The Twilight Saga: Eclipse (2010)

Mystery / Thriller

geregisseerd door David Slade
met Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner

Bella Swan (Kristen Stewart) is wederom omcirkeld met gevaar als Seattle wordt geteisterd door een opeenvolging van geheimzinnige moorden en een kwaadwillige vampier die haar zoektocht naar wraak voortzet. In het midden van dit alles wordt zij gedwongen om tussen haar liefde voor Edward (Robert Pattinson) en haar vriendschap met Jacob (Taylor Lautner) te kiezen - wetend dat haar besluit de potentie heeft om de eeuwige strijd tussen vampier en weerwolf opnieuw aan te wakkeren. Terwijl haar eindexamen snel naderbij komt, wordt Bella geconfronteerd met het belangrijkste besluit van haar leven.

verschrikkelijke saaie, slechte film

avatar van Pantoffel
Ik ben nog steeds op zoek naar het verhaal hierin.
Sommige stukken zijn wel grappig, maar ik denk niet dat ze op dat moment grappig bedoeld zijn.

avatar van Annik
Jammer genoeg werd het beste boek (dit boek), het slechtst verfilmd (deze film). Gelukkig zitten de belangrijkste momenten er nog wel in, voor de rest kun je ver zoeken naar het boek. De momenten zijn er wel, maar ze zijn helemaal anders dan hoe ik ze heb gelezen. Heel heel heel erg jammer...

avatar van The Beast
Dit deel is niet te vergelijken met deel 2 omdat deel 2 vreselijk was, toch vond ik dit verhaal veel beter, eindelijk meer actie dan gejank, kijkt lekker weg, kan er niet over klagen.
3 sterren

avatar van roeman
Annik schreef:

Klopt helemaal, ook hier is het boek beter, ben benieuwd hoe ze deel 4/5 in beeld gaan brengen.

avatar van Najade
Trouw aan het boek verfilmd. Prachtig!

Ben nu bezig met dit boek. Hoewel ik de film al gezien heb heb ik tijdens het leze een totaal ander beeld in me hoofd. Het bleef vond ik constant spannend. Met de andere groep vampieren, het gevecht en ruzie met Edward en Jacob nog steeds. Ik merk ook tijdens het lezen dat sommige dingen niet erin voorkomen of anders zijn. Best jammer maarjah kan soms niet anders

avatar van Lennert
De emotrein gaat door met een grote sneltreinvaart. Vampkid and Wolfboy kunnen elkaar nog steeds niet uitstaan, maar vanzelfsprekend willen ze de strijdbijl tijdelijk begraven om de weergaloze, fantastisch aantrekkelijke en oh zo fascinerende grijze muis (letterlijk en figuurlijk, kutkleurenfilter) genaamd Bella te redden van een bende andere bloedzuigende idioten. En ja, hier probeert men de hele film naartoe te werken, zonder dat ik ook maar een moment het idee had dat men ook maar probeerde iets van een intrigerende climax te creeeren. Het fantastische hoogte(diepte)punt is te vinden in het moment dat Jacob en Edward een dieeeeeeep gesprek hebben over wie beter voor onze heldin zou zijn. Een scene zo gevuld met diepgang en karakterontwikkeling, dat de homoerotische ondertonen zo duidelijk worden dat ik me gewoon bijna begin af te vragen of hier geen honderden fanfiction verhalen over geschreven moeten zijn.

Krijg nou wat, de film is nog lelijker in de special effects dan de tweede film, helemaal als je de overduidelijk neppe wolven en besneeuwde achtergronden te zien krijgt. Om deze afgrijselijke special effects nog enigszins te verhelpen, wordt het laatste grote gevecht dan ook zo snel geschoten dat de kijker geen tijd heeft om diep na te denken over hoe lelijk het er eigenlijk allemaal uitziet. Daar komt ook nog eens bij kijken dat het ineens 'excessieve geweld' van afgerukte ledematen (kennelijk zijn vampiers van glas) ineens zo vervreemdend overkomt na twee delen vol met dramatische non-actie.

