The Grudge (2020)

Horror / Mystery

geregisseerd door Nicolas Pesce
met Andrea Riseborough, Betty Gilpin en Lin Shaye

Nadat een jonge moeder haar familie in haar eigen huis heeft vermoord ontdekken een alleenstaande moeder en de jonge rechercheur Muldoon dat het huis in de voorsteden wordt vervloekt door een wraakzuchtige geest. Degenen die het huis betreden moeten het bekopen met een gewelddadige dood. Nu zal ze zichzelf en haar zoon moeten zien te beschermen tegen de demonische geesten uit het vervloekte huis.

• vanaf 27 mei te koop op blu-ray

Heb het origineel niet gezien, maar vandaag toch deze gaan kijken in de Euroscoop Maastricht in een goed gevulde zaal. Toen het licht aan ging zat iedereen er een beetje bij van “was het dit”.

Het verhaal en de personages blijven oppervlakkig. Daarom, zoals inderdaad al aangegeven hierboven, is er niet veel binding met de karakters. Vooral de verhaallijn met de doorgedraaide politie-agent was erg cliché.

Niet alle jump-scares werkten voor mij, maar wel enkele kippenvelmomentjes. Die waren echter snel voorbij want echt heftig wordt het bijna nooit. Het is allemaal wel nog goed genoeg om door te kijken, dus een kleine voldoende. Maar het lijkt een beetje of Hollywood al zn inspiratie en originaliteit kwijt is op horror-gebied, de beste horrorfilms komen zeker niet uit de VS. De 13-in-een-dozijn films wel.

avatar van Graaf Machine
Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om in deze reeks (Japans en Amerikaans) origineel te blijven. Het uitgangspunt is dan ook al zo bepalend.
Maar cliché's maken niet uit, als je ze maar kundig in zet.
Dat gebeurt hier volgens mij wel. Echte schrikmomenten blijven uit, omdat je ze te veel verwacht, zodat je eerder verbaasd bent als er niet eentje volgt dan wanneer er wel eentje volgt. Maar de vieze beelden zijn wel lekker smerig, en daar kan je ook van genieten.
Verder is sowieso de sfeer wel tof in dit verhaal, al kon ik de verhaallijn niet helemaal volgen, maar ook dat maakt niet uit.
Gewoon een leuke aflevering uit de Grudge-serie. Niet super, niet top, maar ook zeker niet matig of slecht.

avatar van MJP10
De verhaallijnen die erbij komen, maken de film nog enigszins boeiend, maar het is allemaal niet heel top. Had ik overigens ook niet verwacht.

2.5

avatar van Whitesharkii
Demeter schreef:

Ik begrijp weinig van jouw reactie. Deze film heeft alles te maken met The Grudge. Hij lijkt vooral veel op het Japanse origineel naar mijn herinnering, omdat die vele verhaallijnen had die door elkaar heenlopen, net zoals deze. The Grudge uit 2004 was een wat versimpelde versie naar ik mij kan herinneren. Alles lijkt wat mij betreft juist veel te veel op elkaar en het mag wel wat origineler.

Nou als je het goed leest heb ik ook gezegt van the grudge uit 2004. De japanse versie heb ik het niet overgehad namelijk. Ik vind the grudge uit 2004 erg leuk en had beetje hier op gehoopt dat daar een remake van zou komen.

avatar van Left4Dead
Gaan we nu weer een tsunami van remakes krijgen?

avatar van Ajax&Litmanen1
Best bijzonder, ik vermoed dat ik al begin januari binnen enkele dagen de allerbeste bioscoopfilm van het jaar (1917) heb bekeken en de allerslechtste. Deze zoveelste Grudge film dus. Ik had gewaarschuwd moeten zijn door de afschuwelijk kritische reviews, maar ik wilde het toch zelf eens zien. Afgelopen jaar heb ik namelijk meer horror dan ooit in de bioscoop gezien, ook films die in de media of op deze site soms slechte cijfers kregen. Het viel me allemaal over het algemeen reuze mee. Ik verwacht niet dat iedere nieuwe horrorfilm een tijdloze klassieker zal zijn.

