White House Down (2013)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met Channing Tatum, Jamie Foxx en Maggie Gyllenhaal

Het Witte Huis in de Verenigde Staten wordt overvallen en bezet door een gevaarlijke paramilitaire groep. Een agent van de geheime dienst, John Cale (Channing Tatum), krijgt de belangrijke en zware taak om het leven van de Amerikaanse president te redden.

avatar van IH88
“Martin, as the President of the United States, this comes with the full weight, power and authority of my office. Fuck you.”

Het Witte Huis is nog niet genoeg aangevallen of verwoest door Hollywood en dus gaan er weer een stelletje kleurloze bad guys een poging wagen. White House Down is vermakelijke onzin en pretendeert gelukkig nergens meer te zijn dan alleen dat. Soms heb je van dit soort films die ook nog naar een Oscar hengelen door allerlei “diepzinnige” dialogen erin te gooien maar gelukkig laat White House Down de wapens knallen en de spierballen rollen en voor de rest houdt regisseur Emmerich zich in.

Ik miste eigenlijk alleen nog het cliché van “het meisje in een te strak topje dat gered moet worden” en ik had bingo gehad. Gyllenhaal is een te goede actrice en zal ik nooit zo durven te kwalificeren. Tatum is stoer en moet zijn dochter redden uit de handen van terroristen met veel meer training, ervaring en wapens. Dat lukt “naturally”. Foxx dacht Obama te mogen spelen in een Oscarwaardige rol maar belandt uiteindelijk ook met een wapen in zijn handen om terroristen af te schieten. Je ziet de teleurstelling in zijn ogen dat hij geen “Yes, we can” mag zeggen terwijl hij dat doet. Woods was ooit een gerespecteerd en charismatisch acteur maar heeft waarschijnlijk veel scheidingen achter de rug en moet veel alimentatie betalen en Clarke en charismatisch zijn twee woorden die ik hierna nooit meer in één zin zal gebruiken. Maar als komedie is White House Down zonder meer geslaagd en de film wordt daardoor nooit vervelend om naar te kijken.

Aardige film alleen ik vind de cast behoorlijk misplaatst. Channing Tatum past totaal niet bij het plaatje wat je hebt van een rampenfilm protagonist. Ik vond Olympus has Fallen veel beter als White House Down.

Ook leken te veel scènes hartstikke nep (overduidelijke greenscreen).

Redelijke actie wel, alleen veel te veel clichés, presidenten die ineens stoer/grappig proberen te doen halverwege de film, het dochtertje die gegijzeld wordt en ontelbaar veel kansen waarin de protagonist dood had kunnen zijn maar dat niet is omdat de antagonist zeer slecht schiet (ugh) of puur geluk. Allemaal veel te over-de-top en onrealistisch.

2,5/5

Actiespektakel van Roland Emmerich, geflopt omdat hij iets te snel na 'Olympus Has Fallen' uitkwam. Onterecht, want naast de amusante actie is dit scenario veel geloofwaardiger en relevanter dan bij Olympus. Jamie Fox speelt als geloofwaardige presidentheld Channing Tatum buiten de actiescenes compleet van het scherm.
'White House Down' komt wat traag op gang en duurt iets te lang maar is topactie-amusement met wat diepgang. 3*

avatar van PSV.
Wat slecht,een standaard actie filmpje.

avatar van Capablanca
Opeenstapeling van clichématige onzin. Toch bleek hij verrassend vermakelijk te zijn. Dit kwam vooral door de niet serieuze ondertoon en de spectaculaire actiescenes. Vooral de heli's die door de straten scheerden waren mooi in beeld gebracht. Voor de liefhebber.

avatar van Vinokourov
Stop hurting my White House!!!

Wauw wauw, dit is zo bespottelijk, zo erg zelfs dat het in de so-bad-it's-good-categorie terecht komt. In het begin heeft White House Down erg lelijke cgi-beelden van Washington en is zeer irritant door een bijdehande jeugdige rol en een zeer vreemd begin. Channing Tatum solliciteert naar een rol als beveiliger van de president terwijl hij zijn dochter mee neemt naar het Witte Huis. Ipv dat die gast gewoon een schriftelijke afwijzing krijgt, wordt ie daar helemaal afgekraakt door Maggie Gyllenhaal en kan ie fluiten naar de baan. Toevalligerwijs haken vader en dochter nog op het laatste moment aan bij een rondleiding en nog toevalliger, dan breekt de hel los en wordt het hele Witte Huis door een stel extreemrechtse lui geterroriseerd.

