menu

Hier kun je zien welke berichten Lovelyboy als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Abyss, The (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

4,0
Fantasy/SF product dat vroegere enorme indruk maakte maar nu verhaal en toon technisch toch wel wat van zijn kracht verloren heeft. Desondanks is het nog steeds een plaatje van een film en zeker goed vermaak.

De film blinkt vanaf het eerste moment al uit in een onderwater spektakel met veel decor en settings die er overtuigend en spannend uitzien. Of een dergelijke platform praktisch is met een oppervlakte schip of niet, een bijzonder interessante en overtuigende setting is het wel en vanaf het moment dat de pleuris uitbreekt doet de film qua claustrofobische momenten, onderwaterspanning en sfeer niet onder voor een film als Das Boot. Terwijl de halve bemanning behoorlijk overtuigend verpletterd wordt of verdrinkt, voor al de situatie rond Finler en het bijna verdrinken van Bud is van grootste beklemmende schoonheid, wordt de situatie er niet beter op wanneer er ook nog mysterieuze dingen worden waargenomen en er een behoorlijk verdeeldheid ontstaat over de oorzaak en aanpak.

Verder valt de variatie aan interessante dingen en technieken op, de fluorapparatuur die echt schijnt te bestaan, de verschillende duikboten en gadgets, de opgedreven spanning die vooral gezien moet worden in het Koude oorlog beeld tussen de Russen en Amerikanen, kleine momenten die erg overtuigend en dramatisch zijn, de scene met Lindsey en haar reanimatie is beklijvend en aangrijpend, de kou die Bud uit lijkt te hebben als hij van luik naar luik is gedoken is echt, en natuurlijk is er de aangrijpende duik de diepte in en de daarbij gepaarde emoties van de betrokkenen. Het einde is dan helaas weer wat zoetsappig en mij te onbevredigend, want alles komt boven om iedereen te redden...en dan...?

Minpunten zijn heden ten dag toch wel het zoetsappige gebeuren rond de aliens. Het ziet er allemaal bijzonder mooi uit maar ik zie zelden iemand reageren zoals me normaal lijkt geconfronteerd met iets dergelijks. Jammer slaat tenminste op hol en laat er bijna het leven bij. Verder wordt er getracht, met dit fenomenen een aardige doch te zoetsappige boodschap te brengen en relatievering omtrent volken, oorlog en wapengekletter, voor te schotelen. Op zich niet gek maar toch...het komt tegenwoordig mij allemaal wat te Disney over. Misschien is dat ook wel het eelt dat je als kijker op je ziel krijgt, dat dingen je op een gegeven moment minder raken.

Wat rest, op het alien gebeuren na dat niet meer het sterkste is, blijft The Abyss vooral visueel, bepaalde onderwatershots zijn adembenemend mooi, en qua muziek, een sterk Science Fiction avontuur met een geweldige claustrofobische sfeer. De muziek is op de dreigende momenten fenomenaal en de meeste acteurs doen hun best. Biehn is erg goed als psychotische officier en ik persoonlijk vind Harris erg goed als de no nonsens sympathieke crewchief. Een rol die hem bijzonder goed ligt. Erg aardig weer eens te zien maar de topfilm die ik er 20 jaar terug in zag is het helaas niet meer. Desondanks toch een vier voor het sentiment, en de sterke momenten en sfeer die de film zeker nog heeft.

Ace Ventura: Pet Detective (1994)

2,0
Wat vond ik deze films vroeger geestig, veel dialogen en scenes stonden me nog bij en bepaalde termen of geluiden die ik zelf soms gebruik komen gewoon uit deze film. Maar dat is wat mij betreft ook het enige dat van de film overeind gebleven is. Het beeld dat ik er nog van had bleek beter dan dat het in werkelijkheid is.

De film is heden ten dag toch wel een eindeloze rits flauwe grappen, gekke bekken, rare stemmetjes en overdreven situaties waarvan weinig meer echt leuk zijn. Enkele scenes zijn nog wel aardig, de stemmetjes in de fishtank en de situatie in de inrichting waar hij opzoek is naar aanwijzingen, hoe hij de rechercheurs op hun nummer zet in verschillende situaties, maar het merendeel is nu toch een beetje teveel, te snel en te flauw. Alle dieren in de flat bijvoorbeeld, het gebeuren bij de rijke stinkerd thuis en die opmerking 'Do not go in there' is trouwens door Charlie Lownoise en Menthal Theo in een nummer gebruikt, maar dat geheel terzijde.

De film drijft voor mij toch nog wel op een beetje sentiment, en Courtney Cox ziet er toch wel bijzonder aardig uit in die zwarte avondjurk terwijl Sean Young ook lang niet misselijk is. Zoals gezegd, aardig voor een keer maar heel best is het allemaal niet meer. Humor die de tand des tijds wat mij betreft niet heeft doorstaan.

Ace Ventura: When Nature Calls (1995)

Alternatieve titel: Ace Ventura Goes to Africa

2,5
Eigenlijk niet veel meer van verwacht nadat ik deel 1 vorige week nogal gedateerd vond, maar tot mijn verbazing heeft When nature calls toch nog wel een bepaalde aanstekelijkheid.

Waar vooral deel 1 gaat voor de grollen van Ace in een min of meer normale omgeving draait deel 2 nog meer om Ace en gaan de remmen los, maar lijkt de rest zich ook wat aan te passen en mee te gaan. Waar het in deel 1 toch een tweedeling overheerst tussen normale mensen die Ace niet snappen lijkt er in deel 2 gekozen te zijn voor meer absurdere karakters die de humor meer aanvoelen en mee kunnen.

