ad

Oorspronkelijke titel: 곤지암

Releasedatum: 28 maart 2018

Over Gon-ji-am

"Experience the horror."

In het jaar 1979 pleegden maar liefst 42 patiënten zelfmoord in een psychiatrisch ziekenhuis in Gonjiam nadat de directeur verdween. Sindsdien gaan er allemaal vreemde geruchten over het inmiddels verlaten ziekenhuis rond. De crewleden van een horrorserie begeven zich naar het ziekenhuis en streamen alles wat zij zien live op het internet. Al vlug krijgen zij te maken met hun ergste nachtmerries.

imageimageimageimageimageimageimage

Je-yoon

Zichzelf (archiefmateriaal) (onvermeld)

Zichzelf (archiefmateriaal) (onvermeld)

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Een groepje jongeren besluit om een live stream te maken van hun ontdekkingstocht door een verlaten psychiatrisch ziekenhuis in Gonjiam voor hun horror kanaal. Wat begint met voorpret en grappige filmpjes maken met hun Go Pro's, loopt al gauw uit de hand wanneer ze het psychiatrisch ziekenhuis betreden. Twee jongens zetten wat schrikmomenten in scene voor de kijkcijfers, maar al gauw blijkt er toch meer aan de hand te zijn en moeten ze rennen voor hun leven. De film moet het vooral hebben van de creepy sfeer van het vervallen ziekenhuis en de jumpscares, en daar zijn de Koreanen goed in geslaagd! Het verhaal moet even op gang komen en de actie komt pas echt op gang in de laatste 35 minuten. De film deed mij een beetje denken aan dit youtube filmpje: Japanese ghost: the haunted hospital (FULL FOOTAGE) - YouTube Leuk voor een keertje, je weet wat je kunt verwachten van dit soort Aziatische docu/horror's.

avatar van Daan258

Daan258

Een tijdje geleden wat gelezen over dit werkje.

Het schijnt volgens mij best een spannende film te zijn.

Ben zeker benieuwd.

avatar van Daan258

Daan258

En helaas!

Weer een zeer matig teleurstellende found footage film.

Al een aantal keer had ik de film op internet voorbij zien komen met berichten dat dit weer een goede en spannende found footage film zou zijn. Mijn interesses waren dus gewekt.

Maar helaas, het was een vrij saaie zit. Van het verhaal verwacht je natuurlijk niet veel bij zo'n found footage maar dan wist het ook nergens spannend te worden en geen schrikmomenten. Niks wat we nog niet eerder hebben gezien.

Jammer.

avatar van Doom4

Doom4

Ik vond het eigenlijk best een spannende/ mooie locatie film met een paar blair witch momentjes.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tja.

Kreeg over het internet vele reacties dat het een doodenge film zou zijn. Nu was ik al sceptisch omdat het Aziatische cinema betreft en die hebben vaak de neiging om wat te overdrijven met acteren. Zo ook hier, maar dit keer is het allemaal zelfs nog een tandje hoger gezet.

Toch is de setting best leuk en zo ook het begin van de film. Dat gebouw waar de horrorfilm in plaatsvind heeft een behoorlijk brute uitstraling die goed benut wordt. Donkere hoekjes, sterke look. Het is een ideale setting voor een horrorfilm eigenlijk. Jammer dat de film zelf nooit echt goed eng kan worden om de setting te rechtvaardigen.

Het verloopt allemaal wat traag, en de combinatie tussen horror en humor verloopt uitermate rampzalig. Vreselijk acteerwerk en ongeloofwaardig gedrag verpesten toch een hoop spanning en sfeer. Rare beslissingen en een behoorlijke dosis hysterische personages werken uiteindelijk op de zenuwen, en de film verliest er ook al het realisme mee waardoor het toch te veel aanvoelt alsof je gewoon naar een film kijkt i.p.v. echte beelden.

Echt spannend wordt het ook niet, omdat er zo veel chaos en geschreeuw plaatsvind. Naar alles wat maar een beetje creepy is schreeuwen gaat uiteindelijk vervelen en al het lawaai haalt je uit de film. Zodra de acteurs en actrices eens diens bekken een keer dichthouden wordt het namelijk direct spannend, maar vaak moet er nog wat gehijg of heftige ademhaling doorheen komen.

Verder nog wat schrikmomentjes, die ook wel degelijk werken. Toch is het belachelijke acteerwerk en de nog belachelijkere dreigingen killing voor de spanning. Het is gewoon te luidruchtig om spannend te worden, maar als je daar op kickt wordt dit waarschijnlijk de engste film die je gaat gezien.

Het zal ook niet mijn ding worden, maar toch waren de geluiden dat het een erg enge film zou betreffen genoeg reden om het een kans te geven. Er zitten een aantal oprecht enge momenten in, maar het grootste gedeelte wordt overgenomen door hysterie. De eerste 15 minuten, waarbij ze nog niet in de inrichting staan, zijn daarom eigenlijk leuker om te volgen dan wat erna komt.