Waco (2018)

Drama / Thriller
300 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door John Erick Dowdle en Dennie Gordon
met Michael Shannon, Taylor Kitsch en John Leguizamo

Waco is een stad in de Amerikaanse staat Texas. De stad haalde in 1993 het wereldnieuws door een inval van de FBI bij een sekte, genaamd de Branch Davidians, waarbij vele mensen omkwamen. Op 28 februari van dat jaar kwamen agenten van het federale ATF (alcohol-, tabak- en vuurwapenbureau) onder vuur te liggen toen deze Koresh, de leider, wilden arresteren wegens verdenking van illegaal bezit van wapens en explosieven.

Ziet er goed uit!

avatar van perceived
Lijk me ook de moeite waard! Ben benieuwd naar de speelduur.

perceived schreef:
Lijk me ook de moeite waard! Ben benieuwd naar de speelduur.

300 min
Waco (2018) - TvMeter.nl

avatar van Macmanus
Kruipt niet onder de huid.

Slecht is deze miniserie niet. Ziet er netjes uit, niet al teveel afleveringen. Acteurs zijn allen goed, maar de film blijft helaas toch teveel hangen in een productie. De zaak zelf is nog steeds boeiend. Heel veel fouten, ondanks die Koresh een mafklepper was, is de vraag of hij nou zoveel fout deed daar binnen. Helaas weet de film nooit van de personages echt mensen van vlees en bloed te maken. Het is wat lastig om de vinger er op te leggen. Denk dat het wellicht iets te genuanceerd wou zijn waardoor teveel personages gevolgd worden. Visueel misschien iets te degelijk en mocht het wat rauwer.

3 sterren

avatar van Lovelyboy
Eerste twee afleveringen gezien en blij verast met de transformatie van Kitsch naar Koresh. Verhaal is zeker boeiend opgebouwd, weliswaar veel personages maar tot nu kijk ik uit naar de volgende twee afleveringen.

avatar van Lovelyboy
Gisteravond uitgezien, en ik kan niet anders zeggen dan ontzettend boeiend, goed en ondanks dat je weet hoe het afloopt, toch een beklemmend en beklijvend, voor mij dan, einde.

Ontzettend goed wordt in die zin in beeld gebracht de beide partijen en hun wil om de patstelling te beëindigen maar tevens de onwil om in de andere te verplaatsen en tegemoet te komen. Vervolgens slaan de autoriteiten door, door in die zo'n beetje alles te doen wat maar enigszins averechts werkt op de Davidians en dat beseft Noesner maar al te goed. Boeiend persoon die Koresh en bijzonder interessant gestalte gegeven door Kitsch, die ik toch alleen als pretty boy of stoere en brede gast kan herinneren uit Lone survivor. Soms zegt Koresh heel interessante dingen waar je theologisch gezien heel interessant over zou kunnen discussiëren, maar hij overspeelt zijn hand met van die dingen dat hij als enige seks mag hebben met de vrouwen. Dat zou ik nooit pikken, wij droog staan, dan jij ook. De stuitende zelfverheerlijking en zaligheid die hij zichzelf aanmeet en mij ontzettend zou afstoten als hij het meisje aan Tibbs uithuwelijkt. Niet alleen treedt hij op als degene die hen trouwt, maar richt hij zich ook nog op als entertainer en gangmaker en niemand die hem eens afremt. Naarmate het einde vormt zich steeds verder een beeld van een wereldvreemd iemand die het contact met de realiteit verloren is en enigszins dictator achtige trekjes heeft. Desalniettemin wel boeiend wat er in zo iemand omgaat.

Verder glansrol van Shannon als de aimabele negotiator, en ook Wigham als de uitvoerder die slechts in intimidatie en geweld geloofd. Wat een lul. Oh en prettig te zien Mellisa Benoist die ik eigenlijk niet kende.

Zoals gezegd, mooi opgebouwd, je zit er redelijk snel in, wel veel personages en wellicht dat de moeders van Korsch en Tibbs buiten beeld had kunnen blijven, was misschien niet helemaal nodig. Desondanks een prima opbouw richting het laatste half uur waar het drama toeslaat en die mij, ondanks dat ik het weet en me van te voren inlees, toch erg beklijfd. Verschrikkelijk hoe ze daar opgesloten zitten. 'Why aren't they coming out?' Nice job Decker. Goede rollen, goed gespeeld, goed in beeld gebracht en hoewel de serie je toch laat denken dat de brand is ontstaan door de traangas van de FBI wordt dat weer in sommige rapporten tegengesproken. De ware toedracht zullen we nooit weten.

Topserie! Trouwens, zat de echte Tibodeau nu op dat bankje waar Culkin gaat zitten om te zien hoe Shannon opstaat voor de hoorzitting en de zaal inloopt?

Altijd en enkel gedacht dat Koresh een idiote psychopaat was die verantwoordelijk was voor de vele doden in het pand gelegen in het plaatsje Waco. Maar de gelijknamige serie heeft mij keihard wakker geschud. De daadwerkelijke idioten waren uiteindelijk werkzaam in de leiding van de FTA en FBI. De serie "Waco" ontroert, wekt onbegrip, woede en emoties op. Het verhaal beukt er stevig in en zal weinig kijkers onberoerd laten. Ijzersterke rollen van met name Michael Shannon en Rori Culkin, inderdaad het broertje van de Home Alone acteur Macaulay Culkin.;)

Indrukwekkende serie over het beleg in het Texaanse Waco dat in 1993 uitgebreid werd verslagen op CNN (ook in Nederland). Ook ik heb in het pre-internet tijdperk altijd gedacht dat het verhaal erg eenzijdig was, met een mafketel die uiteindelijk deed waar ie altijd op uit was: een massale zelfmoord. Maar de serie laat een ander beeld zien, wat weer (al dan niet gedeeltelijk) wordt ondersteund door verklaringen en bevindingen. De volledige waarheid zal nooit aan het licht komen, maar de serie zet een beklemmend verhaal neer met een fantastische vertolking van David Koresh.