The Ward (2010)

Alternatieve titel: John Carpenter's The Ward

Thriller / Horror

geregisseerd door John Carpenter
met Amber Heard, Mamie Gummer en Jared Harris

‘The Ward’ volgt Kristen, een getroebleerd meisje. Als ze opgepakt wordt nadat ze brand heeft gesticht, ontwaakt ze in een psychiatrische inrichting. Dokter Stringer wil haar helpen, maar Kristen staat daar niet open voor. Ze wil weg. Samen met vier andere meiden, waaronder de opstandige Emily, probeert ze een ontsnappingsplan te maken. Wat de rebelse Kristen niet weet, is dat de inrichting een duister geheim herbergt.

avatar van wendyvortex
De laatste fatsoenlijke John Carpenter-film? Dan moeten we toch echt terug naar 1982: The Thing. Inmiddels is het alweer 33 jaar aanmodderen geblazen, maar vooruit deze keer lukt het weer eens een beetje met paar jonge meiden op de gesloten psychiatrische afdeling, waar het personeel en de staf er schijnbaar niet zo van opkijken dat er af en toe patiënten verdwijnen.
Dan blundert Carpenter na een uur door de clou al weg te geven en dan laat ie er ons uiteindelijk toch nog flink instinken.
Een Halloween is het niet, bij lange niet, wel bovengemiddelde score in het vaak zo teleurstellende horror-genre.

avatar van Insignificance
Wisselvallig en hooguit redelijk. Dat is met Carpenter aan het roer toch wat te mager. Jammer dat hij de muziek niet zelf voor z'n rekening heeft genomen. Z'n naam mag nog zo prominent op de poster staan, ik heb me wat dat betreft eigenlijk nergens in een Carpenter film gewaand.

Zal ook wel komen omdat het overkomt als een gooi naar een eigentijdse, zeg naar gerust veilige horror. Best aardige setting natuurlijk, maar erg veel tijd om er een zinderende ambiance van te maken, wordt niet genomen. Het zijn de meer gebruikelijke elementen die het moeten doen.

En daar blijft het aan de lauwe kant. De verschijning is het gangbare werk en de behandelingen zijn ook weer niet al te schokkend. Wat het zoal doet, is elders al eens beter gedaan, dat gevoel. De film mist een echte troef en de ontknoping, nou ja, soit, maar dat laatste shot? Flauw hoor.

avatar van Shinobi
"What's the first thing you remember?"

John Carpenter op zijn retour.

Ik heb niets tegen de beste man, maar met 'The Ward' maakt Carpenter het wel erg bont zeg; hoe cliché- en formulematig wil je het hebben? Het is alsof je als kijker de gehele speelduur een checklist aan het afvinken bent, met dingen die al eerder en veelal beter zijn uitgevoerd in andere films. Deze film weet dan ook gewoonweg nergens echt te boeien.

Alleen de - uitgekauwde - psychiatrische instelling inclusief personeel kon ik nog waarderen. Wat dat betreft wordt er wel een redelijke sfeer neergezet, met name tijdens de nachtscènes. Hoewel de matige verschijning enigszins afbreuk doet aan het benauwende wat men tracht te creëren, ondanks de aardige geluidseffecten die je zo nu en dan goed wakker schudden.

Al met al vrij ondermaats voor zo een grootse regisseur. Zoals het er nu naar uitziet, is het jammer dat hij met zo een inwisselbare film afscheid heeft genomen.

Dikke 1,5 sterren.

Ik hou hier wel van!! Spannend en mysterieus.. die sfeer zat er goed in! Alleen de beelden van de geest had ik mijn bedenkingen bij maar.. -en dat maakte het goed-; ..toen kwam de twist en ik werd zeer aangenaam verrast!!

Ik vond het verhaal, de geluiden audio, het visuele, het mysterieuze en de spanning(de spanning zat hem in meerdere elementen) goed verweven met elkaar. 3.5*

Oja dat laatste shot was erg flauw maar die vergeef ik m wel..

