Wanted (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Timur Bekmambetov
met James McAvoy, Morgan Freeman en Angelina Jolie

Wanneer de baas van een bende huurmoordenaars contact legt met Wesley Allan Gibson (McAvoy), een depressieve kantoorbediende, en hem vertelt dat zijn vader een huurmoordenaar was die onlangs vermoord werd, besluit Wesley zijn leven in eigen handen te nemen en ook een professionele moordenaar te worden. Al snel blijkt dat hij een waar talent is en hij wordt toegelaten tot het geheime gezelschap, waar hij besluit wraak te nemen om zijn vaders dood. Wesley raakt binnen de kortste keren helemaal in de macht van de clan en van Sloan, de baas (Freeman). Samen met zijn 'collega' Fox (Jolie) gaat hij op zoek naar de moordenaar van zijn vader.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik geef die crap cam versie vanacht een kans !

Kan niet wachten

Dit lijkt me nu juist een film die alleen goed tot z'n recht komt op groot scherm. Moet er niet aan denken om iets als dit in brakke kwaliteit op m'n 20 inch schermpje te zien als ik het met dolby surround én op groot doek zien kan.

avatar van ralfsjam
gotti schreef:

alles is beter op groot scherm, maar de film's waar ik niet zo aan hecht, kunnen ook best op een klein scherm. maar je hebt gelijk!
(80 inch ging ook goed hoor...)
opzich ben ik ook niet zo van de download. maar je krijgt ze wel eens voor niets...
en dan wint mijn interesse.

avatar van brave71
Snelle film, vol met actie en scenes in de styl van Matrix.

Zeker de moeite waard om te kijken, met goede acteer prestaties en mooie special effects.

gotti schreef:

daarom heb ik hem ook op een 50 inch gekeken.

avatar van Friac
Alhoewel ik de film met italiaanse dubbing gezien heb, heb ik toch het leeuwendeel van de film kunnen begrijpen (de hoofdlijnen sowieso, enkel een paar kleine dialogen lukte me echt niet). Daarom toch maar even een rating voor deze film plaatsen.

Wanted bevat enkele van de meest overdreven/spectaculaire/over-the-top actiescènes die ik ooit al gezien heb. Ik keek geregeld met open mond naar het scherm, terwijl ik tegelijkertijd met de slappe lach zat omwille van dergelijke overdrijvingen.
Alhoewel ik de metamorfose van slungel tot held bij het hoofdpersonage iets te 'makkelijk'/snel vind gaan en de 'twist' me niet echt wist te verrassen, vond ik het verhaal zeker en vast prima en aangenaam om te volgen. Ook de beelden zijn best goed, met zelfs enkele leuke grapjes die in flitsende MTV-stijl verwerkt zijn het toetsenbord dat het hoofdpersonage op het hoofd van zijn vriend stukslaat, waardoor de letters 'fuck you' uit het bord springen bijvoorbeeld.
Een leuke zomerblockbuster.

avatar van brinxma
Absoluut met de vorige schrijver mee eens. Gisteren de versie zonder dubbing gezien in de bioscoop in Antwerpen. Relatief onbekende hoofdrolspeler die het aardig doet. inderdaad is de metamorfose van sukkel naar "the man" wat ongeloofwaardig maar aan de andere kant: het moet wel in die 1,5 uur van de film passen en de rest zoals aktiescenes is bij wijze van spreken net zo ongeloofwaardig. Heerlijke absurde situaties dus in een spetterend decor. Met dus Matrix-achtige trekjes. Angelina Joli is om te kwijlen, Marc Warren is Marc Warren. Alleen Morgan Freeman vind ik te statisch. Hij is aanwezig, maar eigenlijk houd het daar op. Je zou hem zo terug kunnen zetten in Bruce of Evan Almighty. Op een weinig verassende plotwending na een redelijk voorspelbare film maar "who cares" ? Heerlijk om te zien dus...

avatar van martijn77
Middelmatig plot, veel over the top actie en redelijk acteerwerk, wel allemaal erg obligaat. Jolie is een lekker wijf, maar dat wist ik al.

