Twilight (2008)

Mystery / Romantiek

geregisseerd door Catherine Hardwicke
met Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner

Isabella Swan is een normale Amerikaanse studente, die verliefd wordt op de jongen Edward Cullen. Deze jongen heeft een groot geheim: hij is een vampier. Als Isabella dit ontdekt is ze niet bang, ze houdt van hem. Edward doet dan ook zijn best om de verleiding zijn geliefde leeg te zuigen te weerstaan. Maar hoe sterk is hij? En lukt het hem om de andere vampiers, die niet het doorzettingsvermogen van Edward hebben, bij Isabella weg te houden?

avatar van FlorisV
Grappig hier te lezen dat zoveel lui die eigenlijk niet tot de doelgroep horen toch nieuwsgierig werden en ik behoor daar ook toe. Ik hoorde een tijd terug van een macho dat hij het best een leuke film vond en dat intrigeerde me toch wel. Natuurlijk bevat de film de te verwachten bakvissenromantiek maar het wordt niet te dramatisch of emo en het blijft eigenlijk een vrij luchtige film die lekker wegkijkt. De soundtrack was niet mijn ding en leek vooral een excuus om wat pop rock liedjes te pluggen. Ik kan me kritiek herinneren destijds dat het allemaal zo braaf blijft, geen seks, tedere kusjes, maar dat is misschien juist de charme want Edward is ook ouderwets. Ik ben zeker geen groot fan van Kristen Stewart maar ze doet het in deze film in ieder geval prima. Dan nog de make-up...tsja, Bella ziet er uit alsof ze 3 nachten wakker heeft gelegen in een vrieskist, Edward alsof zijn haar 3 dagen lang gefohnt is.

Als het gaat om perikelen op de middelbare school dan komt het allemaal wel erg zorgeloos over, niemand die getreiterd wordt, directe acceptatie en zelfs populariteit van Stewart, iedere jongen valt meteen als een blok voor haar....dat is een te hoog Mary Sue gehalte.

Het had makkelijk een tv productie kunnen zijn, een serie ala Buffy. Zeker geen film om in de bios te kijken of vaker te herkijken maar een onderhoudend niemendalletje. En toch beter dan Near Dark dat een beetje het omgekeerde verhaal bevat: jongen wordt verliefd op vampiermeisje.

avatar van Shadowed
Zeer eigenaardig.

Ik had al een idee waarom er een hele berg parodieën op deze film zijn gemaakt. Maar na al die parodieën kijken wilde ik eigenlijk eens zien of de film zelf ook echt zo slecht is als dat de parodieën het publiek laten geloven, en eigenlijk zitten ze er wel dichtbij.

Wat er direct opvalt is Stewart. Het is niet dat ze zo'n slecht actrice is in het algemeen, maar met de gezichtsuitdrukkingen is het echt helemaal niks met haar. Alsof ze zojuist bedorven voedsel heeft gegeten. Pattinson is ook al vreemd, maar kijkt alsof hij juist van het voedsel heeft genoten.

De omgeving is wel mooi vormgegeven, de bossen zijn bijvoorbeeld erg sfeervol en de honkbal game van de vampiers was best leuk. Jammer dat hij maar zoiets van 2 minuten duurt. Het highschool genre ligt me vaak ook wel goed, dus saai was het allemaal niet.

Ik snap alleen niet waarom deze film zo'n enorme fanbase heeft en zo bekend is. De romantiek was zo weird en overdreven voor mij dat ik me alleen maar ongemakkelijk kon voelen. Alsof we op een andere wereld zaten, zo vreemd is het. Daarbuiten is de "aantrekkingskracht" van het duo het meest komische aan de film.

Ook jammer dat de vampiers zo houterig bewegen. Als ze zogenaamd moeten "versnellen" ziet het er zo lui uit. Wat effecten in een versneld kunstje en voila, de vampier is geboren hier. Eerste deel was nog wel prima eigenlijk, voor dat al die romantiek nonsense begon, maar het tweede deel is ook niet beter. De spanning bijvoorbeeld werkt gewoon absoluut niet.

Misschien ooit nog wel eens de vervolgen kijken, maar als ik dit zo zie, laat ik het er waarschijnlijk bij.

Parzival0415
Twilight

Ik heb een jongere zus. Dus daarom. Ze keek deze film dit weekend op Netflix. Ik zei dat ik niet meekeek, omdat ik niet zo houd van romantische films. Stiekem keek ik toch mee. Eigenlijk viel de film best mee. Het verhaal is niet erg origineel, maar alles verder was wel oké. Alleen voelde ik niet dat Kristen Stewart en Robert Pattinson een klik hadden. Waardoor de relatie tussen Bella en Edward erg ongeloofwaardig overkwam.

Ik geef het 2 sterren

avatar van Flipman
Best wel accuraat als je 't mij vraagt.

Flipman schreef:
Hal-LO ! Ik schrijf ook wel 's gedichten, hoor . Dit is er eentje waar ik erg trots op ben en het eerste kwart (de eerste drie coupletten en de eerste twee regels van de vierde) heb ik heel toevallig ook in de trein geschreven ! Maar ja, aan de titel te zien zal dat ook niemand verbazen .

On-jongensachtig" om gedichten te schrijven..???De grootse dichters zijn mannen!! Ken Uw klassiekers!! Kan er zo 10 opnoemen,maar geen enkele vrouw.

