World War Z (2013)

Verenigde Staten / Malta
Actie / Horror
116 minuten / 123 minuten (unrated edition)

geregisseerd door Marc Forster
met Brad Pitt, Mireille Enos en Daniella Kertesz

Gerry Lane (Brad Pitt) is een toegewijde vader en echtgenoot die werkt voor het leger en de overheid. Wanneer een zombie-apocalyps uitbreekt, wordt Gerry door de regering gevraagd om de invasie tegen te gaan. Tegelijkertijd moet hij zijn vrouw en kinderen beschermen tegen de verbazingwekkend snelle, vleesetende zombies.

avatar van Roger Thornhill
Zoals mijn voorganger al zegt is het moeilijk om zombies serieus te nemen, dus als er een serieuze film over zombies wordt gemaakt krab ik mezelf wel even achter de oren. Maar inderdaad, als verhaal over een epidemie waarbij de slachtoffers dan "toevallig" zombies worden vind ik dit zeer geslaagd, met harde actiescènes, indrukwekkende FX (in het begin, maar vooral ook in Jeruzalem), goed geregisseerd,een prima Pitt en steeds een soms vrij verstikkende walm van onafwendbaarheid.

avatar van Zwolle84
Fincher regisseert deel 2... Waar-om? Niet onaardig, die eerste, maar als regisseur met zo'n mooi oeuvre ga je toch niet je vingers branden aan de sequel van een degelijke film die iedereen nu al vergeten is?

avatar van horizons
Lijkt mij wel leuke insteek om Fincher dit te laten doen.

horizons schreef:
Lijkt mij wel leuke insteek om Fincher dit te laten doen.

Vanuit de film geredeneerd zeker, maar moet hij dit zelf willen?

avatar van horizons
Denk het wel. Heeft ooit succesvol met Brad Pitt samengewerkt. Kan hij ook eens grootschalige actie scènes gaan doen. Dus ja, ook vanuit hemzelf.

avatar van Zwolle84
Dan zie ik hem toch liever een 'eigen' actiefilm maken, al dan niet met Pitt. Dit blijft hoe dan ook een deel 2.

avatar van TornadoEF5
Niet perfect, maar er zitten wel goede elementen in (originaliteit, laatste deel en het gezin bijvoorbeeld). Uiteindelijk ook heel wat negatieve punten zoals niet intelligente zombies die plots in groep aanvallen (over de muur) en de vliegtuigscène. De actie werd ook niet bijster goed gefilmd. Ook vrij belachelijk hoe het gezin "verrast" wordt in het begin na die tv- en radio-uitzending. Een film die (zeer) goede met (uiterst) slechte momenten afwisselt, en in die zin meer op een seismogram lijkt dan op wat anders.

avatar van John Milton
Ik had lager verwacht toen ik je naam zag staan, bij deze titel.

Valt mee!

avatar van Fisico
Zoals ik wel had verwacht zijn rampenfilms in blockbusterformaat nu niet bepaald mijn favoriete genre. Het begint uiteraard al "goed" wanneer je als enige, zonder noemenswaardig gehinderd te worden, autogewijs de stad kan uitvluchten voor plots opduikende zombies. Een ander zal wel in de file staan of vastzitten als een meute krioelende burgers.

Dat er dan eentje de wereld moet redden, moet je er vaak maar bijnemen, maar het blijft me mateloos ergeren. Visueel (special effects) zit het nochtans allemaal goed in elkaar (nu, welke blockbuster heeft dit niet?) De openingsscène is bijgevolg aangenaam om volgen. De plot is simplistisch en eenvoudig, maar hij kijkt al bij al wel lekker weg. Geen bloederige scènes of angstaanjagende schrikmomenten hier, was ook niet nodig. Wel waren vele actiescènes rommelig, te dicht en te snel gefilmd. Tussen de actie door zijn er vele rustige momenten. Jammer dat daar te weinig mee gedaan werd (karakteruitdieping bvb) al is dit waarschijnlijk niet het opzet van dergelijke films.

