Ringu 0: Bâsudei (2000)

Alternatieve titels: Ring Ø: Birthday | Ringu Zero: Bâsudei | Ringu 0 | Ring 0: Birthday

Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Norio Tsuruta
met Yukie Nakama, Seiichi Tanabe en Takeshi Wakamatsu

De jonge Sadako gaat gebukt onder een zware jeugd: de zelfmoord van haar moeder maakte haar tot een erg verlegen en kwetsbare tiener. Toch besluit ze de grote stap te wagen. Sadako vertrekt vanuit de provincie naar Tokio, waar ze zich bij een toneelgezelschap aansluit. Als de hoofdrolspeelster van de groep op mysterieuze wijze om het leven komt, wordt Sadako haar vervangster. Maar de andere acteurs hebben zo hun bedenkingen over de zonderlinge en ietwat griezelige actrice.

avatar van sinterklaas
megaman schreef:
vraag me af of het nu definitief is afgelopen met de Ring serie in Japan. aan de ene kant is het natuurlijk dikke uitmelkerij om na 4 delen nog een 5e Ringu te maken. maar ergens krijg ik geen genoeg van de Ring films. als ze in japan overwegen om een eventuele Ringu 5 te gaan maken zal amerika ook wel gek genoeg zijn om deze WEER te remaken.

Ring 5: Infection (?)

Volgens mij bedoel je deze maar het ziet er niet naar uit dat die film iets met Ringu te maken heeft.

Shinigami
De originele japanse serie vond ik veel beter dan die Amerikaanse remake.Die hadden het verkloot...

Maar deze serie vond ik goed.En deze was,zonder twijfel,de engste van de vier.

avatar van Shinobi
Op zich wel een vermakelijke film om te zien, Sadako wordt erg goed neergezet. Verder is er een goede sfeer en spanning aanwezig met de nodige schrik effecten.
Alleen deze film moet dus alles uitleggen, alleen ik snap nog steeds niet hoe het zit met die videoband, die 2 Sadako's en ze hadden best wat dieper op haar jeugd in mogen gaan.

Desondanks toch nog 3, 5 sterren.

avatar van SouthParkHero
Heeft niemand in de gaten dat deze film 12 jaar en ouder is? had ik op de hoes van de dvd gezien. aangezien ik 13 ben lijkt dit deel me dan ook wel leuk.

avatar van Zandadder
SouthParkHero schreef:

Het is maar een film

Kijken die handel.. goede film.

avatar van SouthParkHero
thnx Zandadder, ik kijk waar ik hem kan krijgen. eindelijk eens een Ringu voor kleine jongetjes zoals ik

Ja, het is vaag dat deze film voor 12 jaar en ouder is, want vond het ook duidelijk het engste deel. De sfeer wordt erg goed neergezet en ik vind 't nog steeds één van de engste films die ik ooit heb gekeken. Vooral dat stukje in die spiegel was zo vreemd, gewoon zonder special effects, maar omdat 't zo bizar was liepen de rillingen over m'n rug. Tijd om hem weer eens te kijken eigenlijk.

avatar van Baggerman
Hmm. Ik vind het vooral een saai vehikel. Waarschijnlijk heb ik Ringu 1 tè lang geleden gezien. Verder kon ik juist maar weinig begrip voor Sadako opbrengen. Wat een jankerig zeikwijf!

Wat ik wel erg goed getroffen vond was de hele jaren zeventig sfeer in de film. Zag er erg goed uit qua requisieten en kleding. Net of ik een Nomura-film aan het bekijken was!

Inderdaad: de flashback waarin de schooljuf Sadako's krankzinnige moeder in de spiegel ziet. Supercreepy, effectief en mooi!

Onderhond schreef:
Verder ook een leuke cameo van "ugly guy"

Hûh? Die heb ik gemist? Wanneer dan? (Ik heb geen zin om de hele film wéér te gaan kijken! Nu moet ik alsnog griezelen als ik daar alleen al aan denk!).

avatar van akira124
Poeh poeh, wat een film, kan iemand horror/trhiller weghalen. Lijkt meer op een drama.

avatar van maxo922
Een kleine verrassing.

