The Eyes of My Mother (2016)

Drama / Horror

geregisseerd door Nicolas Pesce
met Diana Agostini, Olivia Bond en Will Brill

Francisca woont met haar ouders op een afgelegen boerderij. Wanneer de vader een namiddag afwezig is, worden moeder en dochter bezocht door een vreemde waardoor hun idyllisch leven helemaal verstoord wordt. Francisca geraakt diep getraumatiseerd, maar die namiddag doet tevens curiositeiten in haar ontwaken.

• vanaf 14 maart te koop op dvd

Vanaf 3 augustus in de bioscoop (Periscoop Film)

avatar van Zwolle84
kappeuter schreef:
Vanaf 3 augustus in de bioscoop (Periscoop Film)

Nou ja, 'de bioscoop'... Draait voor heel Nederland slechts in drie schuurtjes.

avatar van John Milton
Dat is inderdaad wat karig. Zou kunnen dat er vandaag nog een paar bijkomen, die het programma nu pas bekend maken? Ik zie inmiddels wel 4 steden op biosagenda.

Ik vind het vooral laat, aangezien hij al vanaf december via VOD te bekijken is. Film vond ik daarentegen wel de moeite waard, maar vind het moeilijk in te schatten of dit wat voor jou is.

avatar van Zwolle84
Amsterdam is er inderdaad bijgekomen. Alsnog wel een héél voorzichtige release.

avatar van nightbreed
Stijlvolle hoes in ieder geval. Ben benieuwd!

avatar van tbouwh
Het Amerikaanse platteland vormt het decor voor The Eyes of My Mother, een sfeervolle arthouse-productie die The Night of the Hunter (1955) en Psycho (1960) samenbrengt. Getraumatiseerd door een gebeurtenis uit haar jeugd gaat de instabiele Francisca (Kika Magalhaes) als een modern day Norman Bates ongewenste indringers te lijf. Dit debuut van Nicolas Pesce slaagt door prachtige zwart-witfotografie en een goede dosis onderhuidse spanning.

Volledig

avatar van Verhoeven
Gaat in vijf kopieën uit:

Amsterdam: EYE, De Filmhallen en LAB111
Rotterdam: KINO
Haarlem: Filmschuur

Wat een verdeling ...

avatar van mrklm
De 27-jargie Nicolas Pesce vertilt zich niet alleen, maar slaat de plank ook op veel teveel punten volledig mis in deze bizarre, maar mislukte psychologische thriller. Een zonderlinge man (Will Brill, het enige lichtpuntje in deze film) vermoordt Francisca's moeder [Diana Agostini], maar wordt zelf halfdood geslagen door Francisca's vader [Paul Nazak]. Vader laat de piepjonge Francisca alles opruimen en zij begraaft moeder in de tuin en verstopt diens moordenaar in de stal waar ze hem martelt, maar wel in leven houdt.
Pesce geeft geen enkele indicatie over de motivatie voor Francisca's krankzinnige gedrag. Aangezien zij het centrale karakter is in deze film, is dat een groot manco waardoor hij de kijker op afstand houdt. Dat doet hij ook door alles in gestileerd zwartwit te filmen en een soort alternatief universum te suggereren: de boerderij ligt op een niet nader genoemde afgelegen plek waar blijkbaar geen mens komt. En horror werkt nu éénmaal beter in een herkenbare setting. "The Eyes Of My Mother" deed mij in een aantal opzichten denken aan "The Human Centiipede II (Full Sequence)" - één van de beste horrorfilms van de 21e eeuw - maar toont in zijn debuut vooralsnog iemand te zijn die de bel heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt.

avatar van Dying Rose
Misschien een aantal zaken tussen spoilertags plaatsen, mrklm? Het is niet omdat je het slecht vindt, dat je meteen de fun kunt verknallen voor andere kijkers.

avatar van mrklm
Dying Rose schreef:

Het betreft slechts de eerste 5 minuten van de film, maar ik heb het aangepast.

avatar van Dying Rose
Bijna. Het is het icoon met het uitroepteken; dan is de tekst onzichtbaar tot je erop klikt.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik vond dit een fijne film. Ontzettend mooi geschoten, zo zie je ze niet vaak. Het verhaal heeft weinig om het lijf en dat de hoofdpersoon krankzinnig is, ervoer ik als een zwaktebod: je kan een gestoorde alles laten doen zonder dat het ongeloofwaardig wordt. Het sfeertje en de beelden maken dit alles meer dan goed. De geringe lengte was een voordeel. Punt gemaakt, aftitelen die hap. Veel films gaan m.i. te lang door om maar aan die conventionele lengte van minimaal 90 minuten te komen. Maar dat is weer een ander verhaal. Groetjes van Drulko.

