The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 (2011)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Bill Condon
met Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner

Na de bruiloft gaan Bella en Edward op huwelijksreis naar Rio De Janeiro, waar Bella tot haar schrik ontdekt zwanger te zijn. De familie van Edward is in shock door de situatie, die de fragiele band tussen de vampieren en weerwolven nog meer spanning bezorgt. Niemand weet wat te verwachten van deze onwaarschijnlijke zwangerschap. Ondertussen blijft ook de dreiging van de Volturi bestaan.

avatar van tattoobob
Wat een bagger zeg....lijkt wel een SLECHTE film uit de jaren 80....ik snap de hype van een tijd geleden ook totaal niet.

avatar van tbouwh
Minder dan voorgaande delen, om het nare gegeven dat Meyer een vampier/mens baby in Stewart´s buik stopt, waarmee uiteindelijk vrij weinig aan de hand blijkt te zijn. De verhaallijn van voorgaande delen wordt aan het einde van de film naar een ´cliffhanger´ getrokken, als Bella dan eindelijk ook een vampier geworden is. Afgezien van deze aspecten, die me wat tegenstonden, is Breaking Dawn Part I toch wel weer een vermakelijke film die me me doet verheugen op het laatste deel. De dramatiek tussen Pattinson en Stewart is weer in orde, evenals het acteerwerk. De bruiloft is mooi in beeld gebracht, de daaropvolgende scenes op huwelijksreis worden mijns inziens net iets te lang doorgetrokken. Mooi dat het nummer Flyless Bird weer in de soundtrack terugkeerde bij de bruiloft.
In dit deel ligt de nadruk meer op het drama dan op de actie, die ik vooral in Part II weer verwacht. Ik vind het dan ook niet erg dat er 2 delen zijn gemaakt van boek 4, al is dit natuurlijk om commerciele doeleinden gedaan.

avatar van ILDIB
fast forward tot eigenlijk bijna t einde. Of je moet een dik uur kijken naar moeilijk kijkende tortelduifjes. In t script moet om de andere regel het woord fronsen gestaan hebben.

Een Vlaamse ondertitelaar is ook weer eens wat anders. .

avatar van Lennert
Wel grappig om Kristen Stewart weer eens te zien lachen, bijna zou je gaan geloven dat ze er zin in heeft. De film is daarnaast vanaf het begin vrij kleurrijk in vergelijking met de grijze en grauwe zooi die de vorige films waren. Niet dat het er goed uitziet, maar het is tenminste weer eens een keer iets anders. De bruiloft is al meteen een hilarische aaneenschakeling van dromerige blikken, treurige dialogen en een walgelijk zoete soundtrack die me al meteen lichte braakneigingen geeft. Bella's 'vrienden' spannen meteen al de kroon als het aankomt op schermvervuiling. In de vorige films was het al pijnlijk hoe weinig ze toevoegden, hier is het nog vervelender. Nou ja, laten we eerlijk zijn, de rest van de cast op de bruiloft was ook al vervelend op een dergelijke wijze dat de hoofdpersonen met nog het minste ergeren. Dat is ook al een knappe prestatie op zich.

Daar is Jacob om het feest allemaal te verpesten. Wat een zielig jongetje is het ook wederom, gelukkig dat zijn vrienden er voor hem zijn om hem tegen te houden als hij weer eens zijn opvliegende aard laat zien. Gelukkig gaan we daarna meteen weer over in gekweel over liefde, huwelijksreizen en kunnen de blikken weer op zielloos in de verte starend. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het tienermeisjespubliek in de bioscoop zich tot dit punt vermaakt had, tenzij ieder van hen echt heel erg hoopt dat hun bruiloft net zo mierzoet zal verlopen in het echte leven.

En dan het voorlopige hoogtepunt van de film: huwelijkse seks! Ja jongens en meisjes, er is geen betere seks dan seks tussen getrouwde mensen. En wat is er nog beter dan huwelijkse seks? Praten over huwelijkse seks en over hoe goed het wel niet was. Bedankt mevrouw Meyers voor de Mormoonse propaganda over het puur blijven voor het huwelijk. Grappig hoe meteen daarna ook meteen duidelijk wordt hoe slecht zwanger zijn eigenlijk is, het kan namelijk er nog wel eens voor zorgen dat je lijf uitscheurt en je er aan overlijdt. Grappig hoe de film dan ook van superblij naar super 'duister' gaat, al is dat laatste woord wel overduidelijk tussen aanhalingstekens gezet als we kijken naar hoe melodramatisch het weer allemaal wordt weergegeven in slechte special effects, dramatisch acteerwerk en een behoorlijk tekort aan gore/actie. Eigenlijk is Breaking Dawn: Part 1 tot nu toe met gemak de saaiste film uit de reeks te noemen (en dat zegt een hoop). Benieuwd naar het laatste deel? Absoluut, erger kan het toch niet meer worden! Of wel soms?

