The Program (2015)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Stephen Frears
met Ben Foster, Chris O'Dowd en Lee Pace

De film volgt de opkomst van wielrenner Lance Armstrong door de jaren 90 en 00, strijdend tegen kanker, terwijl hij en zijn Amerikaanse teamgenoten de typische Europese wielersport domineren en veranderen. De sportjournalist David Walsh raakt ervan overtuigd dat Armstrong zijn prestaties aandrijft met verboden middelen. Met deze overtuiging begint hij te zoeken naar bewijs.

avatar van mcdaktari
Ik kijk zo'n beetje alle koersen die op tv komen want vind wielrennen nog altijd de mooiste sport ondanks de doping die ermee gemoeid is, daarom ga ik deze film dan ook zeker kijken.

avatar van wwelover
Ik heb niks met wielrennen, maar weet natuurlijk wel genoeg over Armstrong. En door zijn doping gebruik en leugens heb ik ook gewoon een hekel aan die persoon. Maar dat terzijde... Zelfs voor een leek in deze sport is het een interessante film en biedt het een goede inzicht op wat er heeft plaats gevonden. Waarschijnlijk doordat er al zoveel over bekend is mist de film een bepaalde kracht soms. Echter verveeld hij nooit en zit het goed in elkaar. En waarschijnlijk de grootste kracht is Ben Forster die echt waanzinnig goed is. Leuk om hem eens in zo'n rol te zien, beetje onderbelichte acteur naar mijn mening.

avatar van Jusstinb
Gezien bij de Sneak Preview.. De eerste 5 minuten denk je hoe kan zo een film spannend/leuk worden?
Maar de film zit goed in elkaar, en je krijgt denk ik een realistisch beeld van hoe makkelijk iedereen doping gebruikte en er tegen aan keek in die tijd.. Acteurs spelen goed en de beelden zijn mooi. Einde misschien een beetje snel/afgeraffeld? Maar wellicht wilde ze de film niet nog veel langer laten duren.

Echt spannend wordt het dan ook niet, (het einde is dan ook bekend) evengoed een leuke film om een keer te zien.

avatar van cordiacovens
The Program is een sterk geacteerde film die goed laat zien wat er gebeurd is in de donkerste periode van het wielrennen, maar er nét niet diep genoeg op ingaat. Een kwartier langer had al genoeg kunnen zijn dit gedeeltelijk uit te diepen. The Program is daardoor een prima film, maar die veel boeiender zou zijn wanneer ook Armstrong’s verhaal aan bod kwam. Nu wordt het verteld naar de waarheid van David Walsh en het USADA rapport, waar allemaal feiten, maar geen afwegingen of emoties in staan.

'The Program' recensie - Filmtakers

Goed geacteerde film met een wel heel duidelijke tendens.
Armstrong de bad Guy.
wat een persoonlijke vendetta van walsch.
Goed hij heeft doping gebruikt, maar denk het grootste deel van het peloton ook.
Hij blijft een goed sportman.
7 x de tour winnen is een prestatie, met of zonder.
floyd landiss is voor mij de ware bad guy.
Wat een matennaaier.
Voor mij is Armstrong nog steeds een held.
goede film, maar wel ERG gekleurd.
goede prestaties van floyd Armstrong en walsch.

avatar van clubsport
Het boek van tyler hamilton had hierin een grote hulp kunnen zijn om het verhaal wat meer diepgang te geven .
en voor bart hierboven nog even dit : het gaat er niet om wie er de beste training heeft , als iedereen gebruikt wint degene met de beste dokter .

avatar van John Lee Hooker
Aan de ene kant wel aardig om te zien hoe het leven van Amstrong er precies uit zag en ik denk dat Ben Foster de geschikte kandidaat is om zo'n eigenzinnig type neer te zetten maar echt heel spannend of interessant vond ik het niet. Het blijft allemaal vrij middelmatig en raakte nergens onder de indruk. Laat geen grote steken vallen, maar ik denk dat het niet de uitwerking heeft die de regisseur voor ogen had.

Ach ja moet de film nog keer zien hoor, maar dat doping gedoe is zo hypocriet. ALLE topsporters en dan ook echt allemaal gebruiken doping. Niet alleen bij wielrennen bij ALLE sporten. Kortom zulke ophef over Armstrong is nogal overdreven en hypocriet , maar ach wellicht levert het toch een leuke film op. We zullen zien.

avatar van John Lee Hooker
Nouja johnhendrikos dat lijkt me toch niet te kloppen dat alle topsporters doping gebruiken. Misschien kun je het niet bevatten dat er mensen zijn die talent hebben en gewoon erg hard hebben getraind waarmee ze dit niveau hebben bereikt?

avatar van Leo1954
Walgelijk! In een tijd dat iedereen gebruikte en dan Armstrong zijn overwinningen afpakken? Aan wie zou je ze moeten geven? Aan nummer 2,3,4,5,6,7,8,9? Die precies hetzelfde deden? Walgelijk dus. Ik ben iemand die gelooft in zijn overwinningen. Hij heeft wel zeker voor kankerpatiënten iets betekent, deed er ook veel voor.