Vanaf dan wordt White House Down godzijdank 'beter'. Er is veel quasi-stoere actie, veel domme oneliners, veel stompzinnige ontwikkelingen en veel bizarre quotes. Dit redt de film wel hoor. Roland Emmerich, die al ervaring had met het opblazen van het Witte Huis (er wordt schaamteloos gerefereerd naar Independence Day_), weet wel hoe je dit soort ultieme en idiote spektakelstukken moet maken. Aanstaand president Trump kan overigens nog heel wat leren van deze film overigens, ja toch! De zeer linkse agenda van Foxx is waarschijnlijk niet aan hem besteed, maar mocht ie in zo'n netelige situatie als in deze film terecht komen, dan weet ie tenminste wel hoe ie de ultieme held kan uithangen.

avatar van Antonev
Leuk actie filmpje voor tussendoor. Tatum en Foxx zetten een leuke rol neer en de humor maakt het geheel best luchtig.

avatar van Gerlof1378
Echt een standaard actie/thriller filmpje, met een aardig verhaal en cast Tatum en Foxx spelen aardig maar met Olympus Has Fallen zelfde idee kwam dat zelfde jaar uit. En ja die film mag dan over de top zijn hij is wel beter dan deze, ik vind dit toch Roland Emmerich zijn slechtste film maar afijn das mijn menig dan. Channing Tatum speelt de hoofdrol van John Cale naast Jamie Foxx die president James William Sawyer speelt, zij spelen aardig en ook de rest van de cast met o.a. Maggie Gyllenhaal, Jason Clarke en James Woods doen het ook aardig. Voor de rest is dit gewoon een film voor als je echt niks hebt te doen, en mocht je wat beters hebben te doen dan raad ik jullie Olympus Has Fallen van harte aan en anders enjoy en sterkte.

een leuke film.heb me prima vermaakt.met fox en tatum die het goed doen naar mijn idee.heb hem in de bios gezien.en heb me toen ook prima vermaakt.er word hier ook veel gesproken over olympus has fallen.ben het wel met de meesten eens dat die beter is dan deze film.maar deze film is ook goed te doen dus 3.5 sterren.

avatar van xxERWINxx
Stem verhoogd met 1 ster! Wat een geweldige film is dit!
Na 30 minuten begint de film met non-stop actie en spanning tot het einde.
Veel explosies, gevechten en spanning, goede acteurs ook.
Wel een typisch Amerikaanse film met die vlag op het laatst en de vliegtuigen.
Film doet veel denken aan Olympus has fallen, die film is volgens mij ook nog een stukje harder kwa geweld.

avatar van Shadowed
Die Emmerich.

Niet iedereen vind hem leuk, maar ik vind hem geweldig in zijn simpele ideeën. 2 van zijn films staan in mijn top 100 omdat ik er eindeloos naar kon kijken, dus ook maar beginnen aan de filmpjes van de beste Roland die nog een stem moeten krijgen van mij.

Jammer dat dit uiteindelijk toch wel een beetje tegenviel. Emmerich heeft altijd wel de neiging zijn filmpjes heel simpel en Amerikaans te houden, en zo dus hier ook. Dit brengt wel een hoop voorspelbaarheid met zich mee en met een aantal overdreven typetjes. Gelukkig niet al te overdreven irritant, waar Emmerich's Pro-Amerikaanse collega Michael Bay weleens de fout in wil gaan.

De actie is prima, niet heel opwindend uiteindelijk, en dat was het gene dat me een beetje tegenviel. Ik kijk Emmerich omdat zijn actie meestal wel een kick kan geven, maar die bleef hier een beetje uit. Al zitten er enkele spectaculaire scenes in met veel kogels en natuurlijk explosies, ik had het allemaal wel nog een tandje hoger willen hebben.

Effecten vallen af en toe ook een beetje door de mand, wanneer die helikopters neerstorten bijvoorbeeld. Actie is wel goed in beeld gebracht, niet al te nerveus en beverig waarmee Emmerich zelf ook wel lijkt te beseffen dat hij het allemaal niet te serieus moet maken, en daarmee bleven de 131 minuten wel boeien.

Enkele toffe scenes gelukkig en een verhaal met genoeg tempo gebracht, en de slotfase was toch wel een adem-inhouden momentje. Voor de rest bleef de kick uit en is het allemaal wel een beetje voorspelbaar gebracht. Toch blijft Emmerich wel een beetje mijn favoriet, maar de echt leuke actie van de beste man is hier niet helemaal maximaal te beleven.

Toch maar een voldoende, want het was allemaal wel lekker vermakelijk.