Bullitt (1968)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Peter Yates
met Steve McQueen, Robert Vaughn en Robert Duvall

Detective Frank Bullitt wordt door de politicus Chalmers uitgekozen om een Maffia-getuige te beschermen. Deze wordt echter neergeschoten door twee huurmoordenaars die precies lijken te weten waar hij zich verstopt had. Bullitt begint een onderzoek naar zowel de moordenaar als het lek, waarbij hij moet zorgen dat de getuige zo lang mogelijk blijft leven zodat de moordenaars terug zullen keren.

avatar van John Barry
Bullitt vind ik een matige film.

Om maar positief te beginnen. Deze film is vooral bekend om de legendarische auto achtervolging in het midden van de film. Die achtervolging stelt zeker niet teleur. De achtervolging komt rustig op gang. Maar plots gaan we met gierende banden door de straten racen. Zeker voor die tijd was dit erg goed gedaan. Topwerk van de filmakers!

De scenes tegen het einde van de film op het vliegveld waren wel aardig en een ook wel een beetje spannend. Maar naast die geweldige auto achtervolging en de scenes op het vliegveld heeft deze film wat mij betreft bijna helemaal niks te bieden. Het verhaal is niet interessant. Nergens wist het verhaal mij te boeien. De film is voor een groot deel niet spannend, maar eerder saai en langdradig.

En dan het acteerwerk. Ik behoor duidelijk tot een minderheid, maar ik vond Steve McQueen helemaal niet zo goed bezig in deze film. McQueen vind ik in deze film als een houten klaas acteren. En de rest van de cast stelt ook teleur.

Kijk dat de film niet spannend is had nog gecompenseerd kunnen worden door leuke personages, door een goede sfeer, humor ( bijvoorbeeld leuke oneliners ). Maar het zit er in deze film allemaal niet in. Het enigste wat de film nog een beetje sfeer geeft is de erg goede jazz muziek van Lalo Schifrin.

Al met al ben ik niet onder de indruk van deze film. Geen voldoende van mij kant. ( Een paar jaar later kregen we trouwens met Dirty Harry (1971) het schoolvoorbeeld van hoe je wel een goede politie film maakt )

2 sterren voor deze film.

avatar van Hendrick99
Vooral bekend geworden door de legendarische achtervolging. Daar zit wel een lelijk foutje in, dat echter pas na meerder keren bekijken storend begint op te vallen: Namelijk, in allerlei totaal verschillende straten duikt steeds dezelfde groene VW Kever op.
Het begin van de film is sterk en goed uitgewerkt. Het einde daarentegen is slechts redelijk te noemen. De persoonsverwisseling is nog net geloofwaardig, maar de dan volgende ontknoping wordt enigszins afgeraffeld. Voor het (overbodige) romantische aspect is Jacqueline Bisset aanwezig.
Als geheel toch wel een 4 waard.

rayman
Hendrick99 schreef:

is gewoon iedere keer hetzelfde filmfragmentje, maar iedere keer vanuit een andere positie gefilmd
Maar ondanks dat is het toch een van de beste achtervolgingen uit de filmgeschiedenis..

Dit is en blijft een goede misdaadfilm, met de veel te vroeg gestorven (amper 50 jaar) Steve McQueen in de hoofdrol.
De film komt nu wat traag over, maar dankzij de goede acteerprestaties en het prima verhaal blijft het een pittige film om zien.
De prent is natuurlijk beroemd geworden om zijn legendarische achtervolging door de straten van San Francisco, nog altijd leuk om zien.
Toch wel altijd leuk om deze klassieker opnieuw te zien !!