Ik ben alles behalve een kenner van dichters, maar ken er in ieder geval één van het vrouwelijk geslacht (mag ik dat tegenwoordig nog zeggen in deze LHBGQTI-correcte wereld?): En dan is er van haar een gedicht dat maar nooit uit mijn hoofd wil verdwijnen. Afijn, zie maar: M Vasalis

avatar van blurp194
Twilight op Netflix.

Tsja, je zal maar met de griep thuis zitten en niks te zien behalve Netflix, en het enige daarop is... de Twilight serie. Vanzelf indertijd al een glimps van opgevangen, maar deel 1 was toen echt al genoeg om door te hebben dat het bepaald mijn ding niet was - net als de meeste copycat navolging die deze serie daarna nog eens kreeg. Of wellicht begon het al met Harry Potter, en is dit al een copycat poging om een slaatje te slaan uit de plotselinge populariteit van het geschreven woord met een film erbij om het wat lucratiever te maken.

En dan moet ik toch wel even terug in de tijd - zoals ik deze film toen gezien heb was me daarvan bijgebleven dat ik het op zich wel een vrij frisse en nieuwe benadering van het high-school genre vond, en dat vooral het bakvissig kwezelig verlangende erin me tegenstond. Wellicht doordat ik dat nog in mijn hoofd had viel me dat deze keer niet op - maar vooral dat Kristen Stewart er maar zo moeizaam bijloopt en haar acteren zo flauw en mat is. Ondertussen, toch alweer 12 jaar later, heeft ze het toch wat makkelijke mainstream genre achter zich gelaten en een heel aantal mooie rollen in veel kleinere films gespeeld - een naam geworden die niet misstaat in een filmhuis. Daarmee vergeet je dan dat ze ook ooit eens ergens begonnen is - maar dan nog, even terugzoekend, het was toch ook bepaald haar eerste rol niet.

Veel erger wordt het dan als de jongens er bij komen. Wellicht dat ik daar al helemaal buiten de doelgroep van zoete koek etende bakvissen val en het daarmee uberhaupt niet aan mij is om te begrijpen... maar amai, wat een onwerkelijk lelijke koppen hebben Pattinson en Lautner hier, met een beetje hulp van de grime. En erger nog, wat een moeizame vervelende karakters krijgen ze te spelen. Toch niet echt te begrijpen dat zo'n Bella daar dan ademnood van krijgt. En dan Anna Kendrick nog - het lijkt er nog het meeste op dat ze gecast was als de cliche vriendin, maar er in de verwarring niet meer aan gedacht is dat ze ook iets te doen moest hebben. Beeldvulling zonder inhoud.

Daarmee ook de opmaat naar het grootste issue van de film - het verhaal. Het vampieren en weerwolf genre is een eerbiedwaardig en serieus iets, met een heleboel geschreven en ongeschreven regels die niet zomaar even ongestraft genegeerd kunnen worden. Een daarvan, en wellicht de belangrijkste, is dat het niet echt de bedoeling is om er iets al te serieus van te maken, het moet leuk blijven - en daarin faalt deze vertelling en daarmee ook de film jammerlijk. En een andere is dat er wel een zekere mate van geloofwaardigheid nodig is - even los van de onlogica van het vampierendom zelf al dan. En ook daar verdient dit geval 0 van de 10 punten. En wat er dan overblijft? dat is dat de auto van Bella belangrijker is dan de uitdieping van haar karakter, en dat het hebben van een vriendje belangrijker is dan het hebben van datzelfde karakter. Style over substance, gevoel zonder poezie, empathie door osmose. Of wellicht beter uitgelegd: ik hoor gewoon echt niet bij de doelgroep.

Kortom, met frisse moed door naar deel twee!

avatar van AnyaH
Eigenaardige mysteryfilm over de romance tussen sterveling Bella Swan en vampier Edward Cullen. Cinematografie: binnenscѐnes bij Bella thuis, Edward's huis en op school, verder buitenscѐnes voor de school en in het bos. Vrij duistere beelden in het woud met mist. Spannende soms onheilspellende muziek, aan het einde romantisch. Cast: wel goed gespeeld, helaas komt Bella wel een beetje stijfjes over. Special effects m.i. wel beetje overdreven......

Plot: Bella verhuist van haar moeder naar haar vader. Op de nieuwe school leert ze de familie Cullen kennen. Ze wordt verliefd op zoon Edward. Gaandeweg komt ze achter het duistere geheim van de familie. Moet ze vluchten of meegaan?

Opmerkelijke uitspraken:
'Maar jij met jouw geur, je bent een drug voor me. Mijn eigen, persoonlijke soort heroïne'.
'Ik denk zelden aan m'n eigen dood. Maar doodgaan in plaats van een geliefde, lijkt me een mooie dood'.

Phantasy is niet mijn favoriete filmgenre, maar stel...... Als ik mij probeer te verplaatsen in Bella, wat zou ik dan doen: hard wegrennen, blijven, ook vampier worden? Leuk om over te filosoferen....... Ik ben wel nieuwsgierig naar het vervolg!

Tarkus schreef:
Ik had er iets meer van verwacht, maar toch kon het verhaal me bekoren.
De personages worden wel prima vertolkt en ook de special effects waren goed.
Misschien een iets te zeemzoet verhaal, maar romantiek hoort er nu eenmaal bij in prenten als deze.
En men heeft een open einde, dus denk ik wel dat er nog een vervolg aankomt.

Opnieuw bekeken, en toch iets minder overtuigd nu.
Is een leuke familiefilm, vooral voor romantische zielen.
Heb me er nu ook weer niet met verveeld, maar had toch wel iets beter gekund.