Whiteout (2009)

Verenigde Staten / Canada / Frankrijk / Turkije
Actie / Thriller

geregisseerd door Dominic Sena
met Kate Beckinsale, Gabriel Macht en Columbus Short

U.S. Marshal Carrie Stetko is als enige gelegerd in Antarctica. Ze moet daar een moord oplossen, op het continent waar het over drie dagen donker zal worden. Ze ontmoet een U.N. afgezant, die ook de moord onderzoekt.

avatar van DVD-T
The Thing zonder The Thing.

De setting is erg mooi. Alleen jammer dat er dan weer zo weinig goeds met het verhaal wordt gedaan. Een aantal vermakelijke stukken wisselen elkaar af met veel dode momenten. Erg jammer. De serial killer miste ook wat en kwam daarom ook totaal niet dreigend over. Sets waren wel verbluffend.

Toffe setting, maar ondanks een paar leuke momenten een erg povere uitwerking. Voor een tussendoortje niet meer dan aardig.

avatar van Bloe-Reej
Best wel goede film !

avatar van Jesusthesecond
Zeer slechte film. Ongeloofwaardige vertolkingen, zwakke dialogen en een slaapverwekkend verhaal.

1,5 voor Kate

avatar van david bohm
Whodunit on ice. Wat een slappe vertoning. Alles is een cliché nou dat geldt zeker voor deze film waarin zelfs de muziek afgezaagd is.
Na de overbodige douche-scene van de heldin kun je de film net zo goed afzetten. Wel wat opgestoken hier en daar. De Zuidpool is koud, maar het kan er ook gezellig zijn. Beesten zijn er gelukkig niet te vinden. Geen ijsbeer, pinguïn of wat dan ook te bekennen, wel voldoende drank.
Ms Beckinsale is een karikatuur van een actrice. De belabberde teksten die de acteurs krijgen voorgeschoteld, pfff. Zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet.
1 poolsterretje voor het douchen

avatar van Aapje81
Nietszeggende thriller vol met matige acteurs en een slap scenario. Enige pluspunt is de setting. Wat er goed of mooi is aan Beckinsale is mij overigens een raadsel.

Zeer matig.

avatar van cor1946
Goede actie/thriller met goed spel. Niks verkeerd aan zoals Aapje81 zegt matig. Er zijn slechtere films (3 sterren film) wat kunnen mensen zeuren zeg komop oogkleppen voor een kijken.

Een dertien in een dozijn B-film.

Achter het ongeluk met het russische vliegtuig had zoveel meer kunnen zitten dan wat men er in deze film mee gedaan heeft.
Het feit dat alles zich afspeelt op antarctica zou je als een originele invalshoek kunnen bestempelen. Maar vermoedelijk was de voornaamste reden dat het veel geld bespaarde wat men anders aan dure filmlocaties kwijt was geweest.

Wat restte was een standaard whodunit die niet echt verrassend of spannend was. De hoofdrolspeelster was geen geweldige actrice maar wel mooi. Daarom geen straf om naar te kijken, maar of ze ooit oscars gaat winnen, dat betwijfel ik.

Verder nog wat kleinigheden die me dwars zaten. Zoals dat je regelmatig mensen buiten ziet lopen terwijl ze gekleed zijn alsof ze gewoon op wintersport zijn, in plaats van dat men op poolexpeditie is.

Voornaamste pluspunt aan de film is dat deze slechts 96 minuten duurt.

avatar van pietkeun
Jesusthesecond schreef:

1,5 voor Kate

Mee eens, te voorspelbaar; toch een 2

avatar van Al DeNiro
Best spannend mede door de afgelegen locaties en kou van Antarctica.

Ook leuk om Tom Skerritt (Alien, Top Gun) weer eens terug te zien.

Wel opvallend dat Dominic Sena nu films maakt die een niveau lager zijn dan zijn eerdere werk: Gone in 60 Seconds en Swordfish.

avatar van AnthonyG.
Ik zou normaal een 3 geven, omdat de film best mooi gemaakt is en het aangename zowel als de vervelende kant van het zuidpoolleven toont.
Doe er wel een halve ster bij voor Tom Skerritt.

Ik weet niet of het aan de dvd lag, maar de beeldkwaliteit was matig. De eerste tien minuten van deze film zijn veelbelovend, maar dan, ondanks een, voor een thriller, goede uitgangspositie verzandt ie in ongekende traagheid, gebeurt er niets spectactulairder dan koude lucht en sneeuwjachten, waardoor je als toeschouwer al snel in slaap sukkelt. Behalve wat mooie beelden blijft van het verhaal weinig tot niets hangen. Ik heb later gelezen dat het scipt diverse keren aangepast en herschreven is, zonder merkbaar effect.

avatar van superkooi
Prima thriller met fantastische plaatjes van de whiteout. Ik vond vooral het gevecht in de whiteout prima verfilmd. Uiteraard zijn er betere thrillers gemaakt, maar deze is onderhoudend en zeker niet slecht.

avatar van opa-ben
Leuke film, echt wel de moeite waard om te kijken.

avatar van Mega-Video
Zat de hele tijd te wachten dat er een ding uit dat gevonden lichaam zou spatten! Blijkt het te gaan om het hardste materiaal op deze aardkloot. Iets wat deze film dus bepaald niet is is hard materiaal.

avatar van Jan met de pet
Film begint goed, zakt dan wat in maar is zeker het aankijken waard: 3,0

avatar van blurp194
Aardig filmpje voor tussendoor.

