Twilight (2008)

3,24

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner

Isabella Swan is een normale Amerikaanse studente, die verliefd wordt op de jongen Edward Cullen. Deze jongen heeft een groot geheim: hij is een vampier. Als Isabella dit ontdekt is ze niet bang, ze houdt van hem. Edward doet dan ook zijn best om de verleiding zijn geliefde leeg te zuigen te weerstaan. Maar hoe sterk is hij? En lukt het hem om de andere vampiers, die niet het doorzettingsvermogen van Edward hebben, bij Isabella weg te houden?

1585 BERICHTEN 93 MENINGEN
avatar van Flipman
Oh echt?? Nou, dan weet ik wat ik niet moet lezen .

avatar van Nicole_1989
Een tijd terug me dan toch maar eens gewaagd aan de moederfilm van het genre, aangezien alles tegenwoordig met deze saga wordt vergeleken.

Boek(en) niet gelezen, maar dat leek me met dit eenvoudige verhaaltje (zo komt het in ieder geval op mij over) ook niet echt nodig.

Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken: mij kon het niet verblijden. Een film vol melodramatisch gezucht en gesteun en semi-gevaarlijke blikken alsmede wat-heb-ik-het-toch-zwaar-omdat-ik-verliefd-ben-blikken.

Jammer dat zoveel films die veel meer inhoud hebben altijd worden gerefereerd aan Twilight, alsof dat een nieuwe maatstaaf is.

Maar eerlijk is eerlijk, je moet het de film wel nageven: hoe slecht men hem ook vindt, alles wordt er tegenwoordig mee vergeleken, dus schijnbaar heeft het toch een indruk gemaakt op de mensen.
Mijns inziens geef je de film daarmee veel te veel credit Snel vergeten die hap, is mijn advies!

het boek vond ik geweldig alleen de eerste twilight film vond ik niet zo geweldig. Daarentegen vinden ik de vervolg films een stuk beter! Vond deze film niet erg goed geacteerd en vooral door kristen steward vond ik de film wat matig.

jeffurrr
raar genoeg vond ik hem nog best leuk ook. Maar dat komt denk ik omdat het nog geen echte roman is. Bella leert Edward (Ik geloof dat dat de namen waren) en het is dan allemaal nog spannend. De rest van de films niet gekeken, ga ik ook nooit doen

avatar van tbouwh
Lang de boot afgehouden, maar dan toch maar eens de eerste Twilight-film gaan kijken. De film, omdat de kans dat ik het niks zou vinden me aanzienlijk leek. Met de boeken beginnen leek me zodoende niet de meest geslaagde optie.
Het vampier-idee stond me van tevoren weinig aan. Achteraf ben ik blij dat ik de eerste film gezien heb, en ben ik ook wel van plan de rest te gaan zien.
Waar de speciale gaven van de vampiers en de actiescenes overwegend matig zijn weergegeven, scoort de film op het gebied van drama en sfeer ruim voldoende.
Ik heb genoten van de mysterieuze sfeer die rond de Cullen-familie hangt, en ondanks dat je het antwoord al weet, is de zoektocht van Bella naar de waarheid boeiend om te volgen.
Fijne rol van Kirsten Stewart, die ik wel kan waarderen, mede omdat ze ( mijns inziens ) goed acteert.
Ook Pattinson is wel aardig, al wisselt zijn stemming zo vaak dat hij moeilijk inschatbaar blijft.
Acteerwerk is van de gehele cast in orde, en de dramastukken tussen Stewart en Pattinson komen geloofwaardig over.
Minpunten liggen op het gebied van geloofwaardigheid en de manier waarop sommige dingen zijn weergegeven.
Toffe scene met Supermassive Black Hole
Deze film heeft voldoende geboeid om deel 2 een kans te geven.

avatar van MichaelMovie
Enkele jaren geleden was deze film nog te doen, maar nu is het niet meer om aan te zien: een saaie en kleffe tienerfilm met bijna geen actiescènes en heel wat clichés.
Alsof dat nog niet genoeg is, zie je op Kristen Stewart haar gezicht bijna de hele tijd van die (gespeelde) zenuwtrekjes.

Vreselijke actrice die Bella (kristen?). Met knarsende tanden de film aangezien.. misschien als ze een ander als Bella hadden laten spelen dat ik er dan nog met een fijn gevoel naar had gekeken.. en degene die Edward speelt.. gatver.