Maar wat deze nieuwe Grudge er van heeft gebakken is wel echt beschamend slecht zeg. Wat ik jaren terug bij de originele Japanse Ju-on uit 2002 op Moviemeter als grote pluspunten benoemde: ''spanning opbouwen en je als kijker bang maken.'' Nouja, je zal het wel raden. Dit ontbreekt hier volledig. Er zit geen pakkend verhaal in, de personages zijn nog ziellozer dan het freaky meisje, er is werkelijk 0,0 spanningsopbouw en dan hou je alleen wat goedkopere scares over. Die ook echt van verre aan te zien komen zijn en vooral heel afgezaagd aan voelen. Het verhaal niet in chronologische volgorde vertellen is overigens ook al een flauwe poging om nog verrassend uit de hoek te willen komen, maar het werkt niet.

Ik geef nog een half sterretje extra voor de aardige effecten die er wel smerig uit zagen. Maar laat dit gewoon links liggen en zet de Japanse klassieker nog eens op. Of desnoods de allereerste Amerikaanse remake. Die was niet briljant, maar zoveel beter dan deze draak.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Enigszins verrassend dat men na het teleurstellende Rings ook doorgaat met een sequel/reboot van The Grudge. En gezien de reacties rondom deze film lijkt het vrij duidelijk dat de J-horror gekte van begin deze eeuw vrijwel voorbij is. Na tig Japanse films en al drie Amerikaanse Grudge verfilmingen was het sowieso de vraag wat we nog hebben aan een nieuwe Grudge. Deze vierde Amerikaanse Grudge - van de jonge filmmaker Nicolas Pesce - is duidelijk gemaakt door een fan, die knipogen naar tig delen van de serie door zijn film heen heeft gegooid. De film lijkt zich in hetzelfde universum af te spelen als de eerdere Amerikaanse Grudge films, maar dan een heel nieuwe vloek. Kayako moet het doen met een kleine cameo, verder is The Grudge vooral een Amerikaanse spookhuisfilm. Eentje die wel al héél vaak gezien hebben.

Wat opvalt is het stelletje acteurs dat Pesce voor deze film heeft aangetrokken. Hoofdrollen zijn voor Andrea Riseborough - het kenmerkende gezicht uit Mandy - en de voor een Oscar genomineerde acteur Demián Bichir. Die laatste is een hoofdrolspeler, ook al doet zijn rol er eigenlijk helemaal niet toe. Riseborough daarentegen is noodzakelijk, want zij helpt ons door een raamvertelling, zoals ook vorige Grudge films vaak in elkaar zitten. We zien aparte verhalen die met de vloek te maken hebben, waaronder van een demente Lin Shaye, William Sadler in zijn beste Mason Verger- imitatie en een sympathieke John Cho. Die laatste bewijst trouwens weer een enorm sterk acteur te zijn en eigenlijk gewoon te goed is voor dit soort films. Jacki Weaver is op dat vlak beter op haar plek, zij acteert alsof ze ook echt in één of andere domme B-film zit met haar idiote spel.

Maar er schuilt een groot probleem in deze verfilming van The Grudge; Pesce krijgt de film niet eng. Hij doet z’n best om spanning op te bouwen, maar komt daarin niet verder dan een hoop standaard ‘loop een tijdje door een donkere stille gang, dan laten we na een paar minuten schrikken’. Maar los van die clichématige opbouw, de pay-off is nog erger. In een paar flitsen zien we kort een lelijke CGI smoel die uit een YouTube scare-video lijkt te komen en horen een harde knal, zodat we ook nog ergens van schrikken. That’s it. En dat terwijl de J-horror toch veelal leunt op trage scares, die onder je huid gaan zitten en akelig voelen, komt Pesce niet veel verder dan ‘Boe!’ Daarnaast helpt het niet mee dat we dit verhaal te vaak gezien hebben, naast de eigen franchise in ook al die talloze Grudge-ripoffs. Dat maakt deze Grudge - helaas - zo’n film die letterlijk na een paar dagen compleet uit je geheugen is verdwenen.