De film moet het hoofdzakelijk hebben van de erg spectaculaire auto achtervolging. Verder is het verhaal aardig, maar heeft het wel een twist nodig om te aandacht erbij te houden. Het einde is mooi gemaakt maar slaat eigenlijk nergens op. McQueen speelt een prima, zij het vrij saaie, hoofdrol.

avatar van Boneka
Matig slecht uitgewerkt filmpje en tempo loos. Daarnaast zijn de shots te lang in beeld. Als voorbeeld het taxiën. Lekker interessant allemaal. Ook de zijplotjes met zijn vriendin komen niet hoogstaand over. Muziek komt maar weinig van de grond. Nee een aflevering van The Streets of San Francisco zal mij meer boeien. En in dit genre is Dirty Harry ook een veel beter alternatief. De autoscene is leuk zeker voor die tijd, maar dan kun je beter kijken naar Gone in 60 seconds (2000). Daarbij is het ook allemaal niet duidelijk waar het nou precies om gaat. Nee deze film heeft mij niet weten te bekoren.

avatar van Hendrick99
Boneka schreef:

Mee eens. Het duurt geruime tijd voordat het duidelijk is waar het nu precies om draait. In feite wordt de kijker op hetzelfde (verkeerde) been gezet als detective Bullitt. Verwarrend is ook dat de openingsscène, nog volop voorzien van titels, eigenlijk al deel uitmaakt van de film.

Blijft wel een fijne klassieker met sterke scenes, maar de plot is wel de zwakke schakel. En dan met name de plot switch waarom die getuige de ketting nu van de haak deed wordt nooit duidelijk. Waarom die (verkeerde) getuige überhaupt mee zou werken aan de switch slaat nergens op (anders zie ik niet in namelijk hoe het zou kunnen werken) en hoe de echte getuige dit voor elkaar heeft weten te krijgen (iemand vinden die zo op je lijkt en die met wat voor reden laten vol houden dat hij jou is)? Wat is het belang van die nep getuige? Waarom het risico nemen en waarom die ketting losmaken? Of als die verkeerde getuige erin wordt geluisd (en er dus niet vanaf weet), hoe kan dat werken? Hoe kan het nou dat je er niet direct of heel snel achter komt dat je de verkeerde hebt? Check je dat niet (daar kan Ross trouwens nooit op anticiperen) en zo nee, noem je hem nooit bij naam oid om er zo achter te komen?

Dat zit me niet lekker. Verder wel een prima film.

avatar van Hansjepansje
Best leuk.

Een film die erin slaagde om de hele tijd nét interessant genoeg te blijven. Het dreigde vaak in te zakken, maar dan kwam er altijd wel een gave achtervolging, een interessant shot of dat prachtige haar van Jacqueline Bisset in beeld om de aandacht vast te houden.

Goeie rol van Steve McQueen ook, zoals al door veel mensen hier gezegd echt wel de belichaming van coole flik die zich weinig aantrekt van autoriteit. Ook de rest van het acteerwerk is op niveau zonder meer. En dat geldt overigens ook voor de rest van de film, denk niet dat het me lang gaat bijblijven maar vervelen deed het zeker ook niet. Leuk om eens gezien te hebben, kortom. 3*.

avatar van JanLo
John Barry schreef:
Bullitt vind ik een matige film.

2 sterren voor deze film.
Ik vind deze film ook niet fantastisch, maar dat je kan bepalen over slecht acteren vind ik vaak vreemd. Weet je dan wat hij moet acteren? Je hebt het over een houten Klaas, maar die kom je in werkelijkheid ook wel eens tegen. Stel dat je zo'n houten Klaas moet acteren! Als dat het geval zou zijn, dan heeft hij goed geacteerd. Dat het personage je niet aan staat, vind ik acceptabel, maar als je het over slecht acteren hebt, dan moet je wel weten wie of wat hij moet acteren. Het leuke aan het verhaal is dat je Dirty harry een schoolvoorbeeld vindt van wel een goede politiefilm. Ik ben het hier helemaal mee eens, maar eerlijk gezegd is die Dirty Harry ook een behoorlijke houten Klaas! Een leuke, maar wel een houten Klaas!

Simpel verhaal, weinig plot en onduidelijkheid. Valt een beetje tegen.
Dat de groene kever regelmatig te zien is, is al meerdere keren gepubliceerd. Ook de zogenaamde 6 verloren wieldoppen van de Dodge. Hoe belangrijk. De achtervolging blijft leuk maar draagt niet de hele film. Trouwens van de 2 gebruikte Ford Mustang's is er 1 teruggevonden in een erbarmelijke staat. Verwachte opbrengst op de veiling eind 2018, 5 miljoen dollar.