When Worlds Collide (1951)

Alternatieve titel: Als de Wereld Vergaat

Sciencefiction

geregisseerd door Rudolph Maté
met Richard Derr, Barbara Rush en Peter Hansen

Wetenschappers berekenen dat er binnen afzienbare tijd een uit zijn baan geraakte ster op onze aarde zal botsen. De regeringen van de wereld weigeren echter naar de wetenschappers te luisteren. Een aantal particuliere industriëlen gelooft de wetenschappers wel en samen financieren ze de bouw van een ruimteschip, dat een beperkt aantal mensen en dieren naar een andere planeet zal brengen om daar een nieuwe beschaving op te bouwen. Naarmate de dag des oordeels dichterbij komt, wordt de tijdsdruk enorm en groeit de paniek van degenen die achtergelaten worden.

avatar van Pieter Montana
Steven Spielberg zou al aan een remake aan het werken zijn.

avatar van The One Ring
Het lijkt me sterk dat hij na War of the Worlds nog eens zoiets gaat doen. Daarbij heb ik al zoveel geruchten gehoort over Spielberg-projecten dat ik niet meer weet wat waar is en wat niet.

Goed plot, goede uitwerking, prachtige FX en degelijk acteerwerk. Een van de betere SF films (voor die tijd). Wat ik erg goed vond, was het gegeven dat de regering geen bal gelooft van de waarschuwingen van de wetenschappers en dat het ontsnappingsplan daarom door particuliere geldschieters wordt betaald. Vooral de paniek en de chaos op het einde is goed in beeld gebracht.

avatar van Grsbk
Remake van Spielberg lijkt er toch echt aan te komen

avatar van Mc
Mc
Pieter Montana schreef:
Steven Spielberg zou al aan een remake aan het werken zijn.

The One Ring schreef:

Bones1138 schreef:
...Oh ja, en Steven Spielberg moet met zijn tengels van filmklassiekers afblijven. Als hij dit gaat remaken, kan hij wat mij betreft met pensioen.

Grsbk schreef:
Remake van Spielberg lijkt er toch echt aan te komen

Spielberg gaat produceren:
When Worlds Collide (2006) (pre-production) (producer)

De regisseur is Stephen Sommers (de 'writer' van Scorpion King, Van Helsing en meer...)

avatar van Toon1
Erg leuke 50 sc-fi film. Spannend, goede special effects. Eén van de beste in het genre.

avatar van Seifer
When Worlds Collide is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 1995 onder regie van Rudolph Maté.

Wat moet ik nou geloven? 1951 of 1995?

avatar van Vinokourov
Uit 1951 uiteraard, een remake staat voor 2010 in de planning. Op zich sta ik daar niet heel negatief over. Dit verhaal is an sich wel leuk, maar verdient een veel hippere uitwerking. En wellicht ook meer wetenschappelijk correct, alhoewel ik me vraag in hoeverre dat mogelijk is .
Deze film heeft overigens wel een aantal mooie kleurrijke shots en won de special effects-oscar zowaar!

avatar van Macmanus
Sc-Fi Classic!

Hilarisch jaren 50tig filmpje. Nog grappiger is dat het gaat worden geremaked. Geen idee hoe ze het gaan doen, maar in deze film denken ze nog dat het onmogelijk is om de ruimte in te gaan. En zijn ze zo goed als de hele film bezig met een space-ship te maken die ze naar de nieuwe planeet stuurt. Lijkt me een redelijk korte remake worden dan

Maar voor de liefhebbers van de jaren 50tig sc-fi wel een aanrader. Thunderbirds achtige special effects, theatraal acteerwerk en muziek die ongeveer over naast zit. Vreemdste timing qua muziek die ik ooit heb gezien en gehoord.

2.5 sterren. Zal niet snel horen tot iemand zijn all time favorite. Maar puur bedoeld om je even 70tig minuutjes terug te wanen in de tijd!

avatar van MNV2
Macmanus schreef:
Sc-Fi Classic!

