Ju-on (2002)

Japan
Horror

geregisseerd door Takashi Shimizu
met Megumi Okina, Misaki Ito en Misa Uehara

Wanneer vrijwilligster Nishina Rika een bezoek brengt aan een bedlegerige oudere vrouw, ontdekt ze een mysterieuze deur die afgesloten is met plakband. Nishina kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en ze opent de deur. Een vreemde, duistere geest kan hierdoor ontsnappen en werpt een kwaadaardige vloek op de bezoekers van het huis: iedereen die de woning betreedt, komt in verdachte omstandigheden om het leven. Dat is ook de politie van Tokio niet ontgaan en de detectives openen een onderzoek. Dit leidt hen naar een moord die jaren geleden in het huis werd gepleegd. Een man vermoordde er zijn vrouw, maar het zoontje van het koppel werd nooit teruggevonden.

avatar van dinhus
echt doodeng! Ik waagde een poging in m'n eentje, maar dat is gewoonweg gekkenwerk. Het heeft vrijwel alles; spanning, schrikmomenten en angstaanjagend. De personages die erin voorkomen hebben me nachten lang gevolgd!

avatar van akira124
Kan niet tippen aan de Amerikaanse remake, alles zag er niet eng uit.

Nomak
Nadat ik deze gisteren had gekeken kon ik er niet echt een touw aan vastknopen. Dan maar meteen op zoek gegaan naar de twee Ju-on: The Curse films en vandaag deze nog eens opnieuw gekeken. Ik kan iedereen aanraden om eerst die andere films te bekijken, dan wordt alles toch wel wat fijner om te volgen. Ook hier verloopt het verhaal niet chronologisch en maken we geregeld tijdsprongen. Het is dus wel opletten want anders wordt het alsnog verwarrend. Ik had door die tijdsprongen wel echt moeite om het verhaal van Hitomi te plaatsen, ik dacht na twee kijkbeurten nog steeds dat het niet klopte. Nogmaals dat fragment gekeken en ja hoor, het klopt toch allemaal. Wat is die Hitomi (actrice Misaki Itô) trouwens een ongelooflijk knappe dame. Ook de andere actrices zijn stuk voor stuk knappe Japanse vrouwen, maar Hitomi valt echt op.
De film is erg sfeervol, de muziek zorgt ook voor een constante akelige sfeer en er zijn genoeg griezelige (schrik)momenten. Ik denk bijvoorbeeld aan de eerste keer dat die zwarte geest te zien is, de vervormde televisiebeelden, de vreemde foto's, de geesten van de drie meisjes in Izumi's huis, en natuurlijk ook de zwarte geest die recht in de beveiligingscamera staart. En zo zijn er nog wel enkele momenten en oh ja, het is ook altijd mooi om Kayako op een enge manier van de trap te zien kruipen met dat vreemde geluid. Deze Ju-on: The Grudge is een prima horrorfilm. Het is de derde Ju-on film en deze is een verbetering ten opzichte van de tweede, maar de eerste is nog wat enger en beter dan dit.

avatar van Spooky_Kirsti
Ik vind deze film niet beter dan de Grudge ik vind deze niet zo spannent en het verhaal erom heen was ook een beetje wazig. daarom 2*

avatar van Nitrouz
Geslaagd hoor! Ik was even bang voor een Ringu (1,5*), daar waar het origineel verschrikkelijk saai was en de remake een stuk beter.
Want de remake (The Grudge) kreeg bij mij 1,5*, dan zou het origineel wel érg laag scoren. Gelukkig is dit niet het geval en krijgt Ju-On The Grudge 1 van mij 3,5 sterren. Want dit origineel is een stuk beter, wat zeg ik, véél beter.

Je wordt direct in het diepe gegooid in deze Ju-On. De bedoeling is de kijker tien kleuren stront te laten schijten, en dat lukt. Niet af en toe, nee, constant! Want de sfeer zit er constant in, en het is constant wachten op schrikeffecten, geestverschijningen en andere enge dingen. Want daar moet Ju-On het van hebben.
Ju-On is eigenlijk niets meer dan 90 minuten lang schrikmomenten en geestverschijningen. Het verhaal is niet heel interessant te noemen, de hoofdpersonen doen er eigenlijk niet echt toe en het hele verhaaltje is verwaarloosbaar en daarbij veel te ingewikkeld/moeilijk om serieus te nemen. Want het verhaal lijkt wel 5 verschillende verhalen te dragen, en door de bomen zie je het bos niet meer, want de rode draad erin is af en toe veel te ver zoeken. Voor de niet-Aziatische kijker is het veel te moeilijk en ingewikkeld, voor de Japanner zelf zal het allemaal wel duidelijk en vooral simpel te volgen zijn.

