• 8.262.124 stemmen

World War Z (2013)

Actie / Horror | 116 minuten / 123 minuten (unrated edition)
3,35 2.693 stemmen

Genre: Actie / Horror

Speelduur: 116 minuten / 123 minuten (unrated edition)

Oorsprong: Verenigde Staten / Malta

Geregisseerd door: Marc Forster

Met onder meer: Brad Pitt, Mireille Enos en Daniella Kertesz

Releasedatum: 4 juli 2013

Plot World War Z

"Remember Philly!"

Gerry Lane (Brad Pitt) is een toegewijde vader en echtgenoot die werkt voor het leger en de overheid. Wanneer een zombie-apocalyps uitbreekt, wordt Gerry door de regering gevraagd om de invasie tegen te gaan. Tegelijkertijd moet hij zijn vrouw en kinderen beschermen tegen de verbazingwekkend snelle, vleesetende zombies.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Andrew Fassbach

Constance Lane

avatar van frolunda

frolunda

Beviel me zelfs nog iets beter dan de eerste keer dat ik hem zag,al zal dat zeker te maken hebben met de COVID-19 situatie waarin we nu zitten.Want afgezien van de symptomen en de snelheid waarmee het virus zich ontwikkelt verschilt het niet zoveel van de omstandigheden die wij nu voor onze kiezen krijgen.En dat maakt het kijken naar World War Z nu toch een stuk interessanter.

Maar ook zonder dit voordeel blijft het een prima horror film,met een best goed en (nu dan toch) redelijk origineel verhaal en een heerlijk spannende momenten.Sterk begin waarin de chaos en angst prima overkomt bij de uitbraak van het virus.Vervolgens worden dan,terwijl de film de halve aardbol over gaat,wat aanwijzingen gevonden over het hoe en waarom van deze ramp.Vooral het gedeelte in Jeruzalem en de vliegtuig scene zijn erg goed.De beelden zijn hier dan ook voortreffelijk.En tenslotte het einde dat heel bevredigend is.

Het budget was waarschijnlijk heel behoorlijk,zeker met iemand als Brad Pitt aan boord,maar ik betwijfel of hij nu wel de juiste keuze was als hoofdrolspeler.Deed het redelijk maar ik had zo nu en dan moeite om in hem een onderzoeker van de Verenigde naties te zien.Wel een goede beurt voor regisseur Marc Forster,die hier toch een stuk meer kan overtuigen dan met zijn twee hieraan voorafgaande (Quantum of Solace uit 2008 en Machine Gun Preacher uit 2011) films.

World War Z is dan ook niets minder dan een ijzersterke en erg onderhoudende blockbuster Horror/actie film,die er in de afgelopen jaren alleen maar realistischer op is geworden.

Maakt me ook erg benieuwd naar het door David Fincher geregisseerde vervolg.

avatar van Jynxter

Jynxter

Toffe, onderhoudende en degelijke actie thriller. Genoeg prachtige shots om je aan te vergapen. Zoals die waarin hordes ondoden als ongeleide projectielen door de straten rennen. Pitt doet het in mijn ogen prima en de film verveeld geen moment.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat World War Z veelal de geijkte paden berijdt. En dat er mede daardoor weinig verassends of inventiefs te ontdekken valt. Daarbij zijn er ook echt wel de nodige stommiteiten in zowel de handelswijze van de personages als in het script.

Maar dat mag de pret niet heel erg drukken. Omdat je dat bij een film als deze een beetje kan verwachten en omdat het in vergelijking met veel andere films in dit genre ook nog best meevalt.

