The Grudge (2020)

Horror / Mystery

geregisseerd door Nicolas Pesce
met Andrea Riseborough, Betty Gilpin en Lin Shaye

Nadat een jonge moeder haar familie in haar eigen huis heeft vermoord ontdekken een alleenstaande moeder en de jonge rechercheur Muldoon dat het huis in de voorsteden wordt vervloekt door een wraakzuchtige geest. Degenen die het huis betreden moeten het bekopen met een gewelddadige dood. Nu zal ze zichzelf en haar zoon moeten zien te beschermen tegen de demonische geesten uit het vervloekte huis.

• vanaf 27 mei te koop op blu-ray

"The film has been in development hell since 2013. When it was first announced, it was intended to be a reboot completely discarding The Grudge 3 (2009) and abandoning the Saeki family story, Adam Green, director of Hatchet (2006), was originally slated to direct before he dropped out to focus on adapting the novel, Killer Pizza, for a film.

The original plan was to reboot the series completely, featuring a new storyline that abandons the Saeki family. However, it is strongly rumored to instead be a sequel to the American trilogy that preceded it. "

bron: IMDb trivia

Vanaf 11 juli 2019 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)
EDIT: release verplaatst naar 9 januari 2020

avatar van Daan258
Nieuwe Grudge???
Ik hoop dat ze hier wat van weten te maken.

Zodan! Jeugdsentiment!

Laat maar komen!

Ik kijk hier zeer naar uit. Het is trouwens 21 juni 2019 geworden. Voorheen was het 19 augustus 2019.

avatar van John Milton
Ik vond The Eyes of My Mother (2016) erg fijn, benieuwd wat hij hiermee doet!

en Piercing (2018) heb ik helemaal gemist, hoor er nu voor het eerst van. Maar eens opsnorren voor intussen.

avatar van joeychim_
De release is overigens verplaatst naar 9 januari 2020.

joeychim_ schreef:
De release is overigens verplaatst naar 9 januari 2020.

Jezus hé...

avatar van Valak
sinterklaas schreef:

Jezus hé...

Ja, dat is idd een erg grote vertraging.
Had er ook al een paar keer over gelezen op BloodyDisgusting, maar er is dus het een en ander veranderd.

De regisseur zegt wel dat het een hele andere versie zal worden van The Grudge dat we gewend zijn van de eerdere films: Director Promises That Next Year's 'Grudge' is a "Very Different Take" on the Movies We Know - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van Graaf Machine
Fijn.

Een "verhaal" als dit kan me niet vaak genoeg geremaked worden. Alles staat of valt met het bouwen van sfeer, het verhaal is niet ter zake doende. Eigenlijk zou dit gewoon op filmacademies verplichte kost moeten zijn: maak een Grudge-film.
Benieuwd hoe deze film wordt. Kan tegenvallen (grote kans), kan meevallen (kleine kans), maar het valt hoe dan ook.

avatar van Mr-Mcmovie
Sorry maar trailer ziet er nog vetjes uit!!
Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinige die hier vertrouwen in heeft!

Ik zie deze trailer toevallig als advertentie voor een YouTube filmpje. Ik dacht oh no. The grudge vond ik ten tijde van release (was ik 13/14) een van de meest enge films ooit. En nog steeds vindt ik het een sterke film. Dus ik bij de gedachte van een remake had ik mijn twijfels.

Maar de trailer ziet er erg sterk uit. Lekker grauw ook. Ik ben nu toch wel benieuwd geworden !

Toffe trailer.

Dit gaat weer een mooie herbeleving worden!

avatar van tattoobob
Jep....toch heb ik wel zin in deze remake van de remake.

Harmonica Man
Hier staat een andere trailer.
THE GRUDGE - Red Band Trailer - YouTube

avatar van tattoobob
Laten we deze ene 5 sterren stem maar niet te serieus nemen.

avatar van Whitesharkii
Vandaag na de bios geweest met hoge verwachtingen. Maar helaas wat een klote film is dit geworden! Ik zie nergens dat dit iets temaken heeft met The Grudge. Het is totaal iets anders dan ik ken van The Grudge uit 2004!

Helaas voor mij al de eerst blunder van 2020!!

Wat was deze slecht zeg! Totaal overbodige saaie "remake". Jammer, had er erg op verheugd.

avatar van DarlingDionne
Ai, ook net uit de bios en ik kan alvast verklappen aan iedereen die zich loopt te verheugen, je gaat hier gegarandeerd meerdere grudge-zuchten van slaken zo slecht. The Eyes of My Mother en Piercing vond ik beide goed van deze regisseur... De eerdere Grudge film heb ik toentertijd best van genoten (de Amerikaanse, de Japanse niet gezien). Heb daar mijn toenmalige huisgenote nog de stuipen mee op het lijf gejaagd. Zelfs maanden later nog, met het nabootsen van dat geluid, good times.

