitten en daar verandert dit hersenloos tussendoortje ook niets aan en da's prima zo.

avatar van Insignificance

Beetje sneu voor Noah Emmerich, Sergio. Die arme man doet niet eens mee. 😉

Arme Noah, indeed. 😉

avatar van MovieMaster7
geplaatst op 22 februari 2015, 13:49 uur, permalink
Wou hem al een tijdje gaan kijken en heb hem nu eindelijk maar eens aangeschaft,
Zoals ik van tevoren al verwacht had zat er bomvol actie in de film alleen kwam het een beetje traag op gang.. verder waren er veel ongeloofwaardige scène's maar dat mocht de pret niet drukken.

Leuke actie/komedie film, verstand op 0 zetten en je vermaakt je prima !!

eindcijfer : 2.5★

avatar van joolstein
geplaatst op 9 maart 2015, 12:18 uur, permalink
Man oh man, dit was een lange zit met vooral belachelijkheden! Had de trailer ook moeten kijken! Van de makers van Independence Day, Godzilla, 2012 en The Day after Tomorrow nou dan had ik het wel geweten! Vier films die alle op mijn lijstje staan als the worst ever see! En deze mag daar fijn bij!

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 24 maart 2015, 22:11 uur, permalink
Ja 13 in een dozijn maar toch erg vermakelijk. Foxx en Tatum doen het prima.

avatar van Rico120
geplaatst op 7 april 2015, 8:19 uur, permalink
best aardige film

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 16 mei 2015, 21:46 uur, permalink
Hele goede actiefilm! Olympus has fallen is net iets harder en bloederiger dan deze, maar toch is deze niet verkeerd.
De film begint vrij rustig, maar na 30 minuten begint de 1e actie en tot het eind blijft de spanning erin en ook een geweldig einde van deze film!

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 4 juni 2015, 17:23 uur, permalink
Vreselijke cliché actie film. Met hele domme gijzelaars. Allemaal erg onrealistisch. Ik weet dat je bij actiefilms niet teveel moet nadenken, maar op één of andere manier stoorde ik me aan het zwakke scenario. Die dochter bijvoorbeeld, hadden ze meteen af moeten knallen, etc. Maar goed, de actie is soms best vermakelijk, maar ik heb het echt allemaal al eens eerder gezien.

geplaatst op 4 juni 2015, 23:17 uur, permalink
Aardige film waarin het witte huis en de president belaagd worden door een groep terroristen. Ongeloofwaardige personages (zelfs voor een film als deze). Maar het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg vanwege een aantal spannende actiescènes en leuke one-liners. Geen overdaad aan special effects dit keer bij deze film van Roland Emmerich.

avatar van brabusRUS
geplaatst op 17 juni 2015, 16:28 uur, permalink
You heard the man, the tour is over

Leuk! En een stuk beter dan Olympus Has Fallen. Helemaal over-the-top, niet irritant, maar wel heel erg vermakelijk. Paar grappige one-liners, goede actie en Tatum en Foxx was ook een goede combie.

avatar van the new guy
geplaatst op 28 juni 2015, 12:20 uur, permalink
cantforgetyou schreef:

Dit is dan ook een actiefilm, geen ISIS propaganda

geplaatst op 28 juni 2015, 14:08 uur, permalink
filmset licht ontbreekt jammer

geplaatst op 29 juni 2015, 0:57 uur, permalink
De poster alleen al. Een film die je niet moet zien om hem gezien te hebben. Ik voel me beledigd.

avatar van IH88
geplaatst op 30 juni 2015, 16:09 uur, permalink
Best vermakelijke actiefilm. Het kijkt allemaal lekker weg maar wordt nergens memorabel.

geplaatst op 2 juli 2015, 1:19 uur, permalink
Tjeetje, wat een lange vervelende zit was dit.. Deze film is zo erg dat je hem zelfs na 3/4 kwart van de film gezien te hebben, gewoon nog steeds kunt uitzetten. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn met haast plaatsvervangende schaamte in deze film. Erg jammer ook dat Jamie Foxx zich in zo'n film toch laat verlagen tot b acteur, want ik had hem toch wat hoger zitten.
Redenen om deze film absoluut niet te zien zijn; typisch Amerikaanse feelgood afloop want "God bless the mighty America", vreselijke humor, vervelende personages zoals bijvoorbeeld de dochter.. Want die hadden ze van mij direct mogen afknallen.
Kan nog genoeg redenen bedenken om deze film niet te bekijken, maar ach als je je even lekker wilt ergeren dan leent zich deze film daar uitstekend voor.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 3 juli 2015, 23:45 uur, permalink
White House Down