Gewoon een lekkere popcornflick om 2 fijne uurtjes mee zoet te zijn.

avatar van frans123

frans123

Slecht zeg...een film voor 14-jarigen..Ik heb toch al een hekel aan die domme zombie -films,.maar ik dacht met Brad, geef het een kans...Ook k.t..Afgezet na een half uur..Veel Oeoeoeoeo....en Beoeoeoeeo geroep..Zijn onaantrekkelijke vrouw kan zijn moeder zijn en zijn dochter lijkt op die dikke Amalia..

avatar van noroja

noroja

Eén van de beste Zombiefilms aller tijden, althans, naar mijn mening.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Als zombie fan een must, en in die hoedanigheid ook al meerdere keren gezien. Hoewel ik de film wel steeds iets meer op waarde schat, namelijk een oppervlakkig tussendoortje, is de film met een budget van 190 miljoen, een steracteur als Pitt en een regisseur die toch enkele goed gewaardeerde films achter zijn naam staan, behoorlijk middelmatig te noemen ondanks de meer dan prima soundtrack van Marco Beltrami.

Samen met het gezien Lane val je, zonder weinig introductie en inleiding, in de uitbraak. Een vlucht en ontwikkeling die zich in vliegende vaart voltrekt met een aantal sfeervolle scènes zoals de winkel en de ontsnapping op het dak. Toch valt die fase ook op vanwege chaotisch camerawerk en rommelige montage waar ik soms geen touw aan vast te knopen vind.

Een clichématige vervolg krijgt gestalte met Lane die geen andere keuze krijgt dan mee te werken, in een toestel zit waarvan ik denk daar zijn ze niet mee van dat vliegdekschip opgestegen en een wel erg stoer beeld van de overlevenden in Korea en hun bijzondere opofferingsgezindheid. De film lijkt een iets betere weg in te slaan met Israël waar op zich wel een aardig en sfeervol plaatje geschetst wordt. Maar bijzonder is wel dat met een dergelijk snelle verspreiding men bij tijds zo'n enorme muur heeft kunnen voltooien. De lichte verbetering wordt definitief de grond in geboord, en naar het negatief ongeloofwaardige gebracht, met de crash van het passagierstoestel, nog onwaarschijnlijker is dat Lane en Segen dit kennelijk als enige overleven, helemaal debiel is dat het toestel neerstort op loopafstand van de beoogde bestemming. De uiteindelijke 'ren-je-rot-show' op het einde mankeert ook het nodige aan. Er wordt geen enkele moeite genomen een afleidingsmanoeuvre op te zetten, dan is er nog het vreemde gegeven dat Gerry voor de kluis staat, met het geen hij zoekt, en dat de deurcode nog doorgebeld moet worden. Dat wisten ze van te voren ook dat hij die nodig had.

Wat er nu precies fout gaat met WWZ durf ik niet te zeggen, mede omdat ik niet helemaal vat wat de bedoeling was met dit product. Cast, soundtrack en budget verraden in die zin grote plannen die door een gebrek aan diepgang mislukken. Echter, de vlotte suspense rit die het meest voor de hand ligt faalt in mijn ogen ook vooral bij gebrek aan een interessante persoonlijkheid. Pitt mag dan 'aanwezig' zijn maar voegt nagenoeg niets toe aan het karakter. Iets dat tevens aan het script ligt, een onderdeel waar wel meer aan op te merken valt die te benoemen zij als onwaarschijnlijk, clichematig, onduidelijk of ronduit onzin.

Nee, ondanks dat ik best een liefhebber bent van zombiefilms stelt World War Z wel heel erg teleur en kan ik niet anders zeggen dat de film een hele grote gemiste kans is. Iets dat waarschijnlijk ook ligt aan de vele veranderingen aan het script, veranderingen die zelfs nog tijdens de draaidagen werden toegepast en tal van geschrapte en herschreven scènes. Een reden waarom de film uitermate weinig met zijn oorsprong, het meer dan goed beoordeelde boek van Max Brooks, heeft uit te staan.

avatar van RevengeN

RevengeN

Tijdens de covid pandemie toch een stukje griezeliger!

Brad Pitt voegde helaas niet veel toe aan deze film