Wanted (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Timur Bekmambetov
met James McAvoy, Morgan Freeman en Angelina Jolie

Wanneer de baas van een bende huurmoordenaars contact legt met Wesley Allan Gibson (McAvoy), een depressieve kantoorbediende, en hem vertelt dat zijn vader een huurmoordenaar was die onlangs vermoord werd, besluit Wesley zijn leven in eigen handen te nemen en ook een professionele moordenaar te worden. Al snel blijkt dat hij een waar talent is en hij wordt toegelaten tot het geheime gezelschap, waar hij besluit wraak te nemen om zijn vaders dood. Wesley raakt binnen de kortste keren helemaal in de macht van de clan en van Sloan, de baas (Freeman). Samen met zijn 'collega' Fox (Jolie) gaat hij op zoek naar de moordenaar van zijn vader.

avatar van John Barry
Wanted vind ik een aardige film.

Als je een realistische actie film wilt zien, moet je niet naar deze film kijken. De actie scènes in deze film zijn erg ongeloofwaardig en ook het verhaal is niet bepaald realistisch te noemen. Voorbeeld: Een weeftouw bepaalt wie vermoord moet worden. Echter als je accepteert dat het complete onzin is wat in deze film word voorgeschoteld, dan merk dat het verhaal in deze film eigenlijk zo slecht nog niet is.

Eigenlijk is het verhaal best wel goed bedacht. In feite is Sloan in de hele film iedereen aan het bedriegen en aan het misleiden. Eigenlijk best wel sterk bedacht. Ook heeft de film een goede verassende wending. Dat Cross in werkelijkheid de vader van Wesley is zag ik niet aankomen. Best wel een sterke plotwending. Het verhaal is best wel sterk als je accepteert dat je naar een fantasie film aan het kijken bent.

Het acteerwerk in deze film is van hoog niveau. James McAvoy als Wesley maakt zich geregeld schuldig aan overacting. Maar toch zet hij in deze film een goede rol neer. De show word op acteergebied gestolen door Morgan Freeman en Angelina Jolie. Freeman vond ik erg goed op dreef als Bad-Guy . Angelina Jolie zet op een goede en leuke manier een stoere rol neer die doet denken aan haar eerdere rollen als Lara Croft en Mrs. Smith. Ook de rest van de cast doet het goed. Leuke bijrol trouwens van Terence Stamp.

De muziek in deze film is van Danny Elfman. De muziek is niet hoogstaand, maar past goed bij de film. De special effects in deze film zijn goed verzorgt.

Deze film had de potentie om een bovengemiddelde actie film te zijn. Maar de filmmakers maken 2 fouten…..

De eerste fout die de filmmakers maakte is een lange martel gang laten zien zonder dat het iets toevoegt. Je ziet in de film dat Wesley moet leren pijn te verdragen. Hij word daarom hard onder handen genomen. Dit stuk van de film duurt erg lang. Mij ontgaat het nut om minuten lang te laten zien dat Wesley mishandelt word. De actie scènes mochten trouwens van mij soms ook wat minder gewelddadig zijn.

De actie scènes in de film zijn ongeloofwaardig. Toppunt is toch wel die ravijn scene met de trein. Maar toch vond ik de actie scènes vermakelijk om te zien. ( ondanks dat ik ze soms te gewelddadig vind ). De actie scènes zitten in principe goed in elkaar. maar wat stoorde ik mij aan die vreselijke montage tijdens de actie scènes. Rare hyper flitsende beelden, versnelde beelden, dan weer langzame close ups en nog meer van die rare fratsen. Waarom de filmmakers dit nodig vonden is mij een raadsel. De werkelijk waar enorm slechte en verschrikkelijke montage maakt het vervelend om naar de actie scènes te kijken. Het is echt niet te geloven. Dan heeft een film redelijk goede actie scènes, weten de filmmakers het toch voor een deel te verpesten door een achterlijke montage. Ook buiten de actie scènes zitten er van die rare montage momenten. Je ziet in deze film vooral veel close ups waar je de weg volgt van kogels. Wat het toevoegt is voor mij een groot vraag tegen.

Al met al vond ik dit best wel een aardige actie film. Het verhaal is leuk bedacht en het acteerwerk is goed. Als de film wat minder gewelddadig was en een normale montage had gehad, dan had er zeker wel een ruime voldoende van mij kant ingezeten. Maar helaas. Vooral dat van die montage reken ik de film zwaar aan. Het verpeste op een aantal momenten toch behoorlijk mijn kijkplezier. Nipte onvoldoende.