Toen ik deze films voor het eerst keek heb ik hem een 4.0* gegeven. Ik sta er wel van te kijken want ik vond er vandaag nou ook weer niet zo veel aan. Aan actie zou het zeker niet liggen. De film zit boordevol geschiet, explosies, verraad en wanhoop. Toch moest ik wel even mijn weg een beetje vrij maken want de zo af en toe tussen gegooide grappen stonden mij niet altijd even aan. Daarnaast werd na mijn mening Channing Tatum ook teveel naar voren getrokken. 1 man die een heel gangster team aanpakt terwijl drie helikopters met daarin special forces dat niet kunnen. Ja, dag! Dit vind ik altijd erg jammer in actie films want dit gebeurt bijna in elke film! Daarnaast vond ik het concept wel gewoon goed gevonden maar het verhaal was toch wel wat dunnetjes! Al om al, het had beter gekund van de heren Tatum en Foxx.

avatar van jollyrogers
geplaatst op 3 augustus 2015, 23:11 uur, permalink
een van de slechtste films die ik heb gezien. matig acteerwerk van jamie foxx, erg ongeloofwaardig/ matige special effects. ik had de avond ervoor MI5 gezien. tsja.... dan is dit echt een anti-climax
jammer van mn avond

avatar van frolunda
geplaatst op 20 september 2015, 0:07 uur, permalink
Tot op een bepaalde hoogte nog wel vermakelijk maar op een gegeven moment kon ik White house down totaal niet meer serieus nemen.Dit was gewoon te ongeloofwaardig, de slechte special effects,matig acteerwerk van de meesten (alleen Foxx,Jenkins en Gyllenhaal voldeden) en het ontbreken van elke logica deden de film uiteindelijk de das om.Opnieuw geen beste beurt van regisseur Roland Emmerich.Dan was Olympus has fallen toch een stuk beter.

geplaatst op 30 september 2015, 18:16 uur, permalink
Roland Emmerich mag wel ander werk gaan zoeken hij is duidelijk een van de minst getalenteerde regisseurs die er rondlopen.

Alleen independence day en stargate zijn goed van hem de rest is zeer matig.

1 ster

avatar van Awake78
geplaatst op 12 oktober 2015, 11:01 uur, permalink
Zonder twijfel de slechtste film die ik de afgelopen 10 jaar gezien heb.

Was het dan echt zo erg? Jawel. De acteurs doen nog hun best (vooral Maggie Gyllenhaal probeert er nog het beste van te maken), maar voor de rest is het een vreselijke klucht.

Werkelijk alle clichés worden uit de kast getrokken; het vleugje drama met een kind, een vervaarlijk uitziende schurk, zeer voorspelbare actiescenes, een zwak persoonlijk verhaaltje, de persoon die dood is en dan gered is omdat de kogel tegen één of andere button aankomt....zeer triest.

De special effects, waar Emmerich dan nog bekend om staat, waren zelfs zeer slecht. En zoiets zou dan nog het enige zijn waarom je naar zo'n film zou moeten kijken. Ook de zogenaamde 'humor' was niet om aan te zien en ik kreeg zelfs last van plaatsvervangende schaamte met zoveel onzin. Ik had ook het idee dat de kijker niet echt serieus genomen werd. Aan de ene kant wil de film een heel dramatische, serieuze uitstraling hebben; aan de andere kant waren de slappe one-liners niet van de lucht en waarom dan de lullige humor erin? Echt onbegrijpelijk.

Dit soort films hadden misschien niet misstaan in de jaren '90, maar anno 2015 kan dit gewoon echt niet meer. Zo vreselijk achterhaald.

