The Grudge (2004)

Japan / Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Takashi Shimizu
met Sarah Michelle Gellar, Jason Behr en Clea DuVall

De Amerikaanse medische studente Karen loopt stage in Japan. Wanneer een verpleegster niet komt opdagen voor haar werk, gaat Karen in haar plaats naar een vervallen huis waar ze Emma aantreft, een oude Amerikaanse vrouw die stokstijf voor zich uit staart in een lege kamer. Terwijl ze de aangeslagen vrouw verzorgt, hoort Karen boven vreemde geluiden. Het huis blijkt behekst te zijn door een bovennatuurlijke kracht, The Grudge.

avatar van maloumovie
ik vond de grudge een leuke film en een spannende film, maar ik hou niet van het geluid haha, voor de rest vind ik het een goede remake, ik raad aan : kijken;)

avatar van maloumovie
ik vind the grudge een leuke film , spannend, maar ook kippenvel momentjes! een aanrader! van wie van remakers van Japanse films houd

Een redelijke goede film met een paar jumpscares, die niet zo voorspelbaar zijn. Ik weet niet wat voor een horrorsmaak die Japanners hebben, maar die vrouwen met lang zwart haar geven me kippenvel.
De jongen, Toshio, was niet zo creepy.
Het verhaal bleef me boeien, maar er waren veel figuren ingebracht die weinig tot niets te maken hebben met het verhaal.

TOCH nog een 3

avatar van megaman
Wel raar dat The Ring en de The Unrated Director`s Cut van The Grudge niet eens beschikbaar zijn op Blu-Ray. Ik zie wel de standaard versie van The Grudge op Blu-Ray maar aangezien ik de Director's Cut beter vind (meer scary parts) ga ik die niet kopen. Ik hou 't nog even bij m'n gewone DVD die wel de DC heeft.

avatar van Daan258
Kan me nog wel herinneren dat ik dit vroeger een onwijs spannende film vond.
Heb hem vandaag weer is bekeken en viel me nu echt heel erg tegen.
Totaal niet meer spannend maar eerder een beetje grappig

Kleine 2,5*

Tarkus schreef:
Had er meer van verwacht. Goed verhaal, maar slechte actrice.

Eens opnieuw bekeken, maar blijf bij mijn eerste mening.
Het verhaal, waarvan ik het origineel nog niet heb gezien, helaas, is goed.
Maar ik vind dat de cast het hier ondermaats doet, met Sarah Michelle Gellar op kop.

Het is al een vrij oude film en vandaag voor het eerst bekeken.
Wat ik knap vind aan deze film is de spanning die voortdurend voelbaar was.
Acteer prestaties zijn naar mijn inzicht erg goed omdat het bij het verhaal aansluit.

Het verhaal vond ik .. redelijk.
Ik begrijp de clue van het verhaal maar het was te omslachtig soms.
Mijn mening is dat je te vaak wordt geswitch tussen het heden en verleden zonder dat ze het aangeven.
De beelden spreken voor zichzelf vanzelfsprekend maar daardoor werd het af en toe een beetje rommelig.

De dingen die gebeuren in het verhaal vind ik kloppen, niet echt iets van onbegrip of frustratie.
Enigste wat ik wel weer jammer vond was, toen ze het huis gingen bekijken kwam moeders gezond en normaal binnen maar haar gedrag veranderde radicaal toen ze boven in de kamer was.
Iedereen zag hoe zei zichzelf voelde , reageerde er ook op maar werd uiteindelijk .. genegeerd.
Daarna de scene met de huisverkoper in de badkamer, de goede man zag hoe hij totaal aangeslagen was 'na de scene in de badkuip' en na deze scene en daarvoor met ze moeder zei hij heel nuchter en alsof er niks aan de hand was 'we nemen het huis'.

Dat vond ik dom en zonder enige logica.
De film had 'naar mijn mening' net iets beter geweest als ze die scene eruit hadden gelaten of anders hadden ingevuld.

Kwa spanning vind ik de film top.
Verhaal is redelijk / goed , alleen de uitwerking ervan laat soms te wensen over.

Al met al is deze film zeker niet zonde van je tijd en je kan jezelf er prima mee vermaken.
Is die eng? nee dat is die niet, maar dat wordt goed gecompenseerd door het spanningsniveau wat vrijwel continue aanwezig is.