hoe moet ik de film zien?
het lukt me namelijk niet

avatar van J.Ch.
Waar ik bij het vorige deel (ik heb ruzie met de juiste volgorde van de titels) nog typte dat ik er weinig over kon melden wat ik nog niet bij de twee delen daarvoor gezegd had, kan ik hier wel een heleboel woorden voor vinden. Mensen, wat was dit slecht...

Edward en Bella trouwen. En niet eventjes ook. We krijgen een stuk of vijf speeches te horen. Papa en mama komen zeggen hoe mooi Bella is. Bella droomt over de bruiloft. Bella gaat naar de bruiloft. Bella belooft Edward trouw te blijven. Edward belooft Bella trouw te blijven - en toen was er alweer een half uur (!!!) voorbij zonder enige dramatische ontwikkeling (Jakob die woedend zijn shirt uittrekt vind ik al lang geen dramatische ontwikkeling meer).
Op naar het tweede deel van de film. De huwelijksnacht. Bella zoekt haar ondergoed uit en scheert haar benen (zou ze dat al niet eerder gedaan hebben, vraag ik me dan af). Edward en Bella praten 'er'over vooraf, ze praten 'er'over achteraf. Bella wil wel, Edward wil niet. Ze spelen potjes schaak. Geen idee hoe lang dit deel van de film geduurd heeft, dat het te lang is mag duidelijk zijn.
Op naar het volgende deel. Bella is misselijk, wat natuurlijk betekent dat ze zwanger is. En dat is, zoals we allemaal weten, een onnoemelijke catastrofe, ook binnen het huwelijk. Geen enkel zichzelf respecterend tienermeisje droomt nog over kindertjes krijgen. En wat doet Bella de rest van de film? Wegkwijnen - wat ze eigenlijk de vorige films ook al deed, maar nu wordt ze er zo mager bij dat het lijkt alsof ze met haar zwangerschap ook aids gekregen heeft. Aan de reacties van ongeveer alle personages te oordelen is dat nog bijna even erg ook. Alsjeblieft, geef het kind een keizersnee. O wacht, dat doen ze ook. Ze laten de bloedige ingreep verrichten door een uitgehongerde vampier midden in de nacht. Waarom niet een geplande keizersnee? Vervolgens laten Bella's eeuwige aanbidders de stervende Bella rustig glimlachen en komen pas in actie als ze niet meer reageert. Dan lijkt het alsof ze dood is - en dan weer niet. Ik heb niets tegen onrealistische verhalen, maar ongeloofwaardig is iets anders. Dit komt niet eens in de buurt van geloofwaardig.

O ja, en hoezo dreiging van de Volturi? Is een cameo in een droom tegenwoordig al dreigend?

Ik heb zo'n groot deel van het plot beschreven dat ik begon te twijfelen of ik het tussen spoilertags moest zetten, maar alles wat niet tussen spoilertags staat, staat ook al in de beschrijving bovenin beschreven. Met andere woorden: er gebeurt ongeveer niets in deze film. En wat er gebeurt is nog vreselijk om naar te kijken ook. De pratende weerwolven, de continu stervende Bella, de nog altijd om elkaar heen draaiende geliefden - tenenkrommend.

Waar ik er in het vorig deel nog aan dacht om in plaats van 2 sterren 2,5 te geven voor de geslaagde flashbacks, kom ik voor Breaking Dawn I niet verder dan 1,5. En de enige reden dat ik geen 1,0 geef is vanwege Rosalie, die als enige zich normaal gedraagt en alle anderen eraan herinnert dat de 'demon' in Bella's buik gewoon een baby'tje is. Gezond verstand in een zo volstrekt ongeloofwaardige film is wel een half sterretje waard. Dank je, Rosalie.

tattoobob schreef:

Helemaal eens Bob.Had wel zin in iets op tv... 5 minuten gezien....Echt onvoorstelbare rotzooi. Zeldzame BAGGGER.
Wat een rotzooi zenden die commercielen uit....Denken ze dat heel nederland debiel is, of maken ze het debiel.?