En ja, de dialogen waren wederom weer eens rampzalig. Het geeft niet mevrouw Meyer, u kunt er ook niets aan doen dat uw fans al die troep slikken, luistert u daarom alstublieft naar een kritisch persoon die in essentie geen problemen ziet in vampiers en liefde, films als Bram Stoker's Dracula en Interview With The Vampire laten immers zien dat het prima mogelijk is. Dan is daar natuurlijk ook nog de True Blood serie, waarvan ik toch echt geloof dat de boeken eerder bestonden dan uw eigen boeken. Ik zal proberen de volgende twee delen in deze filmreeks uit te zitten, al hoop ik dan toch ook echt dat ze zich eens afspelen op een andere plaats dan het mateloos saaie Vancouver. Dat, of ziet u er eens op toe dat de regisseurs eens een ander kleurenfilter gebruiken. Kut zal ik de films nog steeds vinden, maar misschien dat ze dan iets minder moeilijk uit te zitten zijn.

Lennert schreef:

Etc.

Lol! M.b.t. dit eerste gedeelte. Ook helemaal eens met de rest. Al kan die True Blood serie mij ook niet boeien maar Interview with the Vampire is een van m'n lievelingsfilms.

Ik ben dan ook geen 15 meer dus tja....ik bleef maar denken "hier zijn die drie kids dus stinkend rijk door geworden?"
Wat een prutzooi.....bless Hammer. Het ziet er nu misschien een beetje lullig uit maar het was tenminste opwindend. Ze gingen overdag in kisten in het donker liggen slapen. Doodeng als die kistdeksels open gingen...Hier lopen de vampieren over straat of de duffe held gaat glinsteren!! Die scene in dat bloemetjesveld? Ik dacht even dat de commercials alweer bezig waren. Voor Dove ofzo. Laat ik maar stoppen...

avatar van RuudC
Zelfs voor een tussendeel valt er verdraaid weinig te beleven in dit Twilight deel. Alles kibbelt maar een beetje voort, zonder dat er echt iets gebeurt. Natuurlijk zet onze bevallige Bella haar queeste voort om Edward het hof te maken, terwijl Jacob maar niet kan wennen aan het idee om de eeuwige tweede viool te spelen. Het is een goedkoop bakvissendrama waaraan zonodig (lees: zolang er nog wat aan verdiend kan worden) nog tientallen sequels vol even goedkope dialogen en overbodige scenes verzonnen kunnen worden. Misschien moet ik ook maar mijn ziel aan de duivel verkopen en zogenaamd romantische fanfictie schrijven. Het zal alleen verdraaid lastig worden om karakters te bedenken die nog leger zijn dan Bella en Edward. Het valt me zwaar om te zeggen, maar voor Jacob heb ik tenminste nog enig respect, behalve dan dat hij op het compleet nietszeggende miepje van een Bella valt.

Het plot om Bella uit de weg te ruimen, werkt vooral op de lachspieren. Toen het leger van biebers en bieberinnetjes noestig door de bossen aan het sprinten waren en al springend het gevecht aangingen, lag ik bijna op de grond te rollen van het lachen. Het viel me overigens nog mee dat bepaalde opmerkingen de juiste uitwerking hadden. Zo had ik zowaar nog het idee dat men zelfs nog wat zelfspot had, maar dat wordt dan weer vakkundig onderuit gehaald door de promotie van seks-na-het-huwelijk-idee. Beetje jammer dat er nog twee films zijn die mijn vriendin ook vast graag wil zien.

