The Armstrong Lie (2013)

Documentaire

geregisseerd door Alex Gibney
met Lance Armstrong, Betsy Andreu en Frankie Andreu

In 2009 werd regisseur Alex Gibney aangetrokken om een film te maken over de comeback van Lance Armstrong. Het project werd echter stopgezet toen het dopingschandaal losbarstte. In 2013 ziet het project nieuw leven en zijn we er getuige van hoe één van de meest buitengewone verhalen in de geschiedenis van de sport wordt doorprikt.

avatar van Redlop
Naar mijn mening is Armstrong erg goed weggekomen met zijn straf. Sterke documentaire die iets te lang duurt. 3,5*

Erg goede documentaire over wat er allemaal gebeurt is. En wat een rollercoaster het uiteindelijk geworden is.

Echter is hij er wel erg goed vanaf gekomen in mijn visie.

Ik denk dat armstrong nooit geen spijt zal krijgen of hebben gehad van wat hij gedaan heeft. Hij zal waarschijnlijk wel beseffen dat er helemaal niks van hem geworden was als hij dit niet gedaan had. De stichting voor kanker patienten is wat hem aan de eind van de dag het klopje op zijn schouder gaf/geeft om hiermee door te gaan. Hij deed het tenslotte niet alleen voor zichzelf en heeft wel degelijk een hoop mensen verder geholpen.

Natuurlijk is het niet goed te praten wat hij sommige mensen heeft aangedaan ( de vrouw 10 jaar lang als leugenaar neer te zetten etc ). Echter snap ik wel waar hij vandaan komt. Wie zijn hun om te bepalen of ik het toegeef of niet. Iedereen gebruikte drugs ik deed het alleen op de best mogelijke manier.

Aan het einde van de rit is hij millionaire heeft hij een stichting lopen die miljoenen in onderzoeken hebben gestopt en is hij wereld beroemd.

Ik denk niet dat hij er veel over in zit.

avatar van mcdaktari
Hoe dan ook blijf ik het een goeie renner vinden, en te denken dat in die tijd het halve peloton doping gebruikte. Het blijft een hele prestatie om 6 keer de tour te winnen ook al gebruik je doping. De andere renners uit de doping periode die toegaven dat ze gebruikte, hebben toch niet kunnen winnen ondanks de doping. En de wielersport zal altijd zo blijven dat er een paar tussen zitten die iets gebruiken. Gewoon alle renners doping onder toezicht van een arts, dan weet je zeker dat het gelijke strijd is.

avatar van Montorsi
mcdaktari schreef:

Dat is een misvatting. Sporters gebruiken geen doping omdat ze anders zo moe worden ofzo, maar om een voordeel te krijgen ten opzichte van de concurrentie. Dat verandert niet een twee drie als je het open gooit. Sowieso is het ook zeker niet zo dat doping doping is en dat iedereen precies even veel voordeel ondervindt. EPO werkt niet bij iedereen even goed bijvoorbeeld. Renners met een van nature hoog vermogen tot zuurstofopname (dus talent) hebben er veel minder baat bij. En dan heb je nog het voordeel van vermogende renners tov 'arme' renners die altijd minder financiele middelen hebben, zeker bij nieuwe (en dus dure) producten.

avatar van Redlop
Gewoon alle renners doping onder toezicht van een arts, dan weet je zeker dat het gelijke strijd is...

Hoeveel renners inmiddels zijn overleden door doping staat niet vast, maar het aantal jonge overleden renners met een hartstilstand is hoog. In deze lijst ontbreken nogal wat namen zoals Marco Pantani en Bert Oosterbosch, maar toch.

Lijst met overleden wielren...

avatar van mcdaktari
Daarom onder toezicht van een arts. Ik bedoel het zal toch altijd een groot struikelblok blijven in de wielersport, nou dan maar allemaal. En ik begrijp ook wel dat niet iedereen daar voor is, maar zo denk ik erover. Maar om 3 weken lang voor in het peloton te rijden op een boterham met pindakaas dat kan niemand met het hoge tempo wat er tegenwoordig gefietst word. En nu laatst zag ik ook weer iets over een motor ineen fiets gebouwd, die je niet hoorde, en zo blijven ze altijd wel iets zoeken.

avatar van Dridge
Een goede objectieve documentaire.

gatygun schreef:
Ik denk niet dat hij er veel over in zit.

Nou , ik denk van wel.
Zijn leven is toch totaal om zeep?

Dridge schreef:
Een goede objectieve documentaire.

Nou , ik denk van wel.
Zijn leven is toch totaal om zeep?

Wat is er nu om zeep aan geholpen?

Iedereen gebruikte drugs hij was gewoon de beste valspeler.
Hij heeft tonnen aan mensen gemotiveerd om ook wat te doen, om voor zichzelf te strijden en positief te blijven kijken. Hij heeft het kanker fons enorme hoeveelheid geld gegeven door zijn stichting en heeft zelf ook enorme hoeveelheid geld op zijn bankrekening staan + hij heeft aardig wat huizen geloof ik. Geld zat in andere woorden.