Sommige dingen zijn absoluut nog over de top maar bepaalde dingen doen het nog steeds goed. Zoals met het eten tijdens de receptie, of de ontmoeting en proeven bij de vijandelijke stam. Zo kan ik ook nog smakelijk lachen om het neushoorn gebeuren en de Cllifhanger en Rambo persiflage in het begin.

Uiteindelijk qua grappen en uiteindelijk product beter en aanstekelijker dan deel 1 en best nog wel weer eens vermakelijk om te zien mits in een melige bui.

Act of Valor (2012)

3,5
Mijn hemel, wat een matige dialogen. Wat een clichématig gebeuren, en ja als je de rollen laat doen door echte Seals, dan moet je natuurlijk geen grootste prestaties verwachten. Wat dat deel betreft, los laten en laten gaan. Het doet er ook verder niet toe.


Maar holy hell, wat ziet alles er buiten het verhaal fucking cool uit. De actie, de tactieken, hoe de mannen zich gedragen in de gevechtssituaties, het materiaal, oh my fucking god, oorlog zag er nog nooit zo stoer en kick ass uit. Die scene waarbij de seals op de vlucht zijn met de bevrijde CIA agente en dekking krijgen van de patrouilleboten, oh man, wat ziet dat er mooi uit hoe ze alles aan vodden schieten. De actie is in die zin super realistisch en dat is uiteindelijk waar het om gaat in deze film. Verder telt niets aan deze film. Het zijn echte Seals en de actie ziet er levensecht uit. Op basis van het eerste gedeelte commentaar een 2, maar door de super strakke actie maak ik er een 3.5 van.

Age of Adaline, The (2015)

3,0
geplaatst:
Prima drama-light dat vooral het eerste half uur qua verteltrant, begin en de vocie-over, erg te vergelijken is met The curious case of Benjamin Button. Net als in de laatste genoemde is er sprake van een afwijking in het verouderingsproces wat natuurlijk voor de nodige maatschappelijke maar ook prive en relationele problemen zorgt.

De film valt daarna vooral op door zijn gemakkelijke licht sprookjesachtige sfeer, een prima spelende Lively die niet alleen uitermate charmant is maar ook een bescheiden karakter met de nodige empathie en verdriet weet neer te zetten. De kanteling die de film qua plot maakt wanneer Ford zijn rentree maakt is even onherroepelijk als goed. De reeks aan gebeurtenissen die daar in gang gezet worden is even voorspelbaar als goed. behalve dat ik me afvroeg waarom ze nooit zelfmoord overwogen had leek het me vanaf het moment dat ze vertrok even logisch dat ze een ongeluk zou krijgen en gereanimeerd zou worden waarna alles weer in het correcte hersteld was. Zoetsappig wellicht maar niet storend.

Prima filmpje voor een keer, al is het alleen maar om de prima rol van Blake Lively.

Alexander (2004)

2,0
geplaatst:
Mijn hemel, met Stone als regisseur en toch een behoorlijke cast stelt deze film toch wel bijzonder teleur.

De belachelijke accenten van de gehele cast eigenlijk ten eerste al. Zo lijken Farrell, Kilmer en de hele mannenkliek hun Engels uit te braken met een Brits bijna Iers aandoende tongval. Jolie daarentegen lijkt weer een Balkan/Oostblokaccent te hebben. Dan is er het licht hysterisch aandoende kleurenfilter en aankleding, je waant je constant in een soort kleurplaat. Daar had Stone een goed voorbeeld kunnen nemen aan Scott's Kingdom of Heaven. Dan is er het algehele beeld van Alexander zelf. Dat de man eventueel bi was interesseert me geen bal, en verstoken van vrouwen en maandenlang soms jaren onderweg zal tussen de troepen van Alexander veel meer gevallen van homofilie geweest zijn. Maar wat er niet in gaat is dat zo'n charismatische leider en strateeg, gebracht wordt als zo'n twijfelachtig met zichzelf worstelende poot die zelfs voor de kijker totaal niet aanspreekt. Laat staan dat daar een leger achter aan marcheert, motiveert en voor wil sterven. Dit zal nooit een beeld geweest zijn dat door zijn mannen geaccepteerd werd. Goed Alexander spreekt niet aan in die zin. De soundtrack is erg pompeus en op een hysterische wijze heroïsch. En op twee wel aardig gemaakt slagvelden vooral heel veel dialoog vol gekonkel en bedrog, wat op zich nog niet zo erg hoeft te zijn. Maar afgezien daarvan is het vooral een misser op alle vlakken.

Daarnaast kan ik de touch van Stone nergens ontdekken, die toch altijd shockeren wil, of het moet de geaardheid van Alexander voorstellen. Normaal is wat Stone maakt rauw, shocking, een aanklacht tegen iets of iemand en anders wel een trap tegen de schenen. Maar deze film....

Spannend, nee, interessant, nee, Alexander interessant, nee, ik kon me eigenlijk niet voorstellen waarom deze film zulke lage beoordelingen had aangezien hij van Stone was en er een dergelijke cast voor gestrikt was. Maar nu snap ik het wel. Kan absoluut niet in de schaduw staan van vergelijkbare films als Troy en Kingdom of Heaven.

