• 11.498 nieuwsartikelen

Releasedatum: 14 juli 2016

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot The Neon Demon

"Beauty is vicious."

Jesse is een aspirerend model dat besluit te vertrekken naar Los Angeles. Daar aangekomen raakt haar jeugdigheid en levenskracht gevangen in een wereld van schoonheid en teloorgang door geobsedeerde vrouwen die er alles voor over hebben om te krijgen wat zij bezit.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Basto schreef:

Wat blijft dit toch een heerlijk filmpje. Visuele fetish met een vleugje horror. Vrouwelijk schoon, strake decors en een heerlijke soundtrack van Martinez.

Maar drie jaar later weten we dat het enkel een vingeroefening was voor Refn zijn magnum opus: Too Old to Die Young - Seizoen 1 (2019) - TvMeter.nl

Moet ik ook nog kijken

avatar van dualcia

dualcia

De benoeming 'style over substance' had ik al vaker voorbij zien komen bij deze film, maar ik heb me er toch maar aan gewaagd. Persoonlijk mist er voor mij toch teveel het plot. Ik begrijp dat dit niet de intentie van de film is en dat het voornamelijk op sfeer gericht is, maar om het écht een goede film te vinden heb ik persoonlijk toch wat meer dat narratieve element nodig. Het liet me echter niet met een teleurgesteld gevoel over, maar ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Hou me daarom een beetje in het midden met een *3.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Refn trok in 2011 mijn aandacht met het vrij toegankelijke Drive. De neon-versie van de western met de zwijgzame cowboy. Door die film trok hij opnieuw volk naar de opvolger Only God Forgives, waarin Ryan Gosling ook meespeelde. Maar Refn laat daar de teugels van het verhaal wat losser om nog meer visueel in te zetten. Ik heb mensen toen de zaal zien uitwandelen. The Neon Demon bouwt er mooi op voort. Refn kiest voor een visuele trip met een paar bekende gezichten en een verhaal dat weinig structuur kent.

De hoofdrol is voor Elle Fanning als jong model die als een neon verlichting een fascinerende aantrekkingskracht lijkt te hebben. Fanning op moment van de film 18 jaar en heeft op dat moment al samengewerkt met Tony Scott, David Fincher, Alejandro Gonzalez Inarritu, Sofia & Francis Ford Coppola en andere grote namen. Niet slecht! Ze is best goed in deze rol. In de bijrollen is er ook een kleine maar leuke rol voorzien voor Keanu Reeves. Maar de belangrijkste tegenspeelster van Fanning is Jena Malone die schittert in dit soort rollen.

Na deze film kreeg Refn het aanbod om de James Bond film Spectre te maken, maar wees het aanbod af. Wie weet welke film we dan hadden gekregen.

avatar van Megapearl

Megapearl

Bijzondere film, prachtig filmwerk, het verhaal zelf vond ik wat minder.

avatar van Basto

Basto

Im prijs mijzelf echt gelukkig met de zeldzame Duitse 4k uhd uitgave. De film is namelijk pure audio visuele porno!

Refn’s laatste film is een voorbode van zijn series en duidelijk een eerste vingeroefening voor Too young to die old: Traag, gruwelijk, maar bloed mooi. Dat alles ondersteunt door een fantastische soundtrack van Cliff Martinez.

Een film over uiterlijk vertoon, jaloezie, haat en honger. Ergens is deze film het bloederige zusje van Mulholland Dr. Zou een mooie dubbel bill zijn over de desillusie van Hollywood.

Verdient toch wel de volle score.

avatar van Shadowed

Shadowed

Herzien met de goede hoop op meer waardering, maar dat is er niet van gekomen. Op visueel vlak verzorgt regisseur Nicolas Winding Refn zijn film uitstekend, met prachtige beelden en sfeervolle decors. Er wordt altijd wel een manier gevonden om een scene op esthetisch vlak beeldschoon te presenteren, maar de inhoudelijke opvulling daarentegen is amper interessant te noemen. Daarbij komt kijken dat ik Elle Fanning uiterst ongeschikt voor haar rol vind en alle figuren acteren alsof ze in een Yorgos Lanthimos-film spelen. Het is moeilijk om je in te leven met de situaties die hier worden neergezet en dat resulteert in een relatief taaie kijkervaring. Daar kwam Refn tijdens de eerste helft nog mee weg vanwege de plaatjes, maar eenmaal de horror uit de doeken wordt gedaan maakt de film een nogal geforceerde indruk om discomfort aan te jagen. Ik vond het maar onoprecht, ondanks dat ik The Neon Demon geen slecht resultaat kan noemen. Het is alleen niet voor mij persoonlijk weggelegd.

Een lachwekkend slechte film

The Neon Demon was een pijnlijke zit. Laten we beginnen met de casting. Elle Fanning in de hoofdrol is een domme keuze. Jesse moet heel prachtig zijn maar Elle Fanning is dat totaal niet. Abbey Lee is vele malen knapper dus waarom heeft zij niet de hoofdrol gekregen? Dat was een stuk beter geweest maar er is nog een probleem. Het acteerwerk in deze film is verschrikkelijk. De beste van beide werelden is een actrice kiezen die knap is maar ook echt kan acteren. Ik weet niet of dit door Refn zijn regie komt maar wat is de line delivery in deze film hilarisch. Het voelde alsof videospel NPC's menselijk probeerde te gedragen. Ik neem aan dat dit de bedoeling is maar het is een beetje maf.

Ik denk dat ik nog nooit eerder een film heb gezien die zo onsubtiel is. In bijna elke scene voelt het alsof er een baksteen in je gezicht geramd wordt met de onderliggende thema's van de film. Het voelt belachelijk en kinderachtig aan. Eerlijk gezegd is deze film ook best kinderachtig. De symboliek is te overduidelijk en soms moest ik echt mijn ogen rollen, voornamelijk het kannibalisme in de film. Het is niet schokkend, interessant of goed uitgedacht. Gaat de kritiek van de mode industrie ver genoeg dan tenminste? Dat blijft helaas heel erg oppervlakkig.

Als laatste wil ik het hebben over de style van deze film. Mensen noemen The Neon Demon ook wel eens style over substance, waar ik helemaal geen probleem mee heb. Redline is bijvoorbeeld een film die dat geweldig doet. The Neon Demon helaas niet. Ik wordt persoonlijk een beetje moe van films tegenwoordig die denken dat veel neon erin gooien met felle kleuren een interessante stijl is. Het is echt afgezaagd en ik heb het nu al zo vaak zien voorkomen. De belichting en de composities zijn ook best smakeloos wat deze hele film ook eigenlijk is.

The Neon Demon is een film die ik graag maar vergeet.