• 11.795 nieuwsartikelen

Releasedatum: 3 november 2005

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Corpse Bride

"There's been a grave misunderstanding."

Victor is nerveus voor zijn huwelijk met Victoria. Hij besluit de huwelijksbeloften te oefenen op een uit de grond stekende tak. Tot zijn schrik verrijst uit de grond The Corpse Bride die claimt dat het huwelijk gegrond is. Victor belandt in The Land Of The Dead terwijl Victoria nog altijd op hem wacht in The Land Of The Living. Vindt Victor nog wel zijn ware liefde als deze twee werelden met elkaar in aanraking komen?

Victor Van Dort (stemrol)

Corpse Bride Emily (stemrol)

Victoria Everglot (stemrol)

Nell Van Dort / Hildegarde (stemrol)

William Van Dort / Mayhew / Paul the Head Waiter (stemrol)

Maudeline Everglot (stemrol)

Finis Everglot (stemrol)

Barkis Bittern (stemrol)

Pastor Galswells (stemrol)

Elder Gutknecht (stemrol)

avatar van Stijn B.

Stijn B.

Deze nog eens bekeken en hij blijft een fantastische animatefilm prachtige muziek van danny elfman Die details, de scenes bij de doden hilaarisch !

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Tof.

Het begin is een beetje moeizaam: de ouderlijke personages zijn niet grappig en de liedjes kunnen niet bekoren.

De film herpakt zich wel snel en - ondanks het cliché plotje - ontvouwt zich een vlot en boeiend verhaal, voorzien van wat humor en een knipoog hier en daar.

De stemmencast is trouwens ook dik in orde. Johnny Depp is vrij ingetogen, maar wordt ondersteund door goeie voice-acting van Helena Bonham Carter. Ook leuk is de herkenbare stem van Christopher Lee, die een onderling wedstrijdje houdt met Albert Finney om de laagste toon.

Maar hét pluspunt is uiteraard de animatie. Tim Burton flikt het met stop-motion en creëert voor de zoveelste keer een donkere, droogkomische sfeer. De creativiteit druipt er wederom van af: in de designs van zowel personages als decors, en in de komische knipogen.

De muziek van Danny Elfman (ik heb het niet nagekeken, maar durf er wel mijn hand voor in het vuur steken) tot slot is schitternd en behoort tot z'n beste (film)werk.

avatar van DragQueen

DragQueen

Mooi gemaakte Animatiefilm. Met een duistere sprookjesachtige sfeer. Ook zit het verhaal goed in elkaar, en is het geheel prima uitgevoerd. Tim Burton heeft de regie weer in goede banen geleid, en ook de verzorgde stemmen van o.a Depp en Bonham Carter zijn een toegevoegde waarde. 3,5 Ster.

avatar van Ste*

Ste*

• 1972 berichten

Prachtig gedaan. Het gemiddelde hier valt me wat tegen. Een top 250 notering verdient het wel in mijn ogen, want dit soort visuele creativiteit zie je niet vaak. Zou de gemiddelde MM'er die uit waardering een 3,5 geeft niet beseffen wat een werk hierin gaat zitten, of dat gewoon niet belangrijk genoeg vinden?

Prachtig licht- en kleurgebruik (of eigenlijk gebrek daaraan). Pas wat laat in de film viel bij mij het kwartje dat het rijk van de levenden een stuk donkerder en soberder is dan het dodenrijk. De gelaatstrekken van de personages (enorme kinnen, neuzen) zijn wel soms wat over de top, en dat leidt zeker in het begin soms wat af.

Ook de muziek is fijn, zeker die pianostukjes. Ik vind dat liedjes dit soort films toch een extra soort pit meegeven.

Het verhaal blijft uiteindelijk achter bij de graphics. Ook de pogingen tot humor zijn toch wat te zwak. Ik merkte dat ik op het eind, toen ik de visuele pracht wat gewend was, toch wat verveeld begon te raken, en dat terwijl de film al niet echt lang is. Dat weerhoudt me nét van het geven van een 4.5*, iets wat ik bij bijvoorbeeld Mary and Max wel heb gegeven door het creatieve verhaal en de goed gevonden grapjes.

Toch voor de rest erg goed dit, hoor. Hoewel ik Disney en consorten hoog heb zitten ben ik toch blij dat er nog filmmakers zijn die vormtechnisch wat verder durven te kijken dan dat.

4* - 4,5*

avatar van x_Sheerio_x

x_Sheerio_x

Het is denk ik één van de beste animatiefilms die ik heb gezien.

Prachtig gemaakt, grappig verhaal.

Ik kan deze film wel 10.000 keer kijken en toch blijft hij leuk!

Ik snap wel dat hij voor wat kleinere kinderen (6, 7 jaar) best wel eng is.

Maarja.. dat is Tim Burton he!