Alien: Covenant (2017)

3,0
Prima sci-fi/thriller uit de Alien reeks. Meer dan voldoende spanning die bij tijd en wijlen behoorlijk opgezweept wordt en prima in beeld gebracht wordt. Ziet er allemaal meer dan prima uit met mooie sfeervolle muziek. Toch kan de film niet tippen aan zijn voorganger Prometheus. Het verhaal is simpelweg net wat te mager en komt niet verder dan de gemiddelde 'do's' en 'don'ts' als je door de ruimte zweeft en vreemde signalen binnen krijgt. Prima rol trouwens van Fassbender.


Meer dan prima vermaak.

All the President's Men (1976)

3,0
Kuck-x schreef:
(quote)



Naarmate WoodStein met hun geploeter dichter bij de waarheid kwamen en het de president en zijn inner circle duidelijk werd dat de berichtgeving een negatieve rol kon gaan spelen in zijn herverkiezingscampagne namen de intimidaties toe, tot uiteindelijk fysieke bedreiging.
Dat is een verklaring. Toch valt er behalve de ontdekking van het afluisteren en de enkele angstige blik van Woodward erg weinig op dat vlak voor terwijl je toch zegt dat er dingen voorvielen naarmate ze meer te weten kwamen. Eens...?

American Beauty (1999)

4,5
Onvoorstelbaar mooie en goeie film. Prachtig in beeld gebrachte aanklaagt tegen de op materialisme, ego en geld gerichte maatschappij die buitenbeentjes en mensen die niet in de maat willen lopen niet pruimen, en dat tot in de kleinste vorm. Mooie worsteling in die zin ook met het 'perfecte plaatje', het gevecht met de sleur en in die zin Spacey's strijd tegen de mid-life crisis. Dit overigens aangevuld met een generatiekloof van jewelste, een generatie die de strijd met die zelfde kloof, op geheel eigen en persoonlijke wijze aangaat.

Prima prestaties van alle acteurs, messcherpe dialogen, absurdistische en tegelijk trieste situaties, heerlijke over the top karakters zoals Benning, Cooper en Gallagher, Spacey die zich overduidelijk helemaal kon laten gaan in deze rol en hilarische scene's zoals de drive in, de radiografisch bestuurbare auto, Benning die zwetend in het ondergoed het huis schoonmaakt en de ruzie onder het eten over Spacey's ontslag. Gewoonweg heerlijk, omdat het klopt.

Top film!

American History X (1998)

4,0
Mooi en degelijke drama waar heel wat facetten van het leven, en menselijke emoties voorbij komen. Vooroordelen, haat, egocentrisme, en dan ook juist weer verbroedering, empathie en vergeving. Mooie menselijke dingen als een 'ommekeer' en geestelijke groei.


Fijn acteerwerk vooral van Edward Norton, waarvan ik toch altijd zoiets heb van daar heb je die melkmuil ook weer, maar mijn god wat zet hij zijn karakter in het begin goed neer. En dan vooral die mimiek, die haat en fanatisme die hij laat zien wanneer hij die twee autodieven heeft gedood. Echt mooi geacteerd, ook het tweede deel in die zin waar hij plotseling de rustige verzorgende rol speelt. Dat hij eindelijk dat door egocentrische gehersenspoelde karakter van hem aan de kant gezet heeft en ziet wat het gezin écht nodig heeft. Prima ook geacteerd door Furlong en Suplee is ook fantastisch. Wat een figuur is dat toch, wat een hork.


Mooie cinematografie ook. Mooi shots met prima muziek bij tijd en wijlen. En een mooie keuze om het verleden in zwart/wit te doen en het heden in kleur. Op een of andere wijze past dat perfect bij de film.


Het einde is bedroevend uiteraard maar kan wat mij betreft niet beter de eindeloze cyclus van het leven zelf illustreren. Een eindeloze gang van haat, liefde, opoffering, ontwikkeling, zorg en verdriet en niet altijd in de volgorde die graag zou willen.


Erg mooie film.

American Pastoral (2016)

2,5
geplaatst:
American Pastoral een film die bij mij wat onder de radar gebleven was, maar gisteren op tv en de kans meteen maar gegrepen, vooral vanwege de meer dan behoorlijke cast en bijzondere filmposter.

Daar blijft echter de interesse bij, de film komt al net zo hortend en stotend tot je als dat Merry stottert. De vraag waar dit heen gaat, wordt het nog beter en hoe loopt het af, maakt dat ik toch blijf zitten. Maar behalve de grote en bekende cast, mooi settings, prima jaren '50 en '60 sferen en aankleding, beklijft en boeit de film eigenlijk nergens in den bijzonder en lijkt de film van slechts 108 minuten toch voor het gevoel veel langer te duren.

Voor het gevoel lijkt me het toch zonde want de achtergrond, de jaren zestig, met alle raciale problemen en spanningen, lenen zich dan ook prima voor een goede film. Verder lijken er wel tal van kleine interessante nuances te sudderen, het klassenverschil, het onbegrip voor situaties en mensen, het niet kunnen loslaten, aristocratie versus iets toe willen voegen aan de wereld, de falende relatie met zijn vrouw. Als the Swede overigens ergens in slaagt dan is het wel het onvermogen zijn dochter te begrijpen. De film lijkt overigens over de lotgevallen van de dochter te gaan maar lijkt op het einde toch met een hele kleine touche qua boodschap te veranderen. Het lijkt toch over The Swede zelf te gaan, hoe hij alles leek te hebben, een leven van goud voor zijn voeten en hoe daar vooral niets van terecht kwam en een leven vol ellende en onzekerheid werd. An American Life? Who will say...

