The Grudge (2020)

Horror / Mystery

geregisseerd door Nicolas Pesce
met Andrea Riseborough, Betty Gilpin en Lin Shaye

Nadat een jonge moeder haar familie in haar eigen huis heeft vermoord ontdekken een alleenstaande moeder en de jonge rechercheur Muldoon dat het huis in de voorsteden wordt vervloekt door een wraakzuchtige geest. Degenen die het huis betreden moeten het bekopen met een gewelddadige dood. Nu zal ze zichzelf en haar zoon moeten zien te beschermen tegen de demonische geesten uit het vervloekte huis.

• vanaf 27 mei te koop op blu-ray

Heb het origineel niet gezien, maar vandaag toch deze gaan kijken in de Euroscoop Maastricht in een goed gevulde zaal. Toen het licht aan ging zat iedereen er een beetje bij van “was het dit”.

Het verhaal en de personages blijven oppervlakkig. Daarom, zoals inderdaad al aangegeven hierboven, is er niet veel binding met de karakters. Vooral de verhaallijn met de doorgedraaide politie-agent was erg cliché.

Niet alle jump-scares werkten voor mij, maar wel enkele kippenvelmomentjes. Die waren echter snel voorbij want echt heftig wordt het bijna nooit. Het is allemaal wel nog goed genoeg om door te kijken, dus een kleine voldoende. Maar het lijkt een beetje of Hollywood al zn inspiratie en originaliteit kwijt is op horror-gebied, de beste horrorfilms komen zeker niet uit de VS. De 13-in-een-dozijn films wel.

avatar van Graaf Machine
Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om in deze reeks (Japans en Amerikaans) origineel te blijven. Het uitgangspunt is dan ook al zo bepalend.
Maar cliché's maken niet uit, als je ze maar kundig in zet.
Dat gebeurt hier volgens mij wel. Echte schrikmomenten blijven uit, omdat je ze te veel verwacht, zodat je eerder verbaasd bent als er niet eentje volgt dan wanneer er wel eentje volgt. Maar de vieze beelden zijn wel lekker smerig, en daar kan je ook van genieten.
Verder is sowieso de sfeer wel tof in dit verhaal, al kon ik de verhaallijn niet helemaal volgen, maar ook dat maakt niet uit.
Gewoon een leuke aflevering uit de Grudge-serie. Niet super, niet top, maar ook zeker niet matig of slecht.

avatar van MJP10
De verhaallijnen die erbij komen, maken de film nog enigszins boeiend, maar het is allemaal niet heel top. Had ik overigens ook niet verwacht.

2.5

avatar van Whitesharkii
Demeter schreef:

Ik begrijp weinig van jouw reactie. Deze film heeft alles te maken met The Grudge. Hij lijkt vooral veel op het Japanse origineel naar mijn herinnering, omdat die vele verhaallijnen had die door elkaar heenlopen, net zoals deze. The Grudge uit 2004 was een wat versimpelde versie naar ik mij kan herinneren. Alles lijkt wat mij betreft juist veel te veel op elkaar en het mag wel wat origineler.

Nou als je het goed leest heb ik ook gezegt van the grudge uit 2004. De japanse versie heb ik het niet overgehad namelijk. Ik vind the grudge uit 2004 erg leuk en had beetje hier op gehoopt dat daar een remake van zou komen.

avatar van Left4Dead
Gaan we nu weer een tsunami van remakes krijgen?

avatar van Ajax&Litmanen1
Best bijzonder, ik vermoed dat ik al begin januari binnen enkele dagen de allerbeste bioscoopfilm van het jaar (1917) heb bekeken en de allerslechtste. Deze zoveelste Grudge film dus. Ik had gewaarschuwd moeten zijn door de afschuwelijk kritische reviews, maar ik wilde het toch zelf eens zien. Afgelopen jaar heb ik namelijk meer horror dan ooit in de bioscoop gezien, ook films die in de media of op deze site soms slechte cijfers kregen. Het viel me allemaal over het algemeen reuze mee. Ik verwacht niet dat iedere nieuwe horrorfilm een tijdloze klassieker zal zijn.

Maar wat deze nieuwe Grudge er van heeft gebakken is wel echt beschamend slecht zeg. Wat ik jaren terug bij de originele Japanse Ju-on uit 2002 op Moviemeter als grote pluspunten benoemde: ''spanning opbouwen en je als kijker bang maken.'' Nouja, je zal het wel raden. Dit ontbreekt hier volledig. Er zit geen pakkend verhaal in, de personages zijn nog ziellozer dan het freaky meisje, er is werkelijk 0,0 spanningsopbouw en dan hou je alleen wat goedkopere scares over. Die ook echt van verre aan te zien komen zijn en vooral heel afgezaagd aan voelen. Het verhaal niet in chronologische volgorde vertellen is overigens ook al een flauwe poging om nog verrassend uit de hoek te willen komen, maar het werkt niet.

