A Girl Walks Home Alone at Night (2014)

Drama / Horror

geregisseerd door Ana Lily Amirpour
met Sheila Vand, Arash Marandi en Marshall Manesh

In Iran is een spookstad genaamd 'Bad City'. Het is een plaats die stinkt naar eenzaamheid en de dood. De inwoners hebben desondanks niet in de gaten dat ze worden gestalkt door een eenzame vampier. Het duurt niet lang voordat de straten met bloed worden gekleurd.

avatar van TornadoEF5
Mooi styllistisch en visueel gelikte horrordrama. Deed me enorm denken aan Lat den Ratta komma in. Weer zo een typische horror dat de meeste horrorfans niet zal liggen. Zeer trage film, niet echt eng. Het verhaal is ook wat ondergeschikt aan de stijl, hoewel het te volgen is en zeker niet saai is. De grote kracht van deze film is het audiovisuele aspect. Uniek!

Ik vond het een mooie film alvast. Sterke acteerprestaties van de kat alvast

Redelijke film over een vrouwelijke vampier die 's nachts de straat op komt van een stoffig stadje. Alhoewel het verhaal zelf niet veel voorstelt en ook niet echt weet te boeien, is de hele opzet wel origineel te noemen. Stijlvol in beeld gebracht allemaal en niet alleen vanwege het mooie zwart/wit-camerawerk. Wel erg traag, maar als regiedebuut zeker wel geslaagd.

avatar van Moviestar1979
De omschrijving van het verhaal geeft de indruk dat het hier om een spannende horrorfilm gaat, maar niets is minder waar.

Ondanks wat korte horror-elementen, is deze film het beste te omschrijven als een romantische dramafilm. De film werd volledig in zwart/wit geschoten, en dit zorgt voor een aangename sfeer. Hoewel de set anders doet vermoeden, vonden de opnames in Taft Californië plaats.

Ana Lily Amirpour nam zowel het script als de regie voor haar rekening. Hiermee maakte ze haar eerste speelfilm. Daarnaast verscheen ze in een korte cameo als het personage Shirin. Verder staat ze bekend als een fanatieke skateboardster en kattenliefhebster. Zo was ze de stand-in van Sheila Vand tijdens de skateboard-scène, en besloot ze om een kat in het verhaal te verwerken. De opnames namen 24 dagen in beslag.

Als horrorfilm ongeschikt, maar hij kijkt prima weg als een romantische dramafilm.

3,0 *

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film verkoopt op het eerste zicht niet goed: een Iraanse romantische vampierenfilm. Maar de trailer was wel veelbelovend. Arash Marandi is een moderne James Dean. De looks, de auto, de stijl, het is er allemaal. Met buiten een charismatishe jonge man, achter de deur verloren met z'n vader die door het verlies van z'n vrouw aan de drugs is geraakt. De film mikt vooral op sfeer en wil niet te veel ingaan op het verhaal. Hier hoeven geen antwoorden te komen. En toch is het geen pure chaos.

De grote troef van de film is de cinematografie. Zeer fotografisch en de combinatie hiervan met zwart/wit doet me vooral denken aan Control, de biopic rond Joy Division frontman Ian Curtis. Maar ook Lat den Ratta komma in past goed bij deze film. Vanaf het begin fascineren de beelden me, soms zelfs niet wetend waar de film op dat moment naar toe wil gaan. Er wordt tijd genomen om een beeld te laten inwerken. Mooi gebruik van licht en donker. Feit dat de film een locatie in Iran moet voorstellen en toch opgenomen in California, toont aan dat de maker er ingeslaagd is om het verhaal zowel tijdloos als plaatsloos te maken.