Goed, mijn interesse in het boek is zeker gewekt, de film is echter geen hoogvlieger. Maar wellicht komt de film beter en anders tot zijn recht als je het boek gelezen hebt.

Amistad (1997)

2,5
geplaatst:
Een film waar ik wel wat van verwacht had, maar mij toch wel een beetje tegenviel. De film is te lang, een verkorting had de film wellicht iets krachtiger gemaakt, de film is te traag op bepaalde vlakken en het neigt toch ook weer naar een typische Spielberg productie die altijd heel erg speelt met drama als winstbejag . Hij maakt dingen wel eens wat té dramatisch waardoor het naar melodrama neigt naar mijn inziens. Te lange scenes, van die kwetsbare bijna zielige maar heel licht naar hoop neigende muziek, en tevens altijd die weg van drama, loutering richting een goed eind. Nu zal Amistad in die zin een verkeert voorbeeld zijn omdat het naar ware feiten gebaseerd is dus Spielberg kan er weinig aan doen dat het goed afloopt, maar het is wel een beeld en werkwijze die aan een regisseur gaat kleven in die zin. Maar goed, de eindspeech van Hopkins krijg ik al niet meer mee aangezien ik half in slaap ben gevallen.

De goede punten. Hounsou is overigens geweldig. Wat een passie, wat een performance. Het ziet er allemaal authentiek uit qua kleding en omgeving wat ik altijd wel een pluspunt vind en die beelden aan boord van dat slavenschip waren ook goed. Rauw en direct, daar hou ik wel van. Verder niet echt mijn film want zoals gezegd, het kwam niet echt door ofzo. Op bepaalde momenten had ik even zoiets van hé dit kon wel eens interessant worden maar dat werd dan weer opgevolgd door een scene die te lang duurde en de gang en interesse weer totaal uit het geheel haalde.

Helaas, tegenvallend.

Angels in America (2003)

3,0
Hele zit en ik moet zeggen dat ik bij tijd en wijlen wel eens moeit had de aandacht er bij te houden. Serie vertelt meerdere verhalen door elkaar heen over een zeer precair onderwerp, AIDS, en de klank wisselt erg sterk van flinke drama naar bijna hilarische hallucinaties dat ik denk waar zit ik in godsnaam naar te kijken...? Vind dat dan ook wel snel duidelijk is dat de serie op een heel bekend toneelstuk gebaseerd is want bepaalde stuk doen erg toneelachtig aan. Ik persoonlijk vond de kijk op de politieke opvattingen van de spelers erg interessant. Niet verwacht dat men zo anti- Reagan was. Verder prima prestaties van de acteurs met name Parker en Kirk. Maar Wright is erg vermakelijk.

Leuk een keer te zien maar verders niet helemaal my cup of tea.

Animal Farm (1999)

3,5
geplaatst:
Ik ken het verhaal in bepaalde lijnen, heb het boek nooit gelezen noch andere versies gezien, dat gezegd te hebben, vond ik dit een aller vermakelijkste film. De nodige humor, licht drama, vermaak, mooi gemaakt. De dieren worden opstandig tegen de mensen om veelal reden waar aan ze zich zelf later bezondigen. Onderdrukking en misbruik van macht lijkt iets dat onvermijdelijk is.

Vond er eigenlijk niet zo veel mis mee. Erg leuk een keer gezien te hebben.

Annihilation (2018)

4,0
Werkelijk waar heerlijke film. Fijne mix van Sci-fi, thriller, avontuur, mysterie met een paar psuedo-horrormomenten. Nieuwsgierig door de wisselende reacties en niet in de minste teleurgesteld.

Het verhaal begint mooi langzaam met de rouwende Portman, en waar het allemaal wat mysterieus is wat er met hem gebeurt is, is zijn terugkeer dat des te meer. Net als de afloop daar van. Wat me in die zin opvalt is de heerlijke mysterieuze en onheilszwangere sfeer. Alles lijkt een dubbele laag te hebben, en dat vind ik persoonlijk erg sterk aan de film. De door muziek, dialoog en acteerprestaties gewekte mysterieuze sfeer.

Het tweede deel, wanneer de vrouwen, de 'glinstering' betreden is zo mogelijk nog mysterieuzer en blinkt uit in een creatie van een werkelijk waar visueel prachtige wereld. Tevens blijft de broeiende spanning, rare zinsbegoochelingen, vreemde wezens en de tape die ze later vinden waar Kane een van zijn eigen mensen opensnijd,en de psychologische symptomen waar de leden zelf mee te kampen krijgen. Kortom, een heerlijke mix de je dwingt te blijven kijken en een verklaring eist. Prachtig bedacht wezen overigens die twee van hun leden slacht en door het huis loopt de kreten van zijn laatste slachtoffers producerend, echt stukje pseudo-horror.

Na zo'n fijn opgebouwde film qua spanning en verhaal vreesde ik toch even de uitleg of verklaring en hoopte ik bijna op een open einde omdat het alleen maar tegen kon vallen. Maar nee het einde breng weer de nodige spanning, met Kane die zichzelf in de fik zet, het in beeld komen van zijn kopie en de gebeurtenissen in het wat ik maar even 'de andere dimensie' noem. De scenes met de alien zijn zowel van een spannende als een mysterieuze aard. Wil het voelen? Kopiëren? Overnemen? Kopiëren denk ik zelf. Het einde laat weinig aan de verbeelding over en doet me denken aan The astrounaut's wife. Overname, overgave en wie weet...

