Le Silence de la Mer (1949)

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Melville
met Howard Vernon, Nicole Stéphane en Jean-Marie Robain

In een bezet Frans plaatsje in 1941, is de Duitse officier Werner von Ebrennac gelegerd. Hij leeft in huis bij een man en diens nichtje, die hem vooral zien als een verachtelijke man. Von Ebrennac vertelt vol passie over het leven, filosofie, muziek en zijn visie op de relatie tussen Duitsland en Frankrijk. Totdat hij echter Parijs bezoekt en ziet wat er echt allemaal aan de hand is...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dit debuut (op een short na) van Melville komt binnen enkele maanden uit bij Masters of Cinema met bovenstaande schitterende poster als hoes. Ik kijk er naar uit. Spreekt me bijzonder aan.

Een mooie film die naar mijn idee laat zien hoe sterk het verzet in frankrijk was .Dat wordt extra duidelijk doordat je voor de Duitse officier een soort van sympathie opbouwd, net zoals de oom en het nichtje dat doen maar toch steevast stil blijven tegen hem.

klute89
Ben eigenlijk wel benieuwd naar deze film. Mede ook door het prachtige affiche.

Ben net aan het kijken welke Meville's ik gezien heb en zie dat ik hier nog niet gestemd had. Vond dit toch verreweg de minst Melville die ik zag. Het drama komt er wat mij betreft nauwelijks uit. Ik voelde me door de gebrekkige verhoudingen tussen het nichtje de oom en de officier zelf ook maar weinig betrokken bij de film. Wat mij betreft heeft Melville een voortreffelijke keuze gemaakt door de misdaad kant op te gaan in zijn latere films.

avatar van Poisonthewell
Prachtige debuutfilm van Melville, en voor zover ik kan bedenken een van de vroegste filosofisch geladen films over WO2. Interressant ook dat juist de 'goede Duitser' lijkt op Karloff

Die 2e r en dat tongetje moogt ge weglaten,hij lijkt ook ECHT op Karloff.Nog gekker:als we hem voor het eerst ontmoeten wordt hij dusdanig met expressionistische belichting getoond dat zijn introductie doet denken aan die van Nosferatu of het monster van Frankenstein.
Hoe dan ook:laat een of andere proleet onvoorbereid deze film zien en hij zal roepen:maar dit is een vroege Bresson!Begrijpelijk,want dit is serieus minimalistische anti-cinema.De acteurs zijn min of meer amateurs die of hun smoel niet opentrekken(de Fransen)of juist continu aan het woord zijn in de vorm van onnatuurlijke,eindeloze monologen(de Duitser).Zoals reeds gememoreerd zijn deze monologen puur intellectueel-historiosofisch en gaan ze de triviale feiten juist uit de weg.Die feitjes worden ook Bressoniaans in beeld gebracht door lichaamstaal en levenloze voorwerpen,niet altijd even geslaagd.
Wat die "gebrekkige verhoudingen"betreft:dat is nu juist de pointe hè,dat anti-communicatie de bron is van alle misère.

avatar van Straniero
Prachtige film. Drama is subtiel en de 'chemie' tussen de Franse man en nicht en de Duitse officier (mooie rol van Howard Vernon) werkt bijzonder goed. Deze film verdient eigenlijk wel wat meer bekendheid.

avatar van Biosguru
Erg fraai, Vooral de heel afstandelijke rustige sfeer en dan bats bij zijn vertrek de nicht enorm groot emotioneel in beeld. Deed me denken aan Tinker, Tailor, eerst afstand en dan een paar keer heel rake emoties.

On Jean-Pierre Melville's LE SILENCE DE LA MER - YouTube

Film scholar Ginette Vincendeau talks about the dark vision of Jean-Pierre Melville's first film

avatar van arno74
Deze moet ik nog zien, maar ben zojuist wel behoorlijk weggeblazen door de gelijknamige verfilming uit 2004. Prachtige film, aanrader.

avatar van arno74
Inmiddels deze versie ook gezien, cinematografisch is dit een hele aardige. De versie uit 2004 geniet echter mijn voorkeur, om diverse redenen. In deze variant uit 1949 wordt van een voice over gebruik gemaakt om de emoties van de huisbewoners over te brengen, terwijl in de variant uit 2004 dit veel meer door middel van mimiek wordt gedaan, zonder voice over. Ook is daar de tijd beter over de rollen verdeeld en krijgen opa, nichtje, en officier een ongeveer even zware stem in de film, in tegenstelling tot hier waar het vooral rond de opa en de officier draait. De onuitgesproken spanning en de chemie tussen het nichtje en de officier spat daar van het scherm, terwijl het hier allemaal door de voice over verteld wordt. De hier alleen maar zwijgzame nichtje is in die film ook een stuk mondiger wanneer de officier niet aanwezig is, en speelt een veel belangrijkere rol.

Het verhaal van die film verloopt ook anders, en loopt ook anders af. Beide films zijn een verfilming van het korte verhaal dat tijdens de bezetting in 1941 illegaal werd verspreid onder de pseudoniem Vercors. In deze variant wordt nogal wat aandacht besteed aan de reis van de officier naar Parijs, terwijl in de versie uit 2004 het zijn vrienden zijn die bij hem op bezoek komen zonder dat hij naar Parijs afreist. Wat in de versie uit 2004 wordt gedaan is dat naast Le Silence de la Mer ook Ce jour-là, van dezelfde schrijver en uit dezelfde tijd, wordt verfilmd. Beide verhalen lopen samen en dat vormt een verrijking ten opzichte van deze versie.

De meeste kijkers van deze versie uit 1949 zullen dat vermoed ik gedaan hebben om Melville of Vernon, maar voor wij het vooral om de inhoud gaat kan ik de versie uit 2004 alleen maar aanraden. 3,5* voor deze, en 4,5* voor die uit 2004.

Ik ben op deze film geattendeerd na het zien van Suite Française (2014). Een film over indoctrinatie, bewustwording en lijdelijk verzet. Dit debuut van Jean-Pierre Melville wijkt nogal af van de films, waarmee hij later bekend is geworden. Een sfeerrijke film, dankzij het spel met licht en donker, de close ups en de uitgekiende afwisseling tussen een monoloog met stilzwijgen en een voice over. Er gebeurt weinig en toch is de spanning voelbaar aanwezig.
Opmerkelijk dat men er destijds in geslaagd is om het verhaal, waarop de film gebaseerd is, uit te geven tijdens de Duitse bezetting.