Ringu 2 (1999)

Japan
Horror / Mystery

geregisseerd door Hideo Nakata
met Miki Nakatani, Hitomi Sato en Kyôko Fukada

De journaliste Reiko probeert na de dood van haar ex-man ergens anders een nieuw leven te beginnen met haar zoontje Yoichi. Maar de vloek van de woedende Sadako blijft haar achtervolgen. Als de videoband opnieuw opduikt en de eerste doden vallen, wordt Reiko geconfronteerd met een verschrikkelijk geheim.

Slechte film, misschien was het einde in die put spannend, verder geen enge momenten.
Maar dat hoofd van Sadako was zoals vele mensen al zeggen lachwekkend :"P

avatar van sinterklaas
bimbel schreef:
Maar dat hoofd van Sadako was zoals vele mensen al zeggen lachwekkend :"P

En dan is die putscene gelijk niet spannend meer nee. Wil nog niet zeggen dat dit een vermakelijke horrorfilm is. Op naar deel 0 (of rasen? Wat is slimmer?)

avatar van keukenzout
Ik vond er werkelijk geen bal aan. Dit deel voegt niks toe aan deel 1

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Af en toe een creepy stukje, maar over het algemeen niet echt boeiend. De laatste 20-30 minuten vond ik daarentegen wel de moeite waard. > 2.5*

avatar van Bombong
De manier waarop de acteurs in deze film angst uitbeelden, écht fantastisch subtiel...

Net zo goed, of beter gezegd net zo slecht, als het eerste deel. Alleen de put scene op het einde was nog een beetje boeiend. Japanse Horror is niet echt aan mij besteedt want het eerste deel vond ik ook al vreselijk slecht. Omdat deze film nipt iets beter was dan het eerste deel geef ik hem een half puntje meer.

avatar van Richard_Voorhees
Aziatische horror is zeer breed hoor, dus als deze tak van de Aziatische horror je niet bevalt probeer je toch iets anders?
Maar nu de film, de film wist me niet echt te boeien, slechte acteerprestaties en bijna geen spanning zorgen ervoor dat deze film behoorlijk slecht te kijken is. Een groot verschil met de Ju-on serie, de originele serie films wisten me nog best te boeien, alleen jammer dat die serie hard verpest werd in de USA.

avatar van maxo922
Oeh, wat een prut...

Zeer matig vervolg dat het moet hebben van onsamenhangende scenes die er eigenlijk gewoon zijn om je niet in slaap te laten vallen. Het verhaal zelf is heel boeiend, en het mysterie zou ik graag opgelost willen zien. Maar het is allemaal zo verschikkelijk langzaam en pover gebracht. Het camerawerk is werkelijk slaapwekkend en het gemis van muziek is een grove fout. De schrikmomenten blijven eigenlijk ook uit, aangezien de editing zeer slecht is en het geluid dus een seconde te laat komt.

Het enige dat de film nog levend hield waren de twee scenes het laatste halfuur. De spiegel scene was erg aardig, en ook de put scene was niet slecht. Sadako zag er als lijk enigzins nep uit, maar het feit dat ze tegen Mai praatte was best verassend.

Dit is dan ook echt het enige aangezien de sfeer en spanning voor de rest weg blijft. Dat was ook al een groot probleem bij de eerste film. De Ring serie is tot nu toe een van de mindere in het J-horror hoekje. Geen spanning, geen angst, geen sfeer, helemaal niks.

Aan Rasen(Ring: The Spiral) waag ik me al helemaal niet want die krijgt al een magere beoordeling. Enige die ik ooit nog wel wil zien is 0: Baasudai.
Maar voorlopig moet ik nog de USA Ring 2 kijken, om te kijken of de Amerikaantjes deze verpesten. Eerlijk gezegd heb ik nu al het gevoel dat de USA veel beter is... maar dat is natuurlijk niet moeilijk.

Voorlopig vind ik tot nu toe dus de Amerikaanse ring serie beter.
Boeit me niet dat het Hollywoodiaans en gelikt is, het is alsnog sfeervoller en enger als deze No-budget troep.

* 1,5

avatar van Fixi88
Aardig vervolg op het eerste deel.Weinig schrikmomenten maar was wel leuk als tussendoortje.

avatar van daxclusive
Ringu 2 zeker niet slecht, alhoewel 1 echt het best blijft.
Heb mezelf ook niet aangeraden naar deel 3 te kijken, denk dat dat een tegenvaller is.

avatar van maxo922
daxclusive schreef:

Deel 3 is in mijn ogen de beste van de drie. Kijk zelf maar

avatar van Nitrouz
Ringu 2, ik wist eigenlijk van te voren al dat ik dit niet al te bijzonder zou gaan vinden. Maar achteraf viel dit 2e deel in de trilogie met 1 spin-off nog erg mee, waar het eerste deel mij érg tegenviel, valt dit tweede deel dus mee.

Nog steeds is het niet al teveel bijzonder. Het leuke aan de Ringu trilogie is het fantastische verhaal erachter, een videoband waar je na het kijken 7 dagen later sterft, geniaal natuurlijk. Maar kan dat een film als deze dragen?
Want wat dit tweede deel vooral mist is sfeer, het is weer een erg 'dode' emotieloze film met de ene saaie conversatie na de andere.
De eerste helft, eigenlijk het eerste uur van de film is gewoonweg saai en ik heb mezelf moeten tegenhouden om niet te gaan spoelen. Want de conversaties volgen elkaar op en geen enkel moment is noemenswaardig genoeg om hier te melden.

