The Program (2015)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Stephen Frears
met Ben Foster, Chris O'Dowd en Lee Pace

De film volgt de opkomst van wielrenner Lance Armstrong door de jaren 90 en 00, strijdend tegen kanker, terwijl hij en zijn Amerikaanse teamgenoten de typische Europese wielersport domineren en veranderen. De sportjournalist David Walsh raakt ervan overtuigd dat Armstrong zijn prestaties aandrijft met verboden middelen. Met deze overtuiging begint hij te zoeken naar bewijs.

avatar van TornadoEF5
Wansmakelijk product. Erg zwart-wit voorgesteld, en verder geen respect voor de schoonheid van de koers. Qua acteren en qua inhoud gewoon erg zwak. Ik heb het gevoel dat men beter had gefocust op een bepaald punt in zijn carrière. Dit leende zich beter voor een documentaire.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Berichten verplaatst naar Overig > Algemeen > Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

De algehele dopingstatus van het wielrennen drijft te ver af van de film om hier te bespreken. Dus dat blijft hier ook niet staan.

avatar van Montorsi
behoorlijk oppervlakkig als je het verhaal al kent. Wel leuk hoe de koers tot in details is nagemaakt.

avatar van Lovelyboy
Got to admit, the bloke's got balls!

Ik ben eigenlijk verbaasd dat film zo slecht scoort qua beoordelingen en cijfers, want hoewel het nergens echt bijzonder de diepte ingaat en nergens dingen aanvat die we al niet wisten, is het toch een hoogst vermakelijke film met een erg hoog 'feest der herkenning' gehalte en een behoorlijk beeld van de val, opkomst en nieuwe val van Lance Armstrong.

Ten eerste een groot compliment voor Foster die zich de rol eigen gemaakt heeft. Van de gezichtsuitdrukking tot en met de houding en de blik in de ogen, Foster zet wat mij betreft Armstrong meer dan prima neer met zijn dominantie en arrogantie. Aardig inkijkje van de womanizer die Lance was krijgen we in de apotheek, er werd gezegd dat bepaalde gedragingen richting Betsy Andreu ook parten speelde. Goed en overtuigend, de beelden in het ziekenhuis, ongetwijfeld de donkerste en moeilijkste momenten die een mens kan meemaken.

Wat verder vooral opvalt is het eerder genoemde feest der herkenning met de oude shirts, de karakters Landis, Bruyneel, dokter Ferrari, de Festina-affaire, de door Hamilton in zijn boek genoemde 'motoman', de situaties met Bassons en Simeoni en het beruchte gebaartje, de Omerta, de verkoop van de fietsen, en de schilderijtjes die van de muren gaan voor de infuuszakken. Het is het alom bekende maar wel erg leuk gebrachte beeld. Niet te vergeten de in veel natuurschoon in beeld gebrachte renners waar onder andere Knaven en Dekker aan mee deden, en de gemonteerd echte beelden.

Armstrong wordt zonder meer overtuigend neergezet als de uiterst dominante persoonlijkheid die al vele malen beschreven is. Koste wat kost alles naar zijn hand wilde zetten en bedreiging en zwart maken de normaalste zaken van de wereld vond en uiteindelijk keihard het deksel op de neus kreeg. Dat Landis dan hier boven de zwarte piet krijgt uitgespeeld als de verrader vind ik behoorlijk onterecht. Het bedrog dat Armstrong uitvoerde stond in geen verhouding tot dat van Landis, natuurlijk kon Landis er voor kiezen te zwijgen. Maar vanuit het punt dat hij al eerder morele bezwaren had en wellicht druk van thuis uit of het geloof voelde snap ik best dat zo'n jongen schoon schip wil maken. Dat Lance daar het grootste slachtoffer van was lag ook aan het feit dat hij Landis liet barsten nadat die positief bevonden was.

Afijn, wat mij betreft een niet te zwaar karakterstudie die overigens wel erg vermakelijk is. Prima film.