• 8.662.782 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Neon Demon

"Beauty is vicious."

Jesse is een aspirerend model dat besluit te vertrekken naar Los Angeles. Daar aangekomen raakt haar jeugdigheid en levenskracht gevangen in een wereld van schoonheid en teloorgang door geobsedeerde vrouwen die er alles voor over hebben om te krijgen wat zij bezit.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Basto schreef:

Wat blijft dit toch een heerlijk filmpje. Visuele fetish met een vleugje horror. Vrouwelijk schoon, strake decors en een heerlijke soundtrack van Martinez.

Maar drie jaar later weten we dat het enkel een vingeroefening was voor Refn zijn magnum opus: Too Old to Die Young - Seizoen 1 (2019) - TvMeter.nl

Moet ik ook nog kijken

avatar van dualcia

dualcia

• 2043 stemmen

De benoeming 'style over substance' had ik al vaker voorbij zien komen bij deze film, maar ik heb me er toch maar aan gewaagd. Persoonlijk mist er voor mij toch teveel het plot. Ik begrijp dat dit niet de intentie van de film is en dat het voornamelijk op sfeer gericht is, maar om het écht een goede film te vinden heb ik persoonlijk toch wat meer dat narratieve element nodig. Het liet me echter niet met een teleurgesteld gevoel over, maar ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Hou me daarom een beetje in het midden met een *3.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Refn trok in 2011 mijn aandacht met het vrij toegankelijke Drive. De neon-versie van de western met de zwijgzame cowboy. Door die film trok hij opnieuw volk naar de opvolger Only God Forgives, waarin Ryan Gosling ook meespeelde. Maar Refn laat daar de teugels van het verhaal wat losser om nog meer visueel in te zetten. Ik heb mensen toen de zaal zien uitwandelen. The Neon Demon bouwt er mooi op voort. Refn kiest voor een visuele trip met een paar bekende gezichten en een verhaal dat weinig structuur kent.

De hoofdrol is voor Elle Fanning als jong model die als een neon verlichting een fascinerende aantrekkingskracht lijkt te hebben. Fanning op moment van de film 18 jaar en heeft op dat moment al samengewerkt met Tony Scott, David Fincher, Alejandro Gonzalez Inarritu, Sofia & Francis Ford Coppola en andere grote namen. Niet slecht! Ze is best goed in deze rol. In de bijrollen is er ook een kleine maar leuke rol voorzien voor Keanu Reeves. Maar de belangrijkste tegenspeelster van Fanning is Jena Malone die schittert in dit soort rollen.

Na deze film kreeg Refn het aanbod om de James Bond film Spectre te maken, maar wees het aanbod af. Wie weet welke film we dan hadden gekregen.

Bijzondere film, prachtig filmwerk, het verhaal zelf vond ik wat minder.