3 sterren vind ik net te weinig en 4 weer net te veel , dus met een 3,5 kom ik aardig in de buurt.

Greetzzzz

avatar van John Barry
The Grudge vind ik een goede film.

Deze film weet op een goede manier een naar sfeertje neer te zetten. Ik vond deze film spannend. Het verhaal vind ik goed bedacht. Ik heb de hele film geboeid zitten kijken. De spanning is echt voelbaar als er weer iemand door het dat vreemde huis loopt.

Een belangrijke bijdrage aan deze film is de muziek van Christopher Young. Hij komt in deze film met een erg mysterieuze soundtrack aanzetten. Zijn muziek zorgt op een goede manier voor een nog wat engere sfeer. Het camera werk in deze film is op zich goed, maar verder ook weer niet heel speciaal. Speciaal camera werk kan een bijdrage leveren aan de spanning in een film. Ik vond het dan ook wel jammer dat het camera werk vrij standaard was.

Het acteerwerk in deze film is redelijk. Sarah Michelle Gellar speelt als Karen de grootste rol in deze film. Sarah kon wel wat beter acteren, maar ze acteert zeker niet slecht. Vooral tijdens de enge scènes in de film weet Sarah door goede gezichtsuitdrukkingen mij wel te overtuigen. En over de rest van de cast ben ik eigenlijk ook wel tevreden. Niemand van de cast laat een diepe indruk achter, maar iedereen acteert wel naar behoren.

Verder heb ik nog een kritiek punt en dat is dat je bij een flashback niet altijd meteen door hebt dat het flashback is. De film is hierdoor soms een beetje rommelig.

Al met al vond ik The Grudge een goede film. Een echte topper is deze film nu ook weer niet. Maar dat neemt niet weg dat deze film wel spannend vermaak is.

3,5 ster voor deze film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
The Grudge had toch een herziening nodig. Begin van deze eeuw was Japanse horror een rage. Al is dat bij velen vooral de huiskamers binnengekomen via Amerikaanse remakes. Aan het stuur van deze Grudge zit dezelfde regisseur van het origineel. Maar waar The Ring 2 jaar eerder nog over 48 miljoen dollar budget kon beschikken, was dat bij The Grudge amper 10 miljoen euro. Zeer weinig voor een zo'n film. Jammer, want je zou denken dat een regisseur die z'n eigen film opnieuw kan regisseren leert uit de fouten en gewoon beter kan doen met meer geld. In de remake zal veel naar productiekosten en bekende namen gegaan zijn.

De film voelt ook aan als een low budget in de stijl van vele andere horrorfilms uit die tijd. Denk aan Final Destination, Ghost ship, Cabin Fever, Thirteen ghosts, Wrong turn, Amityville horror, Urban Legends, ... die in de B-film blijven hangen en de finesse missen van om echt sfeer op te bouwen.

The Grudge is op zich niet slecht en kent wel wat mogelijkheden. Het genre wordt in Amerika de laatste jaren veel beter gedaan. De schrikmomenten komen al te snel in de film en verliezen zo gaandeweg hun effect. Er wordt teveel gemikt op het verhaal en niet op de sfeer. Misschien kwam de remake gewoon te vroeg en zou dit 10 jaar later veel beter gemaakt zijn. Anno 2014 hadden ze nog veel te leren.

Ik had er meer van verwacht. Hij was opzich wel leuk, maar er zaten niet echt momenten in dat ik dacht; 'OMG wat gaat het nu gebeuren???' Dat vond ik wel jammer. Er zat ook niet echt een spannende sfeer in en ik vond het allemaal maar een beetje nep lijken. Ook vond ik dat het een beetje vaag was allemaal. Het liep allemaal door elkaar en dat was soms wel een beetje irritant. Ondanks alles vond ik het wel goed geacteerd en het verhaal vond ik ook wel interessant en goed bedacht! Ondanks dat ik er veel meer van verwacht had toch nog 2,5 ster. En ondanks alle min punten ga ik toch deel 2 kijken! hopelijk dat die beter is!

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

Toen ik een jaar of 12 13 was The grudge 2 gekeken, sindsdien heb ik altijd een naar gevoel gehad bij Japanse horrorfilms of remakes ervan. Nu vandaag 6 jaar later toch maar een poging wagen om The grudge volledig te kijken.