Maar dat is allemaal eigenlijk geen probleem, want als horror doet Ju-On het prima, en lukt het Ju-On om de kijker constant bang te maken. Het is absoluut een van de engste films die gemaakt is in mijn ogen, niet enger dan Shutter, maar komt zeker in de buurt.

avatar van Lennert
Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan deze film. Nadat ik hem 6 jaar geleden heb gezien, is het nog steeds overduidelijk wanneer de enge momenten gaan plaats vinden en iedere keer zeg ik bij mezelf 'het is gewoon een eng kijkende actrice', maar op het moment dat ik langer dan enkele seconden naar haar doodenge blik staar, kan ik niet anders dan wegkijken. Met een miniem budget en enkele zeer goedkope momenten (de zombiemeisjes zijn heel erg slecht), slaagt de film er echt met vlag en wimpel in om doodeng te zijn.

De Amerikaanse versie richt zich meer op goedkope schrikeffecten, waar het hier die overduidelijke spanning is van wanneer er iets gaat gebeuren. Veel tijd om iets voor de hoofdpersonen te gaan voelen, is er in dat opzicht ook niet aangezien men allemaal heel snel het loodje legt op een manier die we niet kunnen zien. Ik heb nu in ieder geval erg veel zin om de tweede film ook snel te gaan kijken.

avatar van motoko303
Lennert schreef:

Vrijdag deel 2 ook maar meenemen?

avatar van Lennert
Even maar een weekje wachten, Maarten houdt totaal niet van horror en heeft nog minder met Aziatische cinema

Redelijke film. Soms erg angstaanjagend, maar ook soms lachwekkend. Ik ben meer liefhebber van de Amerikaanse versie, omdat alles net iets sneller, enger en beter gemaak is.

avatar van Askikker
Weer super creepy met een wazig verhaal.
Helaas had ik de Amerikaanse versie eerst gezien, maar t origineel doet dr zeker niet voor onder.
Nu helaas alleen deel vier nog te gaan . . . . .

avatar van brymj
shrink schreef:

wat een onzin, het origineel is in alle opzichten superieur

avatar van maxo922
brymj schreef:

wat een onzin, het origineel is in alle opzichten superieur

Oneens, waar in deze ju-on nog wel eens sprake is van lachwekkende effecten en (iets té) goedkope shots, is daar in de Amerikaanse versie niet echt sprake van.

avatar van Phantasm
Horror met een wazig verhaal, je moet het leuk vinden.

avatar van Daan258
De remake vond ik vroeger altijd een behoorlijk spannende film. Laatst weer is herzien en viel toch vies tegen.
Gister het origineel bekeken maar wat een teleurstelling zeg. Vond hem eerlijk gezegd nog slechter als de remake. Totaal niet spannend en een onwijs wazig en raar verhaal.
Heb me hier niet mee kunnen vermaken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Jammer genoeg heb ik de Amerikaanse remake tig jaren terug al eens gezien, want het valt tijdens het kijken van Ju-On The Grudge wel heel erg op dat die remake onderhand 100% gekopieerd is. Herkende veel momenten, toch zonde. Dit origineel is namelijk een stuk beter en doet iets wat maar weinig horrorfilms goed kunnen: spanning opbouwen en je als kijker bang maken. Ondanks niet al te sterk acteerwerk en ook geen bijzondere effecten is deze film gewoon scary. Kleine, wit geschminkte kinderen met enge ogen die rare geluiden maken, het werkt gewoon. Er zitten een paar prima schrikmomenten in, maar nog belangrijker is de aanloop naar een hoop van die scenes. De film heeft een goede opbouw en wat me ook bevalt is dat we meerdere personen volgen, waardoor het tempo hoog ligt en er ook diverse doden vallen, wat het allemaal wel zo vermakelijk weer te houden. Overtuigende horrorfilm en ik kijk uit naar Ju-On 2.

Net als vele mensen hier vind ik het jammer dat ik eerst de remake heb gezien. Het zou een stuk enger zijn geweest als ik de remake niet als eerst had gezien, want je weet precies wat er te wachten staat. Wat ik wel frappant vind, is dat de trapscene in de originele film veel malen enger is dan die in de remake. Je zou toch denken dat een film met een grotere budget het beter zou doen? Blijkbaar niet dus.

avatar van Mr-Mcmovie
Blijft heel goed.

Ju-on The Grudge heeft alles wat een horror moet hebben: Prachtig camerawerk heel de film lang, sfeer die beklijvend is dat het je strot meteen vast grijpt, en krachtige creepy muziek van Shiro Sato.

Op zich vind ik Kayako, en Toshio veel enger er uit zien in de twee amerikaanse versies van Shimizu. Hier vond ik ze nog te menselijk er uit zien.

Shimizu weet wel hoe je een film moet spannend houden want zelfs als er niets gebeurde bleef ik met grote ogen aan het beeld plakken.

Veel beter dan zijn twee voorgangers, maar spijtig dat het allemaal niet meer zo eng is dan tien jaar geleden.