Een film waar je plot technisch en filosofische nog wel even ver door kan praten is altijd goed. Daarnaast kan ik niet vaak genoeg zeggen hoe mooi het eruit ziet en die heerlijke mysterieuze ondertoon. Afijn deze ga ik met de tijd nog wel eens zien.

Another 48 Hrs. (1990)

3,0
geplaatst:
Een film waarbij ik toch altijd even aan een tante moet denken die ik niet erg graag mag. Toen de film voor het eerst in, wat zal het geweest zijn '93, '94, '95, op tv was en er binnen onze familie naar niet veel anders dan Nederland 1,2 en 3 gekeken werd, kwam deze film ter sprake tijdens een verjaardag. De betreffende tante viel met een preuts gezicht nogal over de film, want deze was wel erg gewelddadig, en dan dat taalgebruik, al dat gescheld en zo....zeikwijf. Moet ik altijd even aandenken als deze voorbij komt.

Het vervolg op het bescheidenere 48 hours. Net als in de Beverly Hills cop reeks is het tweede deel ook een stuk vlotter, komischer en gewelddadiger. Het eerste deel lijkt bijna een introductie vergeleken met het tweede, maar goed, dat is net al als bij BHC niet erg. Een aardig verhaal met een paar los geslagen bandieten, flink wat actie, spectaculaire schietscene op snelweg met de bus, wel de praktisch zelfde soundtrack als deel 1 maar dat stoort niet. Murphy die meer aanwezig is, maar gelukkig niet té, het zelfde gekibbel tussen Nolte en Murphy dat het prima doet en wellicht wel wat een té voor de hand liggende eindbaas.

Inhoudelijk en qua originaliteit ongetwijfeld minder dan deel 1 toch op basis van de actie en puur vermaak een meer dan redelijke film. Het verbaast mij dan toch wel een beetje dat de film best wel matige cijfers krijgt.

Ant-Man (2015)

3,0
geplaatst:
En weer een superheldenfilm/karakter erbij, een bos waar ik onderhand bijna in verdwaal en dat ik me tevens afvraag raakt de voorraad karakters straks ook eens uitgeput?

Luchtige en vermakelijkheid troef, vooral in de beginfase, waar Lang zijn eerste stappen zet als Ant-man. Het verhaal stelt op zich bar weinig voor maar de film moet het toch vooral hebben van de humor, hoe geweldig mooi het gemaakt is wanneer hij klein is, ik noem bv de scene waarbij hij in de badkuip staat, en de toch wel sympathieke antiheld Rudd. Vooral ook de scene op de speelgoedtrein is geweldig, mooi gemaakt en heeft humor.

Leuke filmpje als tussendoortje.

Anthropoid (2016)

3,5
geplaatst:
Hele aardige film die volgens meer dan goed een beeld laat zien van de aanslagplegers op Het Blonde Beest. Heb me verder nog niet in deze film verdiept over de achtergrond en informatie die gebruikt is maar het komt aardig overeen met het beeld dat ik reeds had door de roman van Laurent Binet genaamd HhhH en Hitlers Beul van Robert Gerwarth.

De mannen worden zonder veel omhaal of kennismaking per parachute gedropt. Het beeld dat er slechte communicatie was met verzetsgroepen en de voorbereiding en het materiaal ook maar halfjes was, lijkt wel aardige te kloppen. Dat de Britse dienst die dit soort operaties leidde nu niet bekend stond als heel professioneel en goed voorbereid sijpelt zo nu en dan goed door het verhaal heen. Dat Gabcik en Kubis zich eigenlijk maar moesten redden en vooral op zichzelf aan gewezen waren of de aanslag nu slaagde of niet is amper voor te stellen.

Heydrich komt praktisch niet in beeld, veel oog voor de voorbereiding en de uiteindelijk aanslag is mooi in beeld gebracht en zal niet veel van de werkelijkheid gescheeld hebben. Mooi detail overigens, Bothe, Heydrich dus, die na de aanslag slechts licht gewond naast de auto knielt, of op de drempel gaat zitten, met op de achtergrond de nog rokende granaatscherven die tussen het paardenhaar door de zitting naar buiten steken. Want dat was namelijk wat hem fataal werd, bloedvergiftiging door het materiaal wat in de zitting van de auto zat. En aangezien penicilline nog niet uitgevonden was slaagde de aanslag met terugwerkende kracht. Hitler stuurde overigens zijn lijfarts maar die kon uiteraard weinig uitrichten.

Het daarop volgende beeld van Praag in rep en roer, op het randje van een catastrofe, vind ik goed gebracht. Meer dan 12.000 mensen werden opgepakt in de jacht op de daders. De vergeldingen, massa executies, arrestaties en martelingen die volgden zullen zo ongeveer gegaan zijn. Weerzinwekkend de martelingen van Moravec, de zoon van de hospita. Ik vraag me dan trouwens af waarom zo'n jongen wist waar de twee zaten. Net als wanneer de twee mannen nog geen vijf minuten op dat adres zijn, er een dame binnenkomt die de hospita in de huishouding helpt, haar doodleuk vertelt wie het zijn om vervolgens te zeggen dat ze het voor zich moet houden. Tja, zoiets lekt uit natuurlijk...
Afijn de strijd in de kerk en de crypte, bekende info. Het was wachten op de brandweerslangen om het zomaar te zeggen.