TwilightFAN schreef:
Ik ben net terug van de bios.

Zo wat vond ik Breaking Dawn goed zeg WAUW, ik vond deze deel echt de beste van het hele Twilight reeks!

Triest zeg als je dit goed vind..............Heb je al die 1-nen gezien hier??? Wat een rotzooi!!!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch wel de minste film uit de reeks. Het is een aanloop naar de finale en stelt op zich te weinig voor om de splitsing in twee delen te rechtvaardigen. Weinig creatief en weinig boeiend. Het gaat vooral over de trouw en relatie tussen Bella en Edward. De andere figuren komen amper aan bod en dan is 2 uur film toch wel lang. Er is ook geen dreiging. De Volturi komen wel in beeld, maar zijn niet meer dan een paar zagers met enkel dreigementen. We zien wat ontwikkeling tussen de vampieren en weerwolven, maar nergens gedurfd of geloofwaardig. De driehoeksrelatie Bella, Edward en Jake is nog het enige dat werkt. Maar is zoals gezegd niet voldoende. Maar kom, toch gekeken in hoop dat de finale beter is.

Lijkt wel een soft porn film.. wat een slappe hap...

Slecht en saai verhaal. 1 helft van de film kun je zonder moeite skippen!

avatar van daxclusive
frans123 schreef:

Jouw reactie is eerder triest. Als iemand het goed vind en jij vind het slecht, is het tocheen kwestie van smaken verschillen? Dan ga je iemand niet triest noemen, beetje laag.

avatar van Vinokourov
Phfff, wat een kommer en kwel blijft dit. Zat behoorlijk lang er tegen aan te hikken, maar besloot toch maar de hele Twilight-saga-gifbeker leeg te drinken en wel met het eerste deel van Breaking Dawn. Het boek is klaarblijkelijk weer bijzonder kut geschreven, want tjeempie wat een suf langdradige verhaal wordt hier getoond. De film zelf was weer dieptriest met die emotieloze Kristen Stewart, dooie droplul Patterson en een stel lelijke CGI-wolven.

toch wel weer genieten dit deel al is vorige deel wat spannender.maar dit is eigenlijks een groot verhaal.en als je het laatste gedeelte ziet dan waardeer je dit dit deel ook beter vind ik.want het hoort echt aan elkaar met het laatste deel.

avatar van IH88
“You kill her, you kill me.”

Ik kan best genieten van young adult films. The Hunger Games, Divergent, The Maze Runner etc. Het zijn geen meesterwerken, maar het zijn prima films met genoeg vaart, actie en aardig acteerwerk. Helaas geldt dat niet voor Twilight, want ook dit vierde avontuur is weer een hemeltergende film geworden.

Driekwart van de film zit je te kijken naar een bruiloft from hell, gezeur over Bella die haar maagdelijkheid gaat verliezen (en iedereen die zich daar blijkbaar zomaar mee bemoeid), en Bella die daarna gelijk zwanger raakt (voorbehoedsmiddelen zijn verboden in Twilightland) en waar iedereen zich ook zomaar mee bemoeid. Alles draait om Bella, met een Kristen Stewart die er steeds ongezonder uit begint te zien. En wanneer de actie zich dan eindelijk aandient is het gelijk voorbij, met een wat suffe confrontatie tussen weerwolven en vampiers. Dat Lautner nog het beste uit de verf komt zegt genoeg.

avatar van FlorisV
Het begint allemaal wat zwijmelig en de soundtrack is daarom ook de meest vervelende tot nu toe. De jaloezie van Jakob wordt nog even herkauwd. Als dan eindelijk een conflict in het verhaal geintroduceerd, is het vooral visueel indrukwekkend door de makeup en verder volledig digitale vermagering van Bella (Stewart heeft geen grammetje hoeven afvallen). Maar de afwikkeling met de wolven is slapjes. Aan het einde zit je je toch weer af te vragen waarom het 2 uur heeft moeten duren. Twilight lijdt duidelijk aan rekwerk om genoeg delen er uit te kunnen persen. Het budget is 4x zo groot als deel 1, maar toch terugverdiend. De studiobazen kunnen tevreden hun centen tellen maar het publiek moet toch een knorrende maag voelen na zo'n slappe hap. Het enige wat even interessant was, was het Dexter-achtige duistere verleden van Edward.