2 sterren.

avatar van Starscream
Wat een draak van een film.

avatar van schumacher
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Veel meer heb ik echt niet te zeggen over deze film.

avatar van mrklm
Een vervelende en rommelig geconstrueerde tease die pas op het einde alles laat zien wat we eerder, om onduidelijke redenen, niet mochten zien. De Ju-On is vanuit Korea overgewaaid naar de VS en heeft rampzalige gevolgen voor de bewoners/bezoekers van het betreffende huis in 2004, 2005 en 2006. Het vrouwke met het lange haar voor de ogen komt zo nu en dan in beeld en we zien verschijningen in spiegels en achter ramen, gestaltes die op de voor- of achtergrond door het frame lopen en een aantal griezelig bedoelde scènes die echter worden afgekapt op het moment dat het griezelig dreigt te worden. Clichés te over dus in een horrorfilm die z'n best doet op zo weinig mogelijk horror te leveren.

avatar van soom
mrklm schreef:
De Ju-On is vanuit Korea overgewaaid naar de VS.
Japan is toch net wat anders dan Korea. Of vergis ik mij nu?

avatar van Spoelworm
soom schreef:
Japan is toch net wat anders dan Korea. Of vergis ik mij nu?
misschien was de Japanse film een groot succes in Korea . En heeft Kim Jong-un (what's in a name ) toen enthousiast met Trump gebeld en is zo het balletje gaan rollen.

avatar van soom
Spoelworm schreef:
Haha, dat zou kunnen. Ik geloof dat de huidige Amerikaanse en Noord Koreaanse presidenten redelijke bondgenoten zijn.
Maar de eerste Grudge, waar mrklm het over heeft, komt toch echt oorspronkelijk uit Japan en niet uit (Zuid of Noord) Korea.

avatar van Spoelworm
soom schreef:
Tevens zat Trump indertijd nog niet op de dikke stoel ha ha

Saai.

avatar van huiguh
Werd er jumpscare-moe van....

avatar van schenkowiets
100% meegevallen na wat ik er van verwacht had,gezien de lage reacties/waardering.
Schrok me toch een paar keer aardig 't apelazarus en dat heb ik niet zo snel

Geen topper maar kijkt prima weg !

avatar van Grindhouse62
Onderhond schreef:
Franchise vs film.

Pesce's The Grudge is een film die hier en daar wel wat andere toetsen legt, maar toch nog steeds erg dicht wil aanleunen bij het origineel. Alleen jammer dat de film uiteindelijk niet echt spannend is, toch dé selling point van de Japanse Ju-On. De opzet is dus vooral vis noch vlees, het uiteindelijke doel wordt niet gehaald.

Maar puur als film zelf vond ik deze film nog wel aardig, vooral dan dankzij de regie van Pesce. Spannend is het niet, sfeervol nog wel. Dankzij de eeuwige regen, degelijk camerawerk, een fijne soundtrack en aardig acteerwerk. Het levert geen hoogstaande cinema op, wel een vermakelijk filmpje met een paar moody scenes in klein Amerika.

Het hangt er dus vanaf wat je van deze film verwacht. Men had er uiteindelijk gewoon veel beter aan gedaan om hier een niet-Grudge film van te maken, dat valt Pesce als schrijver wel aan te wrijven. Als regisseur doet hij het verder wel oké, maar echt opvallend is deze film ook weer niet. Oh, en Shaye hoeft ook even niet meer haar kunstje te herhalen, dat hebben we nu écht wel gezien.

Wat mij betreft gaan deze franchises voor langere tijd de ijskast in. Tot er een nieuwe aanpak is waarbinnen de reeks zichzelf kan vernieuwen, tot er een regisseur komt die écht eens wat anders aandurft of tot er iemand eens een volwaardige ode aan de originelen kan maken. Dit soort halfslachtig aanbreien is het gewoon niet echt.