Heb het boek ook gelezen, met moeite, want ik moest de hele tijd die kop van Kristen niet voor me zien, maar het boek was beter te bekoren.. (daarin lacht de Bella tenminste ook nog en Edward wordt als een iets stoerder portret neergezet)

Ik vond deze filmreeks iniedergeval helemaal niks.. maar ik kan ergens wel begrijpen dat tienermeisjes er helemaal weg van zouden kunnen zijn..

avatar van J.Ch.
Vandaag opnieuw gezien, liever gezegd op uitdrukkelijk verzoek meegekeken, en ik heb me opnieuw kostelijk vermaakt. Twilight is duidelijk niet mijn type film. Tienerromantiek kan ik tot op bepaalde hoogte best hebben, maar op deze manier uitgevoerd werkt het op mijn lachspieren. Al dat gestaar heen en weer, smachtende blikken, de voortdurend openhangende mond van Bella... Edward is creepy op een manier die ik in ieder geval níet aantrekkelijk vind, en Bella toont een gebrek aan emoties dat volgens mij op een psychiatrische afwijking moet duiden. Daarnaast vind ik het vrij schandalig hoe de vampiers zijn on-vampiert, zodat ze ineens mooi gaan schitteren in de zon in plaats van te sterven.

Goed, dit zijn dingen waar ik me aan kan ergeren, en soms zijn de scènes zo tenenkrommend awkward dat ik er bijna letterlijk jeuk van krijg, maar aan de andere kant vind ik het grappig. You're my own personal brand of heroin... Wat maakt het uit dat het niet grappig bedoeld is? Er zijn mensen die lachen om Funniest Home Videos, ik lach om Twilight. In dat opzicht heb ik mij zeker vermaakt.

Ik vind alleen dat er zoveel betere films zijn, óók voor tienermeisjes. Ik heb laatst The Hunger Games gekeken, en daar ben ik veel meer over te spreken. Katniss Everdeen is een volledig ontwikkeld personage, dat het heft in eigen handen neemt zo nodig maar ook haar mindere kanten heeft. Ik hoop dat het gemiddelde tienermeisje zich eerder met haar identificeert dan met de volledig passieve, afgevlakte Bella.

Nicole_1989 schreef:

Er zijn meedere delen en per deel wordt het beter. Het is dan ook zo dat je nu de minste van allemaal hebt gezien (volgens mijn mening).

avatar van TornadoEF5
Ik als man had (vooral vroeger) een zwak voor dit soort films. Ik vind dit eigenlijk helemaal niet slecht. Ik moet de vervolgen nog zien, en zal dat ooit wel eens doen. Al is een herkijk van deze film in principe ook nodig. Een topfilm is dit niet, en zal het ook nooit worden. Maar de film is niet slecht - of zeker niet zo slecht zoals sommigen laten uitschijnen - en ook niet zo goed als sommigen laten uitschijnen. Deze film slaagt waarin hij moet slagen, en dat is tienermeisjes zot maken.

Daarbij naar mijn mening zou ik volgende films zo rangschikken

Twilight > The Avengers
Twilight > The Hunger Games.

En ondanks alles kan ik Kristen Stewart niet af. Ik erger me dood aan Snow White and The Huntsman bvb. Zelden zo een slechte film gezien trouwens. Geef mij dan maar Jennifer Lawrence dan maar.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Ik blijf erbij dat de boeken 10 keer beter zijn dan de films!!! Ik heb alle films in de bioscoop gezien en heb ze allemaal op DVD, maar blijf erbij dat ze zoveel meer hadden kunnen doen met deze films. Er zijn veel betere boekverfilmingen dan deze reeks en het merendeel van de acteurs die erin mee doen had k nog nooit van gehoord. Wat maar weer een teken is dat de meer bekende acteurs niks met deze filmreeks te maken willen hebben...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus schreef:
Ik ben wel te vinden voor vampierenfilms al heb je uiteraard veel goeie en slechte films in het genre. Daarom toch maar deze Twilight een kans gegeven. Met Ginger Snaps (al is dat een weerwolf) had ik een goed oog in de combinatie van tienerfilm en griezelfilm. Maar al snel blijkt deze film één grote emotrip te zijn met een aseksuele vampier en het 'arme ik' meisje dat moeite heeft met sociale contacten. De film lijkt mist het avontuurlijke van Harry Potter en de ballen van Ginger Snaps. Daardoor wordt het een melige tienerfilm die meer richting Highschool Musical lonkt. Af en toe zijn er wel mooie shots, maar het is nogal leeg en de acteurs zijn ook niet echt de grote helden. Niet slecht, maar gewoon apatisch en naast elkaar.

De film mikt duidelijk op tieners en daar is uiteraard niets mis mee. Ik denk dat elke generatie zo wel z'n films heeft. Alleen blijft het wel steken in dat doelpubliek en mist het wat om verder te kijken. We zullen het maar houden op 'mijn ding niet' zeker?