A girl walks home alone at night kan je best beschrijven als een gothicfilm. Vooral drama en sfeer met enkele griezel elementen, zonder al te diep in te gaan op zoete romantiek of horror.

avatar van ME1
ME1
Zeer goede film. Het verhaal is niet heel erg sterk, maar de wijze waarop dit gefilmd is maakt alles ruimschoots goed. Zeer mooie beelden, lekkere diverse muziek en origineel. De horrorelementen zijn in het begin van de film toch aardig strak. Jammer dat dit wel erg afzwakt naarmate de film vordert en daardoor net geen topper wordt.

avatar van Shaky
Misschien dat ik met te hoge verwachtingen deze film ben gaan kijken, maar ik ben toch wel wat teleurgesteld. Ondanks de prachtige beelden, de sterke soundtrack en het prima sfeertje, ontbreekt er toch echt wel een sterk plot. De cinematografie is absoluut top, maar dit neemt niet weg dat de film an sich te lang trekt en op momenten behoorlijk saai is. Jammer, ik hoopte echt op een geweldige film. Een degelijke voldoende bleek het uiteindelijk te zijn.

Absoluut geen horror. Voor de rest kon hij me ook niet boeien, snap de hoge waardering niet.

avatar van sinterklaas
Moet Iran niet bij de landen staan?

Vage film. Het oogt allemaal veelbelovend maar de spanningsboog wil maar niet optreden.

avatar van Halcyon
Deze prent speelt zich zogenaamd af in Iran terwijl de locatie overduidelijk uit Amerikaanse suburbs bestaat. Het is een ietwat aparte vampierfilm die alle conventies omzeilt, maar dat is niet noodzakelijk een pluspunt. In feite gebeurt er niet zoveel. Meestal registreert de camera slechts de dagelijkse beslommeringen van enkele door wanhoop gekwelde figuren in een uitzichtloze wereld. De elementen die dit tot een horrorfilm maken zijn schaars en overtuigen nauwelijks, ook al zijn bepaalde scènes mooi geschoten. Bovendien wordt er tamelijk weinig gesproken en gehandeld, wat de acteurs toelaat om hun innerlijke strijd met hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen uit te beelden. Het is echter niet helemaal duidelijk wat de regisseur hier nu precies mee wil zeggen. Het hangt een beetje tussen teveel dingen in, mist richting, mist spanning, maar is bij vlagen wel bevreemdend genoeg om de kijker te blijven prikken. Apart, hoe dan ook.

avatar van Daan258
Het is volgens mij echt een film die je gewoon goed of slecht vind. Ik heb weinig berichten en reviews gezien waar mensen het laat maar zeggen: een "oke" film vinden.

Ik heb de film toch een kans gegeven en 2 dagen geleden bekeken.
Maar helaas. Het was absoluut niet mijn film.

Voor het bekijken van de film ging ik er in met de gedachten een soort donkere drama film te kijken en wist ik ook dat ik zeker geen horror moest verwachten en inderdaad klopt dit ook zeker.
Maar alsnog heb ik me echt geen moment weten te vermaken met de film.
Toch had ik nog gehoopt op een aardig verhaal of iets dergelijks en ook dit was heel erg dun en behoorlijk saai.
Het acteerwerk kon er mee door en het enige kleine positieve wat ik kan bedenken aan de film is dat de sfeer af en toe wel mooi word neergezet.
De scene's waarbij je de vrouw snacht's in haar donkere kleren over de lege straten ziet lopen en daarbij dan felle lantaarns ziet zagen er wel erg mooi uit, dat moet ik wel toegeven.
Maar hier houd het ook echt op voor mij.

Nogmaals dit is echt een film die je moet liggen en jammer genoeg was het voor mij een grote teleurstelling.

avatar van joolstein
Ondanks dat de film nogal eens wordt aangekondigd als; de eerste Iraanse vampieren-spaghettiwestern film, is dit wel zeker een Amerikaanse film. Toch klopt het ook wel gedeeltelijk want er zijn wel Iraanse invloeden te vinden. Zo is de regisseuse Ana Lily Amirpour van Iraanse afkomst maar geboren in Engeland en al jaren woonachtig in Californië. Waar de film dan ook werd opgenomen. Ook wordt er in de film Farsi gesproken en horen naast Amerikaanse popliedjes ook Iraanse liedjes. Maar er zijn bijna net zoveel Amerikaanse invloeden te zien. De nonchalante Arash lijkt in zijn een jeans, wit T-shirt en pilotenzonnebril sprekend op een jonge James Dean uit de jaren 50. Maar in het fictieve spookstadje Bad City waar bejaarde heroïnejunkies, dealers en hoeren rondlopen is het toch de in niqab gesluierde, dodelijke vampier die het meest in het oog springt. 'S nachts, stil, aan de overkant van de straat wachtend op haar prooi of skateboardend met de niqab flapperend achter haar aan als een batman-cape. Actrice Sheila Vand overtuigd met haar rol zeer goed. En zoals vele verhalen is dit ook een liefdesverhaal. Met zijn zwart-wit-beelden is dit stilistisch gezien zeker een uitstekende film. Helaas blijft het inhoudelijk een beetje aan de oppervlakte zweven. Echter wist de atmosferische magie van de film mij te betoveren en nam me mee om rond te dolen over de donkere straten van Bad City.