Hier kan ik mij helemaal in vinden, behalve dat The Grudge als franchise wat mij betreft definitief in de ijskast kan blijven. Heb mij er gisteravond best wel mee vermaakt, maar ben wel klaar mee. Een aantal jump scares en aardige special effecten maken het niet tot een geslaagde horror film. Een 2.5

Het is en blijft en goede horrorfilm! beter dan wat er de laatste tijd is uitgekomen vind ik, alleen omdat het een remake is word het denk ik slecht gewaardeerd. Als de film een andere naam had gekregen en de ''vrouw met het zwarte haar'' een ander uiterlijk dan was het een hele andere film geweest. Ik vond hem namelijk niet eens op de grudge lijken behalve de geluiden dan. De Japanse en de eerste Amerikaanse versie vond ik veel enger maar daarin tegen vond ik dat verhaal erg saai. Ik vond dat ze het leuk gedaan hebben met de meerdere verhaallijnen en ook zit er genoeg spanning in en gore voor een horrorfilm. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik afentoe een andere kant op keek omdat ik bang was voor nachtmerries vanwege de eerste grudge maar gelukkig kwam het jochie er niet in voor.

avatar van knusse stoel
Tegenwoordig wordt er op het gebied van griezel/horror 'veel rommel' uitgebracht en is het dus met een lage waardering voor een film afwachten wat deze te bieden heeft.
"The Grudge" viel ons niet tegen na de reacties gelezen te hebben welke trouwens niet allemaal negatief waren.
De film laat wel veel van hetzelfde zien maar nog steeds worden we een beetje weeïg in de buik als er weer een Japanse door haar donkere haren ons aankijkt!
In de film gaan de kijkers van het verleden naar het heden en zo steeds vice versa. Dus de kijker moet wel het jaartal enigszins in de gaten houden. We starten in Japan waar een docent het niet leuk meer vind en richting de VS wil, op naar huis. Helaas neemt ze een vloek mee en wordt haar woning een plek waar velen het ook niet meer prettig vinden.
Er zitten een paar jump scares in, redelijk goed 'verpakt' en een verhaal wat ook redelijk loopt. Echt griezelig vonden we deze "Grudge" niet maar in zijn soort viel de film ons niet tegen. Een 6+!

avatar van umbra
Als grote fan van Ju-on en The Grudge had ik deze al maanden geleden bovenaan m'n lijstje staan, maar vind de waardering voor deze film zeer laag. En de remake van 'The Ring' was vr mij toen teleurstellend. Dus dat in m'n achterhoofd en de lage scores, deze ingegaan met niet al te hoge verwachtingen. Maar dat kan dus ook positief uitdraaien, zo ook bij deze. Ik heb me hier echt wel mee vermaakt. Ik hou gewoon van dit genre. Lekker sfeertje, goede sound en ben ook wel fan van Lin Shaye, heerlijke dame. Nee snap de slechte reviews langs geen kanten en zeer blij dat ik deze niet aan de kant heb laten liggen, door de massa-mening.

avatar van 2dehans
Sorry maar er heerst mogelijk een vloek over deze film
Dit type horror kan zeer aantrekkelijk zijn met spooky mensen. En situaties waarvan je zegt “jaja dit moet je nooit doen” en het in de film dan toch gebeurd.

Maar het verhaal was zo mager en de schrik effecten erg jaren 70. Dat moet in 2020 toch echt beter.

Het is net als de film Jawes terug kijken. Toen een top film maar nu is het vette nep.

Geen blijvertje dit.... krijgt 1 ster of ik moet vannacht gillend wakker worden dan pas ik het alsnog aan naar 5.

avatar van jeroentjuhhhhh
Sterk, maar verdeeld. Pesce pikte zelf het script op en gaf er een ongebruikelijk rauwe draai aan. Het is geen verrassing dat dit niet aanslaat bij het brede publiek dat liever gladgestreken, 13 in een dozijn boe-schrik attracties voorgeschoteld krijgt. Wie bekend is met de kwaliteiten van Pesce zal genoeg terugvinden in deze studiofilm, maar ook concluderen dat het vanzelfsprekend niet de 'omgeving' is waarin zo'n type regisseur floreert. Je merkt een constante struggle tussen wat hij zelf graag maakt (zie The Eyes of My Mother (2016) en Piercing (2018) - stijlvol macaber) en wat de populaire ingrediënten zijn van een succesvolle bioscoop-horrorfilm + het origineel in het achterhoofd houdende.