avatar van Pazmaster
Een kille, afstandellijke film met vrij weinig dialoog. Er worden hele stukken overgeslagen waardoor het, vooral in het begin, wat verwarrend is. Door de fraaie shots en het gebruik van zwart wit lijkt het nog wat maar eigenlijk stelt de film niet al te veel voor, we krijgen maar bitter weinig te zien. De gore wordt niet getoond, het ontbreekt aan spanning en het einde is abrupt.

Matige film over een vrouw die getraumatiseerd is geraakt door een tragische gebeurtenis uit haar jeugd. Traag en weinig dialoog, waardoor dit een redelijk taaie film is. Ook het feit dat je maar weinig hoogte krijgt van het macabere hoofdpersonage draagt hier aan bij. Wel stijlvol in beeld gebracht allemaal. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van Gi-Force
mrklm Er zijn heel wat verduidelijkingen waarom ze zo krankzinnig wordt. Ik stuur je een PM

Dit is een mooie sinistere film. Al snel zie je dat je je niet hoeft te vervelen. De term drama/thriller was beter op zijn plaats geweest. De film is in zwart wit gefilmd waardoor het sinistere nog iets beter uit de verf komt. De traagheid van het scenario maakt dat je in de ontwikkelingen van de gestoordheid kan "meeleven". De vader van Francisca laat haar hele erge dingen doen als ze nog een klein kind is. Dat samen met een iets eerder gebeurde traumatische gebeurtenis vormt de basis van moraal besef bij haar. Ook is Francisca bijzonder eenzaam in de veilige omgeving van haar ouders. Haar moeder refereert nog naar de gevolgen daarvan in vrijwel het begin van de film. Het enige dat haar eenzaamheid echt doorbreekt wordt tevens haar ondergang. Kijken dus.

Morgen in Vera Zienema, Groningen

avatar van Noodless
Eindelijk mijn eerste echte goede film bij FTW in horrorchallenge !
Stijlvol zwart-wit gefilmd met een zeer bizar verhaal waarin de kijker geleidelijk aan in de ban geraakt van de handelingen en denkwijze van het hoofdpersonage. De horror is misschien niet zo expliciet, maar bepaalde scènes wekken toch een huiveringwekkende gedachte op. Het verhaal wordt goed opgebouwd in hoofdstukken en de regisseur wekt zonder al te veel dialogen een bepaalde fascinatie voor de film op. Moeilijk uit te leggen, maar je aandacht wordt meer en meer versterkt zonder dat er eigenlijk veel gebeurt. De beelden spreken voor zich en door de stiltes wordt de spanningskracht vergroot. Prima rol overigens van het hoofdpersonage. Conclusie : fascinerende dramatische horrorprent ! 7,5/10

avatar van jeroentjuhhhhh
Wondermooi, ondergewaardeerd indie pareltje. Een kil, luguber werkje dat meer trekt richting de New French Extremity wave, dan dat je op 't eerste gezicht zou denken. Het gaat namelijk niet zozeer om wat je ziet, maar om wat er voor het slachtoffer (wel/niet) op het spel staat en een legitieme gedachte achter de daden, door geen enkele waarde toe te kennen aan een mensenleven. De oprechte urgentie om te moorden of niet vermoord te worden, een lastige 'sweet spot' om te vinden. De film wisselt daar ingenieus tussen, door o.a twee totaal uiteenlopende slachtoffers een eigen gezicht te geven.

De kalme, symmetrische shots, low-fi electronic soundtrack en contrastrijke zwart-wit cinematografie zijn bepaald geen middelen om het genre te romantiseren, zoals A Girl Walks Home Alone at Night (2014) dat wel zo dromerig deed. Hier staat het in dienst van de mensonterende en meedogenloze daden van de apathische protagoniste. Magalhães speelt één van de meest intrigerende, gelaagde psychopaten die het genre de laatste jaren heeft gekend, zelfs met die sprekende Bambi-ogen ter compensatie. Meesterwerk.