Toch een keer herzien. Dit is een film die al meteen werd afgeschoten bij het lanceren en ook altijd als tienerfilm werd afgeschreven. Een hype in de lijn van Harry Potter en het latere Hunger Games om maar enkele franchise te noemen. Op zich is er niets mis mee om naar een bepaalde doelgroep te mikken. Behalve als je niet tot die doelgroep behoort natuurlijk. De film is beter dan ik me kon herinneren. De hoofdpersonages zijn emotieloze figuren en het heeft wat overdramatisch emo-gedoe. Zullen tieners iets meer smaken dan ik denk ik. Wel zit de sfeer goed en heb je enkele mooie scènes. Het ongemak tussen vader en dochter is niet slecht en ook de wat meer actievere scènes doen het goed. Het is wat zoeken soms naar de juiste toon, maar beter dan ik eerst beoordeelde.

avatar van LauraArsenal
Een tijdje geleden hebben mijn vriendinnen me dan toch kunnen overhalen om twilight eens te bekijken. Eerlijk gezegd? Een van de saaiste films die ik ooit heb gezien.
Persoonlijk is dit niets voor mij en het verhaal is ondermaats. Het is allemaal zo soft. Ik begrijp al die heisa er niet rond, als ik het had geweten had ik hem nooit bekeken.

avatar van TornadoEF5
Nog een straffere uitspraak trouwens. Hou je vast. Twilight > The Dark Knight.

Deze film moet wel gehaat worden. Zo lijkt het er toch wel stilaan op. Op IMDb scoort zelfs een gedrocht zoals Fantastic Four beter dan dit. Dit kan je toch werkelijk niet meer serieus nemen. Perfect is het niet, maar ik vind het wel een goede film.

avatar van hijman1946

Ben allergisch voor vampierfilms lach,geef hem het voordeel van de twijfel
mischien was een van mn voorvaarderen er wel een,Ik ben nl gek op
bloedworst.

avatar van horizons
TornadoEF5 schreef:
Nog een straffere uitspraak trouwens. Hou je vast. Twilight > The Dark Knight.

Wat eigenlijk wel grappig is in deze is het feit dat in de alternatieve top 250 van moviemeter (http://www.moviemeter.nl/list/top_alt/), dus op basis van ingevulde top 10'en, de film Twilight op plek 105 staat.

avatar van TornadoEF5
Veel fanboys dus (of zeg maar fangirls ). En de meesten onder hen zullen niet eens deze site gebruiken, en zich gewoon beperken tot Facebook en de meer conventionelere sites op het internet. In de werkelijkheid zou de rating dus van zo een film nog een pak groter liggen (de onbekendere parels zouden helemaal onzichtbaar worden mocht plots iedereen een Moviemeter account hebben). Ik vind deze dus wel stiekem leuk en vermakelijk, maar als je het uiteraard helemaal serieus wilt nemen ben je eraan voor de moeite. Ik zal deze meer dan waarschijnlijk wel opnemen volgend jaar in mijn top 250.

avatar van Zwolle84
Ik ga me hier toch ook maar eens aan wagen. Wil nu wel eens zien waar Kristen Stewart vandaan komt en of ze toen al zo'n groot talent was.

een superfilm wat mij heel erg aanspreekt.al vinden velen de film niks aan.dat mag iedereen zijn mening.maar ik vind het een geweldige reeks die ik ook al vaker heb gezien.en ik vind dat het ook nog steeds een super reeks blijft.en al zijn het geen perfecte films ,ik vind het wel hele mooie films.

avatar van Boenga
Supernatural schreef:
...al zijn het geen perfecte films ...

Zonder al te bemoeizuchtig te willen klinken: misschien moet je toch 4* of 4,5* overwegen ipv 5*, want wat geef je anders aan een film die wél perfect is...? (Voor zover dat al bestaat.)

avatar van horizons
Boenga schreef:

Is voor mij tussen 9,5 en 10.

Boenga schreef:

daar heb je eigenlijks wel gelijk in.dat kan ik doen idd.maar blijf er wel bij dat ik het hele leuke films vind.

zo heb verlaagd naar 4.5,want er zijn nog veel meer geweldige films,die ik nog beter vind..

Supernatural schreef:

Laat je toch niet beïnvloeden door een ander zeg. Vind je dit een zeer goede of superfilm, geef het dan een 5 en trek je niets aan van wat anderen zeggen. Het is JOUW rating, niet die van anderen. Die hebben zelf wel een rating die ze kunnen geven.

avatar van IH88
“Could you act human? Okay, I have neighbors.”

Niet slecht. Het verhaal komt (te) langzaam op gang en de verwachte actie valt tegen, maar daar staan wel genoeg goede dingen tegenover. Ik heb horrorverhalen gehoord over het acteerwerk, maar Stewart en Pattinson doen het niet slecht en vormen een vreemd maar wel interessant duo. Bella en Edward zijn beide emotieloos en volgens mij een beetje contactgestoord, maar samen werkt het wonderwel. De grauwe, donkere en regenachtige beelden en locaties helpen ook en zorgen voor een sfeervol geheel. De andere acteurs doen voor spek en bonen mee, en mogen vooral chagrijnig en mysterieus kijken.