Sterke punten zijn Kate Beckinsale en Tom Skerrit, af en toe wat leuke plaatjes van de natuur, af en toe een glimpje van het station. Daartegenover staat het toch wat te simpele plot en de gapende gaten die daar in zitten, en dat er af en toe echt enorme fouten worden gemaakt in de kou.

Als je daar allemaal maar niet al te veel op let is het best te doen.

avatar van UltraMovieKiller
De acteerprestaties in deze film waren prima. Special effects hier en daar wat minder.. met name de beelden van het vliegtuig aan het begin.

Film werd nergens erg spannend maar was toch niet vervelend om te kijken. De actiescenes waren goed gedaan echter ontbrak de spanning en was het verhaal iets te voorspel baar op sommige punten.
Gewoon zoals ik hiervoor al eerder genoemd zag een filmpje voor tussendoor, niet bijzonder. Heb hem zelf ook op een rustige zondag gekeken en daarvoor was hij vermakelijk maar niet meer dan dat.

avatar van duffs
wat een bagger film met moiete afgekeken ook doods emotieloos en saai geacteert door kate beckingsale vreemd ze kan veel beter vind ik nee snel vergeten deze film

Melvin Udall
Wat redelijk belovend begint wordt toch al snel een lichte tegenvaller. Het wordt maar niet spannend en de acteerprestaties zijn ook niet overtuigend genoeg. Jammer want een the Thing-achtige setting leent zich toch wel voor meer spanning zou je verwachten. Ook mooie Kate weet de boel niet te redden...

Hoewel het er geregeld nep en soms ook wel zeer goedkoop uitzag qua effecten was dit toch best een aardige thriller. De film wist me te boeien en het sfeertje was ook wel lekker. Dat laatste had natuurlijk vooral te maken met de geïsoleerde locatie op Antarctica. Het einde was natuurlijk behoorlijk cliché maar was ondanks dat nog best aardig. Dat ik deze film mede aardig vond was te danken aan Kate Beckinsale (fraaie douche scene in het begin van de film) die altijd wel geknipt is voor dit soort films. Haar en Milla Jovovich zie ik graag spelen in films met actie erin. Het zijn toch een beetje de actie vrouwen van de afgelopen tijd. Al met al was dit best een vermakelijke thriller die zich lekker wegkeek en ook niet al te lang duurde.

avatar van Roger Thornhill
Ik sluit me geheel aan bij Melvin Udalls mening, 2 berichten hierboven. Jammer, want ik had er wel zin in. Maar ja, een thriller op Antarctica, dat associeer je al gauw met The thing, en de (al dan niet terechte) bijbehorende hoge verwachtingen worden helaas absoluut niet ingelost. En als het object waarom het gaat dan ook nog eens zo oninteressant is...

Overigens had ik ook moeite om het verhaal serieus te nemen vanwege die constante omroeper op de achtergrond. Die zal misschien wel standaard zijn op dit soort bases, maar míj deed zijn doorlopende gekwetter heel erg denken aan die absurd-komische boodschappen van de omroeper uit M*A*S*H.

avatar van DragQueen
Toch een enigszins vermakelijke thriller. Die wel een prima setting heeft te bieden. Helaas is het verhaal niet sterk genoeg om echt te overtuigen. Het kijkt wel lekker weg, en is bij vlagen spannend. Al is het verloop van het verhaal natuurlijk wat voorspelbaar. Verder is het acteerwerk van o.a Kate Beckinsale vrij aardig. 2,5 Ster.

avatar van tattoobob
prima thrillertje met de altijd mooie Beckinsale!!

HALVE TAMME.
tattoobob schreef:
prima thrillertje met de altijd mooie Beckinsale!!

Helemaal mee eens gozerwijffie.

avatar van Roger Thornhill
Bij herziening (via een goedkope maar fraai ogende Blu-ray) stoor ik me nòg meer aan deze film: de aardige cast en de uitermate interessante setting worden grotendeels teniet gedaan door een niet erg pakkend plot en een flauwe climax. En dan de manier waarop de film een oplossing vindt voor die in potentie zo spannende scène waarin ze in dat vliegtuig onder méters sneeuw en ijs gevangen zitten: aha, luikje gevonden, even opblazen en húp, we zijn weer thuis – wat een gemiste kans om een ècht dramatische situatie uit te werken! Whiteout heeft het gewoon nèt niet, en die mysterieuze killer die af en toe ten tonele verschijnt en natuurlijk onherkenbaar is met z'n sneeuwbril en ijspak doet me veel te veel aan Halloween denken. Jammer, ik zou deze film graag een warm hart toedragen, maar dat verdient hij niet echt.

avatar van Kondoro0614
Whiteout

Ik moet echt toegeven dat ik me totaal niet vermaakt heb met Whiteout. Het totale plaatje van Whiteout spreekt mij totaal niet aan en ik vond het maar zwak naar me toe gebracht worden. Toen de film begin dacht ik naar een sterke actie / thriller film te kijken maar na een tijd dat de film door speelt zakt het tempo diep naar beneden, word de spanning er uit gezogen en leek het wel alsof ik naar een 'saaie' film zat te kijken zonder enige uitstraling. De acteurs deden het redelijk. Kate Beckinsale en Tom Skerritt deden het leuk de rest kon nog wel wat beter. Het verhaal was dun en saai om te volgen. Het concept was dan nog wel leuk maar echt, te simpel gebracht. Leek wel alsof ik weer naar zo'n saaie aflevering van CSI zat te kijken zo af en toe.

avatar van Nickon
Niet te veel over nadenken, gezellige avond gehad. That's it.

avatar van n00r
Spannend voor een keertje.