Enfin, de film. Slechte acteur die Armstrong moet voorstellen, meer een gewichtheffer dan een wielrenner. De film ontbeert ook maar enige sfeer van de Tour de France. Een Amerikaanse kijk op de Tour de France? Of een Engelse kijk? Iers wellicht? En wat wil de film nu zeggen, dat de sportjournalist David Walsh de eye opener was? Ook dat werd niet duidelijk. David Walsh was zeker beter dan Mart Smeets die net als miljoenen het gele bandje droeg, maar dit werd in de film niet echt belicht. Zijn belagers werden in twee personen (onder)belicht, het waren er veel meer. Zwak. Een zeer zwakke film. Een persoon de grond in trappen zonder ook maar enige kennis van zaken. Wat triest dat de maker van The Hit (een fabelachtige film) zich hier voor leende. Bah.

Lance Armstong werd op jonge leeftijd Wereldkampioen! Hij heeft zeven maal gewonnen, in een tijd dat wanneer je niet zou gebruiken je zelfs bij de amateurs (die ook volop gebruikten) zou worden gelost.

Hij blijft voor mij een groot kampioen!

avatar van blurp194
Walgelijk.

De verbijsterende hypocrisie van de sportwereld, waarvan we hier ongetwijfeld maar een klein stukje te zien krijgen. Onvoorspelbaar hoe de ene na de andere, die jarenlang met droge ogen beweerd heeft nooit doping aangeraakt te hebben, tegen de lamp loopt - en niet alleen in het wielrennen. Niet in het minst deze man, die de hele wereld jarenlang voorgehouden heeft dat er nooit een drupje doping in zijn lijf gekomen is - terwijl hij tegelijkertijd bezig was met het waarschijnlijk grootst opgezette en best georganiseerde dopingprogramma, en zijn hele team daarin meetrok. Dan kan je vinden dat Armstrong nog steeds een grote sportman was, en dat 'ze allemaal aan de doping zaten' - maar maakt dat het nou echt minder oneerlijk, minder hypocriet, minder fout?

Nog verbijsterender is wel de absurde brutaliteit waarmee het geheel in elkaar zit. Waarbij ik er maar even van uit ga dat de film vrij nauwgezet aan de feiten loopt - in ieder geval komt het USADA-rapport over Armstrong erg goed overeen met wat we in de film zien. Het wil er echt absoluut niet bij me in dat iedereen die iets te betekenen had in de wielersport in die jaren niet precies wist hoe de vork in de steel zat - het citaat van Walsh die naar de statistieken kijkt spreekt wel echt boekdelen. En dan daarbovenop nog het walgelijk hypocriete gedoe rond Rasmussen in 2007 - symboolpolitiek van het laagste soort. Volstrekt helder dat er maar een manier is om deze ellende een halt toe te roepen - en dat is als we ons allemaal, massaal afkeren van de topsport, en niet alleen het wielrennen. Commercie weg, geld weg, doping weg - het is de enige manier, ben ik bang.

Ohja, de film. Kudos voor het voorzover ik kan nagaan best neutrale verhaal. Voldoende gelijkend op Armstrong gespeeld door Foster, en het zal best moeilijk geweest zijn een min of meer geschikt iemand met zo'n kop te vinden. Redelijk gelukt, hoewel hij wel wat van de intensiteit van de 'echte' Armstrong mist. Met een paar mooie beelden vooral in het begin. De spanningsboog had beter gekund, en naar het einde zwakt het wat af. Als film is het ook niet echt iets bijzonders of moois, denk ik - de kracht zit hem vooral in het misselijkmakende verhaal.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Erg zwakke film. Ik heb de Tour de France in de Lance jaren vrij goed gevolgd, en er komt maar bar weinig van terug in dit flinterdunne filmpje, dat me meer deed denken aan een samenvatting van een film dan aan een film. Ben Foster is niet eens zo verkeerd als Lance, maar verder valt het toch erg tegen. Opvallend hoe klein de rol van de Tour de France en het wielrennen zelf is- wat archiefbeelden, een paar scenes met wat figuranten en dat was het. Ook ligt het tempo veel te hoog waardoor het erg oppervlakkig blijft. Je vliegt door de jaren heen, en het voelt allemaal erg rommelig en geforceerd.