Prima film die volgens mij niet veel van de echte lijn afwijkt. Bepaalde dingen komen goed over, toch is de film in het begin wat aan de trage kant en krijg je niet echt het idee dat ze in gevaarlijk bezet gebied zijn. Er had daar iets meer met spanning en muziek gedaan kunnen worden. Geen toperdetop maar wel een prima film over een voor velen onbekend onderwerp.

Any Given Sunday (1999)

3,5
Ooit lang geleden eens gezien, toen kwam de film me erg druk en overdreven over, en lag teveel de nadruk op de stoere toestanden. Tevens irriteerde ik me mateloos aan de karakters van Diaz en Foxx.

Zoveel jaren later, en met de nodige bagage aan kijkervaring, schat ik de film nu heel anders in. Wat een lekker vlot filmpje. Een zintuigelijke teistering qua flitsende beelden en pompende muziek, toch irriteert of verveeld het allerminst. Een kostelijke mix van over the top karakters, spot en macho gedrag. In die zin bijtend sarcasme richting het American football, en dan met name natuurlijk het glamourwereldje van de mannen. En dat maakt wat mij betreft die film zo goed. Het is het sarcasme, het beeld van de grijpgrage bestuurders, de torenhoge belangen om enorme risico's voor te willen lopen en natuurlijk eigenbelang.

Laat ik eerlijk zijn, het is niet vernieuwend. Het is niet toperdetop. Maar de film heeft net genoeg de mix tussen vermaak en spot zonder dat vooral de laatste te erg wordt. Al te serieus kan en moet je deze film niet opvatten. Verder een fijne mix van prima muziek, goede montage en bij tijd en wijlen subliem in beeld gebracht.

Prima film in die zin voor liefhebbers van een beetje overdreven machogedrag, spot en natuurlijk liefhebbers van de sport.

Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titel: Apocalypse Now Redux

4,0
Vanavond de Redux-versie uit eigen collectie maar weer eens herzien. En wat een trip deze film, je hoeft niet eens aan de drugs zoals zoveel troepen destijds in Vietnam zelf om de waanzin destijds te ervaren.

Het begint al bij de hotel kamer scene waar Sheen overduidelijk kampt met een trauma/jungle fever achtig fenomeen. Meen eens gelezen te hebben dat de crew die hem destijds filmde niet meer helemaal zeker was of Sheen acteerde of een hartaanval aan het krijgen was.

Wanneer men met de boot onderweg gaat volgt een aan een schakeling van vervreemdende, het optreden van de Bunnys, en het troosteloze toneel waar ze later weer in verschijnen, als letterlijk spookachtige tripachtige omgevingen zoals de befaamde brug. Een scene die me als kind al enorm was bijgebleven qua sfeer maar ook de bizarre karakters de mannen met de koffers die kosten wat kost willen ontvluchten en bijvoorbeeld de mitrailleurschutter en Roach

De tocht langs de rivier is dan ook een behoorlijke verwarrende en hallucinante trip te noemen, maar wat mij betreft wel zeer boeiend. Het ziet er allemaal geweldig uit, de acteurs zetten prima rollen neer en de oorlog wordt gekenmerkt door een botte rauwheid. Eerder zou ik gezegd hebben dat de scene me de Fransen me onnodig lang duurt, maar die ga ik ook steeds meer waarderen.

Apocalypto (2006)

4,0
geplaatst:
Verassend en vooral mooie avonturenfilm waar inhoudelijk en qua geloofwaardigheid nog wel een stevig robbertje over de discussiëren valt. Maar de hoge waardering die ik geef is voornamelijk gebaseerd op de echtheid die de stam en de sets uitstralen qua intensiteit, maar ook het feit dat ze een bepaalde taal spreken en tevens de vele versieringen en de kleurrijkheid van de karakters qua botjes, oorbellen en tattoo's. Vind ik persoonlijk erg mooie en gedetailleerd.

De film begint met de nodige humor en het gevoel wat is dit en welke kant gaat dit precies op aangevuld met een beetje de gewoonten en hoe ze leven. Maar zodra ze eenmaal overvallen wordt komt er een bepaalde lading en spanning over de film. De ontberingen zijn talrijke die daarna volgen, en de profetie van het ziek meisje is apart, mooi maar ook een typisch the wraith of the gods achtig Mel Gibson dingetje. Het dorp, de tempel en het offerritueel, ik zit er ademloos naar te kijken. De sfeer, de extase, het oog voor detail en de bijna simpele gruwelijkheid dat de oogst mislukt is en wat doe je dan? Juist, een naburige stam gevangen nemen en offeren, simpeler dan simpel. Evenals de manier waarop de ex-offers worden vrij gelaten, of beter gezegd, moeten vluchten voor hun leven.

Hier is het wel waar de film wat aan zijn geloofwaardigheid verlies. De vlucht voor verschillende strijders met een pijl verwonding aan zijn buik en hoe hij de jaguar voorblijft. Tja....bijzonder allemaal. Toch misstaat het niet en stoort het niet genoeg voor een slechte beoordeling.

Eindresultaat is wat mij betreft een mooi vorm gegeven beeld van een stam in de maya-periode, het zij hier en daar best wel grof en bloederig. Het is hard en rauw bij tijd en wijlen, maar ook spannend en wel eens een beetje onheilspellend. Behoorlijk uitgebalanceerd kijkplezier met veel oog voor detail. Niets mis mee.

Apt Pupil (1998)

2,5
geplaatst:
Best wel redelijke film van een meer dan prima verhaal van de hand van Stephen King.