Vet leuke film!! Ook best grappige liedjes..

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Mooi gemaakt en boeiend. Het verhaal is een beetje cliché, maar de figuren uit de "dodenwereld" zijn wel heel vermakelijk. De liedjes waren best wel OK maar bleven niet echt hangen. De mensen in de wereld van de levenden zijn heel karikaturaal en niet echt grappig. Was ik Victor geweest had ik een andere keuze gemaakt op het einde. Victoria leek me gewoon te saai om de rest van je dagen bij door te brengen, al was ze natuurlijk wel aardig. Maar ik mag er niet aan denken om met zo een schoonouders opgescheept te zitten! Het is een leuke film om af en toe eens opnieuw te zien, maar zeker geen klassieker in mijn boekje. Victor en Victoria, hadden ze geen inspiratie bij de naamkeuze??

avatar van Insignificance

Insignificance

Fraaie stop-motion met een prachtig dood bruidje, ook schattig hoe dat jurkje over de grond sleept, maar zo veilig dat vijf kwartier nog een zware hap is. Het contrast tussen de grofgebouwde dorpelingen en het breekbare paartje is effectief. De kleurverschillen tussen beide werelden zijn iets te simpel, maar vooruit. Blijkbaar is er bij de doden meer leven te bespeuren dan elders. Wel jammer dat dan gepaard moet gaan overdreven typetjes en geforceerde humor.

Niet eens het grootste probleem, dat zit vooral opgesloten in het verloop. De basis biedt nog prikkelende mogelijkheden, maar Burton speelt in bijna alles op safe, waardoor een nogal gaar verhaaltje z'n flauwe gangetje gaat. Elk gemakkelijk, voor de hand liggen (woord)grapje wordt zo'n beetje gemaakt en dit soort liedjes zijn al gauw goed voor puntenaftrek. Fantasy waarbij de fantasie niet erg op de proef is gesteld. Zo laat het een wat halfzachte indruk achter.

avatar van Hansjepansje

Hansjepansje

Zat echt véél meer in.

Stop-motion is en blijft een geniale techniek, maar Burton doet er amper wat mee. Zitten zeker enkele mooie shots in, vooral als er gespeeld wordt met de belichting in combinatie met de soms mooie achtergronden, maar verder wordt hier vooral een groot gebrek aan creativiteit tentoongesteld op alle mogelijke manieren. Saaie, clichématige hoofdpersonages en ronduit vervelende nevenpersonages (die oorwurm ), simpel verhaaltje, en vooral enorm matige songs. Zaten wel een paar leuke momenten in (de pianoscènes), maar had er echt wel meer van verwacht. 2.5*

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Weer een hele echte Tim Burton film. De stijl is herkenbaar en het visuele aspect speelt de hoofdrol. Vind het zelf prachtig en kan echt genieten van Burton's stijl. Ondanks het feit dat het verhaaltje wat tegenvalt is het toch een geslaagde film, mede dankzij de stemmen van Depp & Bonham Carter.

8/10 (IMDB)

avatar van RuudC

RuudC

Stopmotion is het enige medium waarin Tim Burton echt kan uitblinken. Ooit had ik een hoge pet van hem op, maar zijn meeste live actionfilms vind ik maar saai en veilig. In zijn stopmotionfilms zie ik alle details die hij graag wil laten zien. Corpse Bride mag dan rekenen op behoorlijk wat kritiek, maar ik heb me bijzonder weinig gestoord aan deze film.

Visueel is het smullen. Er zijn volop duistere landschapjes en interieurs. Het Duitse expressionisme is hier ongelooflijk invloedrijk. De figuren zijn stuk voor stuk prachtige karikaturen en de vele visuele grapjes blijven de film interessant houden. Het verhaal is weliswaar minder interessant en uitdagend, maar daar kan ik best mee leven. Ik had namelijk genoeg aan de soms lekker absurde situaties. Uiteindelijk is Corpse Bride een prima, maar inderdaad niet bijzonder sterk, liefdesdrama met een leuke revengetwist. Gewoon een donker sprookje en zo hoop ik dat Burton ze vaker gaat maken.

avatar van shrink

shrink

• 2014 berichten

Leuke en onderhoudende animatiefilm. Hopelijk is ie ook in de Nederlandse taal te verkrijgen?

avatar van Rico120

Rico120

twee worden te gek deze film is goed

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Mooi getekend, maar het verhaal kon me te weinig boeien. Ik hou wel van deze tekenstijl, dus dit zal zeker niet de laatste film van Tim Burton worden voor mij. Een herziening van Edward Scissorhands en Big Fish staan nog op het programma.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Sterke animatiefilm die visueel prima in elkaar steekt maar ook een goed verhaal heeft. Met enkele vreemde personages en af en toe ietwat duister is dit een film die ook prima te kijken is voor een oudere doelgroep en voor de jongsten zelfs misschien iets te eng. Het sterke einde helpt mee aan het slagen als een visueel mooi sprookje dat The Corpse Bride wat mij betreft zonder meer genoemd mag worden.

avatar van Black Math

Black Math

Een beetje tegenvallend. Ik moet haast wel Coraline als referentiepunt nemen, aangezien ik die film ook pas heel recent heb gezien, het ook een stop motion film is, en ook nog eens net als deze film een duistere sfeer heeft.