Ontzettend moody en stijlvol geschoten, met op de juiste momenten heerlijk direct en nietsontziend. Hij schuwt het betere rottende prosthetics werk niet. Hoewel ik de nieuwe insteek kan waarderen, valt er wel genoeg op aan te merken. De scares zijn geforceerd, vooral omdat het niet bepaald prioriteit geniet bij Pesce. Dan zie ik ze het liefst gewoon helemaal niet. De overlappende story arcs werken tot op zekere hoogte verfrissend, maar het lijkt veelal een makkelijke manier om weg te kunnen snijden wanneer het hem goed uitkomt (laat veel scenes zo open, wat an sich niet erg is). Ondanks dat overheerst het positieve duidelijk.

avatar van macrobody
Hap nemen, kauwen, uitspugen, opnieuw opeten, herkauwen, nogmaals uitspugen, bij elkaar rapen en weg gooien en nog een keer ophoesten en een dikke boer.
Dat is zo'n beetje The Grudge anno 2020. Complete herhaling van zetten. Misschien leuk voor een complete newbie.
Dat geluid ah-ah-ah-ah-ah is natuurlijk wel een meesterlijke vondst van de originele bedenker. Die hoef je maar na te bootsen bij iemand die de film kent en wordt gelijk herkend.

avatar van Macmanus
Viel mee.

Pesce zijn debuut vond ik niks, maar ik waardeer wel dat hij zijn rustige stijl blijft hanteren zelfs bij een film die duidelijk de hoop heeft een franchise nieuw leven in te blazen.

Het is geen crazy gekke stijl die hij heeft, dus echt overtuigen deed het mij weer niet, maar ik voelde wel een bepaalde arthouse sfeer aan deze film. Kon dat bij momenten wel waarderen. Jammere is alleen dat het toch teveel vastzit in het Grudge keurslijf en het op dat vlak erg weinig meer te melden heeft. Het is voorspelbaar het is niet eng. Hij had visueel een tandje abstracter moeten gaan en het verhaal links moeten laten liggen. Dan had het uiteindelijk een cult publiek gevonden. Nu is het net teveel vlees noch vis.

2.5 sterren.

avatar van AmazingPP
Vond dit eigenlijk wel een heel erg geslaagde remake / nieuwe start en verbaas me een beetje over de negatieve kritieken hier. Er wordt rustig een verhaal vertelt met goed acteerwerk en goed camerawerk, maar vooral een goedwerkend script. Alleen naarmate de climax vordert kakt de film wat in. Mooie score... Aangenaam verrast dus. 3,5*

avatar van Daan258
Nog best vermakelijk.

Ik denk doordat de film zo'n erg laag gemiddelde krijgt is puur door de titel van de film.
Had de film een andere titel zullen velen hier anders naar kijken. Je gaat het natuurlijk vergelijken met de vorige Grudge films, terwijl ik persoonlijk vond dat er niet veel te vergelijking was. Gewoon een aardig spookverhaal filmpje. Daarnaast natuurlijk niet te vergeten dat Lin Shaye hier een rol in had, die weet het bijna altijd wel tof te doen

5,5/10

avatar van Carmen_97
Echt een barslechte film. Had er door de slechte recenties ook niet veel van verwacht, maar zo slecht als dat die was, had ik niet verwacht.
In de bioscoop aan het einde van de film zaten alle mensen gewoon voor zich uit te staren zo van 'was dit het'?
Denk dat The Grudge 2020 wel echt één van de slechtste horrorfilms is die ik gezien heb.
Dan reken ik niet de slechte B films mee waarvan je gewoon weet dat ze bagger zijn. Maar van the Grudge had ik meer van verwacht.
Meer spanning en bovenal meer verhaal!