Allez vooruit, heb het vorige slechte deel moeten doorspoelen vooraleer ik me aan deze kon zetten. En gelukkig gaat het terug in de goede richting. Kristen en Robert beginnen zowaar geloofwaardig te acteren; zou talent dan toch met de jaren komen?
Maar vooraleer ik te euforisch wordt; dit keer steek ik de schuld ook een beetje op de regisseur. Heeft een behoorlijke reputatie nochtans, maar soms wordt van de hak op de tak gesprongen. Geen idee of dit ook zo in het boek is, maar als film heb je toch niet iets meer mogelijkheden om de kijker met z'n aandacht bij de film te houden en logische sprongen te maken.

Soit, het deel is duidelijk stukken beter als het vorig (was niet zo moeilijk), maar gezien de 'fouten' hier en daar en de soms melige tussenstukken die helemaal nergens toedienen, toch maar 2.5*

avatar van Montorsi
Deel 3 alweer.

Wederom moest ik eerst worden bijgepraat over de vorige twee delen. Zo snel vervaagt het allemaal al. Wederom de bevestiging dat ik niet tot de doelgroep behoor. Het softe romantische gedoe met wandelende conflicterende persoonlijkheden zijn niet nog steeds niet aan mij besteed. Ook het verhaal is weer extreem lang uitgesponnen zonder dat het al te veel zin heeft. De hele film gaat over niks anders dan een naderend gevecht, wat zo duurt tot minuut 110 en dan 5 minuten duurt, en vervolgens praktisch niks heeft toegevoegd. Ohja ze gaan ook trouwen. Acteerniveau van met name die Jacob is nog steeds beneden alle peil, al is hij daar ook vast niet voor gecast. Net als de rest van zijn familieleden.

Naderhand bleek dit ook nog geregisseerd door David Slade, had dan toch verwacht dat die er iets meer aan had toegevoegd op visueel vlak. Was allemaal precies hetzelfde als de andere delen, misschien nog wel de grootste teleurstelling.

1.5*, alweer.

avatar van FILM!BOY!
Beter dan New Moon, slechter dan Twilight. Een 3,5 vind ik teveel voor deze film en een 3,0 te laag. Er tussenin is geen optie. Helaas. Dan maar een 3,0

Misschien een tikkeltje beter dan zijn voorganger, maar echt hoogstaand wordt het wederom niet. Het script is aanmerkelijk clichematiger en dat werkt behoorlijk in het nadeel van Eclipse. Uiteraard ook zeer voorspelbaar, maar er zit wél veel meer schwung in deze prent, wat het iets aangenamer maakt om te aanschouwen. Cinematografisch eveneens iets verzorgder dan New Moon. Het is dat de cast bij elkaar wordt gehouden (zal waarschijnlijk wel een zware boeteclausule aan vastzitten als iemand zich terugtrekt), want zonder de bekende koppen had deze reeks nu al ten dode opgeschrevemn geweest. Wederom twee punten.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik ga mijn beoordeling opnieuw verlagen. Van 0,5* naar... Oh nee, lager gaat niet. Verdorie!

avatar van Devoo
Een pak beter dan het tweede deel. Genoeg tergende melodramatische scènes, maar gelukkig ook meer interessante stukken. Kristen Stewart is echt een verschrikkelijke actrice, soms heb ik de indruk dat ze slechts één emotie kan uiten. Het verhaal was hier wel een stuk boeiender dan deel twee, maar de eerste film uit de reeks vind ik vooralsnog de beste.

Sowieso niet mijn serie, maar het valt toch beter mee dan ik verwacht had.

avatar van tbouwh
Wat mij betreft een verbetering tov Twilight en New Moon. In Eclipse komen een aantal belangrijke verhaallijnen samen, en wie de voorgaande 2 delen gezien heeft en kon waarderen zit goed in het verhaal en is wellicht ook meer geboeid.
Het acteerwerk van Stewart en Pattinson is geloofwaardig, omdat de twee daadwerkelijk een band hebben. Pattinson komt ook beter over dan in de eerste 2 delen. Desondanks gaat mijn sympathie nog steeds uit naar Lautner, die een prima rol neerzet.
Over het verhaal en het realisme is veel negatiefs gezet, maar ik kon het verhaal wel waarderen. Verstand op 0 en kijken. De actiescenes vond ik in deze film beter dan de voorgaande 2 delen.
De Volturi, de weerwolven, Victoria.. er zijn meerdere personen/groeperingen om rekening mee te houden, en dit komt mijns inziens in Eclipse goed naar voren.
Goede dramatiek en wat meer achtergrond ( flashbacks ) erbij maken deze film tot de eerste echt goede Twilight-film. 4*

