De Wederopstanding van een Klootzak (2013)

Alternatieve titel: The Resurrection of a Bastard

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Guido van Driel
met Yorick van Wageningen, Jeroen Willems en Leny Breederveld

De Amsterdamse crimineel Ronnie overleeft ternauwernood een moordaanslag en keert met aangescherpte zintuigen terug in het leven. Een jonge Angolese asielzoeker kan niet praten over de verschrikkingen uit zijn verleden en ziet zijn kansen op een legaal verblijf in Nederland verdampen. Een lijfwacht met een depressie, een ober met een zieke kat en een echtpaar met een groot verdriet. Allen zullen ze elkaar helpen.

avatar van Fryce
Redelijke film, prima spel, alleen niet altijd even aangenaam voor het oog. Soms wat naar.

avatar van knusse stoel
Leuke film die ook nog eens de noordelijkste stad van ons land promoot: "Dokkum".
Ben hier zelf (ben zelf een Fries) enige keren geweest en het is inderdaad een aardig plaatsje, net als de film. Deze viel mij niet tegen en wordt vrijwel geheel door de complete cast gedragen.
O.a. door de herbergierster en de crimineel Ronnie, waarvan de eerste de nuchterheid zelve is en Ronnie eerst een klootzak is en langzaam veranderd in een ander mens dat tot bedaren komt maar niet geheel begrepen wordt door de vroegere kompanen.
Fijn verhaal en een prima film!

avatar van wendyvortex
Tsja heel vervelend, maar we gaan toch echt weer de zware onvoldoende uit de kast trekken, al zien we wel dat de regisseur in ieder geval nog geprobeerd heeft er iets van te maken, maar ja een hele filmgeschiedenis om tegen aan te boksen en dan is de conclusie gewoon jammer van de moeite.
Gedeelte "Pulp Fiction", een eind waar ze bij "Signs" nog jaloers op worden.....en iets met een asielzoeker of emigrant waar het glazuur spontaan van je tanden barst.
Karikaturen, het foeilelijke Nederlandse landschap, slechte dialogen...het is dat Willeke van Ammelrooy nog ontbreekt, maar mag verder op die enorme grote hoop, die grote hoop met slechte Nederlandse films.

avatar van Decec
Een matige dramafilm...
Matige verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Jeroen Willems (overleden)...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goede kwaliteit HD breedbeeld...
Niet te moeite waard...

Ik had duidelijk meer van deze film verwacht en daarom viel het behoorlijk tegen. Ik denk ook met deze cast dat er meer in had gezeten, maar de hele verhaallijn liep anders dan ik vermoedde. Dat was ook vast de bedoeling, anders had de film teveel aangeleund tegen de grote engelse en amerikaanse broers binnen dit genre. Ik had dat anders toch wel willen zien.

avatar van brief encounter
Vreselijke film met te veel verhaallijnen, slechte dialogen, somtijds belabberd spel..... was ik de eerste minuten nog geboeid door de Van Warmerdam-achtige sfeer, na een half uurtje sloeg de irritatie behoorlijk toe.

avatar van Insignificance
Close, but no cigar. Van Driel is wel zo visueel ingesteld dat hij op dat vlak puntjes scoort, maar opgaan in zijn film, thema's, symboliek en wat er al niet meer te zien is, is er niet helemaal bij. Terwijl het toch wel wat interessante elementen heeft op de rode draad. Minst boeiende onderdeel is veel van wat zich rond de asielzoeker afspeelt.

Bomen, nachtmerries en aan de andere kant iets met een rode vlinder, mja, oké. Rondom Eduardo blijft het bij harken. Met Ronnie gaat het gelukkig soepeler. Uitgezakte vent, harde crimineel en iemand die het kwijt is, of juist niet, na iets wat zich laat aanzien als een soort bijna dood ervaring. Fijne acteur, die Yorick van Wageningen.

Een aantal aardige dialogen, zo is er een anekdote die er toe doet, enkele kleurrijke figuren, er dwarrelt een dosis zwarte humor door de film en van Driel vertikt het om alles op te lepelen, maar tegelijkertijd blijft het me allemaal iets te zweverig en daardoor afstandelijk. Of zoiets. Enfin, de stofzuiger. Weer wat geleerd. En arme Sonnema.

avatar van HK Senator
Fryce schreef:
Haha, niet aangenaam voor "een" oog bedoel je. Ik heb de mijne behouden na het kijken van de film. Maar in het vervolg stofzuig ik wel met andere gedachten

Verder een prima film. Goed geacteerd en Friesland is ook heel erg mooi!! Bijna net zo mooi als Groningen.

avatar van missl
Goede cast, maar ik had van het verhaal meer verwacht.

avatar van flaphead
Dit drama met klein randje zwarte humor doet wat vreemd aan, al is het alleen al vanwege de prachtige titel. Het verhaal ontrolt zich rustig en is -ondanks de flashback- tamelijk rechtlijnig. De karakters zijn interessant, de beeldvorming in het Friese platteland mooi. De film doet 'onhollands' aan door de wat narige sfeer en dat is een pluspunt.
Alleen heb ik duidelijk de relevantie van de asielzoeker-verhaallijn gemist, ik kan het niet plaatsen. De artsy toevoeging van de handschoen/nachtmerrie voelt wat random. Mede daardoor zit ik aan het einde toch met een vraagteken wat het doel was van een flink aantal scenes.

avatar van Brandt
Eindelijk weer eens een echt goede nederlandse film. Prachtig gefilmd in een rustig tempo met af en toe harde scenes. De verschillenden verhaallijnen; de keiharde crimineel, de boer, het kind en de asielzoeker, worden mooi in elkaar geweven. Ook fijn: er wordt weinig uitgelegd, zodat de kijker de zijn eigen verhaal kan bedenken. Op naar Dokkum!

avatar van david bohm
Ben hier niet zo van onder de indruk. Film is onderhoudend en aardig gefilmd maar het pakt me nergens. De geweldsscènes vind ik wel pluspunten, behoorlijk rauw. Met de sapperdeflap om het af te maken.

avatar van mjk87
Matig. Qua regie is dit nog best heel aardig, waarin je merkt dat de regisseur toch een zeker stijltje wil doorvoeren. Weinig muziek en als dat er al is vooral lekker dromerige muziek. Maar de film zelf kon me nauwelijks boeien. Dat komt vooral door Van Wageningen die ik nergens geloofwaardig vind. Als hij gaat schreeuwen zie je een acteur die boos wil zijn, geen moment had ik het idee dan een keiharde gangster te zien. En of dat zo bedoeld was of gewoon een kwestie van matige geluidstechniek, maar ik vond de dialoog erg vaak op de achtergrond zitten en nauwelijks verstaanbaar en dat verhoogt het kijkplezier niet bepaald. 1,5*.

avatar van jippie2010
Allemaal iets te hoog gegrepen.
Het concept is vrij helder, de uitvoerig laat te wensen over.
Qua regie en camerawerk wisselen goede en slechte momenten elkaar af, en ook het acteerwerk is over het geheel middelmatig te noemen. Zelfs van Wageningen had geen kwaliteit genoeg om de film alleen te dragen. Helaas. *2,5

avatar van Brandt
Brandt schreef: