Le Mans (1971)

Actie / Sport

geregisseerd door Lee H. Katzin
met Steve McQueen, Siegfried Rauch en Elga Andersen

Een van de zwaarste autoraces ter wereld: Le Mans in Frankrijk. De race duurt 24 uur over een baan van 14,5 km, een normale weg die voor deze gelegenheid afgesloten is. Iedere paar uur wisselen de twee coureurs per auto elkaar af. Het blijft echter een uitdaging om de concentratie te behouden en het materiaal heel te houden. Het duel tussen de Duitser Stahler in een Ferrari 512LM en de Amerikaan Delaney in een Gulf Team Porsche 917 is zenuwslopend. Delany rijdt onder hoge druk, omdat hij in het voorgaande jaar een ernstig ongeluk heeft veroorzaakt waarbij zijn vriend om het leven kwam.

Spectaculaire beelden en goed acteerwerk. 4*

ik laat mij wellicht iets te ver meevoeren door mijn voorliefde van oude racewagens. maar laat ik dat dan wegstrepen tegen het wat mindere (lees simpele) verhaal

het camera werk is erg goed (typische laat jaren 60 stijl) met een heerlijk (ook weer laat jaren 60 stijl) rimte.
Vooral de start van de race is subliem.
Het gebruik maken van muziek op de juiste plaatsen gecombineerd met de juiste montage is erg goed. En vooral ook het ontbreken van muziek op de juiste plaatsen is erg goed (de ongelukken) en de stilte.
wat ik zelf nog een leuk extraatje vind is dat er originele beelden zijn gebruikt van de Le Mans race. Steve McQueen heeft zich zelfs moeten kwalificeren om mee te mogen rijden. De ongelukken en sommige andere stukken zijn wel in scene gezet. Maar ik meen mij te herinneren dat 1 ongeluk wel echt is.

dit is in niets te vergelijken met bijv. Michel vaillant of die andere race film met sylvester stallone.
Dit is zoals racen echt was. Subliem gefilmd.

avatar van Dutchero
Knap gemaakte film dit. Je kunt duidelijk zien dat de makers weten waar ze het over hebben, en dat is met andere racefilms wel anders. Driven bijvoorbeeld was een belediging voor elke raceliefhebber.

Iedereen die weleens op een circuit is geweest tijdens een Grand Prix, Le Mans of een ander groot race-evenement zal het sfeertje wat er hangt in deze film terug herkennen. Het geluid, het publiek, het zicht op de baan, de omroeper, de spanning van wie er als eerste de hoek om komt, het klopt allemaal.

Ook het racen zelf is echt heel goed in beeld gebracht. Het zijn gedeeltelijk echte beelden en dat is goed geslaagd. De crashes variëren van koddig tot erg goed. De eerste crash ( waarbij die Ferrari coureur omkomt ) is eerlijk gezegd lachwekkend. De crash van Delaney is erg goed gemaakt, net als die crash van die Fransoos in die Ferrari. . Jammer alleen van die ontploffing, was iets te overdreven.

De gevechten op de baan waren af en toe een beetje onrealistisch, maar soms ook erg goed. Wisselend dus, maar gemiddeld wel voldoende. Toch heb ik het meest genoten van het racen zelf en niet zozeer van de cashes en gevechten, en dat is een compliment voor de makers.

Verder valt de film op door de afwezigheid van dialoog. Deze afwezigheid is zeker geen gemis, het draagt bij aan het aparte sfeertje in deze film. Net als de eerder genoemde stiltes. Vooral de start vond ik heel indrukwekkend.

Uiteindelijk moet je je dan toch afvragen wat de toegevoegde waarde is van een film als deze. Het brengt de race in beeld zoals hij is, zonder rare zijplotjes waar je je toch alleen maar aan irriteert, zoals in veel andere sportfilms. Ook ontbreken die rare en vaak onware sport en race cliché's gelukkig. De film is best realistisch, heel goed gemaakt maar het is eigenlijk een lange samenvatting van een mooie (fictieve) race. Een echte samenvatting is dan nog altijd wel realistischer. De toegevoegde waarde van deze film is dan ook eigenlijk alleen het sfeertje, de film heeft een echt race-hart. En daar is het uniek in.

De film is dus duidelijk gericht op race liefhebbers. Houd je meer van sportfilms waarbij de Good Guy altijd het onmogelijke presteert en waarbij het ook altijd goedkomt met zijn geliefde, kijk deze film dan niet. Dit is een racefilm pur-sang zonder poespas.

helemaal eens met Dutchero.
Leuk weetje (als je van jaren zestig racerij houdt):
Bernhard Cahier, een bekend race fotograaf en onlangs overleden, speelt een (zeer) kleine rol als journalist.