avatar van J.Ch.
Pfff, het wordt na drie films moeilijk om hier nog iets zinnigs over te zeggen zonder hopeloos in herhaling te vallen. Klein pluspuntje: ik vond de back stories van de andere vampiers interessant (zeg maar gerust interessanter dan de vorige twee films bij elkaar).
Verder same old, same old: iedereen vecht om Bella, zonder dat ik enig idee heb waarom. Iedereen houdt van Bella, wat ik volstrekt onbegrijpelijk vind. Bella zucht, zwijmelt en is passief. Edward doet niet zoveel behalve lijden. Jacob is shirtloos.
Nog twee delen... Gelukkig blijf ik het grappig vinden, anders zou het onverdraaglijk zijn om deze vijf films te moeten kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Hier komt de driehoeksrelatie echt naar voren en voor mij gaat daar te veel aandacht naar. Gelukkig is er nog het verhaal met Victoria en de andere vampieren en krijgen we voldoende spanning en zelfs goeie actie te zien. Qua verhaal is het niet veel speciaal, vooral omdat die actie eerder als achtergrond lijkt te dienen. Jammer, want hier kan je veel mee doen. Al is emo-romantiek de essentie van de Twilight Saga natuurlijk. Ben in elk geval benieuwd naar de laatste delen. De acteurs worden al wat ouder en ervaren en dat helpt wel. Zeker bij een franchise die een getrouwe cast als een gegoten jas lijkt te passen. Of zou toch moeten...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)

een heel erg leuk vervolg weer.naar een mindere deel 2.al vind ik die ook nog steeds leuk.ik vind het gewoon een super reeks.heb weer heel erg genoten van dit deel.

avatar van IH88
“I'm tired of this. From now on I'm Switzerland, OK?”

Matig. In dit derde deel is de verhouding romantisch geneuzel-actie helemaal zoek, en Eclipse is eigenlijk een peperdure en erg lange GTST aflevering. Met dito acteerwerk. Het is anderhalf uur lang een strijd om het hart van Stewart, die erbij loopt alsof ze nachtenlang heeft doorgehaald tijdens het filmen. Lautner moet uiteraard zijn shirt uitdoen zodat er niet te veel wordt gelet op zijn acteren, en Pattinson slaapwandelt door de film. Net wanneer je denkt dat het gevecht eindelijk begint is het al weer afgelopen, en gaan we weer verder met smachten, verlangende blikken en abominabele dialogen. En dan is dit volgens de kenners nog het beste boek..

avatar van FlorisV
Visueel de beste tot nu toe. Dit keer is er een vleugje gore toegevoegd en krijgen we prachtige grote cgi-wolven te zien. Vreemd genoeg bijten ze nooit de kop van hun vijand af ondanks hun gigantische omvang. Het blijft ook in andere opzichten braaf want in dit 3e deel blijkt Bella nog steeds niet geneukt te hebben! Het ouderwetse van Edward, die ook oud is, is natuurlijk ook weer de charme.

Sommige scenes duren wat te lang. Het heen en weer geschommel tussen Jake en Edward begint nu ook wel echt de keel uit te hangen maar wordt dan gelukkig uiteindelijk wel tot een einde gebracht.

Goed aan dit deel is dat de historie van een aantal vampieren wordt verteld. Sowieso krijgt een aantal karakters eindelijk wat meer achtergrondverhaal. Al met al goed te pruimen maar Bella blijft een saaie griet met weinig pit.