Ik dacht dat Mimi Leder in samenwerking met Steven Spielberg al een remake heeft uitgebracht in 1998 namelijk Deep Impact. Volgens de commentaar bij de extra's van de film legt de regisseur uit dat Deep Impact er een remake van is.

avatar van alex____94
Prachtige jaren 50 Sci-Fi!

Een van de betere Sci-Fi films uit z'n tijd. Met prachtige special effects...
enkel het verhaal klopt niet echt helemaal, maar daar heb ik me geen moment aan gestoord.

ook het beeld is gewoonweg prachtig als je bedenkt dat in 1951 nog heel veel films in zwart-wit uitkwamen.

kortweg 4*!

avatar van newG
Heb verleden week nog de film Deep Impact gezien (1998) Bij de extra's werd gezegt dat spielberg een remake wou maken van When Worlds Collide, maar dat ze het script hebben aangepast omdat het gewoon te onrealistisch zou zijn, de uiteindelijke "remake" is dus Deep Impact geworden. Op imdb staat weer 2012, dus ik denk niet dat het er nog van zal komen...
Over de film dan

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Blauwdruk vol kraters.

Want er zitten nogal wat goofs en hiaten in het plot. Toch is dit SF-filmpje uit den ouden doos best onderhoudend en zou later menigmaal 'geremaked' worden. Ook die versies waren allesbehalve sterk en gaven een wel erg letterlijke betekenis aan het subgenre 'rampenfilm'.

Nog hilarischer dan de SFX is de originele trailer. Hierin werd het publiek destijds gerustgesteld met de mededeling dat het fenomeen der botsende planeten pas over miljoenen jaren zou kunnen plaatsvinden.

Doorsnee.

avatar van RuudC
Weer zo’n heerlijk apocalyptisch thema waar je veel interessante ideëen op los kan laten. Ondanks de documentairestijl die men in het eerste uur hanteert, is het ook best een leuke film om te volgen. Niet in de laatste plaats vanwege de mooie plaatjes. Die van de naderende planeet zien er heel cool uit, maar ook de gevolgen van andere planeten die rakelings langs de Aarde vliegen, zijn op leuke wijze in beeld gebracht.

Enerzijds heb je dan de dramatiek van een naderend einde, terwijl de hoofdpersonen vooral bezig zijn met het maken van een raket, een soort ark van Noah (hoofdzakelijk voor mensen) om een andere planeet te zoeken om een nieuw bestaan op te bouwen. Na het eerste uur verandert de stijl naar een spannender element waarin jaloezie en ruzie ontstaat onder de achterblijvers die niet met de raket mee kunnen. Dat wil niet zeggen dat het spannend wordt, maar het zorgt voor enige afwisseling. Het zal voor de meeste mensen geen verschil maken. Zij zullen dit over het algemeen toch saai vinden, maar voor liefhebbers van antieke sciencefiction valt hier zeker wat te halen. Het blijft alleen jammer dat in dit soort films teveel gebabbel en te weinig actie zit. Een remake lijkt me helemaal niet verkeerd.

avatar van Captain Proton
Ik hou wel van dit soort films uit de jaren 50 - 60. Juiste personages (cast), verhaal en voor die tijd goede special effects. Een beetje Noach-achtig verhaal. De wereld vergaat en een select groepje heeft kans om het te overleven. Natuurlijk pikt dat niet iedereen. In de film werd gezegd dat anderen landen er ook ervoor zouden zorgen dat een select groepje het zou overleven, maar jammer dat je dat in de film niet meer ziet. Of dat ze elkaar tegenkomen in de ruimte naar hun nieuwe planeet. Verder een leuke film en het zou ook vet zijn als ze deze gerestaureerd had met dolby surround en niet met stereo. Als je een fan bent van films, gebaseerd op Jules Verne verhalen, dan hoort deze er zeker bij.