The Addams Family (1991)

Komedie / Familie

geregisseerd door Barry Sonnenfeld
met Anjelica Huston, Raul Julia en Christopher Lloyd

Oom Fester wordt al 25 jaar vermist. Een geruïneerde advocaat ontdekt dit en stelt een nep-oom voor als de lang vermiste Fester om zo in het bezit te komen van het vermogen van de familie. Deze nep-oom past zich al snel aan aan het macabere leventje van de familie Addams, maar het dochtertje van de familie vertrouwt het niet helemaal.

Heb de film 20 jaar geleden al eens gezien, hij was goed toen, en leuk.
Nu komt ie wat oubollig en vooral traag over.
Maar de prent heeft wel een prima cast, met de ondertussen reeds lang betreurde Raul Julia.

avatar van Hollywood007
Zeer leuk filmpje. Altijd leuk om nog eens terug te zien.
Als kind genoot ik hier al van en dat is nog steeds niet veranderd.
De sfeer is leuk en ook de grappen werken voor mij.
Ook leuk om Christina Ricci zo jong bezig te zien.
Raul Julia is in deze film ook leuk, maar hij was volgens mij altijd al een geweldig acteur.

avatar van Humphrey
Heerlijke zwarte humor met een onnavolgbare Oom Fester. Een film die niet vlug verveelt. 3,5*

die was onlangs op tv met nl subs maar is nergens op dvd te koop. hoe komt dit?

avatar van MizKriz
Ik vind het een heerlijke klassieker.
Zo echt nog de old school humor.
De cartoons heb ik nooit graag gezien,
maar de film is wel beestig.
Verhaal op zich, is wat minder, origineel wel, maar het kon iets beter.
Maar de karakters in de film; maken het daarom zo dol dwaas grappig.

avatar van nclo
Geen minuut verveeld. Nu ben ik een zeer grote fan van zwarte humor en de macabere standjes van de familie, maar als je daar geen genoegen mee neemt dat wordt het al gauw minder. Ik vond hem leuk alleen jammer dat het naar mijn mening iets teveel een wannabe-Tim Burton film werd. Voor de rest, leuk 3,5*

avatar van Beertje45
Niet bepaald mijn soort komedie. Angelica Huston en Christina Ricci passen heel goed in hun rol, maar het is gewoon niet mijn ding. Nogal mager verhaaltje.

avatar van baspls
"We danced the Mamushka while Nero fiddled, we danced the Mamushka at Waterloo. We danced the Mamushka for Jack the Ripper, and now, Fester Addams, this Mamushka is for you."

Erg leuk filmpje dat een klein beetje ondergewaardeerd word. Het had zo van Tim Burton kunnen komen, maar dan het er meer weerd dising in gezeten vermoed ik.

Christopher Lloyd doet het hier erg goed (ik vraag me af hoe ze zijn haar hebben weg gekregen). Ook onze eigen Carel Struycken deed het hier weer erg goed als Lurch al vind ik dat ze hem wat meer in de film mochten laten. Andere acteurs deden het ook zeker niet slecht.

Het verhaal vond ik wel goed. Hoe Gordon door moed gaan voor Fester en uiteindelijk de Addamsen té aardig vind om het geld nog te stellen. Ik vind het dan weer raar dat hij de echte Fester is en door de bliksem zijn geheugen weer terug krijgt.

De muziek is ook wel mooi en past goed bij de film.

Erg leuke en vermakelijke film!

Ik vond de oude serie altijd best leuk. Alle afleveringen leken altijd wel erg op elkaar en het was voorspelbaarheid troef. En dat is deze film ook. Maar dat is in dit geval ook bedoeling. Leuk verhaal. En ondanks dat het een nieuwe verfilming van de oude serie is, toch amusant genoeg. En nog steeds lekker absurd.

avatar van Phantasm
Redelijke komedie met een matig verhaaltje, je moet hier van houden, niet echt mijn ding.

avatar van Richard_Voorhees
Typisch voorbeeld van zó fout dat het weer leuk word.
Ik keek vroeger altijd naar de getekende Addams family serie en mede daardoor was ik ook nieuwsgierig naar deze film. Vooral Christopher Lloyd zet Fester op die geweldige krankzinnige wijze neer die je ook terug ziet in de animatie serie.
Erg leuk voor een keertje.

avatar van Antonev
Christina Ricci, man man man wat is die knap geworden zeg.

avatar van keimpeS
Heerlijke film, pure nostalgie en goed gemaakt.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Visueel nog steeds een lust voor het oog, al zijn sommige special effects wel een beetje gedateerd. De morbide humor is aan de flauwe kant, maar door het enthousiaste spel van de cast (en dan vooral de energieke Raul Julia) wel behoorlijk aanstekelijk. Het gebrek aan een interessant plot breekt de film uiteindelijk op, maar de personages zijn levendig (doods?) genoeg om ook nu nog te zorgen voor een glimlach. Gevolgd door het iets betere Addams Family Values.

avatar van PEN15
Are they dead?
Does it matter?

Ongestructureerd doch goed te volgen, verfrissend verhaal. Vreemde absurde humor die verrassend goed werkte. Burtonesque en aanrader voor wie er al jaren zijn ouderwetse stijl mist. Een geweldige cast met een geschifte Christopher LLoyd én ...Mamushka!