3 *

avatar van Friac
brinxma schreef:

Daar heb je een punt. Ik las een gelijkaardige kritiek op Arrow in the Head (dat voornamelijk recensies van horrorfilms publiceert), waarin aangestipt werd dat Morgan Freeman hier weer zo 'typisch Morgan Freeman' is. Dat gevoel had ik ook wel: hij doet niets verkeerd, maar net omdat je hem in die rol al zoveel keer gezien hebt viel hij toch een tikkeltje uit de toon op een manier. Dat is zeker en vast geen minpunt, maar wou je even bijtreden.

je moet er maar van houden...

avatar van Matchostomos
'Wanted' kondigde zich vooraf aan als een no-nonsense actievehikel, geheel ontdaan van alle subtiliteit en gestileerd naar de wil en wetten van de hedendaagse jongerengeneratie. Uiteindelijk ontbeert het 'Wanted' echter aan een gezonde dosis ritmiek, ironie én efficiëntie om uit de eerstgenoemde beloftes een geslaagde prent te distilleren. De adrenaline gaat zelden tot nooit de hoogte in en dit geheel ten verdienste van de abominabele regiecapaciteiten van Bekmambetov, die meermaals pijnlijk worden blootgelegd door de resem aan technische cameracapriolen. 'Wanted' is met andere woorden een oversensationeel, identiteitsloos product, dat enkel nog gratie kan vinden in de wulpse verschijning van Angelina Jolie.

avatar van hannes64
En maar 1 ster geven.
Het gaat mij ( Natuurlijk ook veel anderen ) gewoon om `t popcorngehalte.
Dit is zo`n film....verstand op nul en 2 uur naar actie, actie en nog eens actie kijken en luisteren.
En ik heb me vermaakt...in de stijl van "mr and mrs smith "...en dan nog iets beter.
Dit is een blockbuster.
leuke special-effects, het verhaal kon natuurlijk iets beter, maar who cares.
Een genietbare actiefilm met een zeer mooie Jolie.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hier over moet schrijven.
Opzich was het niet zo heel slecht.
Best vermakelijk op zijn tijd.
Veel over de top actie.
Verhaal/plot mocht ook wel beter uitgewerkt worden.
Tsja... Jolie... ook daar moet je van houden.

Totaal geen slechte film maar ook totaal geen goede film....
Ik hoef hem niet op dvd te hebben en ook nooit meer te zien.

avatar van Brianna
Super film, vette aktie, en Angelina weer in een top rol.

Matchostomos schreef:

bah bah bah.
ik weet dat het vrij is om te stemmen.
maar geef dan alleen je mening als jij hemm zo slecht vindt,
maar laat het stemmen dan svp achterwege.
je trek het gemiddelde behoorlijk omlaag met je cijfer 1.
thx

Mr_White schreef:
Van de oorspronkelijke graphic novel is zo te zien niks overgebleven. Lijkt erop alsof studios niks geleerd hebben van Sin City en 300.

gelukkig komen er nog 4 delen van sin city.
misschien beter als jij de fabeltjeskrant dan maar kijkt.

avatar van Esteban
Daar zat ik dan bij het verschijnen van het studio-logo, klaar voor ’n knaller van formaat! Daar zat ik dan bij het verschijnen van de aftiteling, teleurgesteld, overvallen door gemengde gevoelens. Naast de flashy montage die de actiescènes de nodige flair gaf, viel me vooral op hoe weinig Wanted om het lijf had.

De niet al te originele beginscènes leken verdacht veel op een mengeling van menig andere (u wel bekende) actiefilms, waardoor het verdere verloop ontzettend voorspelbaar werd. “Geen probleem”, dacht ik, “Het verhaal moet op gang komen…”. Wél een probleem als we een halve film later (no kidding!) nog steeds op dat punt staan. Wanneer er zich uiteindelijk toch nog een uiterst interessant plot ontwikkelde (trein) en mijn enthousiasme aanzienlijk steeg, werd ik nog meer teleurgesteld toen alles redelijk snel en makkelijk werd afgerond.