De acteurs die in deze 2020 remake zitten vind ik doorgaans ook helemaal ok in andere producties. Ik ging dan ook met redelijk hoge verwachtingen de zaal in. Zeker na de enthousiaste geluiden hier op MM.

Wat er dan aan schortte? Tja, echt alles wel zo'n beetje. Geen moment in spanning gezeten, een belabberde opbouw, geen character building, dus zodoende voelde ik niets bij de personages. Teveel verhaal- en tijdlijnen die je er ook nog eens uithalen. (Nouja erin kom je nooit, dus verwoord het niet helemaal juist, maar je snapt me vast). Corny clichés... De clichés waar dan nog op geleund had kunnen worden, om er nog iets van te maken wat tenminste nog kijkbaar was, die werden dan weer niet ingezet. Sterker nog, het hele idee van the Grudge werd totaal niet goed uitgewerkt. Je krijgt in feite bij het maken van zo'n film al iets in je schoot geworpen waarmee je leuk kunt spelen, namelijk dat kenmerkende geluid wat menig nekhaar omhoog brengt, en dan zet je het amper in. En als het wel werd ingezet sloeg het werkelijk nergens op. Super cheesy, geen dreiging, geen suspence. Ik snap eigenlijk ook niet hoe je dat zo voor elkaar bokst als filmmaker, om dat zodanig te verprutsen op die manier met zo'n sterrencast ook nog. Het viel echt compleet flat.

Los van de horror was de film ook niet te genieten. Dus verwacht geen artsy project. Visueel was het geheel ook nog eens zeer onaantrekkelijk. De dialogen afgezaagd. Er was geen toevoeging, flinterdun verhaal. Heb er eigenlijk niets goeds over te melden. Het enige postieve waren de acteerprestaties, aan de acteurs lag het allemaal niet. De enige empathie die ik voelde was voor deze real life mensen, die veel beter verdienden dan deze gruwel.

Normaal vind ik het zeer irritant als mensen continu met hun telefoon in de weer zijn, maar voor het eerst kon ik het een klein tikkie begrijpen dit keer. (Niet dat ik het zelf ben gaan doen, maar de drang was er zeer zeker).

Mijn vriend heeft zich ook zitten doodvervelen, hij had nog nooit een Grudge film gezien. Ik stelde voor om er binnenkort 1 te kijken toen we naar de auto liepen. Hij is dol op Japanse films en ook nog eens Buffy fan... Dus kan niet missen dacht ik, welke we ook zouden kijken. Hij gaf te kennen dat niet te willen... Kan het 'm eigenlijk niet kwalijk nemen. Als dit mijn Grudge introductie zou zijn, zou ik ook direct genezen zijn vermoed ik.

1e biosbummer van 2020.

avatar van leatherhead
Toch wel teleurgesteld. Niet dat an sich veel verwacht van een tweede Amerikaanse remake van The Grudge, maar met een eigenzinnig regisseur als Pesce aan het roer hoopte ik stiekem toch op wat meer.

Qua sfeer dan nog een kleine upgrade ten opzichte van de eerste remake. Zo af en toe wat fijn belichte shots, degelijke soundtrack, soms wat grafische momenten. Dat is dan ook het enige waaraan je nog een klein beetje de hand van Pesce herkent, want in een film als deze gaat zijn talent verder volledig kopje onder.

De daadwerkelijke horror stelt geen reet voor. Ik heb niet per se iets tegen jumpscares, maar wanneer letterlijk elk horrormoment bestaat uit een aanloop/opbouw + jumpscare gaat dat toch al snel vervelen. Zeker wanneer het ook nog eens vrij matig uitgevoerd is. De geesten zijn oersaai, de spanning is vaak ver te zoeken, de scares zijn textbook en bovendien ook erg repetitief. Voeg daar nog een waardeloos detective riedeltje en een resem stevige miscasts aan toe en het drama is compleet.

Het is dat het grimmige sfeertje af en toe nog redelijk uit de verf komt, daarvoor een kleine 2*. Hopelijk was dit een incidenteel iets en ligt Pesce's volgende project weer wat dichter bij zijn hart. Zie hem veel liever echte auteursfilms maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bleh, jammer dit te lezen zeg. Had me er wel op verheugd. De trailer was ook best goed. Maar als iedereen 'm waardeloos noemt, dan zal er wel een kern van waarheid in zitten.

avatar van Nielojram
Ajax&Litmanen1 schreef:

Hmm, hier ook...
Ik wacht hem af in de vijf euro versie bij de plaatselijke bios, want ben wel overtuigd van het feit dat je horror in de bios moet kijken...