Filmposter uit 1991 kan ik me herinneren als de dag van gisteren en zag hem dit weekend pas voor het eerst, maar is het dus uiteindelijk een soort van misleiding? "uncle" Fester onder de koeienletters "Family"? Wat een knoert van een contradictie.

avatar van Vinokourov
Visueel is de Addams Family echt een feestje. Elke scene is het genieten van de gothische setting waarbij je kunt zien dat veel aandacht is besteed. Het verhaal zelf over de excentrieke familie Addams vond ik een beetje simpel, maar de vele grappige details maken de boel nog best tof. De cast met onder andere Anjelica Huston en Christopher Lloyd is ook lekker op dreef. De jonge Christina Ricci vond ik het sterkst van iedereen en het is opmerkelijk dat het acteertalent van haar toen niet geleid heeft tot een supercarrière. De laatste jaren heeft ze niet in veel grote films gespeeld.

Stukje jeugdsentiment.

Herkijk van zulke dingen vallen soms wat tegen, deze film niet echt gelukkig. Vond The Addams Family vroeger ook erg geinig (die tweede film zelfs nog in de bioscoop gezien) en de charme van het concept is nog niet bepaald vervaagd.

Wel moet je zeggen dat er een sterke Burton vibe hangt, al oogt deze film dan wel iets kaler. Anderzijds vond ik de humor leuker (en iets zwarter) in vergelijking met Burton, die toch iets meer mikt op fantasy en iets meer drama doorheen z'n films gooit. Dan vind ik de aanpak van Sonnenfeld leuker.

Verder een erg fijne casting, acteurs hoeven niet zo heel veel meer te doen dan de bekende typetjes vertolken, maar dat doen ze toch met verve. Zal wel met dat jeugdsentiment te maken hebben, maar deze cast is voor mij dé Addams Family.

Leuk vermaak, nog steeds. Binnenkort het tweede deel ook maar eens herkijken.

avatar van T1000
''It has to warm up... SO IT CAN KILL YOU!!! SHOWTIME!'' Hilarische film van de 'Men in black' regisseur Barry Sonnenfeld die volgens mij ook als een soort vervolg is na de oude serie ( die ik nog niet heb gezien). Een klassieker die ik mij niet kan herinneren, hij is ook begin jaren 90 en ik had hem een paar jaar terug gekocht en maar eens bekeken, en dit is gewoon een leuke familiefilm, of voor jezelf kan natuurlijk ook, want zit maar lekker achterover, want je krijgt de meest rare personages weer te zien. Gomez, Morticia, Wednesday, Pugsley, Lurch, Thing, die gekke oma en mijn favoriet die echt super komisch is gespeelt door Christopher Lloyd; Uncle fester, aan mijn afbeelding is dat ook wel te zien En deze familie is nog steeds zo raar en schrikwekkend zoals je kan verwachten, de kinderen spelen graag met de elektrische stoel, Gomez gooit graag met messen ( heb de gameboy versie, dus als je die kent...;) ) Morticia spreekt graag Frans en vind een kleine marteling zo op z'n tijd niet zo erg, de oma kookt de meest ranzige maaltijden en Lurch zegt niet veel, en dan lach ik vooral door dat hoofd van Fester, met die grote zwarte kringen om z'n ogen, hij hoeft niet veel te zeggen, want die gezichtsuitdrukkingen zijn al genoeg Leuke film

avatar van Gang_Star
Ik dacht eigenlijk dat ik deze film opnieuw had bekeken, maar kreeg gaandeweg steeds meer het idee dat ik deze film nog niet had gezien. The addams family values staat me daarentegen nog prima bij met Fester die verliefd werd, maar deze The Addams Family kwam mij totaal niet bekend voor. In ieder geval is het een vermakelijke film geworden. Met genoeg leuke personages, voldoende humor en zelfs een behoorlijk sfeertje. De acteurs spelen hun rollen best leuk, maar de overduidelijke uitblinker is Christopher Lloyd als uncle Fester.

avatar van Black Math
Als kind heb ik vaak naar de jaren 90 animatieserie gekeken en ik heb ook wel eens flarden van de tweede film gezien. Altijd leuk om te zien vanwege de zwarte humor, waarin de personages precies het tegenovergestelde doen van wat een normaal persoon zou doen.

Dus leuk om eens deze eerste film te zien, die dezelfde zwarte humor vertoont. De sfeer is fijn gotisch, het huis is leuk vormgegeven met allerlei vreemde artefacten zoals een grommend gek en een de vacht van een ijsbeer als vloerkleed dat tot leven komt en voorbijgangers bijt.

Grootste troef zijn natuurlijk de personages, waarbij het helpt dat zowat iedereen van de familie uitmuntend vertolkt wordt. Om er een paar uit te pikken: Huston en Lloyd, maar absolute hoogtepunt is Ricci, ondanks dat ze hier nog zo ontzettend jong was.

De special effects zijn wel duidelijk verouderd, al is dat vooral aan het einde zichtbaar. Eindoordeel: een kleine 3*.

Na het succes van de televisieserie "The Addams Family (TV Series 1964–1966)", wist de familie Addams met deze film ook het witte doek te veroveren.

De familie Addams leeft in een angstaanjagend vervallen kasteel. Een doorsnee gezin kun je hen niet bepaald noemen, met de vreemdste figuren een soort Frankenstein die butler speelt en een loslopende hand. Een op geld beluste account stuurt een "vermiste" oom op ze af om in het bezit te komen van het onmetelijke fortuin van de familie. Deze Uncle Fester (Christopher Lloyd) krijgt een warm welkom in de familie. Hij valt van de ene verbazing in de andere, maar wordt wonderbaarlijk goed opgenomen. Is Uncle Fester eigenlijk wel nep ?

Een Komedie / Familie film (met een flinterdun verhaal) vol heerlijke zwarte humor, gebaseerd op de klassieke strip. De vertolkingen zijn perfect en Nederlander Carel Struycken is briljant gecast als de boomlange butler "Lurch".