Ju-on: Za Fainaru (2015)

Japan
Horror

geregisseerd door Masayuki Ochiai
met Nozomi Sasaki, Airi Taira en Yurina Yanagi

Mai Ikuno (Airi Taira) ontdekt dat haar jongere zus Yui (Nozomi Sasaki) is verdwenen. Yui is een lerares op een basisschool en bezoekt regelmatig het huis van Toshio Saeki (Kai Kobayashi), een leerling die spijbelt. Op zoek naar aanwijzingen over de verblijfplaats van haar zus bezoekt Mai het huis van Saeki. Maar sinds de dag dat ze het huis bezocht heeft beginnen er vreemde en raadselachtige dingen te gebeuren.

Argh.

De nieuwe Ju-on is er duidelijk teveel aan. De vorige was een origin story, die was nog best te doen, maar deze zit chronologisch helemaal aan het einde van de reeks. Dat wil zeggen dat je niet enkel te maken krijgt met een in stukken gehakt verhaal (Ju-on trademark setup), maar ook nog eens 7 films hiervoor. De film verwijst niet alleen naar zichzelf, maar ook regelmatig naar oudere delen.

Voor een reeks die 18 jaar loopt en qua verhaal eigenlijk zeer weinig te bieden heeft, geen al te beste keuze. Wie compleet into Ju-on is zal het allemaal nog wel kunnen volgen, maar mij leken het vooral veel afzonderlijke scenes waar de verschillende Ju-on personages (Toshio en Kayako dan vooral) weer eens hun ding mogen doen.

Maar ook dat is wel een beetje afgezaagd geworden. Toshio die overal maar wat staat en z'n mond opentrekt, Kayako die nog maar eens een trap afgekruipt ... het jammere is ook vooral dat Ochiai verder helemaal niks toevoegt. Alsof er in die 18 jaar helemaal niks veranderd is.

Mnee, het werd een redelijk taaie zit zo. Naar het einde zitten er een paar scenes die net wat spannender zijn en het verhaaltje wordt iets minder warrig wanneer je de afzonderlijke delen in het begin een beetje aan elkaar kan knopen, maar met een goeie, geslaagde horror heeft het nog bitterweinig te maken. Men probeert vooral door te bomen op het verhaal en de onderlinge relaties, nu niet meteen de kracht van deze filmreeks.

Hopen dat het gewoon echt The Final is nu.