Film doet me ook wat denken aan War of the worlds in die zin dat door toevalligheden een zwakte in de vijand wordt ontdekt die het tij kunnen doen keren. Vrij simplistisch, maar er moet nu eenmaal een hoopvol tot goed einde zijn, nietwaar?

avatar van HK Senator
Matig allemaal. De actiescènes zijn zo ongelooflijk snel gemonteerd dat je totaal niet kan overzien wat er gebeurt. En volgens mij waren er ook veel shots die versneld werden afgespeeld. Denken ze echt dat het daar spannender van wordt?

En dan die Brad Pitt. Da's nou echt geen acteur voor een horrorfilm. Totale miscasting.

Doe mij de zombies van Romero of Fulci maar.

avatar van IH88
“Looks like we just woke the dead. In that respect, please turn off all pagers and cellphones.”

World War Z weet de chaos, die een zombie pandemie teweeg brengt, goed over te brengen en je valt in de ene na de andere zombieaanval. Actierijk is het zeker, en Brad Pitt kan natuurlijk wel een film dragen. Dat hij iedere aanval overleeft wordt steeds ongeloofwaardiger, maar dat neem je dan op de koop toe. Het einde is spannend en nog best origineel, en er wordt gehint op een vervolg. Kom maar op.

avatar van RuffRhyder1987
Adrenaline kick deze! Aanrader!

Bij Zombies denk ik vooral aan de diverse B-films die in het verleden zijn gemaakt, vaak overduidelijk in een studio gefilmd met enkele 10-tallen figuranten en goedkope schmink effecten.

Toen deze World War Z aangekondigd werd met Brad Pitt in de hoofdrol werd mijn interesse toch wel gewekt. Dus ben ik deze film gaan zien. Onlangs opnieuw bekeken voorafgaand aan deze recensie.

De film is inderdaad groots opgezet met grote massa scenes, mooie visualisaties en een aardige verhaallijn of beter gezegd: uitgangspunt. Toch valt deze film tegen.

Met name de opening gaat er direct te snel in, omdat de 'Zombie Armageddon' eigenlijk direct al begint, dit had beter opgebouwd kunnen worden. De filmlengte (nog geen 2 uur) is gewoon te kort om een, in alle opzichte, goede Zombie Block Buster neer te zetten. Ook springt het verhaal te veel van de hak op de tak en wil men teveel dingen, zoals de ontwikkelingen rond het gezinnetje Pitt en de ontdekking van de Zombie's zwakke plek, in een korte film stoppen.

Naar het einde toe wordt er ook teveel naar een vervolg gezinspeeld. Verder vind ik Pitt niet de beste acteur of meest passende acteur voor een film als deze.

Wel vond ik de film visueel en qua vermaak mooi en leuk genoeg om te zien in de bioscoop.

TMP
Degelijke zombiefilm. Het ziet er aardig uit en de film is onderhoudend genoeg. Heel meeslepend wordt het echter niet. Brad Pitt zet een redelijke hoofdrol neer, maar heeft ook al genoeg interessantere rollen gespeeld. De achtergronden van de epidemie worden niet heel erg uitgediept en de deur wordt nadrukkelijk open gelaten voor een (inmiddels aangekondigd) vervolg. Aardig vermaak, niet meer en niet minder.

avatar van El ralpho
Fear the sprinting dead

Zombies. Hoe kun je hier als filmmaker na een overdaad aan zombiefilms en 8 seizoenen van The Walking Dead nog origineel mee uit de hoek komen? Zelf ben ik eigenlijk helemaal klaar met het sub genre, maar toch kon ik het beeld van de zombies uit de trailer die zich als een horde mieren in sneltreinvaart tegen de meest onmogelijke hoogtes opwerpen, niet uit mijn hoofd krijgen.

Hoewel World War Z geen hoogvlieger is, zitten er wel een aantal leuke elementen in. Vooral de oplossing om de epidemie tegen te gaan vond ik goed gevonden. Verder komen er ook genoeg spannende momenten voorbij om je niet te vervelen, al word het op een bepaald punt wel heel ongeloofwaardig dat het personage van Brad Pitt nog kan lopen en praten. Vooral de ontploffende granaat in het vliegtuig waarbij hij zowel de explosie als de crash overleefd is wel een horde om te nemen. Toch blijft deze actiehorror onderhoudend vanwege de grote hoeveelheid actiescènes die -zoals het aangehaalde moment uit de trailer- best wel wat leuke invalshoeken hebben.