Net klaar met kijken. En ik moet eerlijk zeggen, dat ik het een matige film vond. Het kan zijn dat ik nu ouder ben maar de schrikmomenten zag je al van mijlenver aankomen en ook the grudge zelf kon mij niet echt imponeren. Het verhaal zat overigens wel goed in elkaar en voordat je het wist was de film alweer klaar, maar het voelde voor mij persoonlijk gezien meer als een thriller dan een horror

avatar van knusse stoel
Het is inmiddels al weer enkele jaren geleden dat ik deze film heb gezien en wat mij bij is gebleven is dat ik toendertijd dit verhaal wel goed vond. Aan opnieuw bekijken van deze film begin ik niet, het is niet het niveau van b.v. "The Shining" welke ik al 3 maal gezien heb. Toch durf ik wel te stellen dat deze film toen wel zoveel indruk maakte dat er een 7 als waardering voor mag komen!

knusse stoel schreef:

Tsja niet het niveau van ''The Shining'' Dat zijn er ook niet echt onwijs veel die dat niveau wel halen. Of wel?

avatar van Mr-Mcmovie
Blijft een heel goede remake in mijn ogen, maar na al die jaren, en door vroeger zo vaak gezien te hebben (ook in de bios) ken ik nu de film ondertussen wel uit mijn hoofd. Daardoor alleen al dat het allemaal niet meer eng is.

Cast is toch nog goed (behalve die kerel dat matt speelt dan, wat heeft die een verschrikkelijke soap kop)

Shimizu heeft zo goed als alles gekopiert dat in ju-on the grudge zit, maar ook aantal scenes dat in ju-on the curse zitten komen hier terug in voor. Waaronder yoko dat op zolder kayako aantreft, en heel het verhaal van de proffesor kennen we al van uit de aller eerste film vandeze francise.

Wat ik wel ėėn van de sterkste dingen vond aan deze film was alweer net als bij al de andere delen het camerawerk dat toch zo prachtig profesioneel geschoten was met elke mooie shot na de andere.

Een kleine 4,0

een leuke film.ik hou wel van horror.heb heel veel horror films in de verzameling,en deze is er een van.al vaker gezien nu maar vind het nog steeds een geweldige film.ja vermaak me altijd super.

Laatste film in mijn halloweenreeksje van dit jaar. "The Grudge" is wat mij betreft een moeilijk te beoordelen film. Op zich zit er een goed tempo in (de moorden volgen elkaar snel op), en de selectie van Japanse acteurs/actrices zorgt wat mij betreft altijd voor een meerwaarde in horrorfilms (i.e. Japanners zijn het beste in gelaatsuitdrukkingen). Ook het verhaal intrigeert, maar wat mij persoonlijk stoort is dat er iets teveel (en te vrijblijvend) met tijdsprongen wordt gewerkt en zo van de hak op de tak wordt gesprongen. Het overzicht gaat hierdoor deels verloren, wat op zich geen nadeel hoeft te zijn (er zijn genoeg voorbeelden van films waar dit een extra troef is), maar in deze film lijkt het eerder een samenraapsel te zijn om de film binnen de "vereiste" tijdsduur te houden, en is de relevantie van bepaalde stukken (zelfs na het einde van de film) niet geheel duidelijk.

avatar van Shadowed
Meer van verwacht.

The Grudge was een film die ik al lang wou zien. Met name omdat hij heel eng schijnt te zijn. En ik wou eens een avondje griezelen dus heb ik The Grudge aangezet. Ik moet zeggen dat ik hier ook veel meer van had verwacht.

De mysterieuze sfeer is sinds het begin goed aanwezig, maar het duurt allemaal iets te lang naar mijn mening het eerste uur. Hierdoor begon ik de film ook erg saai te vinden en niet ontzettend spannend. Gelukkig vult het laatste halfuur dan wel een goede sfeer aan met een sterk tempo.

De mysterieuze sfeer die niet erg voorspelbaar is, dat ook goed is kon toch niet het saaie eerste deel redden. Waardoor ik eigenlijk alleen heb genoten van het tweede deel.

avatar van Valak
Nicolas Pesce, de regisseur van The Eyes of my Mother (2016) zal de reboot van The Grudge herschrijven en regisseren.

John Cho (Harold and Kumar, Star Trek en The Exorcist TV-serie) voegt zich bij de cast:

John Cho Goes From "Exorcist" to 'The Grudge' - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

avatar van schenkowiets
Traag saai ,en soms heel even spannend.