Rasen (1998)

Japan
Mystery / Horror

geregisseerd door Jôji Iida
met Miki Nakatani, Hinako Saeki en Hiroyuki Sanada

Na de gruwelijke gebeurtenissen van de vorige keer besluit dokter Andou een autopsie op Takayama's lichaam te doen. Andou vindt een papiertje met een cryptische boodschap in zijn maag en als hij een onderzoek instelt ontdekt Andou de dodelijke videoband. Hij besluit de video te bekijken en al gauw beginnen er om hem heen rare dingen te gebeuren.

avatar van 606
Jessu123 schreef:
huh ik kan het verhaal niet vatten...

dat klopt en deze is minste van de vier.

3 sterren

avatar van kwinten16
Enorm slechte film. Heeft niet echt iets te maken met ringu. De sfeer is totaal anders. Wat een verkrachting van het ring verhaal is dit. Het wordt belachelijker met de minuut en je vraagt je af waar de makers van deze film met hun gedachten zaten om het goede eerste deel te verkloten met deze film. Gelukkig is er ringu 2 nog.

Een film die goed begint, terwijl ik daar niet veel van verwachtte. Met name de scene op die snijtafel is klasse. Op gegeven moment, ergens halverwege, ontspoort Ring Spiral echter volledig, met een climax (nou ja, climax?) waar ik geen hout van snap. Overigens: in deze film is Sadako zelfs in de griezelig bedoelde scenes absoluut niet eng.
Voor diegenen die naast de 'bekende' Ring films nog een mooie film willen zien kan ik van harte de Japanse Ring 0 aanbevelen. Maar deze niet.
Anderhalve ster voor de moeite van goed acteer- en camerawerk.

avatar van Mad Man Mundt
Vind deze toch beter als Ringu 2 en 0, goede sfeervolle spanning en mooie shots en stijl. Ik geef toe halverwege wordt het verhaal wel erg verwarrend, maar vond het ietwat absurde eind-plot toch nog te pruimen en te volgen. (Als ik het goed heb, blijkt het Ringu-virus uiteindelijk niet zomaar een geest verschijnsel te zijn maar een heus genetisch virus, dat in sadako is ontstaan om de mensheid naar de volgende evolutie stap te helpen, euh... ja.)

avatar van sinterklaas
Ach, zo slecht vond ik hem niet hoor. Hij haalde gewoon het niveau van de vorige Ring. Soms was ie ook best wel spannend en kreeg ik het wel eens koud van sommige scene's. Eigenlijk is dit een beetje Ringu 1,5 want het is een beetje een tussenverhaaltje tussen 1 en 2. Maar dit keer bekijk je het uit een ander hoek en een personage dat een vriend was van de ex van Reiko uit deel 1. Wat ik eigenlijk niet echt snapte was dit: Reiko ging dood in dit deel maar in deel 2(die na deze film is gemaakt) leeft ze gewoon nog. hoe zit de volgorde eigenlijk inelkaar?

Die man die de rol van Andou speelt vond ik keigoed spelen en de verdere acteerwerk was ook in orde. Bij die scene met[ dat net nadat Andou die band heeft zitten te bekijken en dat dan even later die spierwitte, grijnzende (grijnzende geesten zijn altijd eng) over Andou een bukt kreeg ik wel even koude rillingen. Wel bij een paar andere scenes ook. Maar alleen is 1 ding niet echt geheim meer. die film gaat over dat Andou dreigt dood te gaan omdat hij die video heeft zitten te bekijken maar dat was een kopie waar niemand dood aan gaat, daarom blijft ie ook leven.

Desalniettemin weer een erg mooie Ringu deel.

ik heb de nederlandse vertaling van ring en rasen besteld (van de boeken bedoel ik) die heten "De Ring" en "Spiraal"... die horen wel vet te zijn. Hopelijk de enige goede opvolger van Ringu1

avatar van totalreject
Marek92 schreef:

De boeken van Ringu en Spiral zijn idd beter dan de films.
Het derde boek " Loop" wijkt helemaal af van de films (of andersom), maar was ook wel goed.
Het vierde boek " Birthday" gaat over de vrouwelijke bijrollen in de eerdere boeken en wat er met hen gebeurde op het moment dat ze buiten beeld waren.
Zowiezo is Koji Suzuki een geweldig schrijver imo.

Ik vond de film Rasen niet veel aan. Saai en langdradig. Ook komt de hele sfeer en het verhaal uit het boek nooit goed naar voren.
Dat lukte bij Ringu wel iets beter.
Maar goed deze film is dan ook door een andere maker gelijktijdig met Ringu geschoten om mee te kunnen cashen op het succes van het boek en de originele verfilming.

avatar van megaman
Slechtste deel van alle Ring(u) films.

avatar van evildead666
Dit deel was gewoon saai, nergens een beetje spanning. Doe dan maar Ring 2 als vervolg.

avatar van Nitrouz
Een onofficieel en indirect vervolg op Ringu, waar het eerste deel al niet overtuigde (1,5*) weet dit 'vervolg' de plank totaal mis te slaan. Zelfs het moment wanneer Andou de band gaat kijken is er niks engs te vinden. Het lijkt allemaal afgezaagd, en het lijkt eerder uit de jaren 70 te komen, dan uit de jaren 90 af en toe.

Waar Japanse horrorfilms voornamelijk op qua sfeer het érg goed doen valt dat erg tegen in deze Rasen. Het Japanse sfeertje zit er nauwelijks in, er zijn vrijwel geen mooie shots te vinden. Geen enkele scène boeit ook maar enigszins. Ik zag zelden zo'n saaie film als deze Rasen.
Die ellenlange conversaties steeds weer, op een gegeven moment ben ik gaan doorspoelen, want dit ging toch niks meer worden.

Waarschijnlijk had ik Rasen beter links kunnen laten liggen, en direct naar Ring 2 te gaan kijken. Gelukkig heeft dit ellendige deel ook geen remake in Amerika gekregen. Snel vergeten dit gedrocht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik probeer de Japanse Ringu serie eens te bekijken, maar het is nog een hele puzzel in welke volgorde. Na Ringu 1 volgt deze aftakking, maar het is weer geen vervolg, die krijg je pas in Ringu 2, en daarna heb je ook nog een prequel (Ringu 0) moeten kijken
Anyway, na een tijdje terug Ringu 1 te hebben gekeken nu maar eens Rasen. Wordt gezien de score niet als een beste film beschouwd en ik ben het daar deels wel mee eens. En ik ben ook de eerste in 5,5 jaar tijd die hier in dit topic een bericht plaatst, dus de film wordt denk ik niet vaak bekeken.

Er is ruimte gemaakt voor het verhaal, maar intens zoals Ringu wordt het niet. Er zit denk ik geen enkele spannende, enge scene in en dat is toch wel een afknapper. Gelukkig is het hoofdverhaal met de dokter nog interessant genoeg om er geen dikke onvoldoende aan te hangen, maar het is een vrij overbodige film geworden. Wel weer een logische productie, want als ik het goed gezocht heb, is dit weer een boekverfilming van een trilogie.