Promare (2019)

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Hiroyuki Imaishi
met de stemmen van Arata Furuta, Nobuyuki Hiyama en Tetsu Inada

Het is ondertussen 30 jaar geleden dat Burnish, een ras van mutanten die vuur kunnen manipuleren, de helft van de wereld in de as legde. Wanneer een nieuwe groep van agressieve mutanten - die zichzelf Mad Burnish noemen - ten tonele verschijnt, is het aan Galo Thymos en zijn collega's van het Burning Rescue team om de strijd aan te gaan met hun leider Lio Fotia.

De mix van art style, camerawerk en editing is werkelijk in-fucking-sane.
Specifiek het camerawerk is echt buitenaards. Geen idee hoe Imaishi het voor elkaar krijgt, maar hij maakt 200% gebruik van de vrijheid van animatie.

avatar van remorz
Review! Review!

Eindelijk een nieuwe Imaishi.

Hij is ondertussen wel bezig geweest natuurlijk, maar dan vooral met series en kortfilms. En ook daar zie je zijn kwaliteit in terug, maar het kan toch niet opboksen tegen het budget van een langspeler. Ditmaal ook echt letterlijk, want met 110 minuten op de klok krijg je een stevige brok adrenaline voorgeschoteld.

Tijdens het middenstuk zijn er enkele scenes waar de film z'n tempo wat laat zakken, op die momenten merk je ook wel dat de kracht van Imaishi daar niet ligt, gelukkig is dat een klein euvel gezien de intensiteit van de rest van deze film. Aan chaos absoluut geen gebrek hier.

Visueel is het echt grandioos. Kleurrijk, gave art style en perfect geëdit. Maar het is uiteindelijk het camerawerk dat mij echt omverblies. Ongelooflijk waar Imaishi z'n camera allemaal heen stuurt. Ongezien en een voorbeeld voor elke andere actiefilm ooit gemaakt.

En dus nog een keertje 5* van mijn kant. Geen idee of deze kan opboksen tegen Dead Leaves, daarvoor moet ik hem nog een keertje zien, maar dat het compleet uniek, geschift, geniaal en volledig in mijn straatje ligt, daar is geen twijfel over mogelijk.

5.0* en een uitgebreide review

avatar van SilverGun
Ben benieuwd. Waar is deze te zien überhaupt?

Heeft een limited bioscoop release gehad in België, maar enkel in het Franstalige gedeelte (want Frankrijk heeft wél interesse in dit soort films). In de US ook wel relatief succesvolle bioscooprun gehad (voor dit type film dan), dus ongetwijfeld komt er daar nog wel een DVD/BR. Momenteel is de film enkel maar in Japan op fysieke drager, maar zonder ondertitels.

Dus tussen de lijnen door heb ik het antwoord gegeven denk ik

avatar van SilverGun
Duidelijk ja Even afwachten dan maar.

avatar van Animosh
Ik had wel verwacht dat jij (Onderhond) dit zou waarderen, maar vijf sterren had ik niet aan zien komen! Ik was minder onder de indruk dan jij, maar na al jouw lof moet ik hem binnenkort misschien maar een keer een herkansing geven: een verhoging naar 3.5* moet er zeker in zitten (daar twijfelde ik toch al over).

Visueel is het inderdaad fantastisch: enorm dynamisch, en het barst van de kleur. En hoewel de CGI een paar keer wat blokkig oogt zijn 2D en 3D hier over het algemeen geweldig geïntegreerd. De film doet een beetje denken aan de finale van Spider-Man: Into the Spider Verse, maar dan vaak nog een versnelling hoger en vrijwel de hele speelduur, dus voor liefhebbers van zulke uitbundigheid is dit zeker een aanrader.

Maar waar de film voor mij tekortschiet in vergelijking met een Dead Leaves is dat, waar in DL het plot net zo gestoord is als de visuals, het plot hier zo rechttoe rechtaan is dat de waanzin een stuk minder compleet voelt. Het plot van Promare is pure middelmaat: een ongeïnspireerde mengelmoes van platgekauwde clichés uit allerlei Trigger/Gainax-series, met duffe personages zonder enig charisma en een plot dat de bekende Trigger-formule volgt zonder een enkele verrassing. En de poppy nummers die met grote regelmaat richting de kijker worden gegooid sterken dat gevoel verder aan. Visueel is Promare absoluut een uitblinker, maar in andere opzichten is het zelden memorabel, en vaak gewoon saai. Dat is niet het einde van de wereld - actie- films moeten het toch vooral van spektakel hebben - maar iets meer creativiteit was zeer welkom geweest.

Maar hopelijk vergroot een herziening, waarbij ik met de juiste verwachtingen de film in ga (geniet van de prachtige jas waarin de film gestoken is, haar visuele uitbundigheid en voortdurend spektakel, en neem het feit dat de jas gedragen wordt door een karakterloze etalagepop voor lief), mijn waardering dus enigszins.