Het einde haalt de film dan wel weer wat omhoog, want dat is toch wel weer een erg tof einde met ook momenten waar Ringu om bekend staat. Het meisje met de lange zwarte haren en de put.

''Scary as hell''

Dat stond er achterop de dvdhoes, dus ik verwachtte een zeer enge film maar dat viel vies tegen.
Slecht is ringu 2 nou ook weer niet, maar eng wordt het nergens.
Af en toe wel wat spannende momenten maar echt te overtuigen weet de film niet.
Jammer genoeg heb ik deel 1 niet gezien en kan ik de films dus ook niet met elkaar vergelijken, maar dit was opzich wel een aardig filmpje maar bij een film waar achter opstaat ''scary as hell'' verwacht ik toch echt wat engers deze film is eerder een thriller dan een horror.
Rond het einde werdt het wat beter maar sadoku had er toch wel wat angstaanjagender mogen uitzien.

Matig.

avatar van Lennert
Erg saai. Ik herinner me niet dat ik de originele Ring bijster eng vond, maar herinnerde me in ieder geval nog wat sfeer. Deze film ontbeert dit echt behoorlijk en afgezien van enkele scenes, inclusief die sfeervolle putscene, gebeurt er uitzonderlijk weinig en zijn de scares op enkele vingers te tellen. De soundtrack draagt hier verder evenmin aan bij. Verder heb ik eigenlijk weinig meer te zeggen over de film, het boeide gewoon allemaal vrijwel niet.

Vreemd dat ik hier nooit op gestemd heb.

Ben 100% zeker dat ik de film gezien heb in m'n MM-periode. Eerste uur wist ik amper nog iets van, het zijn vooral de semi-wetenschappelijke neuzelscenes die me van deze film bijgebleven zijn. Onnodige uitleg voor het hele Ringu-fenomeen, er zijn wel meer van die Aziatische suspense films die daar last van hebben.

Visueel blijft het drakerig. Erg lelijk geschoten allemaal, beetje op niveau van het acteerwerk. Allemaal niet best. De soundtrack schiet er bovenuit. Duidelijk van de hand van Kawai en soms duidelijk sfeervoller dan de rest van de film, wat een nogal raar effect geeft. In ieder geval weet Kawai een aantal scenes wel wat kracht te geven.

Hier en daar wel een geslaagd horrormoment, al wordt deze film nooit eng of spannend. Maar de Ringu reeks zal mij nooit echt liggen vrees ik. Niet mijn type horror, zeker niet als het op deze manier gepresenteerd wordt.

avatar van RuudC
Wat een ellende. Het hele idee om de achtergrond van Ringu te onderzoeken en uit te leggen is bij voorbaat al een kansloze missie. Sommige dingen moeten gewoon een mysterie blijven. Bij voorkeur zonder sequels dus. Dit is dus zo'n film die je het beste uit je geheugen kan verbannen. Ik heb 'm eerlijk gezegd niet eens afgekeken. Het was zo saai dat ik er mijn aandacht toch niet bij kon houden. Tot die tijd was er in elk geval niks spannends gepasseerd en dat zal wel geduurd hebben tot de laatste tien minuten. Nou, er zijn vele manieren om je tijd beter te spenderen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Geen beste franchise, deze Ringu serie. Deel 1 was wel aardig, maar verre van goed, maar de aanvullende film Rasen en deze Ringu 2 zijn echt slecht. Ik hoef niet zoveel achtergronden te weten over Sadako, ik zie liever eens een spannende film waarin Sadako nog eens kan overtuigen, iets wat ze nu dus totaal niet doet. Dat einde in de put bevestigt dat wederom, echt zo niet boeiend. Nu mezelf nog dwingen de prequel te bekijken en ik ben klaar met deze reeks. Misschien de Amerikaanse remakes nog maar eens bekijken, stonden me bij als best oké, al is het echt tig jaar geleden dat ik ze voor het laatst zag.

avatar van Donkerwoud
Hoe vernaggel je een genrefilm die oorspronkelijk niet veel meer inhield dan een spookmeisje dat uit televisieschermen komt kruipen? Kennelijk was Ringu onderdeel van een SF-boekenserie met verschillende delen. Veel quasiwetenschappelijk geouwehoer over wat Sadako nou eigenlijk is, met af en toe een creepy fragment erdoorheen om de pit erin te houden. Ook iets willekeurigs ernaast met andere personages die opeens telekinetische krachten hebben. Was deel één al tergend om de plot exposition en de tergend trage spanningsopbouw; deze sequel doet er nog een schepje bovenop met nog meer serieus kijkende Japanners die elkaar aanstaren en af en toe verschrikt objecten oppakken. En Sadako? Die koekeloert ook niet meer vanuit de schaduw maar die komt bijna alleen terug in semi-artistieke, videoclipachtige scènes die nauwelijks eng of spannend worden. Alleen aan het einde mag ze nog even haar iconische figuur op de protagonisten werpen, maar het mag verder geen naam hebben.