• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.968.947 stemmen

Das Testament des Dr. Mabuse (1962)

Misdaad / Horror | 88 minuten

Genre: Misdaad / Horror

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Werner Klingler

Met onder meer: Gert Fröbe, Senta Berger en Helmut Schmid

IMDb beoordeling: 5,9 (599)

Gesproken taal: Duits

Plot Das Testament des Dr. Mabuse

De derderangsbokser Jonny Briggs wordt door een man benaderd om een paar vuile klusjes op te knappen. Kriminalkommissar Lohmann vermoedt dat de doortrapte dr. Mabuse weer bezig is.

logo tmdbimage

Wackel-Heidi

Paragraphen-Joe

avatar van Fangs

Fangs (crew films)

Voor de liefhebbers: de Dr. Mabuse-nachten bij ZDF, zaterdag 19 en 26 augustus: meer info.

avatar van Fangs

Fangs (crew films)

Redelijk simpel en knullig, maar vermakelijk, hoewel het verhaal eigenlijk nergens heen gaat. > 3*

avatar van Brix

Brix

• 19234 berichten

Deze remake van de versie uit 1933 is toch wel beter dan het vorige Mabuse deel (Die Unsichtbaren Krallen des Dr. Mabuse (1962)

Een blonde held, in gedaante van Peter van Eyck of Lex Barker, ontbreekt deze keer.

Een gemis vind ik dat niet.

Gelukkig is Gert Fröbe terug en speelt de rol van commissaris weer uitstekend.

Zijn assistent is Harald Juhnke, en die doet het hier leuk.

Sterk tegenspel is er van Charles Regnier (Mortimer) Walter Rila (Prof. Pohland) en Wolfgang Preiss (Dr. Mabuse)

Natuurlijk mocht ook hier een attractieve hoofdactrice weer niet ontbreken.

De rol van Senta Berger is maar klein, maar zij was wel een van de mooiste Duitstalige actrices.

Dat mag meetellen.

De Finse actrice Ann Savo ("Wackel Heidi") loopt ook nog even binnen, en die is ook niet om naast te kijken.

Haar Duits is slecht verstaanbaar, aber das macht kein Flaus aus.

De ontbrekende "held" werd min of meer vervangen door Helmut Schmid (Jonny Briggs)

Zijn rol is ook niet al te groot, maar past wel in het geheel.

De actiescènes zijn leuk, al heb ik een hekel aan de versnelde opnames die hier-en daar opduiken.

Dat werkt nooit overtuigend.

Ik verwacht niet dat de laatste twee delen van de serie deze film zullen evenaren.

Op naar het volgende deel "Scotland Yard Jagt Dr, Mabuse".