De focus ligt dus op de doping, the program van US Postal. Dat een paar jaar daarvoor ene Riis won met ook een hoop doping in zn mik doet er kennelijk niet toe. Alleen Festina komt even in beeld, de Tour de Dopage van 1998. Maar dat de Tour al jaren, decennia stijf staat van doping, inclusief vele gebruikers die nog steeds als wielerlegenden vereerd worden wordt nauwelijks aangehaald. Dat alleen Armstrong uit de boeken is geschrapt is dan ook behoorlijk hypocriet.

Voor mij was dat ook reden het niet meer te volgen- maar ik vermoed dat er nog steeds geen "schoon wielrennen" bestaat, daarnaast ook andere sporten hebben genoeg met dopingrellen te maken. Haalt een beetje het plezier weg- iedere kampioen gebruikt kennelijk. Maar ik kan 10 liter epo tot me nemen, ik kom toch echt de Alpen niet over.

En waren de groeihormonen voor Leo Messi eigenlijk ook geen prestatiebevorderende middelen?

avatar van john mcclane 2
wwelover schreef:

Hear hear! Man me Helemaal in vinden.foster is een league of his own.maar die ene glans rol ( waarvan ik verwachte dat dit hem zou worden ) moet nog komen.

avatar van Flat Eric
Kijkt weg als een documentaire.

Ondanks dat het niet zo heel lang geleden was dat het bedrog is uitgekomen, was het toch interessant om te zien hoe het er destijds aan toe ging.
Werkelijk onthutsend en ontluisterend! Als iedereen toen doping gebruikte was Armstrong gewoon de beste van alle dopingrenners.
Ben Foster vond ik als Armstrong niet zo heel overtuigend en geslaagd. De echte Armstrong heeft een meer charismatischer uitstraling.

Om deze film goed te vinden en vooral, te begrijpen, moet je wel een wielerfan zijn.
En dat ben ikzelf ook wel.
De 7 overwinningen van Lance Armstrong in de Tour De France heb ik zelf meegemaakt.
Dat er een reukje aan zat was wel duidelijk, maar de film geeft nu een duidelijk beeld hoe het in zijn werk is gegaan.
Ik vind de prestatie van Ben Foster in deze film uitstekend, de fysieke gelijkenis met Armstrong is opvallend.
Het lijkt een beetje op een documentaire, maar is het dus niet, maar wel een bijzonder leerrijke film is het geworden.
IK kan hem zeer aanbevelen aan de vele wielerliefhebbers die ons landje rijk is.

Goeie film over de wielercarrière van Lance Armstrong die besmet blijkt te zijn met dopinggebruik. Het personage van Lance Armstrong had wellicht wat beter uitgediept mogen worden, maar daar staat tegenover dat het hele dopinggebruik wel goed aan het licht wordt gebracht. De film blijft onderhoudend over de hele lengte en de cast doet het prima (vooral Ben Foster in de hoofdrol).

Degelijke en interessante biografie over de bekendste en meest succesvolle wielrenner allertijde.
Ook al heb ik helemaal niets met de wielrensport, toch sprak mij het verhaal aan.
De gelijkenis van Ben Foster met Armstrong is sprekend.
Doping staat centraal in deze film.
Zijn confrontatie met kanker wordt wel erg gemakkelijk verwerkt in deze "The Program".
In nog geen 5 minuutjes wordt de ontdekking, behandeling en herstel eventjes afgewerkt.
Het gaat met name om de gedreven jacht van journalist David Walsh op Armstrong en het gebruik van de doping in deze film.
3*/3.5*

avatar van mixmaster
aardige film over het bedrog van Armstrong en z´n team, het word allemaal wel recht toe recht aan in beeld gebracht.
toch is het geheel knap gedaan en geeft een goed beeld over het bedrog van Armstrong en zij team.
Persoonlijk vind ik het terecht dat zijn 7 titels afgenomen zijn, daar tegenover staat dan weer wel dat er nog vele andere titels van vele andere doping gebruikers afgepakt zouden moeten worden.

bewijs is het sleutelwoord.

avatar van notsub
The Program is zeker een interessante film/documentaire, maar hier en daar stoorde ik me wel stevig aan de uitwerking. Zo is Ben Foster nog best een goed gelijkende weergave van Armstrong, maar Bruyneel en vooral Contador konden me qua uiterlijk echt niet overtuigen. Het verhaal is ook wat onrustig doordat bepaalde fasen op topsnelheid genomen worden en andere weer opvallend traag. Uiteindelijk weet je natuurlijk hoe het afloopt. Toch werd ik meerdere malen verrast door beelden die wat toevoegen aan wat ik al wist.

avatar van Onceuponanytime
Interessant documentaire, omtrent de dopingaffaire van Armstrong en zijn team. De film concentreert zich louter op het misbruik, waardoor de eigenlijke rondes en bestreden overwinningen van Armstrong weinig of niet in de spotlights komen.

