Die 1000 Augen des Dr. Mabuse (1960)

Alternatieve titels: Die Tausend Augen des Dr. Mabuse | The Thousand Eyes of Dr. Mabuse

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Fritz Lang
met Dawn Addams, Peter van Eyck en Gert Fröbe

Verslaggever Peter Barter wordt, onderweg naar de televisiestudio, vermoord. Commissaris Kras krijgt een telefoontje van iemand die een visioen had van Barters dood, maar niet in staat is de moordenaar te identificeren. Onderwijl concentreert de politie zich op hotel Luxor omdat er een verband lijkt te zijn tussen dit hotel en een aantal onopgeloste misdrijven. Als een rijke Amerikaan in hotel Luxor op het nippertje de zelfmoord van een jong meisje weet te voorkomen, rijst de vraag of het doodgewaande criminele genie Dr. Mabuse misschien van zich doet spreken.

Deze film is sinds kort op dvd in de Fritz Lang dvd-box samen met "The testament of dr Mabuse" & "M".

Voor maar 27 euro.

Ik vond het een beetje een slappe hap. Jaren 30 styl films in de jaren 60 maken is een beetje flauw. Het past niet bij het tijdsbeeld. Film is overigens toch uit 66 inplaats van 60? Lang gebruikt wel erg vaak dezelfde shots in zijn films en zijn verhalen komen wel vaak overheen. Misschien heeft hij er een fetisch voor ?

Ik vond het een beetje een afknapper voor zo'n beroemde en gerespecteerde regisseur

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Voor de liefhebbers: de Dr. Mabuse-nachten bij ZDF, zaterdag 19 en 26 augustus: meer info.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Langzame Dr. Mabuse-krimi, die op het eind nog even flink aan vaart wint met een erg vermakelijke auto-achtervolging. Daarnaast heeft Gert Fröbe een prachtrol als politiecommissaris Kras. Alleen de romance tussen en de verhaallijn over Dawn Addams en Peter van Eyck is matig. Verder zijn de knap-pistooltjes en andere knulligheden van de oudere krimi's ook weer aanwezig. > 3.5*

avatar van The One Ring
Fritz Lang's laatste film en zo voelt het ook aan. Lang leek vooral nog maar even het succes van zijn twee voorgaande Mabuse-films over te willen doen, want een aantal scènes lijken sprekend op scènes uit Das Testament des Dr. Mabuse. Maar het beste aspect uit die film wordt niet overgenomen: de dreiging van Mabuse zelf. In deze film wordt de naam van de dokter terloops genoemd, maar waarschijnlijk alleen maar om zijn naam in de titel te kunnen stoppen, zodat er meegelift kan worden op een eerder succes. Veel met Mabuse heeft het allemaal niet te maken.

In feite is dit een doodgewone krimi, met een lekker ingewikkeld verhaal dat wel aangenaam wegkijkt. Maar toch is Fritz Lang hier zijn glans verloren. Zelfs Moonfleet werd nog gered door Lang's visuele stijl, maar die valt hier in herhaling. Wel zag ik de eindtwist , dat de blinde man de schurk was, al vrijwel meteen aankomen.

Ik ben wel benieuwd naar de originele Mabusefilm. Mabuse is een interessant personage en een film waarin hij ook werkelijk een hoofdrol speelt zou wel eens geweldig kunenn zijn.

klute89
Ik heb hem thuis liggen in een Fritz lang box, ik moet hem maar eens gaan bekijken.

avatar van ®Tc
Flauwe bedoening.

Op Das Tastament kon je een zeer goed vervolg maken maar dat is er dus niet gekomen. De zwakke punten van Das Tastament zijn erin gebleven maar de sterke eruit gehaald. Enkel het acteerniveau is beter.

Maar het mist dus vooral weer de spanning om echt een topper te zijn. Jammer van dit sequel.

avatar van Baggerman
Mrblackwell schreef:
Jaren 30 styl films in de jaren 60 maken is een beetje flauw.

De film ziet er inderdaad uit of ie in de jaren dertig is gemaakt. Als ik niet beter zou weten zou ik dat ook denken, ook qua special effects! Van een jaren dertig film valt dat knullige (b.v. de bomaanslag op Kras!) nog wel te accepteren, maar nu valt dit me wel wat tegen.