Nadelen zijn de standaard opzet (man moet zijn vrouw en kinderen beschermen tegen verbazingwekkend snelle, vleesetende zombies.) en voor mij persoonlijk, het minimale horrorelement. Ik vind dan ook dat er eerder sprake is van een actiethriller, omdat de zombies in kwestie meestal heel vluchtig en vanaf een afstand in beeld komen. Dit is op een enkele scène richting het slot na, die wel heel ongemakkelijk en beklemmend aanvoelde. Met een 16+ rating had het horrorelement wat mij betreft wel wat meer uitgewerkt mogen worden. Ik meen mij overigens ook te herinneren dat deze titel in eerste instantie gekeurd was voor 12 jaar en ouder? Enfin, World War Z, maakt het meestal niet te heftig voor de bangeriken onder ons waardoor die misschien maar een enkele keer heel even een hand voor hun ogen hoeven te doen.

avatar van Mark de Jong
Als liefhebber van de walking dead (eerste seizoenen) vermakelijke film.

Volgens mij de eerste zombiefilm waarin zombies ogenschijnlijk georganiseerd de 'levenden' belagen,
met name in Jeruzalem. Zie ook het latere Busanhaeng. En sneller dan ooit. Met die trage zombies
van vroeger hebben we het nu wel gehad, die mij ook dikwijls op de lachspieren werkten.
Ongeloofwaardig is misschien dat Pitt met veel geluk telkens de dans weet te ontspringen, maar
zeker in dit genre neem je dat gaarne voor lief.
Slim vond ik dat de film zich op meerdere plekken verspreid over de wereld afspeelt, met als gevolg
afwisselende locaties en voorts de indruk van een wereldverbreide epidemie. Wat voor mij meerdere
memorabele scenes oplevert, die in Jeruzalem nog het meest spectaculair, al mag die aan het begin
van de film van het naderende onheil er ook wezen.
Het laatste deel in het ziekenhuis is misschien nog wel het spannendst. Weinig explosief, maar nog
claustrofobischer dan de scene in het vliegtuig. Naar het schijnt op aanraden van Brad Pitt, die
hieromtrent zelfs in discussie raakte met de regisseur, die eigenlijk in dat laatste deel er weer vol tegen aan wilde gaan. Het idee voor de film was in feite ook een project van Pitt, die er al jaren mee had lopen leuren bij filmmaatschappijen, zo heb ik eens ergens gelezen.
Ik vond het in ieder geval een juiste beslissing. Nog een keer een spectaculaire zombieaanval was
misschien net iets te veel van het goede geweest. Daarbij refereert dat laatste deel misschien zelfs
een beetje naar de allereerste bekende zombiefilm: The Night Of The Living Dead, van Romero: De dreiging van zombies in een opgesloten ruimte, ook al was die in dat ziekenhuis natuurlijk bijlange zo beperkt niet.
Hoe dan ook, voor mij was dit de meest geslaagde zombiefilm, en het meest angstaanjagend, voor
zo ver mij een film nog angst aanjagen weet, en heb ik misschien nog wel meer angst voor een op handen zijnd vervolg: Want hoe dit te evenaren?

avatar van john mcclane 2
Zwolle84 schreef:

Vond dit een van de beste zombie films ooit , mega spannend .die mij bijbleef , en meerdere keren gezien heb .
En met ongelofelijk mooie actie .
En aangezien het einde schreeuwt om een vervolg , lijkt me fincher een zeer geschikte man .
Waarom niet ?

john mcclane 2 schreef:

En met ongelofelijk mooie actie .
Waarom niet ?

Ik vind het een prima film, maar wel heel degelijk hapslikwegvermaak. Ik zie een grootmeester als Fincher zich liever op geheel nieuwe projecten storten.