Grootste probleem van de film is dat, ondanks het aardige verhaal, de redelijk acteerprestaties en een best wel hele mooie opgebouwde scene van de ouder man in het ziekenhuis die Dussander herkent om zich vervolgens huilend in de armen van een verpleegster te werpen, die scene doet me best wel wat, de film nergens echt spannend wordt of wint aan een duistere sfeer die er wellicht wel goed bijgepast had. Het gevoel dat bespeelt had kunnen worden met de duistere fascinatie van de jongen en het idee van de oudere man die een nietsontziende en sadistische misdadiger is wordt te weinig uitgespeelt. Qua sfeer had er nog veel meer gedaan kunnen worden ondanks het prima verhaal en de wurggreep waar de twee elkaar in hebben.

Leuk om weer eens te zien maar geen top film.

Argo (2012)

3,5
Argo fuck yourself

Een film waar ik de hoge waarderingen nooit helemaal van zal snappen, de Oscar voor beste film dat bewuste jaar evenmin waarmee hij Dark Zero Thirty versloeg.

Begrijp me goed dat ik het geen slechte film vind en dat hij dat evenmin is. Sterker, de film begint met mooie stemmige beelden wat de sfeer in Iran betreft. De bestorming en chaos rond de ambassade is goed. Het sarcasme van Arkin en Goodman die garant staan voor de dekmantel is bij tijd en wijlen geweldig. En uiteraard de spanning op het vliegveld en de uiteindelijke ontsnapping is goed en spannend. De soundtrack mag er ook zijn.

Toch beklijft het me nergens en spreken de personages me geen moment aan. Tony Mendez, dit jaar overigens overleden, evenmin. Aardig geacteerd wordt er wel, met name Arkin en Cranston vind ik erg goed, maar het is niet dat het bij blijft nog beklijft. Sterker dit is zo'n typische film waarvan ik weer helemaal vergeet hem gezien te hebben. Maakt al met al te weinig indruk. Zo is het beeld met de kinderen wel goed maar krijg ik nooit het gevoel dat het zo gevaarlijk is en men zo naar de zes zoekt.

Goed, weer gezien na lange tijd, spanning en verhaal is wel goed maar daar is het wat mij betreft me gezegd.

Arrival (2016)

3,5
Poeh...een op het eerste oog voor mij nogal ondefinieerbaar geheeld. Trage film in die zin, maar traag betekent wat mij betreft niet slecht of vervelend. Echter, na een half uur theoretisch gebabbel, octopussen in de mist en een uitleg over taal en hoe iets dergelijks te benaderen, moet er wat mij betreft toch wat gaan gebeuren en gelukkig komt het dan opgang omdat het woord 'wapen' valt. Een interessant mysterie ontstaan dan wel met de vraag luiden wij onze eigen ondergang in of doen de wezens dat maar de film krijgt dan toch weer een iets andere wending. Prima rollen van Adams en Renner. Mooi vormgegeven en Villeneuve brengt het weer mooi in beeld in combinatie met mooie muziek.

Ik zelf wil de film zeker nog een keer zien voor een uiteindelijk oordeel. Tot dan, voordeel van de twijfel. 3.5.

Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, The (2007)

Alternatieve titel: The Assassination of Jesse James

4,0
Bijzondere film met heel veel plus maar ook de nodige minpunten. De minpunten zijn toch wel de iet wat lange speelduur en de dialogen die niet bepaald vlot zijn en soms meer niets dan wel iets zeggen. Van de andere kant is het een bijzonder stijlvolle film, prachtige beelden, mooie kleurenfilters die echt die oude look benadrukken, kleurrijke karakters, en geweldige sfeervolle muziek.

De acteursprestaties zijn ook uitmuntend. Pitt speelt meer dan prima de licht onvoorspelbare doch charismatische James. Affleck, melkmuiltje waar ik altijd al wat moeite mee gehad heb, speelt zijn rol als de jonge onzeker en jaloerse Ford zelfs nog beter. Mooi en rustig wordt vervolgens in beeld gebracht dat Ford zijn eigen karakter en uitstraling hem in de weg zit, en zijn beeld van Jesse toch te mooi is. Of hij nu de nieuwe Jesse wil worden of wil worden zoals Jesse blijft zoals Jesse zelf constateert gissen. Dat hij hem uiteindelijk omlegt puur uit angst is wel duidelijk. Verder prima rollen van Renner, Rockwell en Schneider.

Mooie film, maar wel een redelijke lange zit en dan heeft de film wat moeite de hele tijd te boeien.

Austin Powers in Goldmember (2002)

2,0
Ver, maar dan ook ver weg de minste van de Austin Powers reeks.

Het begint best nog wel aardig met de zogenaamde verfilming en de 'bekende' acteurs als Austin, Dr. Evil en Mini me. Toch kakt het niveau daarna snel in en slagen zeer weinig grappen. Slechtste punt is zonder twijfel Myers als Goldmember zelf. Waar ik vond dat Myers zijn hand overspeelde met Fat Bastard in deel 2 slaat hij in deel 3 finaal door met vier rollen voor zichzelf. En de zogenaamde Goldmember, die meer overkomt als Duits dan Nederlands, is gewoon niet grappig nog leuk als de grote slechterik.

Verder zijn er hier en daar wat verwijzingen/persiflages van andere films. Het begin doet erg aan Mission Inpossible denken, de bovenkomende onderzeeër een Hunt for the Red October momentje, Nigel Powers en de naderende goudstraal natuurlijk een knipoog naar Goldfinger. Soms leuk en soms voegt het niets toe.