Ik vond alleen de eerste scene interessant, met een goede sfeer en geluid. Daarna werd het nooit meer eng of spannend. Toch de film uitgekeken om te zien waar het naar toe zou leiden.
De twist is dan wel weer leuk. Ook goed om Jared Harris te zien. Wat lijkt die man toch op z'n vader, zowel kwa uiterlijk als stemgeluid.

Toch een film om snel weer te vergeten. Binnenkort The Thing maar weer eens bekijken.

avatar van baspls
"Listen, don't let this place get to you. You stay locked up long enough and you start to believe that you're nuts."

Gezien de reputatie van miskleun uit de stal van briljant filmmaker John Carpenter, had ik slechter verwacht. Maar goed was het ook niet echt, de hand van Carpenter herken je nauwelijks.

Het schijnt dat Carpenter zichzelf te oud vond om nog de muziek te componeren. Onzin natuurlijk, want in 2013 maakte hij nog een volledig album, Lost Themes, wat bewijst dat hij nog steeds geweldige muziek kan maken. De muziek van Mark Kilian vond ik een beetje irritant, Carpenter's muziek zou de kijkervaring enorm hebben verbeterd.

Het acteerwerk was wel in orde. Sommige personages waren gewoon heel erg irritant. De film speelt zich af in de jaren '60 of eind jaren '50. Het concept is best aardig, een gesticht is een erg sfeervolle locatie voor een horror-film, maar... het verhaal is echt belabberd. De gebroeders Rasmussen hebben het verhaal geschreven, op IMDb zag ik dat ze verder ook alleen aan moderne horror hebben gewerkt. Het begint allemaal eigenlijk best wel goed, maar dat de zombie (die later het meisje Alice blijkt te zijn) letterlijk uit het niets verschijnt op de meest onlogische locaties (een etenslift, een medicijnenkastje) is gewoon ondoordacht. Waarom is ze zo verminkt? Ze is alleen verstikt. Ook vind ik het raar dat iemand na een brand te hebben aangestoken meteen in een "zwaarbewaakte" inrichting word gestopt met een stel geschifte meiden. Niet proberen contact op te nemen met familie of uitzoeken wat er achter de brand zit, sommige mensen zijn gewoon pyromaan. De plot twist aan het einde slaat ook werkelijk echt alles, want daardoor gaat de film eigenlijk nergens over. Technisch gezien gaat niemand dood in deze horrorfilm.

De zombie vind ik er ook maar matig uitzien, die CGI gaat nergens over. De kills hadden veel bruter gemogen. Ok, het was geniaal dat de zombie een van de meiden op een operatietafel vast maakte en ook was de gore die er was helemaal in orde. De beelden waren wel redelijk. Gelukkig heeft The Ward al veel minder fade-overgangen als Ghosts of Mars maar nog steeds word het teveel gebruikt.

Het is geen goede film maar ik vond hem uiteindelijk toch wel vermakelijk. Spanning is er in ieder geval wel. De film heeft een aantal goede schrikmomenten, maar ik vind films gebouwd op jumpscares eigenlijk niks, geef mij maar atmosferische horror. Na Ghosts of Mars had Carpenter een burn-out, hij maakte nog wel een paar afleveringen voor Masters of Horror en verder alleen deze film. Zonde dat we hierna niets meer van de grootmeester hebben vernomen, geen waardige afsluiter voor zijn oeuvre. Snel vergeten en weer naar The Thing kijken.

Zeer matige horrorfilm. Een gekkenhuis met alleen maar lekkere meiden. Erg jammer.....

Zeer vermakkelijke horror in een mooie setting,

avatar van Daan258
Ook de herziening weer best vermakelijk.
Vooral de setting en sfeer is prima.
Amber Heard en Jared Haris deden het best aardig, maar de rest van de cast was eerlijk gezegd behoorlijk slecht.
Al met al mijn stem van 3,0* blijft wel staan.

avatar van Mr-Mcmovie
Carpenter proves that he is the master in shock....ik denk het niet.