Animosh schreef:

Nochthans heb ik altijd gezegd dat plot me compleet niet boeit zolang de stijl maar compenseert, en dat doet het hier voor mij echt wel.

De opmerking over "blokkige" CG is misschien wat vreemd gekozen, aangezien het in deze film expliciet deel uitmaakt van de stijl. Zelfs de lens flares zijn vierkant Maar ik neem aan dat je iets anders bedoelt?

Wat de vergelijking met Dead Leaves betreft, ook daar vond ik het muziek het zwakke broertje, het enige verschil is dat er hier wel vocals bijzitten. Maar die zijn ongeveer even edgy als het muzikale gedeelte van de nummers, dus veel beter/slechter vind ik het niet. Wat het plot betreft is het misschien een voordeel dat ik weinig tot niks van de Gainax/Trigger series gezien heb, al vind ik dat de films elkaar puur op originaliteit van plot ook niet zoveel ontlopen. Het is niet dat DL nu zo'n geniaal verhaal heeft, en ook daar steekt Imaishi de draak met het feit dat het allemaal niet zo boeit.

Verschil is wel dat Dead Leaves een aantal groteskere en vunzigere details heeft. Geen drill penis, ook geen babies die op één dag geboren worden en met geweer uit de baarmoeder komen. Dat soort maffe dingen zit hier inderdaad niet in, deze film compenseert dat met een dubbele speelduur en actiescenes die toch nog nét wat geschifter zijn dan die in Dead Leaves.

Dus ja, ook gewoon 5* voor mij

avatar van Animosh
Onderhond schreef:

Weet ik, maar vijf sterren zijn voor de echte uitschieters, en dat zag ik hier niet direct in. Maar ik ergerde me dus wel enigszins aan het povere plot en de poppy nummers (geen fan van) waardoor de stijl voor mij niet helemaal tot haar recht kwam. Maar mogelijk kan een herziening dat dus deels rechtzetten.

Ik ben het verder met je eens dat Dead Leaves ook niet direct uitblonk in haar muziek en algehele plot, en van haar perversiteit was ik ook niet zo'n fan. Maar de soundtrack was wel degelijk en ondersteunde de visuele waanzin adequaat terwijl het er hier (voor mij) eerder afbreuk aan deed. En de gebeurtenissen in Dead Leaves waren inderdaad meer over the top, terwijl de actie hier veelal binnen de bekende banen blijft. (En het plot barst dus van de clichés, maar als je daar niet bekend mee bent is dat uiteraard minder storend.)

Dus ja, ook gewoon 5* voor mij

Fair enough hoor. In visueel opzicht verdient het absoluut een monsterscore, en hoeveel gewicht je toekent aan de andere aspecten van de film is verder een kwestie van smaak.

avatar van danuz
Dit is wel echt voer voor otaku's hoor
Alhoewel het niet 'mijn ding' is was ik best gecharmeerd door de uitbundige en uitgesproken stijl, maar dat ellenlange gelul wordt al snel enorm saai (zo'n plot praat je wat mij betreft niet goed door te zeggen "ja maar de personages staan er zichtbaar verveeld bij, dus het is zo bedoeld"). Je moet wel écht helemaal weg zijn van Imaishi's stijl om hier dan alsnog een hoog cijfer op te plakken. Wat mij betreft had dit sowieso beter gewerkt mocht minstens de helft zijn weggeknipt. En verder mis ik ook memorabele personages, die een film als Dead Leaves toch net dat beetje extra geven.

avatar van Black Math
Een nieuwe Imaishi, dus hoge verwachtingen, maar dit is helaas meer Tengen Toppa Gurren Lagann dan Dead Leaves. Dezelfde formule wordt gevolgd, maar waar het in Gurren Lagann om spiralen en drillen gaat, gaat het hier meer om vuur. Het plot is behoorlijk cliché, dat de goede gouveneur de antagonist blijkt te zijn zie je natuurlijk al van verre aankomen. Verder veel epische onzingevechten, met veel explosies. Het mag spectaculair geanimeerd zijn, ik volg desondanks Animosh en danuz dat dit op een gegeven moment echt ronduit saai wordt. En ja, de soundtrack is ook behoorlijk irritant. Het enige dat in de buurt komt van Dead Leaves is wat mij betreft Redline. Deze film daarentegen is zwaar teleurstellend. 2,5*.

avatar van aSMoDeuS

Tekenstijl?

Vanaf 27 augustus in de bioscoop (Periscoop Film)

kappeuter enig idee of de film enkel in NL uitgebracht wordt, of België ook in de vreugde mag delen.

Onderhond schreef:

Dat is mij niet bekend, maar ik zal het navragen bij Periscoop Film.