Zoals gezegd, Goldmember by far het slechtste deel en in die zin totaal geen toevoeging. Eigenlijk met moeite uitgezeten terwijl ik toch wel erg gecharmeerd ben van de eerste twee delen.

Austin Powers: International Man of Mystery (1997)

2,5
Margaret Thatcher naked on a cold day! Margaret Thatcher naked on a cold day!

Na lange tijd weer eens gezien, en wat vond ik deze films leuk qua stijl en muziek. Anno 2019 hebben de films wel aan kracht ingeboet maar blijft nog steeds wel vermakelijk en vooral het betere werk van Mike Myers.

In eerste instantie druipt de aanstekelijkheid, vrolijkheid en flair van het karakter Austin Powers af. Samen met Soul Bossa Nova wordt er een stijlvolle weg ingeslagen die aanslaat. Maar na een half uur lijken de meeste seksistische grappen en grollen toch achterhaalt en moet de film het vooral hebben van de parodie op James Bond. Daar uit vloeien nog enkele best wel leuke en geslaagde grappen uit voort. De acteurs doen hun best, Myers voorop, Hurley is zeer appetijtelijk en vooral de 'naakte' scenes dat er constant iets voor de edele delen hangt zodat we niets te zien krijgen, op een flauwe manier toch wel weer grappig.

Leuk en vermakelijk voor weer een keer, maar het beste is er toch wel een beetje af.

Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (1999)

3,0
Grr, baby! Very grr!

Meer dan vermakelijk twee deel met een flinke dosis James Bond parallellen. Vooral Moonraker en You only live twice lijken voor veel inspiratie te hebben gezorgd qua soundtrack, gadgets en scriptmatig wat dat betreft. Zo wordt het Honey Rider momentje ook even over gedaan door Austin.

De humor is als vanouds op het randje, soms best wel grappig, soms een beetje te, maar vooral de Jerry Springer scene vind ik persoonlijk heel erg sterk. Verder streelt Heather Graham het oog en vind ik Kristin Johnson prachtig als Ivana Humpalot en Tim Robbins fantastisch als president met een kort lontje. De film had beter kunnen zijn dan deel 1 als je het mij vraagt maar persoonlijk vind ik dat Myers zijn hand overspeelt met een driedubbel rol. Fat Basterd is teveel van het goede, een beetje te flauw en te ranzig.
Wel grappig nog overigens, heel kleine rolletje van Willie Nelson in de montage met penis alternatieven.

Ach, leuk weer voor een keer. Dacht overigens dat Mini-me nog maar net overleden was, maar dat is al weer meer dan een jaar geleden.

Avatar (2009)

1,5
geplaatst:
AC1 schreef:
(quote)


Technisch misschien, maar mooi is het niet.
Ach, vind het er niet slecht uit zien, maar het is verder ook geen meerwaarde. Oninteressant is het en blijft...dus technisch of niet technisch, mooi of niet mooi, boeiuh...

Avengers: Age of Ultron (2015)

Alternatieve titel: Marvel Avengers: Age of Ultron

3,0
geplaatst:
Pfoei….moet zeggen dat de openingsscène me erg ongerust maakte. De Avengers die een leger, tanks en bunkers in een bos aanvallen. Een bijzonder vage vechtscene met iedereen die maar door elkaar vliegt, de meest spectaculaire en vreemde sprongen of vechtacties maakt. Gaap....maar eens het raam uitkijken, hoop niet dat dit 142 minuten zo gaat dacht ik. Gelukkig...

Een verhaal, hetzij redelijk dun ontvouwt zich, er komt wat meer dialoog en alle 'helden' lopen op hun eigen manier tegen bepaalde dingen aan. De nodige actie en gevechten komen voorbij en uiteraard is het allemaal weer op het nippertje hoe het allemaal afloopt met een teaser naar een volgende deel. Waar ik me wel steeds vaker op betrap is dat ik dan altijd denk: mensenkinderen wat maken ze weer een bende, medelijden met de stakker die dit op moet ruimen.

Anyway, wat belangrijk is aan een dergelijke film als dit is de toon. Een 'serieuze' superhelden film kan maar dan moet hij qua sfeer verder scary as hell zijn, duister dus, zoals de Batman reeks van Nolan. Of de film moet een luchtige en grappige ondertoon hebben zoals bijvoorbeeld Guardians OTG. Een film die bijvoorbeeld twee vechtende superhelden toont terwijl ze door een stad rollenbollen en alles op hun pad plat walsen en de toon is dat ze zich zelf reteserieus nemen...tja, dan heb ik zoiets van waar gaat dit over. Films bijvoorbeeld als Justice League of Fantastic Four waar vooral de humor niet van de grond komt en volledig ieder vorm van sfeer missen.
AAOU bevat gelukkig een beetje van beide. Ironman zorgt zo nu en dan voor een licht komische noot met zijn sarcastische grapjes en opmerkingen, van de andere kant heeft de film op bepaalde momenten ook een wat creepy sfeer zoals wanneer de half afgeknaagde robot het woonvertrek binnen strompelt en een hele verhaal begint. Dus dat zat wel redelijk goed hoewel de sfeer van mij verder nog wel wat enger of duisterder gemogen.

Ziet er allemaal prima uit, dun verhaaltje, beetje humor, Johanssen in haar strakke latexpakje, Olsen ook niet misselijk, aardig vermaak voor een avondje maar daar houd het dan ook wel snel mee op.