Het basis-idee was er wel (de kogels) en dat leverde nu en dan denderende actie op, maar daar bleef het ook bij. Waar zat het sterke script? Als je dan een ietwat ‘slimmere’ actiebom verwacht, blijf je gegarandeerd op je honger zitten. Dit had veel meer kunnen worden, I wanted more.

geweldige film echt een topper met goeie aktie, klein minpunt is wel dat het een beetje overdreven was en dan doel ik vooral op dat gedeelte met die trein. haalt cijfer toch klein stukje omlaag. maar toch zeker wel een film om vaker te zien

De film heeft wel erg weinig raakvlakken met de comic waarop hij gebaseerd zou zijn. De film wordt op zo'n simplistische manier verteld dat het de meest interessante verhaallijnen en vreemde hoofdpersonages weglaat.

Om een voorbeeld te geven: In de comic is "het broederschap" een wereldorganisatie van superslechterikken, bestaande uit 5 leiders, die in 1986 alle superhelden uitgemoord hebben met als doel over de wereld te heersen. Hun macht strekt zo ver dat ze zelfs alles mogen doen van de politie, namelijk onschuldige mensen vermoorden, chaos aanrichten,... . Daarnaast maakt het broederschap er een sport van om ook in andere dimensies de superhelden uit te roeien. Wesley wordt gerecruteerd om de rol van zijn vader over te nemen als superslechterik.

In de film wordt het broederschap eerder aanzien als een huurmoordenaarsclubje die zijn opdrachten krijgt van een weefgetouw !?!

Ik begrijp dat de film niet de hele wereld van de comic 'wanted' kan weergeven. Maar door het weglaten van zoveel elementen die de comic net uniek maakte, kan er nog moeilijk gesproken worden van een comicverfilming.

De akiefanaten zullen wel smullen van deze film want aan knallen, spectaculaire stunts en grof geweld geen gebrek.
Diegene die bekend zijn met de comic zullen naar mijn mening eerder teleurgesteld zijn in de enorm simplistische verfilming ervan.

Als aktiefan geef ik de film een 3,5 op 5 omdat ik mij nog wel geamuseerd heb met de overdreven aktie.
Als comicliefhebber geef ik hem eerder een 1.5 op 5 omdat de gelijkenissen met de comic miniem zijn.

avatar van grovonion
Gebaseerd op een comic verhaal? Ah, dat is nieuw, ik dacht namelijk dat het weeral eens een schamele poging was om het uitgemolken actie-genre van een nieuwe augurk te voorzien. Spijtig genoeg komt het comic element helemaal niet over, ik heb geen enkel moment het gevoel dat ik naar een comic-verfilming aan het kijken ben. Daarom komen de hyper-onrealistischie elementen ook erg vergezocht voor en klikt het niet tussen de actie en het verhaal.

avatar van g_unitboy
vette actie, zalige film, en you're the man

avatar van g_unitboy
vanaf 11 september in de bioscoop? in belgië al vanaf gisteren

g_unitboy schreef:
vanaf 11 september in de bioscoop? in belgië al vanaf gisteren

ik ben deze film gisteren gaan zien in belgië

*Joly*
Jolie ziet er raar uit op die foto,, lijk net of ze helemaal gedraaid zit,, maar het lijkt me een goeie film,,

avatar van IcU
IcU
Dat hij in nederland zo ontzettend laat komt, snap ik niet. Ik heb geluk dat ik zo dicht bij Belgie woon.

Cuadros
Viel me tegen. Leuke special effects maar soms te chaotisch. Het verhaal laat te wensen over. Angelina Jolie zag er natuurlijk wel beeldig uit ^^

avatar van IcU
IcU
Wat een waanzinnige actie film. Wat een creatievelingen hebben hier aan gewerkt. Strakke actie, wat geweldig is vormgegeven. Ook het verhaal mag er wezen. Dit stak allemaal stukke beter in elkaar dan dat ik verwacht had. Ook een waanzinnige soundtrack, en ik was ook zeer verbaasd dat dit van Elfman afkomstig was. Een echte aanrader!!!

avatar van Scar-face
Heb m vandaag gezien in Belgie, Leuke film:),En veel actie.

avatar van M.Goodkat
Geweldige film, super actie en special effects, owh yeah!!!!!!!!!!
boeide mij van begin tot einde, echt een spektakel film waarvan ik gekluisterd eraan zat, super gewoon.

ik ga hem tot de maximum geven van alles 5/5

avatar van donnie darko
Pretentieloze fun van de bovenste plank. Veel beter dan shoot'em up.