The Eyes of My Mother (2016)

Drama / Horror

geregisseerd door Nicolas Pesce
met Diana Agostini, Olivia Bond en Will Brill

Francisca woont met haar ouders op een afgelegen boerderij. Wanneer de vader een namiddag afwezig is, worden moeder en dochter bezocht door een vreemde waardoor hun idyllisch leven helemaal verstoord wordt. Francisca geraakt diep getraumatiseerd, maar die namiddag doet tevens curiositeiten in haar ontwaken.

Vanaf 3 augustus in de bioscoop (Periscoop Film)

Zwolle84
kappeuter schreef:
Vanaf 3 augustus in de bioscoop (Periscoop Film)

Nou ja, 'de bioscoop'... Draait voor heel Nederland slechts in drie schuurtjes.

avatar van John Milton
Dat is inderdaad wat karig. Zou kunnen dat er vandaag nog een paar bijkomen, die het programma nu pas bekend maken? Ik zie inmiddels wel 4 steden op biosagenda.

Ik vind het vooral laat, aangezien hij al vanaf december via VOD te bekijken is. Film vond ik daarentegen wel de moeite waard, maar vind het moeilijk in te schatten of dit wat voor jou is.

Zwolle84
Amsterdam is er inderdaad bijgekomen. Alsnog wel een héél voorzichtige release.

avatar van nightbreed
Stijlvolle hoes in ieder geval. Ben benieuwd!

avatar van tbouwh
Het Amerikaanse platteland vormt het decor voor The Eyes of My Mother, een sfeervolle arthouse-productie die The Night of the Hunter (1955) en Psycho (1960) samenbrengt. Getraumatiseerd door een gebeurtenis uit haar jeugd gaat de instabiele Francisca (Kika Magalhaes) als een modern day Norman Bates ongewenste indringers te lijf. Dit debuut van Nicolas Pesce slaagt door prachtige zwart-witfotografie en een goede dosis onderhuidse spanning.

Volledig

Malick
Gaat in vijf kopieën uit:

Amsterdam: EYE, De Filmhallen en LAB111
Rotterdam: KINO
Haarlem: Filmschuur

Wat een verdeling ...

avatar van mrklm
De 27-jargie Nicolas Pesce vertilt zich niet alleen, maar slaat de plank ook op veel teveel punten volledig mis in deze bizarre, maar mislukte psychologische thriller. Een zonderlinge man (Will Brill, het enige lichtpuntje in deze film) vermoordt Francisca's moeder [Diana Agostini], maar wordt zelf halfdood geslagen door Francisca's vader [Paul Nazak]. Vader laat de piepjonge Francisca alles opruimen en zij begraaft moeder in de tuin en verstopt diens moordenaar in de stal waar ze hem martelt, maar wel in leven houdt.
Pesce geeft geen enkele indicatie over de motivatie voor Francisca's krankzinnige gedrag. Aangezien zij het centrale karakter is in deze film, is dat een groot manco waardoor hij de kijker op afstand houdt. Dat doet hij ook door alles in gestileerd zwartwit te filmen en een soort alternatief universum te suggereren: de boerderij ligt op een niet nader genoemde afgelegen plek waar blijkbaar geen mens komt. En horror werkt nu éénmaal beter in een herkenbare setting. "The Eyes Of My Mother" deed mij in een aantal opzichten denken aan "The Human Centiipede II (Full Sequence)" - één van de beste horrorfilms van de 21e eeuw - maar toont in zijn debuut vooralsnog iemand te zijn die de bel heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt.

avatar van Dying Rose
Misschien een aantal zaken tussen spoilertags plaatsen, mrklm? Het is niet omdat je het slecht vindt, dat je meteen de fun kunt verknallen voor andere kijkers.

avatar van mrklm
Dying Rose schreef:

Het betreft slechts de eerste 5 minuten van de film, maar ik heb het aangepast.