Ik geef nog een half sterretje extra voor de aardige effecten die er wel smerig uit zagen. Maar laat dit gewoon links liggen en zet de Japanse klassieker nog eens op. Of desnoods de allereerste Amerikaanse remake. Die was niet briljant, maar zoveel beter dan deze draak.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Enigszins verrassend dat men na het teleurstellende Rings ook doorgaat met een sequel/reboot van The Grudge. En gezien de reacties rondom deze film lijkt het vrij duidelijk dat de J-horror gekte van begin deze eeuw vrijwel voorbij is. Na tig Japanse films en al drie Amerikaanse Grudge verfilmingen was het sowieso de vraag wat we nog hebben aan een nieuwe Grudge. Deze vierde Amerikaanse Grudge - van de jonge filmmaker Nicolas Pesce - is duidelijk gemaakt door een fan, die knipogen naar tig delen van de serie door zijn film heen heeft gegooid. De film lijkt zich in hetzelfde universum af te spelen als de eerdere Amerikaanse Grudge films, maar dan een heel nieuwe vloek. Kayako moet het doen met een kleine cameo, verder is The Grudge vooral een Amerikaanse spookhuisfilm. Eentje die wel al héél vaak gezien hebben.

Wat opvalt is het stelletje acteurs dat Pesce voor deze film heeft aangetrokken. Hoofdrollen zijn voor Andrea Riseborough - het kenmerkende gezicht uit Mandy - en de voor een Oscar genomineerde acteur Demián Bichir. Die laatste is een hoofdrolspeler, ook al doet zijn rol er eigenlijk helemaal niet toe. Riseborough daarentegen is noodzakelijk, want zij helpt ons door een raamvertelling, zoals ook vorige Grudge films vaak in elkaar zitten. We zien aparte verhalen die met de vloek te maken hebben, waaronder van een demente Lin Shaye, William Sadler in zijn beste Mason Verger- imitatie en een sympathieke John Cho. Die laatste bewijst trouwens weer een enorm sterk acteur te zijn en eigenlijk gewoon te goed is voor dit soort films. Jacki Weaver is op dat vlak beter op haar plek, zij acteert alsof ze ook echt in één of andere domme B-film zit met haar idiote spel.

Maar er schuilt een groot probleem in deze verfilming van The Grudge; Pesce krijgt de film niet eng. Hij doet z’n best om spanning op te bouwen, maar komt daarin niet verder dan een hoop standaard ‘loop een tijdje door een donkere stille gang, dan laten we na een paar minuten schrikken’. Maar los van die clichématige opbouw, de pay-off is nog erger. In een paar flitsen zien we kort een lelijke CGI smoel die uit een YouTube scare-video lijkt te komen en horen een harde knal, zodat we ook nog ergens van schrikken. That’s it. En dat terwijl de J-horror toch veelal leunt op trage scares, die onder je huid gaan zitten en akelig voelen, komt Pesce niet veel verder dan ‘Boe!’ Daarnaast helpt het niet mee dat we dit verhaal te vaak gezien hebben, naast de eigen franchise in ook al die talloze Grudge-ripoffs. Dat maakt deze Grudge - helaas - zo’n film die letterlijk na een paar dagen compleet uit je geheugen is verdwenen.

2 sterren.

avatar van Starscream
Wat een draak van een film.

avatar van schumacher
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Veel meer heb ik echt niet te zeggen over deze film.

avatar van mrklm
Een vervelende en rommelig geconstrueerde tease die pas op het einde alles laat zien wat we eerder, om onduidelijke redenen, niet mochten zien. De Ju-On is vanuit Korea overgewaaid naar de VS en heeft rampzalige gevolgen voor de bewoners/bezoekers van het betreffende huis in 2004, 2005 en 2006. Het vrouwke met het lange haar voor de ogen komt zo nu en dan in beeld en we zien verschijningen in spiegels en achter ramen, gestaltes die op de voor- of achtergrond door het frame lopen en een aantal griezelig bedoelde scènes die echter worden afgekapt op het moment dat het griezelig dreigt te worden. Clichés te over dus in een horrorfilm die z'n best doet op zo weinig mogelijk horror te leveren.

avatar van soom
mrklm schreef:
De Ju-On is vanuit Korea overgewaaid naar de VS.
Japan is toch net wat anders dan Korea. Of vergis ik mij nu?

avatar van Spoelworm
soom schreef:
Japan is toch net wat anders dan Korea. Of vergis ik mij nu?
misschien was de Japanse film een groot succes in Korea . En heeft Kim Jong-un (what's in a name ) toen enthousiast met Trump gebeld en is zo het balletje gaan rollen.

avatar van soom
Spoelworm schreef:
Haha, dat zou kunnen. Ik geloof dat de huidige Amerikaanse en Noord Koreaanse presidenten redelijke bondgenoten zijn.
Maar de eerste Grudge, waar mrklm het over heeft, komt toch echt oorspronkelijk uit Japan en niet uit (Zuid of Noord) Korea.

avatar van Spoelworm
soom schreef:
Tevens zat Trump indertijd nog niet op de dikke stoel ha ha

Saai.