2,5 ster voor deze film.

avatar van Brabants
Wanted is een spectaculaire en uitzinnige fantasiefilm en een vertolking van een gelijknamige stripboekenreeks. Visueel gezien is dit een zeer geslaagde film en de adrenalinestoot dreunt van het begin tot het einde door. Het kent een origineel en bruut karakter en heeft qua acteurs een goede casting ondergaan. Echt een heerlijke actiefilm die je vanaf het begin tot het einde met verstand op nul lekker bezighoudt.

avatar van kissyfur
Verhoogd naar 3 sterren. Bij de eerste keer kijken vond ik het vooral jatwerk van de Matrix met een snufje Fight Club. Maar er blijkt toch een laag onder te zitten: het gaat over terrorisme en idealen.
Toch wordt het niet heel goed uitgewerkt; het blijft wat puberaal gericht op actie en effectjes. Waar Fight Club je probeert aan het denken te zetten, probeert Wanted je vooral te vermaken. Niets mis mee, maar voor mij wel een reden om het een zesje te geven.

avatar van devidia
Not bad. Genoeg badasserij, soms wat over the top, maar dankzij genoeg zelfrelativering komen ze er wel mee weg

avatar van dvdfreak123
Toch genoten van deze wanted. Is wel over the top en op punten ongeloofwaardig. Maar de heerlijke actie en spektakel maakt veel goed. Boeit van begin tot einde. En was toch wel aan de tv gekluisterd.Plotwendingen tegen het einde waren ook redelijk goed en zag ik niet aankomen. Gewoon film waar je niet te veel moet bij denken en gewoon genieten van de vette actie. Cast deed het ook wel goed. Deze in duopack gekocht op bluray met salt die tegen viel, kon deze wanted veel meer waarderen. Krijgt van mij een 7,5/10

avatar van Macady
Even de versie met het alternatieve einde gekeken. Hele andere film, grappig om te zien.

avatar van Roger Thornhill
Een leuk uitgangspunt, een uitstekende en goed passende acteur in de hoofdrol, ook prima acteurs in de bijrollen, en een zeer vermakelijk eerste half uur met veel visuele spierballenrollerij, maar wanneer het aparte gewoon is geworden heeft de film moeite om mijn aandacht vast te houden – vanaf daar wordt hij meer dertien-in-een-dozijn met een matig plot en verschillende standaard-CGI-actiescènes. De onthulling tegen het einde brengt de spanning er weer even in, maar als geheel is de film het voor mij uiteindelijk toch nèt niet. Maar die truc met die kogel en hoe Angelina Jolie daar op het einde gebruik van maakt, dat is wel briljant, en om de grap met het toetsenbord en de rondvliegende tand (leuk bijrolletje van Chris Pratt!) heb ik hard moeten lachen.

RaRE FILM...........ik vind het meer komedie dan actie/thriller....

avatar van Thorongil
Nog eens gezien. Heerlijke actiefilm.

avatar van horizons
Begin was erg leuk van de film. Vaart, leuke editing, over the top en flauwekul. Helaas dat die vaart en fun op een gegeven moment teveel plaats maakt voor geneuzel. Op het eind is de actie wel weer leuk maar het niveau van het begin wordt niet meer gehaald. Jammer, desalniettemin leuke actiefilm met een McAvoy die het goed doet.

avatar van IH88
“Do you make sweaters, or do you kill people?”

Wanted is een film met ongelooflijk vette actiescènes en goede acteurs, maar het is ook een film met een erg mager en voorspelbaar verhaal. Vooral op de rustige momenten zakt de film erg ver weg.

McAvoy is aardig en de transformatie van sullige nobody naar actieheld is nog best geloofwaardig. Het is Jolie die er echt bovenuit steekt en nog wat weet te maken van haar mager uitgewerkte rol. Freeman is zijn degelijke zelf en heeft een aantal sterke scènes. De film heeft veel actiescènes en dat is maar goed ook. Op die momneten overtuigd de film en komt Wanted het beste tot zijn recht.

TMP
Nee, Wanted beviel mij echt totaal niet. Het plot is werkelijk flinterdun en nogal onzinnig, maar daar gaat het uiteraard ook niet echt om. Het draait om de actie. Na enkele minuten had ik het echter al helemaal gehad met de flauwe actiescènes vol met slow motions. Geen pretje om naar te kijken. Enkele bekende gezichten in de cast, maar alleen Angelina Jolie kan door haar verschijning nog een heel klein beetje indruk maken. Zeer belabberd.

avatar van des1
Wat hebben McAvoy, Jolie en Freeman toch ook een hoop garbage gemaakt.

avatar van mikey
Dit was wel heel lelijk en kinderachtig

avatar van Antonev
Rommelig en over the top actie spektakel. Ondanks de vele actie wist het me niet te grijpen. Matig verhaal en matte acteerprestaties. Voor mij persoonlijk niet voor herhaling vatbaar.

Film die mij niet kon aanspreken. Met los zand aan elkaar gezette actiefilm waar door de stunts en grafische beeld effecten heen geweven een simpel verhaaltje gebreid is. Om de zaak wat op te fleuren zitten er wat grote namen in zoals Jolie en Freeman.

Plot: Kantoornerd die over zich heen laat lopen door zijn dikke cheffin blijkt een ervaren moordenaar/huurling als vader te hebben en wordt opgeleid in zijn voetsporen te treden. Op zich gaat dit nog wel maar bijvoorbeeld kogeltjes die in een bocht vliegen is voor mij te stompzinnig, zelfs als fantasie. De humor in de film is ook van een lach of ik schiet niveau.

Film die geen doel heeft of deze faliekant voorbij schiet.

Leuke film! erg genoten van deze actie film

avatar van Rillo
Heb genoten van zowel het verhaal, acteerwerk, special effects en verrassend einde.
Heerlijk avondje met chips op de bank genieten van mooi verfilmde 'onzin'
Daarom ook 3,5 sterren