Was het geluid wel goed?

avatar van arthurtervoert@gmail.com
Na het origineel uit 2004 ook met hoge verwachtingen naar de bios gegaan afgelopen weekend. Wat een ontzettende tegenvaller zeg. Nergens spannend of eng. Een paar simpele jump scares en dat was het. Jammergenoeg ook geen uitdieping van karakters waardoor je geen enkele empathie voelt. Jammer, deze remake doet afbreuk en doet het origineel geen enkele eer aan. 2*

avatar van umbra
Oei blijkbaar niet al te best aan de eerste reviews te zien, Ju-on (2002) - MovieMeter.nl vond ik subliem, eind '90 en begin 2000 was top qua Japanse horror, de remake uit 2004, was ook best te pruimen, dus mijn verwachtingen bij deze zouden kei hoog liggen...tot je dit allemaal leest, ook op iMDB een magere 4/10...ga hem dus zeker niet in de ciné kijken...zal hem wel later pindakazen en op een dood moment een kans geven.

avatar van umbra
[email protected] schreef:

Origineel is uit 2002 nl Ju-on (2002) - MovieMeter.nl

avatar van John Milton
DarlingDionne schreef:
oei oei. Dat is een teleurstelling!

Maar wel precies wat ik wilde weten; wat iemand die zijn 2 voorgaande films had gezien, hiervan vond. Njah. Dan gaat hij omlaag op de priolijst ...
leatherhead schreef:
hear, hear. Ik vond het van tevoren al wat onnodig, maar de nieuwsgierigheid won. Jammer.

avatar van Demeter
Whitesharkii schreef:

Helaas voor mij al de eerst blunder van 2020!!

Ik begrijp weinig van jouw reactie. Deze film heeft alles te maken met The Grudge. Hij lijkt vooral veel op het Japanse origineel naar mijn herinnering, omdat die vele verhaallijnen had die door elkaar heenlopen, net zoals deze. The Grudge uit 2004 was een wat versimpelde versie naar ik mij kan herinneren. Alles lijkt wat mij betreft juist veel te veel op elkaar en het mag wel wat origineler.

Franchise vs film.

Toeval of niet, in dezelfde week zag ik de nieuwe Grudge en nieuwe Ring film. De ene een Amerikaanse reboot/remake, de andere een Japanse spin-off, maar veel maakt het eigenlijk niet uit. Beide reeksen kampen met hetzelfde probleem: stuurloze vervolgen die weinig nieuws brengen, maar ook niet de hoogdagen van weleer kunnen doen herleven.

Pesce's The Grudge is een film die hier en daar wel wat andere toetsen legt, maar toch nog steeds erg dicht wil aanleunen bij het origineel. Alleen jammer dat de film uiteindelijk niet echt spannend is, toch dé selling point van de Japanse Ju-On. De opzet is dus vooral vis noch vlees, het uiteindelijke doel wordt niet gehaald.

Maar puur als film zelf vond ik deze film nog wel aardig, vooral dan dankzij de regie van Pesce. Spannend is het niet, sfeervol nog wel. Dankzij de eeuwige regen, degelijk camerawerk, een fijne soundtrack en aardig acteerwerk. Het levert geen hoogstaande cinema op, wel een vermakelijk filmpje met een paar moody scenes in klein Amerika.

Het hangt er dus vanaf wat je van deze film verwacht. Men had er uiteindelijk gewoon veel beter aan gedaan om hier een niet-Grudge film van te maken, dat valt Pesce als schrijver wel aan te wrijven. Als regisseur doet hij het verder wel oké, maar echt opvallend is deze film ook weer niet. Oh, en Shaye hoeft ook even niet meer haar kunstje te herhalen, dat hebben we nu écht wel gezien.

Wat mij betreft gaan deze franchises voor langere tijd de ijskast in. Tot er een nieuwe aanpak is waarbinnen de reeks zichzelf kan vernieuwen, tot er een regisseur komt die écht eens wat anders aandurft of tot er iemand eens een volwaardige ode aan de originelen kan maken. Dit soort halfslachtig aanbreien is het gewoon niet echt.

avatar van Boerinnetje
Ik heb genoten van deze film.
het was eng genoeg, een aantal keer toch geschrokken.
Heerlijk.

4.0

avatar van soom
Peekaboo!

Dat kreeg me wel aan het plafond.
Plus nog wat andere scènes.
Degelijke horror, die precies binnen alle lijntjes kleurde, maar dat doeltreffend genoeg deed.
Volgens Engelse termen : Jump scares? Of zoiets.. De eindscenes. Zo ontzettend cliché. En toch, ík verwachtte dat oprecht en werkelijk waar niet.

Nee. Japanners zijn waarschijnlijk toch beter dan Amerikanen in horror maken. Maar het was absoluut een goede poging..