Nee, dit nooit meer please... 0.5* (en dat is mijn eerste 0.5* op MovieMeter. Gefeliciteerd.)

geplaatst op 3 november 2015, 11:09 uur, permalink
Iedereen mag zijn/haar mening geven over films, maar vind het wel triest dar er op websites als Movie meter en/of andere vergelijkbare websites "bijna" altijd negatieve reacties op films zijn, althans bij de meeste. Zijn wij nu allemaal kenner? Vraag mij echter af wat de kwaliteit van een film dan wel moet zijn....het is immers "bijna" nooit goed. Wees ook eens positief.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 11 november 2015, 21:20 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
White House Down heeft duidelijk weinig inspiratie. Je neemt wat Olympus has fallen, een vleugje Die Hard en Taken en je bent vertrokken. Het duurt ook even voor je voorbij het formele gedeelte bent en de echte actie zich aandient. En toch moet ik toegeven dat het dan wel werkt. De film kent voldoende actie en ik hou wel van die subtiele oneliner-humor van Emmerich. Hij verwijst zelfs even naar z'n eigen Independence Day. Net als Michael Bay brengt hij de actie-blockbuster met een klein vleugje humor en veel actie, naar de 21e eeuw. Zal niet bij iedereen in de smaak vallen door z'n gebrek aan originaliteit, maar werkt als popcornfilm.

Net terug gezien na de herziening van Olympus has fallen. Je weet wel, de film die net hetzelfde verhaal heeft. Hier en daar ander leestekens, een ander motiefje, maar voor de rest gewoon identiek. En dan bevalt Olympus has fallen toch veel beter. Harder, sterker, sneller en gewoon beter. Blijft evengoed popcorn, maar die film smaakte beter af zullen we maar zeggen. White house down is wat luchtiger en zorgt evengoed voor entertainment.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 12 december 2015, 8:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het ontbreekt Tatum een beetje aan "zijn eigen stijl", iets wat ik altijd wel kan waarderen bij actiefilmacteurs. Zelfs als het gaat om van die foute types als Seagal of Danny Trejo.
Jamie Foxx weet dan wel weer beter over te komen, maar men weet door een aantal aparte keuzes de film toch niet heel interessant te maken. Zo duurt de film best lang. Daarnaast heb je nergens echt het idee dat de gijzelaars in gevaar zijn en weet je eigenlijk vanaf het begin al dat dit een film gaat zijn met een happy end.
Verder komt de relatie tussen Tatum's karakter en zijn dochter ook niet geloofwaardig over.
Een beetje een misser, maar hier en daar nog wel redelijk in beeld gebrachte actiescenes.

cma
geplaatst op 1 januari 2016, 19:51 uur, permalink
Gezien de normering van deze film neem ik hem maar op, daarna zal ik, misschien, zeggen wat ik ervan vind. Ja, ik houd toch wel Moviemeter aan wat mensen er gemiddeld van vinden en ik kijk weleens wat het genre qua films is van deze mensen. Ben zelf geen favoriet van komische films en niet van die Amerikaanse films, die zogenaamd lollig moeten zijn. Nou, ben benieuwd. Neem bijna alles op, want ik heb een hekel aan die reclames tussendoor.

avatar van ILDIB
geplaatst op 4 januari 2016, 0:20 uur, permalink
usa usa usa.
Typische held gejat van die hard en commando.
Foxx speelt een veels te ideale president.
En dom leger trompetgeschal tegengehouden door een bloed irritant meiske met vlag.

Bah jak blegh
T vermaakt door t tempo thats it.

En 1 man kan meer dan een leger... tsja.

avatar van RuudC
geplaatst op 6 januari 2016, 9:04 uur, permalink
Doorgaans kan ik corny films zoals die van Emmerich ergens wel waarderen en zelfs goedpraten, maar de beste man begint steeds vaker de plank mis te slaan. White House Down vind ik voorlopig dan ook echt zijn slechtste film en ik heb echt bijzonder vaak achter mijn oren zitten krabben. Neem de openingsscene met de laagvliegende helicopters over monumentale gebouwen. Het is niet alleen afgrijselijk geanimeerd (met een budget van 150 miljoen, wat heb je in godsnaam met dat geld gedaan???), maar ook uitzonderlijk smaakloos. Verder is het vooral een opsomming van minpunten en een handvol goede dingen. Wat het eerste betreft, zal ik het wel houden bij een aantal dingen die het meest in het oog springen, zoals Channing Tatum. Dit is toch geen acteur, laat staan een actieheld... Slechts een a-charismatisch blok beton. Helaas ook niet kapot te krijgen. De actie zelf is nog aan de redelijke kant. De film is opvallend hard al krijg je daarbij ook verschrikkelijke randfiguren die op het ene moment janken als een baby en kort daarna de rambo uithangen (de gids). De badguys zijn doorsnee. Niet goed, niet slecht. Jamie Foxx doet het eigenlijk nog wel iets beter dan ik verwacht had, ondanks dat hij teveel van de straat is om een president te kunnen zijn.

