World War Z (2013)

Verenigde Staten / Malta
Actie / Horror
116 minuten / 123 minuten (unrated edition)

geregisseerd door Marc Forster
met Brad Pitt, Mireille Enos en Daniella Kertesz

Gerry Lane (Brad Pitt) is een toegewijde vader en echtgenoot die werkt voor het leger en de overheid. Wanneer een zombie-apocalyps uitbreekt, wordt Gerry door de regering gevraagd om de invasie tegen te gaan. Tegelijkertijd moet hij zijn vrouw en kinderen beschermen tegen de verbazingwekkend snelle, vleesetende zombies.

avatar van frolunda
Beviel me zelfs nog iets beter dan de eerste keer dat ik hem zag,al zal dat zeker te maken hebben met de COVID-19 situatie waarin we nu zitten.Want afgezien van de symptomen en de snelheid waarmee het virus zich ontwikkelt verschilt het niet zoveel van de omstandigheden die wij nu voor onze kiezen krijgen.En dat maakt het kijken naar World War Z nu toch een stuk interessanter.
Maar ook zonder dit voordeel blijft het een prima horror film,met een best goed en (nu dan toch) redelijk origineel verhaal en een heerlijk spannende momenten.Sterk begin waarin de chaos en angst prima overkomt bij de uitbraak van het virus.Vervolgens worden dan,terwijl de film de halve aardbol over gaat,wat aanwijzingen gevonden over het hoe en waarom van deze ramp.Vooral het gedeelte in Jeruzalem en de vliegtuig scene zijn erg goed.De beelden zijn hier dan ook voortreffelijk.En tenslotte het einde dat heel bevredigend is.
Het budget was waarschijnlijk heel behoorlijk,zeker met iemand als Brad Pitt aan boord,maar ik betwijfel of hij nu wel de juiste keuze was als hoofdrolspeler.Deed het redelijk maar ik had zo nu en dan moeite om in hem een onderzoeker van de Verenigde naties te zien.Wel een goede beurt voor regisseur Marc Forster,die hier toch een stuk meer kan overtuigen dan met zijn twee hieraan voorafgaande (Quantum of Solace uit 2008 en Machine Gun Preacher uit 2011) films.
World War Z is dan ook niets minder dan een ijzersterke en erg onderhoudende blockbuster Horror/actie film,die er in de afgelopen jaren alleen maar realistischer op is geworden.
Maakt me ook erg benieuwd naar het door David Fincher geregisseerde vervolg.

Toffe, onderhoudende en degelijke actie thriller. Genoeg prachtige shots om je aan te vergapen. Zoals die waarin hordes ondoden als ongeleide projectielen door de straten rennen. Pitt doet het in mijn ogen prima en de film verveeld geen moment.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat World War Z veelal de geijkte paden berijdt. En dat er mede daardoor weinig verassends of inventiefs te ontdekken valt. Daarbij zijn er ook echt wel de nodige stommiteiten in zowel de handelswijze van de personages als in het script.
Maar dat mag de pret niet heel erg drukken. Omdat je dat bij een film als deze een beetje kan verwachten en omdat het in vergelijking met veel andere films in dit genre ook nog best meevalt.
Gewoon een lekkere popcornflick om 2 fijne uurtjes mee zoet te zijn.

Slecht zeg...een film voor 14-jarigen..Ik heb toch al een hekel aan die domme zombie -films,.maar ik dacht met Brad, geef het een kans...Ook k.t..Afgezet na een half uur..Veel Oeoeoeoeo....en Beoeoeoeeo geroep..Zijn onaantrekkelijke vrouw kan zijn moeder zijn en zijn dochter lijkt op die dikke Amalia..

Eén van de beste Zombiefilms aller tijden, althans, naar mijn mening.