White House Down (2013)

2,93

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met Channing Tatum, Jamie Foxx en Maggie Gyllenhaal

Het Witte Huis in de Verenigde Staten wordt overvallen en bezet door een gevaarlijke paramilitaire groep. Een agent van de geheime dienst, John Cale (Channing Tatum), krijgt de belangrijke en zware taak om het leven van de Amerikaanse president te redden.

275 BERICHTEN61 MENINGEN

avatar van IH88
geplaatst: 3 februari, 18:49 uur [permalink]
“Martin, as the President of the United States, this comes with the full weight, power and authority of my office. Fuck you.”

Het Witte Huis is nog niet genoeg aangevallen of verwoest door Hollywood en dus gaan er weer een stelletje kleurloze bad guys een poging wagen. White House Down is vermakelijke onzin en pretendeert gelukkig nergens meer te zijn dan alleen dat. Soms heb je van dit soort films die ook nog naar een Oscar hengelen door allerlei “diepzinnige” dialogen erin te gooien maar gelukkig laat White House Down de wapens knallen en de spierballen rollen en voor de rest houdt regisseur Emmerich zich in.

Ik miste eigenlijk alleen nog het cliché van “het meisje in een te strak topje dat gered moet worden” en ik had bingo gehad. Gyllenhaal is een te goede actrice en zal ik nooit zo durven te kwalificeren. Tatum is stoer en moet zijn dochter redden uit de handen van terroristen met veel meer training, ervaring en wapens. Dat lukt “naturally”. Foxx dacht Obama te mogen spelen in een Oscarwaardige rol maar belandt uiteindelijk ook met een wapen in zijn handen om terroristen af te schieten. Je ziet de teleurstelling in zijn ogen dat hij geen “Yes, we can” mag zeggen terwijl hij dat doet. Woods was ooit een gerespecteerd en charismatisch acteur maar heeft waarschijnlijk veel scheidingen achter de rug en moet veel alimentatie betalen en Clarke en charismatisch zijn twee woorden die ik hierna nooit meer in één zin zal gebruiken. Maar als komedie is White House Down zonder meer geslaagd en de film wordt daardoor nooit vervelend om naar te kijken.

geplaatst: 7 juni, 17:08 uur [permalink]
Aardige film alleen ik vind de cast behoorlijk misplaatst. Channing Tatum past totaal niet bij het plaatje wat je hebt van een rampenfilm protagonist. Ik vond Olympus has Fallen veel beter als White House Down.

Ook leken te veel scènes hartstikke nep (overduidelijke greenscreen).

Redelijke actie wel, alleen veel te veel clichés, presidenten die ineens stoer/grappig proberen te doen halverwege de film, het dochtertje die gegijzeld wordt en ontelbaar veel kansen waarin de protagonist dood had kunnen zijn maar dat niet is omdat de antagonist zeer slecht schiet (ugh) of puur geluk. Allemaal veel te over-de-top en onrealistisch.

2,5/5

geplaatst: 29 oktober, 22:50 uur [permalink]
Actiespektakel van Roland Emmerich, geflopt omdat hij iets te snel na 'Olympus Has Fallen' uitkwam. Onterecht, want naast de amusante actie is dit scenario veel geloofwaardiger en relevanter dan bij Olympus. Jamie Fox speelt als geloofwaardige presidentheld Channing Tatum buiten de actiescenes compleet van het scherm.
'White House Down' komt wat traag op gang en duurt iets te lang maar is topactie-amusement met wat diepgang. 3*

avatar van PSV.

geplaatst: 6 november, 01:21 uur [permalink]
Wat slecht,een standaard actie filmpje.

avatar van Capablanca
geplaatst: 6 november, 10:52 uur [permalink]
Opeenstapeling van clichématige onzin. Toch bleek hij verrassend vermakelijk te zijn. Dit kwam vooral door de niet serieuze ondertoon en de spectaculaire actiescenes. Vooral de heli's die door de straten scheerden waren mooi in beeld gebracht. Voor de liefhebber.