avatar van james_cameron
Verdienstelijke film over wielrenner Lance Armstrong en, meer specifiek, over zijn jarenlange gebruik van doping, iets dat pas decennia later aan het licht is gekomen. Ben Foster doet het prima in de hoofdrol en de film verwerkt op kunstige wijze archiefbeelden in het grotere geheel. Fraai camerawerk ook. Het mysterie rond Armstrong blijft evenwel in stand en ook Foster slaagt er niet in om echt begrip voor hem op te brengen. De beste man blijft een enigma wrapped in a riddle.

avatar van Tapa
Kijkt makkelijk weg, maar er had iets meer diepgang en sportfragmenten in mogen zitten.

avatar van martijn011
Ook ik heb alle Tour-overwinningen van Lance gevolgd. Ik kan zelfs zeggen dat ik ook altijd hoopte dat hij zou winnen. Achteraf blijkt het dus een grote leugen te zijn geweest, met een van de grootste dopingschandalen uit de sporthistorie. Toch ben ik van mening dat Frears een wel heel erg negatief beeld wil schetsen van Armstrong, terwijl ik liever had gehad dat hij ook de kant zou belichten wat nou precies z'n beweegredenen waren om zoiets te doen.

We zien hier Armstrong op z'n slechtst, met dreigementen naar wielrenners toe die iets teveel uit de school klappen naar journalisten, z'n ijzingwekkende egoïstische trekjes en belangen en z'n niet te stuiten honger naar winnen, winnen en nog eens winnen.
We zien eenmalig z'n menselijke kant, wanneer hij een kankerpatiëntje bezoekt in een hospitaal. Verder is het vooral z'n duistere, slechte kant.

Het begin van de film is een aaneenschakeling van fragmenten die z'n opkomst als wielrenner, z'n kanker en de overwinning van de ziekte binnen no-time afwerken om zo snel mogelijk aan het afkraken van Armstrong te kunnen beginnen. Ik had gewoon graag wat meer van de mens Armstrong willen zien. Het is nu nogal een zwart-wit film met een wel heel duidelijke boodschap.

Ben Foster is, samen met Chris O' Dowd, het enige positieve aan de cast. Foster als Armstrong en O'Dowd als onderzoeksjournalist Walsh, waarbij laatstgenoemde een erg sterke indruk maakte als de journalist die de val van Armstrong inzette.
Bruyneel, Landis en Contador leken in de verste verte niet op hun personage en speelden erg matig.
Nipte onvoldoende.

avatar van black swallow
jammer zeg, had er meer van verwacht.... oppervlakkige film - die voorbij gaat aan iedere vorm van psychologische motivaties... geen enkele diepgang,
waar dat wel even geprobeerd wordt, is het om te janken, dus doe dan maar niet

heel erg (mislukte) zakelijke film, met rare sprongen

avatar van mr. Prizzi
Snel in elkaar gedraaide film over Lance Amstrong.
Heb de film toch maar uitgekeken uit nieuwsgierigheid naar zijn kaartenhuis van leugens.
Is mij een raadsel wat Dustin Hoffman in deze film te zoeken had

avatar van IH88
The Program

Degelijke film over de opkomst en ondergang van Lance Armstrong. Ik ben wielerliefhebber en veel nieuwe inzichten biedt de film niet. Maar Armstrong’s omvangrijke dopingprogramma blijft ongelooflijk en fascinerend om naar te kijken en over te lezen. Vooral de omvang en precisie waarmee alles werd gedaan. Armstrong wordt wel erg zwart-wit neergezet en dat is zwakte van de film.

Ik begrijp het wel en misschien was Armstrong ook wel zo, maar door hem zo duidelijk als slechterik neer te zetten verliest de film aan kracht. Nu is het een duidelijke held (David Walsh) vs. slechterik (Armstrong/Bruyneel) film geworden en dat is jammer. Floyd Landis wordt menselijker neergezet en dat werkt gelijk beter. Zijn scènes zijn nog het interessants en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het acteerwerk van Foster, Plemons en O’Dowd is uitstekend. The Program is niet slecht, maar wel een erg eenzijdige en uiteindelijk ook wat vlakke film.

avatar van the hustler
Middelmatige film over een professionele leugenaar die gelukkig nooit de tour gewonnen heeft.

avatar van TornadoEF5
Wansmakelijk product. Erg zwart-wit voorgesteld, en verder geen respect voor de schoonheid van de koers. Qua acteren en qua inhoud gewoon erg zwak. Ik heb het gevoel dat men beter had gefocust op een bepaald punt in zijn carrière. Dit leende zich beter voor een documentaire.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Berichten verplaatst naar Overig > Algemeen > Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

De algehele dopingstatus van het wielrennen drijft te ver af van de film om hier te bespreken. Dus dat blijft hier ook niet staan.

avatar van Montorsi
behoorlijk oppervlakkig als je het verhaal al kent. Wel leuk hoe de koers tot in details is nagemaakt.