Amerikaanse versie The Grudge jaren geleden al gezien(idem de twee vervolgen), maar net als die films vond ik dit Japanse origineel maar zozo. Kan zijn dat het komt omdat ik hem overdag keek maar ik vond het dus niet eng. Gewoon een verzameling griezelig bedoelde sketches rondom een vervloekt huis, waarbij je je vooral loopt te verbazen omdat de samenhang lijkt te ontbreken. Als ik hier lees dat je de context pas beter begrijpt als je de vervolgen hebt gezien, mag je toch stellen dat deze film als zelfstandig project ernstig te kort schiet. Een zekere stijl , meer dan in de remake,valt niet te ontkennen maar die heerlijke rillingen kreeg ik bijna nergens. Die blauwe mensjes zien er wat mij betreft ook behoorlijk onecht uit, nauwelijks enger dan de smurfen, dus nee, in deze fabel kon ik met de beste wil niet geloven. Door enkele pakkende momenten toch leuk om een keer te zien niettemin, maar vooral zwaar overschat, ook dat.

avatar van Collins
Knap dat een film die met relatief beperkte middelen tot stand kwam en met weinig trucage werkt een bijna constante sfeer van onheil en dreiging weet op te roepen.
De meeste scènes zijn kil en sober gefilmd. Door slim ingezette closeups en goed geplaatste suggestieve camerashots worden gevoelens van angst en groezeligheid en ongemak beeldend opgeroepen. Spannend.
Er is weinig achtergrondmuziek. Het gebrek eraan en de incidentele aanwezigheid ervan, zorgen voor onzekerheid. De kijker heeft weinig houvast. De focus ligt op de situaties in beeld, die elk moment, zonder muzikale vooraankondiging kunnen exploderen. Gevolg is nog meer spanning.
Paar getimede jumpscares, maar niet overdreven. Binnen de strakke spanningslaag die bijna continu over de film ligt, is trouwens elke onverwachte beweging of gekke gelaatsuitdrukking van de personages al genoeg voor een schrikreactie.
Het beperkte budget wreekt zich hier en daar heus wel. Zo vallen de foute sujetten en de foute feitelijkheden die zij verrichten uiteindelijk iets tegen vanwege de gebrekkige grafische effecten. De grime en het voortreffelijke acteerwerk doen een hoop, maar betere effecten hadden voor wat meer variatie in de angstige momenten kunnen zorgen. De aanloop naar een scène en de voortborduring van de scène vertonen regelmatige overeenkomsten met eerdere scènes. Nu is het niet zo dat zo'n scène dan meteen vervelend wordt. Nee hoor. Het is meer dat er dan herkenning ontstaat en dat zodoende het verrassingseffect afneemt. Dat is wel wat jammer.
Het zijn kleine minnetjes tegenover veel plusjes.
Spannende film.

avatar van Shadowed
Matig.

Op voorhand was deze film gedoemd voor een redelijke onvoldoende van mijn hand. De Amerikaanse remake (ondanks nog steeds een flink Japanse cast en Japanse locaties) boeide me eigenlijk al totaal niet. Een Japanse, goedkopere versie was dan ook gedoemd daar niet meer overheen te gaan. En wat blijkt.

Het bleek dus inderdaad en nog minder bedoening te zijn dan de remake. Mijn hoop op de derde remake is dan ook vervlogen. Wellicht kiest het een andere loop, maar de regisseur van de derde remake doen in ieder geval totaal geen duimpjes opborrelen.

Voor de rest is deze film verre van goed in mijn opinie. Alhoewel deze film wel bij vlagen redelijk sfeervol is. Daarmee dus ook bij vlagen redelijk spannend. Wellicht nog net iets spannender dan de remake, maar die zag er in ieder geval wel een stuk beter uit.

Acteerwerk is ook echt weer lachwekkend. Wat een dom gedoe. Na 1 geluidje omkeren alsof de enige echte Elvis Presley achter je staat. Het is zo gemaakt en zo nep dat het de meeste vormen van spanning of sfeer zowat direct de das omdoet.

Bovendien visueel redelijk lelijk. Het huis is echt heel erg kaal. Super saai. Bovendien maken Kayako en dat rare kereltje een stuk minder indruk dan in de remake. Sowieso vind ik het gek dat dat ventje er zo komisch uitziet. Een klein jongetje dat in een doos witte verf is gevallen. Eng is het in ieder geval niet.

Maar Kayako acteert ook slecht. Een stuk minder dan in de remake in ieder geval. Vooral als de schmink afgaat zie je wat voor een bedroevend resultaat overblijft. Een actrice die totaal niet eng kan kijken, wellicht dat daarom ook de keuze is gemaakt om het zwarte haar grotendeels voor het gezicht te houden.

Een nogal domme film, die wel bij vlagen sfeervol is en een aantal scares die wel degelijk verrassend weten te zijn. Voor de rest nog steeds enkele gave scenes, maar dat is niet genoeg om al mijn andere kritiekpunten genoeg te verzachten.