avatar van Dying Rose
Bijna. Het is het icoon met het uitroepteken; dan is de tekst onzichtbaar tot je erop klikt.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik vond dit een fijne film. Ontzettend mooi geschoten, zo zie je ze niet vaak. Het verhaal heeft weinig om het lijf en dat de hoofdpersoon krankzinnig is, ervoer ik als een zwaktebod: je kan een gestoorde alles laten doen zonder dat het ongeloofwaardig wordt. Het sfeertje en de beelden maken dit alles meer dan goed. De geringe lengte was een voordeel. Punt gemaakt, aftitelen die hap. Veel films gaan m.i. te lang door om maar aan die conventionele lengte van minimaal 90 minuten te komen. Maar dat is weer een ander verhaal. Groetjes van Drulko.

avatar van Pazmaster
Een kille, afstandellijke film met vrij weinig dialoog. Er worden hele stukken overgeslagen waardoor het, vooral in het begin, wat verwarrend is. Door de fraaie shots en het gebruik van zwart wit lijkt het nog wat maar eigenlijk stelt de film niet al te veel voor, we krijgen maar bitter weinig te zien. De gore wordt niet getoond, het ontbreekt aan spanning en het einde is abrupt.

Matige film over een vrouw die getraumatiseerd is geraakt door een tragische gebeurtenis uit haar jeugd. Traag en weinig dialoog, waardoor dit een redelijk taaie film is. Ook het feit dat je maar weinig hoogte krijgt van het macabere hoofdpersonage draagt hier aan bij. Wel stijlvol in beeld gebracht allemaal. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van Gi-Force
mrklm Er zijn heel wat verduidelijkingen waarom ze zo krankzinnig wordt. Ik stuur je een PM

Dit is een mooie sinistere film. Al snel zie je dat je je niet hoeft te vervelen. De term drama/thriller was beter op zijn plaats geweest. De film is in zwart wit gefilmd waardoor het sinistere nog iets beter uit de verf komt. De traagheid van het scenario maakt dat je in de ontwikkelingen van de gestoordheid kan "meeleven". De vader van Francisca laat haar hele erge dingen doen als ze nog een klein kind is. Dat samen met een iets eerder gebeurde traumatische gebeurtenis vormt de basis van moraal besef bij haar. Ook is Francisca bijzonder eenzaam in de veilige omgeving van haar ouders. Haar moeder refereert nog naar de gevolgen daarvan in vrijwel het begin van de film. Het enige dat haar eenzaamheid echt doorbreekt wordt tevens haar ondergang. Kijken dus.

Morgen in Vera Zienema, Groningen

avatar van Noodless
Eindelijk mijn eerste echte goede film bij FTW in horrorchallenge !
Stijlvol zwart-wit gefilmd met een zeer bizar verhaal waarin de kijker geleidelijk aan in de ban geraakt van de handelingen en denkwijze van het hoofdpersonage. De horror is misschien niet zo expliciet, maar bepaalde scènes wekken toch een huiveringwekkende gedachte op. Het verhaal wordt goed opgebouwd in hoofdstukken en de regisseur wekt zonder al te veel dialogen een bepaalde fascinatie voor de film op. Moeilijk uit te leggen, maar je aandacht wordt meer en meer versterkt zonder dat er eigenlijk veel gebeurt. De beelden spreken voor zich en door de stiltes wordt de spanningskracht vergroot. Prima rol overigens van het hoofdpersonage. Conclusie : fascinerende dramatische horrorprent ! 7,5/10

avatar van jeroentjuhhhhh
Wondermooi, ondergewaardeerd indie pareltje. Een kil, luguber werkje dat meer trekt richting de New French Extremity wave, dan dat je op 't eerste gezicht zou denken. Het gaat namelijk niet zozeer om wat je ziet, maar om wat er voor het slachtoffer (wel/niet) op het spel staat en een legitieme gedachte achter de daden, door geen enkele waarde toe te kennen aan een mensenleven. De oprechte urgentie om te moorden of niet vermoord te worden, een lastige 'sweet spot' om te vinden. De film wisselt daar ingenieus tussen, door o.a twee totaal uiteenlopende slachtoffers een eigen gezicht te geven.