avatar van mrklm
De cast is vrijwel volledig Iranees en de voertaal is Farsi in deze 'eerste Iranese vampierfilm', een uitgebreide versie van de gelijknamige korte film uit 2011, waarin het leven van Arash [Arash Marandi], een jongen die in de mistroostige wijk 'Bad City' woont en wiens vader sinds de dood van zijn vrouw verslaafd is aan heroïne, wordt opgeschud wanneer hij tijdens Halloween, verkleed als Dracula, een mooi, intrigerend meisje [Sheila Vand] ontmoet die een échte vampier is. De twee sluiten een vriendschap die gedoemd lijkt op een drama uit te lopen... of zou er toch nog hoop zijn voor Arash?
Zo nu en dan wat te gestileerde horrorfilm met wat te lange muzikale intermezzo's, al is het muzikale eerbetoon aan Ennio Morricone bijzonder geslaagd. Prachtig gefilmd in zwart-wit door Lyle Vincent en Vand is fantastisch in de hoofdrol.

avatar van Noodless
Prachtig gefilmd in zwart-wit met prima acteerwerk van Sheila Vand en Arash Marandi.
Groot pluspunt is ook de sfeer die rond de film hangt. De vele muzikale intermezzo's zijn leuk en het verhaal weet je voldoende te boeien want je weet niet waar de regisseuse eigenlijk naar toe werkt. Voorspelbaar allerminst. En laat daar mijn eerste groot minpunt even toelichten. Het verhaal zwalpt wat naar het einde om dan opeens gewoon abrupt te eindigen in een simpel vertrek uit de spookstad. Voor mij een flauw, onbevredigend slot. Tweede minpunt is het ontbreken van enige spanning. En het derde minpunt is gezien het genre dat er wel weinig horrorelementen in de film voorkomen en die zijn dan ook nog braafjes uitgewerkt. Speciaal filmpje waar de verwachtingen ook hoger lagen. 6/10

avatar van JoeCabot
Vampieren en Iran, een prima combinatie. Wie had dat gedacht?!

Vooral op visueel vlak is dit grootse cinema. Je kan op ieder moment op de pauzeknop drukken en ta-dah: je hebt gegarandeerd een beeld om in te kaderen. Amirpour slaagt erin om van een simpel spiegelei een visuele belevenis te maken. Een lepeltje heroïne verheft ze tot kunst. Veel dialogen komen er niet aan te pas, maar dat geeft niet. Zelfs zonder geluid zou ik aan het scherm gekluisterd zitten. Wat een beeldenpracht.

Voorts vormt het ingetogen acteerwerk van Sheila Vand en Arash Marandi een prima afwisseling op het gebruikelijke Hollywood-geschreeuw. Verwacht echter geen zen-ervaring, deze film heeft genoeg haar op de tanden. Er heerst continu een duistere sfeer en af en toe trakteert Amirpour zelfs op een ouderwets schrikmomentje. Of dat laatste echt een meerwaarde was, daar ben ik nog niet over uit.

Het verhaal en vooral de achterliggende boodschap hadden wel wat subtieler gemogen. Een vampier/femme fatale die foute mannen verslindt in het conservatieve Iran: het feministische statement ligt er soms iets te dik bovenop. Maar echt storend was het nu ook weer niet.

avatar van Alexjc
Een aparte film. Verwacht geen horror en geen action, maar geniet van een andere film, die mij in een soort kunst flow deed meevoeren. Al met al een film om zeker een keer te bekijken.