Ik twijfel eigenlijk wat me het meest tegenstaat: het ultra-kleffe, pattriotistische verhaal dat doet denken aan Air Force One of de rol die het meisje speelt. Qua acteren doet ze weinig verkeerd, maar haar verhaallijn is pure kitsch. Zeker wanneer ze bij naam genoemd wordt op de Amerikaanse tv. Lekker verantwoord jongens. Ik mag hopen dat ze zelfs bij Fox niet zo onprofessioneel zijn. Onprofessioneel is iets wat geldt voor de hele film, en dan duurt het ook gewoon nog eens 130 minuten...

avatar van Koller
geplaatst op 8 januari 2016, 11:54 uur, permalink
Dertien in een dozijn film. Totaal verkeerde casting van Foxx... leuke gozer, maar totaal ongeschikt voor een presidentsrol.

avatar van panax
geplaatst op 9 januari 2016, 22:06 uur, permalink
die hard kloon, john cane, john mcclane
onzinnig kijkvoer ,met vette aktie .
door de vele aktie best aan te zien !!
james Woods blijft goed !!

avatar van IH88
geplaatst op 3 februari 2016, 18:49 uur, permalink
“Martin, as the President of the United States, this comes with the full weight, power and authority of my office. Fuck you.”

Het Witte Huis is nog niet genoeg aangevallen of verwoest door Hollywood en dus gaan er weer een stelletje kleurloze bad guys een poging wagen. White House Down is vermakelijke onzin en pretendeert gelukkig nergens meer te zijn dan alleen dat. Soms heb je van dit soort films die ook nog naar een Oscar hengelen door allerlei “diepzinnige” dialogen erin te gooien maar gelukkig laat White House Down de wapens knallen en de spierballen rollen en voor de rest houdt regisseur Emmerich zich in.

Ik miste eigenlijk alleen nog het cliché van “het meisje in een te strak topje dat gered moet worden” en ik had bingo gehad. Gyllenhaal is een te goede actrice en zal ik nooit zo durven te kwalificeren. Tatum is stoer en moet zijn dochter redden uit de handen van terroristen met veel meer training, ervaring en wapens. Dat lukt “naturally”. Foxx dacht Obama te mogen spelen in een Oscarwaardige rol maar belandt uiteindelijk ook met een wapen in zijn handen om terroristen af te schieten. Je ziet de teleurstelling in zijn ogen dat hij geen “Yes, we can” mag zeggen terwijl hij dat doet. Woods was ooit een gerespecteerd en charismatisch acteur maar heeft waarschijnlijk veel scheidingen achter de rug en moet veel alimentatie betalen en Clarke en charismatisch zijn twee woorden die ik hierna nooit meer in één zin zal gebruiken. Maar als komedie is White House Down zonder meer geslaagd en de film wordt daardoor nooit vervelend om naar te kijken.

geplaatst op 7 juni 2016, 17:08 uur, permalink
Aardige film alleen ik vind de cast behoorlijk misplaatst. Channing Tatum past totaal niet bij het plaatje wat je hebt van een rampenfilm protagonist. Ik vond Olympus has Fallen veel beter als White House Down.

Ook leken te veel scènes hartstikke nep (overduidelijke greenscreen).

Redelijke actie wel, alleen veel te veel clichés, presidenten die ineens stoer/grappig proberen te doen halverwege de film, het dochtertje die gegijzeld wordt en ontelbaar veel kansen waarin de protagonist dood had kunnen zijn maar dat niet is omdat de antagonist zeer slecht schiet (ugh) of puur geluk. Allemaal veel te over-de-top en onrealistisch.

2,5/5