Voorlopig helaas niet:
In principe heeft Periscoop de rechten ook voor België maar de interesse moet bij animefilms zeer komen van de bioscopen en dat valt nogal tegen. En dan hebben we het alleen over de Vlaamse bioscopen aangezien wij geen Franse versie hebben. Dus het korte antwoord voor deze animefilm: nee, voorlopig niet in België.
Maar mocht daar verandering in komen, laten we dit weten.

avatar van BlueJudaskiss
Ik wilde het een keer proberen. Een verloren zaterdagochtend,op een prima tijdstip, iets totáál anders dan anders: kom maar op, zo erg zal het toch niet zijn?

Het blijft voor mij fascinerend dat er nog heel veel niche-markten bestaan waar ik totáál geen weet van heb maar waar er heel veel kenners over rondlopen. Zoals in dit geval Onderhond die alle namen, stijlen en kenmerken kent: ik heb zelfs Akira en Ghost in the Shell nooit in hun geheel gezien.

Voor mij als leek was dit vooral erg vermoeiend. De openingsscenes vond ik erg mooi en ik had gehoopt dat die donkere toon zich zou voortzetten, ook met die prachtig dreunende muziek erbij, maar het schakelde over naar de clichés zoals ik die ken, waarmee mijn vooroordeel is bevestigd over - heet het anime? Heel veel robots - maar echt Heel Veel Robots - geschreeuw, snelle en flitsende actie en een verhaal over allerlei ehm... Robots en paralelle werelden. Het verhaal deed me dus helemaal niks, ik was de draad al heel snel kwijt en ik gaf er ook niet zo om.

Blijven over de prachtige animaties die inderdaad adembenemend zijn. Ik had vaak een 'How do they come up with this stuff?' - moment. Prachtig, gedurfd, en ik zie het veel liever dan weer de zoveelste Pixar of Dreamworks. De soundtrack vond ik ook fijn, ook de wat meer pop-achtige muziek.

Maar als geheel is het nog niets voor mij.

avatar van Shinobi
Mecha anime.

Fijn dat Periscoop Film steeds meer en meer de kans neemt om ons te voorzien van dergelijke films, want normaal gesproken kom je dit niet tegen in de bios.

Er wordt een verhaaltje opgehangen rondom de Burnish, een groep mutanten die spontaan kunnen ontvlammen en zowat hele steden in de fik steken. Een speciale brandweereenheid is in het leven geroepen om deze branden te blussen. Het lijkt simpel, maar er blijkt meer aan de hand te zijn.

Het plot rondom de onderdrukking komt niet helemaal goed uit de verf. Er wordt namelijk halfslachtig van alles uitgelegd, terwijl er zoveel meer speelt. Men doet er nog een schepje bovenop door allerlei zaken erbij te halen die eigenlijk kant noch wal raken. Na afloop weet je nog steeds vrij weinig wat er is gebeurd.

De overweldigende art style maakt een hoop goed. Je wordt als kijker gebombardeerd met verscheidene pastelkleuren die de weelderige actie versterken. Het is lekker uitbundig en er valt genoeg te zien. Des te jammer dat er geen interessante personages aanwezig zijn om dat gevoel te complimenteren. Op een gegeven moment is het wel iets te veel van het goede, waardoor de sleur erin komt.

Al met al is 'Promare' een aardige anime, maar helaas niet de topper die ik vooraf verwachtte te zien.

Dikke 3,0 sterren.

Toch wel zuur dat de film niet in Vlaanderen speelt (en je niet zomaar ff de grens over kan). Speelt echt alleen maar gerecyclede troep hier in de bios, dit was toch een leuke toevoeging geweeest.

Onderhond schreef:
Huh? Camerawerk? Dit is toch animatie?

Ik Doe Moeilijk schreef:
Huh? Camerawerk? Dit is toch animatie?

Nee joh, live action met een filtertje over.

avatar van rep_robert
Wat is Promare een heerlijk over de top en typisch Japans animewerkje. De animatiestijl is zeer bijzonder en iets wat ik persoonlijk nog nooit eerder heb gezien, want ik ben niet bekend met deze regisseur. Maar jeetje, wat een kleurenfestijn en wat is het echt genieten om naar deze film te kijken. De bijzondere muziek is ook een genot om naar te luisteren en past prima bij de film, al had die Engelse muziek tussendoor misschien wel wat minder gekund.
Dit is wel een type animatie die ik niet te vaak kan kijken. Een filmpje als dit op zijn tijd is prima, maar de vele over de top (en soms kinderachtige) personages zijn zo typisch Japans en zij denken dat dit grappig is. Voor mij balanceert het allemaal op het randje, maar bij Promare stoorde het mij niet zo erg. Misschien dat ik in een andere bui mij wel kapot had geërgerd aan Galo bijvoorbeeld.

3,5* voor het audiovisuele spektakel wat echt keer op keer genieten was. Het verhaal en de personages deden me niet zo veel en deden het spektakel soms teniet. Maar het hinderde de film gelukkig niet te veel.

avatar van McSavah
Damn, draait deze gewoon in de bioscoop joh. Spijtig genoeg niet in een Cineville theater.