Vanaf moment voelde ik al een veel betere en grotere dreiging dan bij de twee voorgaande delen. Deze film is cinematografisch, ondanks wat oud, veel sterker en sfeervoller. Gelijk bij de eerste scene was het voor mij al raak; dit zou een spannend filmpje gaan worden.

Het verhaal kruipt met een heerlijk griezelige kalmte door de mysterieuze scenes heen. Geen enkele scene is overbodig of saai en heeft wel wat spanning of mysterie te bieden. Acteerwerk was trouwens ook goed verteerbaar. Muziek was bij momenten, vooral naar het einde toe, ook sterk.

Enige minpunt voor mij was het laatste halfuurtje, dat voor mij toch iets aan de sfeer afdoet. Dat hele gedoe met: 'Pak Sadako!' was voor mij iets te letterlijk. Maar uiteindelijk sluit de film toch af met een paar goede griezelscenes. Vooral het eindshot is erg mooi. Fijne afsluiting voor de Japanse reeks.

* 3,5

avatar van K. V.
Had eigenlijk niet gedacht dat er zoveel verschil zat tussen de remake en het origineel; maar wel dus. Terwijl in de remake het een kind was die in de put zat, was het in deze al een volwassen vrouw. Haar naam is trouwens ook anders, niet Samara, maar Sadako. Daarom was 'k niet direct mee met het verhaal en dacht dat Sadako die moeder was.
Eigenlijk hadden we beter eerst Ringu eens bekeken, maar ja.
Er was wel heel veel verhaal, maar niet erg spannend. Vond deze wel wat minder.

avatar van DjFrankie
Eerste uur is erg saai, en langdradig, gebeurt ook weinig, laatste 1/2 uur maakt nog wat goed.
Maar eng nee,. nergens.

avatar van AmazingPP
Vond het eigenlijk een beetje saaie film. OK, het vertelt het verhaal wat vooraf is gebeurd aan het huiveringwekkende origineel, maar wat mij betreft had dat beter uitgewerkt kunnen worden. Of het acteerwerk in orde is weet je eigenlijk niet bij Japanse films, want je weet toch niet wat ze zeggen en of de manier waarop ze de zinnen uitspreken in orde is. Om een lang verhaal kort te maken: 2,5 * voor deze film en allemaal bidden dat ze hier geen Amerikaanse remake van gaan maken.

avatar van Donkerwoud
Jammer dat de Ringu-franchise zo versnipperd is geraakt met twee delen die tegelijkertijd uitkwamen (en met elkaar conflicteren) en een prequel die niet helemaal dezelfde toon heeft als de rest. Hier had namelijk best een toffe trilogie ingezeten, maar nu voelt het of het allemaal wat los aan elkaar hangt. En toch is Ring 0 verrassend amusant als een soort Ringu meets Carrie met een vleugje toneelbijgeloof uit Hamlet erdoorheen. De grootste aantrekkingskracht is de beeldschone Yukie Nakama, die een enorm aandoenlijke Sadako neerzet: fragiel, verlegen en getekend door het duistere geheim dat we inmiddels kennen uit de eerdere delen. Ook fijn dat de sfeer van de jaren zeventig tot leven komt met de gave kostuums en de warme kleurenfilters. Dan vergeef ik het ietwat rommelige plot dat niet altijd de juiste balans weet te vinden tussen melodrama of horror.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sowieso de beste van de gehele Ringu reeks, maar dat is niet zo lastig, want zowel Ringu 1, 2 en Rasen vond ik vrij matig. Ringu 1 nog wel voldoende, maar de rest absoluut niet. Ze gaan in de vervolgen veel te ver weg van het bronmateriaal uit Ringu 1. Gelukkig doet deze prequel Birthday dit niet en krijgen we een ontzettend triest en zielig verhaal over het verleden van Sadako te zien, waar we merken dat ze geen monster is, maar juist een slachtoffer van alles en iedereen. De film is misschien een vreemde eend in de bijt, want het heeft weinig met horror te maken, maar dat hoeft in deze prequel ook niet. Zo is er toch een horroricoon gecreëerd waar je nog medelijden mee hebt ook. Sterk slot in het bos ook, waar een hoop samen komt met wat we in latere delen gaan zien. Yukie Nakama overtuigt absoluut in de hoofdrol. Jammer dat de reeks niet meer van dit niveau kende.