De kalme, symmetrische shots, low-fi electronic soundtrack en contrastrijke zwart-wit cinematografie zijn bepaald geen middelen om het genre te romantiseren, zoals A Girl Walks Home Alone at Night (2014) dat wel zo dromerig deed. Hier staat het in dienst van de mensonterende en meedogenloze daden van de apathische protagoniste. Magalhães speelt één van de meest intrigerende, gelaagde psychopaten die het genre de laatste jaren heeft gekend, zelfs met die sprekende Bambi-ogen ter compensatie. Meesterwerk.

avatar van sinterklaas
Ja, in het begin had ik wel zo'n gevoel dat het misschien nog wel eens achterhaald en middelmatig zou kunnen worden.

Maar nee, The Eyes of My Mother weet, na een vrij gepolijste begin, toch wel met het moment interessanter te worden. Echter heb ik wel al heel veel van dit soort trucs gezien dus het ijs zal, net als bij vele andere experimenten, niet echt meer snel op mijn rug groeien. Ware het niet dat het beklemmende sfeertje er goed inzit, het zwart-wit het plaatje afmaakt, het op een fijne manier voort pruttelt en dat Franciska hier prachtig wordt vertolkt.

Je zou ook haast denken of dit niet een Portugese film had kunnen zijn aangezien de familie waar het om draait (of wat er van overblijft) voornamelijk in het Portugees onderhandeld.

We volgen voornamelijk Francisca, van haar kindertijd, tot de tijdsprongen naar haar adolescentie en volwassenheid. Voornamelijk de ontwikkeling van deze dame wordt onder de loep gelegd. Ze leert al heel vroeg hoe ze dieren moet ontleden en een ongenodigde gast zorgt voor een fikse klap van de molen in het gezin. Echter blijven de gevoelens en emoties vrijwel vaak achterwege. Maar op lange termijn brengt het bij Francisca een hoop lugubere en obsessieve beweegredenen los.

En hier wordt de film met het moment interessanter, sfeervoller, mysterieuzer en genadelozer. En wat is Francisca eigenlijk geworden? Iemand met verlatingsangst? Een kannibaal? Eerder geestenziek dan wreed? Een slachtoffer? Wat duidelijk is is dat ze de gat uit haar kindertijd probeert op te vullen.

De ware aard van de film komt uiteindelijk los wanneer Francisca dat kind wegtrekt van die moeder, hem vervolgens opvoed en de moeder als dier aan de kettingen in de schuur laat leven. En nogmaals... heeft Francisca eigenlijk wel daadwerkelijk door wat ze doet? Het einde is lekker vlot, maar toch treffend.

Ja, dit was een fraai stukje B-cinema en een goed begin voor een regisseur die nu de nieuwe Grudge op zijn naam heeft staan. Ik moest qua sfeer zelfs nog een beetje denken aan The Girl Walkes Home Alone at Night. Dat geloei van de wind, de soundtrack, het zwartwit. Al is dit toch wel tamelijk iets anders.

avatar van mixmaster
Tja, zeer apart te noemen deze film.
Geheel in zwart/wit en een dun verhaal, maar de sfeer in deze film is indrukwekkend en beklemmend.

Je moet er van houden, ik had er niet echt veel mee.

Traag, zwart-wit, weinig binding met personages, veel teasers maar vrijwel niks in beeld,
En toch bleven we kijken.
2,5 voor onszelf omdat we hem uit hebben gekeken.

De film is traag, wordt niet echt spannend en is ook niet expliciet qua beelden, maar de film heeft wel een duistere en lugubere sfeer en je wilt wel weten waar het toe leidt. Het verhaal is mager – de film duurt slechts 76 minuten en is zo traag dat het wel een uitgerekte korte film lijkt – en ontbeert wat context (bv. waarom gaat ze niet gewoon de stad om vrienden te maken als ze zo eenzaam is?) maar intrigeert wel want een vrouwelijke seriemoordenaar zie je niet vaak en de film heeft interessante psychologische ondertonen. De film heeft geen indrukwekkend einde maar weet wel nog even na te zinderen.