Dat allemaal in 10 jaar tijd.

Ik denk dat die daar dik tevreden mee kan zijn.

avatar van Dridge
@Gatygun: jij hebt het hier puur over geld.
Wellicht zal hij zich daarover nooit geen zorgen hoeven te maken.

Met het leven bedoelde ik niet het geld of zijn andere bezittingen.
Zijn leven op emotioneel vlak heeft er flink van langs gekregen, dat kan niet anders.
Zelfs Lance is maar een mens.
Begrijp me niet verkeerd, hij heeft gegokt en uiteindelijk verloren en krijgt nu wat hij verdiend
maar je kan mij niet wijs maken dat je hier gemakkelijk over heen stapt,
Zelfs meneer Armstrong niet.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik Lance na deze docu zo'n lul zou vinden.
Maar het is gewoon weer de typisch arrogante all American die de Europeanen wil laten zien dat hij boven de wet staat en ondertussen werkelijk iedereen, tot en met close vrienden en collega's en kankeroverlevers aan toe zwaar voor lul zet.
Erger kan eigenlijk gewoon niet.

avatar van missl
Ik weet weinig van wielrennen en ik wil dit graag zo houden. Maar ik was wel geinteresseerd in deze docu omdat ik natuurlijk wel heb meegekregen dat Armstrong heel vaak de Tour gewonnen heeft. Wat je vervolgens ziet is dat Armstrong alles aanhaalt, het Amerikaanse volk, de kankeroverlevers waarvoor hij dit allemaal gedaan heeft. Vooral mooi om te zien hoe hij alle journalisten aanvalt wanneer ze hem vragen naar zijn dopinggebruik. Na het zien van deze film denk ik dat er veel meer is dan hij vertelt en veel meer gespeeld heeft dan hij doet vermoeden. Docu blijft verder redelijk neutraal (in hoeverre dat met dit onderwerp kan) en daardoor is het een mooi verhaal geworden. Alleen bijna jammer dat Armstrong (met zijn arrogante houding) eraan mee doet, wat een vent.

avatar van Martxela
Deze duurde echt veel te lang, veel te veel gepraat, en ik kreeg het vermoeden dat ik naar twee oude vrienden zat te kijken die bij zaten te babbelen over hoe moeiljik het allemaal was geweest. Vermoeiend en veel te lang. Op zeker moment uit gezet.

Ben wel bevestigd in de hekel die ik al aan Armstrong had, die is alleen nog maar groter geworden.

avatar van Banjo
Dat jullie 122 minuten de tijd nemen voor zo'n lucht kasteel!
dit ga je toch niet zien.. het is te veel eer voor die man.

djordy von trier
Martxela schreef:

waarom stem je dan als je hem toch niet volledig hebt bekeken.

djordy von trier schreef:
waarom stem je dan als je hem toch niet volledig hebt bekeken.

Sinds wanneer mag je alleen stemmen als je een film helemaal hebt uitgekeken? Wat is dat voor onzin? Je ziet snel genoeg of een film wat is of niet. Daarbij weet jij ook niet wanneer ik hem heb uitgezet, of dat tien min na het begin was of bijvoorbeeld 10 min voor het einde. Beetje jammer dit djordy.

djordy von trier
Martxela schreef:

De film kan veranderen als je naar een film kijkt hoe slecht dat hij ook mag zijn kijk hem dan tenminste uit, je weet nooit of er nog iets op het einde kan gebeuren dat je bevalt.

avatar van Martxela
Ik zou niet weten waarom ik een film waar ik niets aan vind uit moet kijken..... Ik ga dan liever wat anders doen. Lijkt me ook niet zo raar trouwens. En als ruim anderhalf uur crap is maakt de laatste 15 minuten dat echt niet meer goed hoor.

avatar van james_cameron
Geen geweldige documentaire; het is dat halverwege de opnamen Lance Armstrong opeens zijn langdurige gebruik van doping toegaf, anders was dit een wel erg vlak portret geworden van de wielrenner die in 2009 een comeback wilde maken. Door het dopingschandaal kreeg regisseur Alex Gibney natuurlijk onverwacht een bijzonder verhaal in handen, maar de film blijft een beetje hinken op twee gedachten. Aan de ene kant wil Gibney niets liever dan Armstrong te zien winnen, aan de andere kant wil hij te weten komen waarom de wereldberoemde wielrenner zijn leugens zo lang en geraffineerd voor zich heeft weten te houden. Het resulteert in een onderhoudende maar niet helemaal bevredigende documentaire, mede te wijten aan het feit dat we Armstrong niet echt leren kennen. Hij blijft een mysterie.

avatar van Tanita
Aardige docu en een meer dan een ontluisterend portret van een 'super'-egoïst. Dat er iets niet in de haak was met Armstrong, was me al duidelijk tijdens zijn 'zeges' in de TdF destijds, maar de beerput is nog veel malen groter.

Heb toch de indruk dat er meer in had gezeten. 3.5 *