Helemaal niet de beste van Carpenter, zelfs niet bij de gewoon goede horrors hoort deze The Ward.

Heard vind ik geen slechte actrice maar hier komt ze gewoon helemaal niet goed over.

De muziek was dan wel weer goed wat ook goed is meestal bij John zijn films.

Verhaal hebben we al iets te vaak gezien, en ook die geest zag er redelijk uit als alleen de handen zichtbaar in beeld kwamen, maar van het moment dat het misterie weg was en dat gedrocht helemaal te zien was vond ik wel weer dat de make up effecten toch veel beter konden zijn.

Ook jammer als we de ontknoping kregen te zien, en het geheim werd ontrafelt was het ook te dom voor woorden dus al meteen daarvoor een halve ster er van af anders zou ik mischien toch nog kunnen uitgekomen zijn op een 2,0 maar nee the ward ga ik helemaal niet zo snel herzien.

avatar van notsub
Het is jammer dat de uitvoering zo belabberd is, anders had The Ward zo maar een punt hoger gescoord. De finale van The Ward verdient zeker een veel beter uitgevoerde aanloop, dat zag ik niet aankomen. Nu moet de film het hebben van en paar geslaagde schrikmomenten. Spannend, eng of goor wordt de film nergens en dat is in dit genre toch een must. De knappe twist wist de de film nog te redden. Verder ziet het er allemaal te gewoontjes uit en wordt er matig geacteeerd.

avatar van IH88
“If I were you I'd watch out, new girl.”

Aardige film van Carpenter. Hij heeft wel eens betere films gemaakt, en het verhaal van The Ward is wel heel standaard. Maar toch zitten er ook weer een aantal leuke en gruwelijke scenes in de film. De sfeer in een psychiatrische inrichting is ijzingwekkend, en Carpenter weet daar wel raadt mee. Amber Heard doet het ook goed en gelukkig maar, want al de andere acteurs en actrices zijn niet al te best.

avatar van Collins
Wat meteen weer opvalt is dat Carpenter een prima onheilspellende sfeer neerzet. Laat dat maar aan Carpenter over. Ook de beeldspraak is erg goed. In het eerste kwartier wordt amper een woord gewisseld, maar vertellen de beelden alles wat je als kijker moet weten.
Fijne locatie ook. Een psychiatrische inrichting in 1966. Het jaartal is van toegevoegde waarde voor de sfeer. De aankleding van de inrichting is donker en grauw. Veel bruin. De behandelingsmethoden zijn ouderwets. De kleding van de personages en de inrichting van de kamers en zalen hebben een conservatieve charme. Allemaal sfeergevoelige details.
Uiteraard is de film meer dan een mooie sfeertekening. Er gebeurt ook nog iets. Er huist iets kwaadaardigs in de inrichting. Dat kwaad steekt op onverwachte momenten schoksgewijs de kop op en gaat vooral gepaard met scherpe voorwerpen, versplinterend glas en lichamelijk letsel. De film is niet expliciet in het tonen van bloed en foltering. De film laat net genoeg zien om de fantasie te prikkelen.
Niet alles is overigens ingetogen. De film bevat wel degelijk enkele brutere scènes, maar gebruikt die gedoseerd. De klassieke jumpscare ontbreekt eveneens niet, wordt ook niet overdadig gebruikt en functioneert derhalve goed.
Verder een leuke hoofdrol van Amber Heard en een fijn scala aan merkwaardige personages.
Helaas is Carpenter niet verantwoordelijk voor de score. Dat is jammer. De score voldoet wel maar is bepaald niet opzienbarend. Daar laat Carpenter wel wat liggen. Een ander minpuntje is het verhaal dat in de loop toch vrij standaard blijkt te zijn en weinig onvoorspelbare paden betreedt. Te veilig, naar mijn smaak.
The Ward is geen topfilm van John Carpenter, maar is zeker sfeervol en spannend vermaak.