Al met al heeft de film bij lange na niet niet de kwaliteit van een Psycho (1960) - MovieMeter.nl, The Texas Chain Saw Massacre (1974) - MovieMeter.nl of The House That Jack Built (2018) - MovieMeter.nl maar is toch wel een waardevolle aanvulling in dat genre.

avatar van wibro
Ja, dit hakte er toch wel flink in. Maar...dit soort wrede horrorfilmpjes liggen me wel. Ik heb in ieder geval de hele tijd gefascineerd zitten kijken naar dit beklemmende horrorfilmpje waarvan ik het zwart/wit een uitstekende keuze vond. Het kwam de lugubere sfeer in ieder geval meer dan te goede. Ook het acteerwerk van de getraumatiseerde Francisca was meer dan uitstekend en ook op de soundtrack viel helemaal niets aan te merken. De dans van Francesca met de de dode vader in de stoel vond ik sadisme ten top maar ook oh zo schitterend.
Waar ik deze film mee moet vergelijken weet ik niet zo direct. Ik moest in ieder geval denken aan de film Hagazussa (2017) die ook zo'n naargeestige sfeer had en die zich ook afspeelde op het platteland. Ook daarin speelde een jonge vrouw die op de rand balanceerde van totale waanzin een hoofdrol.
Een uitstekende horrorfilm dus dit debuut van Nicolas Pesce en dat werd ook wel tijd. Van de laatste 10 horrorfilms die ik gezien heb kwam er geen enkele boven de 3,5. Deze dus wel, dat moge iedereen duidelijk zijn.

avatar van IH88
“Loneliness can do strange things to the mind.”

Onheilspellend, luguber, sfeervol en eigenzinnig, The Eyes of My Mother is een knappe debuutfilm van Nicolas Pesce. Sommige scenes zijn zeer ongemakkelijk om naar te kijken, maar dat is ook de bedoeling. De sfeer die Pesce weet te creëren is briljant. Extreme eenzaamheid, jeugdtrauma's, moordlust, sadomasochisme... Francisca is een tragisch personage met een groot jeugdtrauma, maar tegelijkertijd veroordeel je haar acties wel. Maar je begrijpt ook waarom ze doet wat ze doet, en dat is de grote kracht van het script van Pesce. Het ziet er allemaal eenvoudig uit, maar de uitvoering is nagenoeg perfect.

avatar van Shadowed
Echt slecht.

Begrijp me niet verkeerd. Artsy horrorfilms gaan er bij mij niet slecht in, maar als het zo'n resultaat als dit is dan kom je bij mij niet zo ver. Het is wel duidelijk dat Pesce al snel wilde opvallen, maar de poging tot opvallen is het gewoon niet helemaal geworden.

De film duurt 76 minuten. Dat waren zowat de langste 76 minuten ooit. Er gebeurd weinig tot niets en een erg oninteressant verhaal dat nergens maar een beetje tempo bij wil tappen en vooral goed is in vervelen. Ik zie vele goede recensies die de film prijzen, maar daar kan ik totaal niet in meegaan.

Maar om positief te beginnen, ik moet zeggen dat de film in ieder geval een goede eerste 10 minuten heeft. Francisca als kind is veel interessanter dan volwassen Francesca. En de toon werd in ieder geval al een beetje gezet. Maar veel verder komt het daarna helaas niet meer.

Het grootste pijnpunt van de film komt in de vorm van Magalhaes. Dit was echt 1 van de meest vreselijke, slechte en irritante acteerprestaties die ik ooit in een film heb gezien. Wat een oliedom karakter. Past totaal niet in de film en gedraagt zich compleet achterlijk. Buiten de situatie.

Je moet als normaal mens al snel zien dat ze simpelweg niet spoort. En dat is zo ongelooflijk overdreven hier neergezet dat het elke vorm van enig realisme wegneemt. Het is een irritant karakter dat alleen op de zenuwen werkt en de ene na de andere domme beslissing neemt.

Bovendien is het zwart-wit wel af en toe krachtig, maar ik krijg sterk de neiging dat het een excuus is om het no-budget een beetje weg te nemen. Voor de rest weinig detail, saaie landschappen en weinig interessante of sterke horror.

Het drama is traag, te traag. Ik vind een langzaam tempo meestal niet erg, maar hier is het echt te langzaam. Dan werkt alleen een absorberende kracht nog, maar die is hier totaal niet te bekennen. Voor de rest wil Pesce af en toe even een stempel op de film drukken die meestal mislukt.