Een tijdje geleden totaal zonder voorkennis in de Fnac gekocht voor 5 euro omdat ik een raceliefhebber ben. Het enige wat ik er van wist was dat er ooit in de jaren 70 een film over Le Mans gemaakt was.

Zonet gezien en ik moet de meningen hier bijtreden. Ik vond dit echt wel een goede film.

Wel is het verhaal niet echt diepgaand en af en toe een beetje voorspelbaar. Hiermee bedoel ik niet dat de plot (hoe klein die ook mag zijn) het standaard Hollywood-scenario volgt. Integendeel. De verhaallijn vind ik enorm realistisch. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen deze film volledig kan appreciëren, wegens het hoge race-gehalte en de lage kwantiteit inzake verhaal, maar ik vind dat je het als filmfan toch zeker eens moet proberen.

Ik heb echt wel van de film genoten en de voornaamste reden hiervoor is onder andere de overweldigende beelden en het fantastische geluid. Alleen daarvoor is deze film voor mij al zijn 4 sterren waard.

Ook de spanning die in de film opgebouwd wordt (en dat meestal op een zalig ouderwetse manier), vind ik een erg positief punt.

Wat inderdaad ook opvalt is de zeer lage hoeveelheid aan dialoog, maar dit stoort me totaal niet. Het verhoogt voor mij zelfs de betrokkenheid in het racen.

Ik denk dat ik hem nog wel af en toe eens ga kijken, gewoon wanneer ik wat wil genieten van die fantastische beelden.

avatar van Leo1954
Film is erg verouderd en het slappe romantische verhaaltje met al die clichés maakt dit een film voor raceliefhebbers die daar dan maar door heen bijten. en dat ben ik. Geen goede film, verre van dat, wel een must voor raceliehebbers. Leuk om te weten dat bij één van de ongelukken Rob Slotemaker als coureur en stuntman achter het stuur zat.

avatar van harm1985
Lang geleden dat ik deze film heb gezien, net als bij Grand Prix zijn de beelden spectaculair, maar is het verhaaltje wat dun, maar gelukkig niet al te erg met clichés doorspekt en nauwelijks Hollywood onzin, zoals in Driven. En ja, die Porsches en Ferrari's blijven vette bakken om te zien (en te horen!). Misschien de oude VHS maar eens opsporen binnenkort!

avatar van Betamax
Mooie beelden.
Het verhaal lijkt wat traag op gang te komen maar dan zit de spanning er ook goed in.
Heb niks met racen maar film kon me wel boeien.

avatar van Vinokourov
Als sfeerdocu rond de 24 uursrace van Le Mans nog enigszins geslaagd en het had ook nog een paar aardige momenten wat betreft de montage. Maar ai ai, deze racefilm is echt niet meer van deze tijd. Ik vond het een bespottelijk en lam gebeuren. Het plot was heel mager en één groot cliché. Bovendien was het tempo ook tergend traag. Vrijwel meteen word je als kijker met de quasi-coole Steve McQueen de welbekende wedstrijd ingestuurd, da's op zich niet verkeerd. Maar het verloop van de film gaat gewoon langzaam. Mede door erg weinig dialoog gebeurt er eigenlijk ook niet zoveel.

een film waarin je niet wordt meegezogen in de strijd om de titel. de film begint goed met weergeven van de sfeer van Le Mans maar zodra de race begint vervalt deze in saaiheid. de crashes zijn overdreven gefilmd en vormen daardoor een storende factor. de auto's en racebeelden zijn overigens wel goed in beeld gebracht maar de race zelf blijft zwaar onderbelicht. van de onderlinge strijdt is totaal niets te zien. Het is dan ook niet verrassend dat het einde van de film een grote domper was.

jammer, de potentie had het wel.

Goeie film over de jaarlijkse 24-uur durende autorace Le Mans. Van een verhaal is hier geen sprake, maar meer een verslag van de race zelf. Dit levert mooie beelden op van het evenement waarbij je de sfeer kunt proeven. Het camerawerk op de weg is indrukwekkend met daarbij een aantal spectaculair gemonteerde crashes.

ipman-99
"Michael, I want you to drive flat out. I want Porsche to win Le Mans." ... " !!!

Fantastische klassieker (Heropfrissing) !!! "Le Mans" met een sterke Steve McQueen in
de hoofdrol als Michael Delaney ! In de film is stock footage van de echte 24 uur van Le Mans
uit 1970 verwerkt ! De race begint en eindigt van 16u00 tot 16u00 ..., niet voor niks de 24uur
uiteraard genoemd hé ! Het is voornamelijk een duel tussen Steve McQueen zijn Porsche 917 en de Ferarri 512LM van Siegfried Rauch alias Erich Stahler !
Een meeslepende race met de nodige drama elementen en accenten van dienst.
Heerlijke races met dat prachtig sound/race geluid en enkele zeer spectaculaire beelden.
Elga Andersen is de opvallende verschijning als Lisa Belgetti.