Toch kijkt de film wel lekker weg en wordt je als kijker af en toe wel op het verkeerde been gezet (nou, ja, behalve 'TheOneRing' dan! ).

Deze film is net als de laatste cd van U2. Het blijft niet slecht, maar we kennen het onderhand wel zo'n beetje...

Is Gert Fröbe trouwens ook Goldfinger?

(Edit: Ja dus! Ik wist niet dat deze acteur een Duitser of Duitstalige was.)

avatar van Darbie
Gert Fröbe was niet alleen geboren en getogen in Duitsland, hij speelde ook altijd DE DUITSER ; soldaat, baron of professor.

In deze lachwekkende midaadparodie is hij Polizeikommissar die het tegen de kompanen van de overleden geniale boef Dr. Mabuse opneemt.

Mooie zwanenzang van een groots regisseur. Mooi project om mee af te sluiten dertig en veertig jaar na de voorgaande delen. Lang loopt vooruit op big brother achtige praktijken in deze zeer onderhoudende krimi. Het beste aan Lang vind ik dat hij zijn films helemaal volstopt met onderhoudende zaken die bovendien in dienst staan van de plot. Wat dat betreft is er geen vlottere filmmaker, hij staat niet stil. Ook hier weer gebeurt elke 2 seconden wat. De film is spannend, goed geacteerd (vooral Frobe), de setting is leuk (dat hotel met doorkijkspiegels en geheime kamers), van de karakters is bijna niemand wie die lijkt en heeft toch wel veel sterke scenes (met vermommingen, ontsnappingen, aanslagen en autoachtervolgingen). Grappig dat Frobe hier in zit, want die Mabuse films zijn in veel opzichten toch wel een voorloper van James Bond, alleen is er een minder uitgesproken held.

4 sterren. Nu op zoek naar dat eerste deel.

[edit]Vind de reacties wat tam hier. Dit is ontzettend goed gemaakt vermaak. Dat het wat klassieker aandoet, is eenvoudigweg dat Lang wilde dat het aansloot bij de eerdere delen. Lang is voor mij altijd al het bewijs geweest dat oude films vlotter kunnen zijn dan nieuwe films. En hier bewijst Lang dat nog een laatste maal.

avatar van Asse
Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Ik heb hem gisteravond gezien op een oude grundig tv, en een zwartwit film uit die tijd geeft nog een extra dimensie.
Het viel mij op dat er erg goed en vlot werd geacteerd.
Zeer de moeite waard om te zien.

De intrige in deze misdaadfilm houdt het boeiend, want al is het slot te voorspellen, de verrassende gebeurtenissen onderwege houden de spanning er in.
Dat de romantiek niet achterwege kon blijven is vanzelfsprekend maar ook dat eist zijn deel op in de ontrafeling van het mysterie en hierbij is Dawn Addams wel erg charmant. Gert Fröbe was destijds uit dergelijke rollen niet weg te denken.
Na alles wat er na Fritz Lang al is geproduceerd rond "het kwaad" is deze film wel wat achterhaald, maar het blijft toch een interessant en genietbaar kijkstuk.

avatar van Roger Thornhill
De paranoia van de eerste twee Mabuse-films is hier niet meer aanwezig, maar wat gebleven is is de onzekerheid over wie wie (en wat) is en welke motieven een rol spelen. Het enigszins claustrofobische hotel met anonieme gangen, dubbele wanden, two-way-mirrors en geheime ruimtes (om nog maar te zwijgen van kelders waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen velen) helpt ook niet echt, en terwijl Peter van Eyck steeds verder in het web verstrikt raakt lijkt de nonimale held Gert Fröbe hem steeds minder te kunnen helpen. Wolfgang Preiss heeft precies de juiste kilte voor zijn rol, Werner Peters bezit als de hilarische verzekeringsagent Hieronymus B. Mistelzweig ("B steht für Bauch!") dezelfde onnadrukkelijke charme als Paul Giamatti, Fröbe is subliem zoals wel vaker (en wat lijkt hij veel op Otto Wernicke in Das Testament des Dr. Mabuse !) en Dawn Addams is werkelijk prachtig. Of je het nu bekijkt als doorsnee-Krimi, als overpeinzing over de rol die het Kwaad ook in tijden van wederopbouw en atoomdreiging kan spelen, of als zwanezang van een groot regisseur, Die 1000 Augen des Dr. Mabuse is zeker de moeite waard.