Zelden zo veel irritatie tijdens een film gehad, en dat voor een film die maar 76 minuten duurt.

avatar van Collins
Een bijzonder aangenaam debuut van Nicolas Pesce. Intussen zijn er twee andere films van hem verschenen (Piercing (2018) en The Grudge (2020)) die mijn nieuwsgierigheid na het zien van dit prachtdebuut absoluut hebben ge-wekt. Beide films staan hoog genoteerd op mijn filmverlanglijstje.
The Eyes of My Mother schept in slechts 76 minuten een spannend beeld van een eenzame instabiele vrouw. De film focust zich heel prettig op dit personage en laat potentiële zijplotjes en intrigerende bijpersonages grotendeels voor wat ze zijn. Zij zijn passanten die schemeren aan de rand van haar belevingswereld. Ze staan in dienst van de hoofdvertelling. De film volgt één lijn en dat is de lijn van hoofdpersonage Francisca.
De entourage, de sfeer en de fotografie zijn fantastisch. Volledig gedraaid in hypnotiserend zwart-wit ontstaat een intrieste en onheilspellende ambiance die in al zijn treurige beklemming nog eens extra dreigend wordt ondersteund door verontrustende muzikale klanken en het geluid van een dreinende bas. De film zegt het met beeldende sfeer en van veel dialoog is dan ook geen sprake. Verklaringen zijn er amper.
Een brute film is het. Niet door heel plastisch en bloederig met geweld te smijten, maar juist door binnen die sfeer van beklemmende dreiging het brute geweld suggestief weer te geven. Het onzichtbare geweld nestelt zich in je hoofd en laat daar een permanente vieze smaak achter.
Als kijker wordt je psychisch vetgemest. Op den duur zit je zo vol met ongemakkelijke indrukken dat het bijzonder onaangenaam gaat aanvoelen.
Geen lichte kost. Met relativering of andere vormen van comic relief, wordt door Pesce niet gestrooid. De tanden op elkaar en doorbijten maar.
Welkom in de hel.

avatar van alexspyforever
Hm dit is niet meteen mijn soort film, maar om een of andere reden bleven de beelden toch wel intigreren en zelfs beklijven. Uiteraard wilde mijn horrorhart wat meer expliciete scènes, maar aan de andere kant het zwart/wit gedeelte gaf toch dat extra creepy sfeertje dat zo vaak lijkt te ontbreken bij een identieke film in kleur. Ik weet niet goed hoe ik deze moet beoordelen, maar in elk geval was het een pak leuker dan de vorige film die ik heb bekeken.

avatar van K. V.
Dit korte filmpje eens bekeken, maar het was toch maar iets speciaals. Een wat warrig verhaal. De cast deed het niet slecht en het zwart-wit was ook wel opmerkelijk.

Erg fijn.

Pesce is een wat vreemde regisseur die moeilijk in een hokje te duwen valt. Dat laat z'n debuut nog maar eens duidelijk zien. Een film die inderdaad nogal artsy aandoet, maar toch qua horror nog wat weet te brengen. Maar uiteindelijk is het vooral de balans tussen luguber en elegant wat deze film uniek maakt.

Erg netjes in beeld gebracht, sterk acteerwerk en een mooi soundtrack die kundig aangewend wordt. Maar ook aardig gestoorde personages, vreemde gedragingen en een paar serieus geflipte situaties. Pesce weet deze zaken erg mooi te combineren en brouwt er een sfeervol, mysterieus en intrigerend geheel van.

De horror had misschien nog net een streepje explicieter gemogen, visueel had de film nog net dat beetje extra afwerking verdiend, maar dat is eerder kritiek in de marge, want verder absoluut genoten van deze film. Een krachtig debuut waarmee je als beginnend regisseur van jezelf laat horen. Hopelijk wat The Grudge maar een kleine test voor Pesce en maakt hij hierna weer wat eigenzinniger werk. Zou me niet verbazen als er voor mij nog eens een meesterwerkje uitrolt.