In Corpse Bride zit zeker veel creativiteit, met name in de wereld van de doden, en dat is het grootste pluspunt van de film. Het moet wel gezegd worden dat het toch wat kaler oogt ten opzichte van Coraline. Ook vond ik de designs van de personages niet heel erg fraai; behoorlijk hoekig. Dat geldt ook voor de animatie, die niet altijd even vloeiend is.

Grootste pijnpunt is de muziek. Bij Coraline erg mooi en dromerig; hier juist heel veel liedjes en die zijn niet al te best. Alleen het liedje over de oorsprong van de Corpse Bride was wel aardig, maar dat heeft ook te maken met dit één van de visueel sterkere scènes is. Het verhaal ten slotte is behoorlijk voorspelbaar, dus ook niet echt geweldig.

Uiteindelijk klinkt dit misschien allemaal erg negatief, terwijl het an sich geen slechte film is en zeker interessante momenten heeft. Het valt alleen nogal tegen in vergelijking met die andere film. 3*.

avatar van Alathir

Alathir

• 2086 berichten

Corpse Bride is niet meteen mijn soort film. Ik heb nog niet erg veel stop motion films gezien maar tot nu toe is er nog niet direct eentje dat mij kon bekoren. Ook deze is weer middelmatig. De muziek is nu niet bepaald geweldig. Op zich levert het wat bij aan de sfeer en geeft het de film een ietwat unieker karakter misschien maar ik had er weinig mee. Erg fijn om in deze film te aanhoren was de stem van Christopher Lee. Man, wat een geweldige stem en hoe passend bij zijn personage. Coraline heb ik nog steeds niet gezien maar zou wel eens mijn volgende stop motion kunnen worden om te kijken.

Het verhaal van Corpse Bride valt op zich wel mee maar het lijkt me leuker voor jonge tieners bijvoorbeeld. Burton weet wel verhalen te scheppen die origineel zijn en daarom ga ik me nog wel verder verdiepen in zijn oeuvre. Al denk ik dat Big Fish wel eens zijn beste gaat blijven.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Heel fijne animatiefilm. De donkere Victoriaanse sfeer druipt van elk beeld af, en staat in mooi contrast met de kleurvolle, doldwaze dodenwereld. De inventiviteit en fantasie van Burton kan hier botvieren (in feite jammer dat hij niet wat meer van dit soort stop-motion animaties heeft gemaakt, want ik vond dit minstens even sfeervol als zijn live action werk), in elk beeld zitten wel grappige details verborgen, maar ook de dialogen hebben van die toffe dubbele betekenissen soms. Het is een kinderfilm, natuurlijk, maar hier haal je als volwassene ook wel wat uit. Het stemmenwerk was prima in orde; met alle vaste waarden van Burton die je voorbij hoort komen.

Fijn. 3.5*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Erg fijne griezel animatiefilm van Burton. Eentje zoals hij ze alleen lijkt te kunnen maken met een op en top luguber sfeertje gespekt met een laagje humor. Aan creativiteit zelden een gebrek bij Burton en dat blijkt hier ook.

Een fijn plot en bovenal geschikt voor zowel jong als oud. Creepy wordt het nooit, maar het sfeertje mag er wel zijn zodat iedereen aan zijn trekken komt. Mooi getekend en eveneens veel oog voor details en verborgen info. Er gebeurt altijd wel iets of er is altijd wel iets leuks te zien op de achtergrond. Kortom een erg fijn donker sprookje!

avatar van Shadowed

Shadowed

Kort maar krachtig?

Leuke quote, deze film is dat echter niet. Corpse Bride stond al voor een aardige tijd op de radar, maar eigenlijk enkel en alleen voor de regisseur die het heeft geregisseerd. Tim Burton is al voor een aardige tijd onder de filmliefhebbers bekend als een creatief regisseur, helaas is deze film niet zijn beste voorbeeld.

Om wel positief te beginnen, de animatie is van hoog niveau en daar kan denk ik elke gebruiker het wel over eens zijn. De beelden schieten prachtig voorbij en de film zit vol met lichtgevende sfeer die het als geheel op weet te beuren. De personages zijn goed ontworpen en het kleurgebruik zit helemaal goed. Het is dan ook best creatief op visueel vlak te noemen.

Het verhaaltje zelf is dat echter niet. De visuele pracht waarin het verhaal verpakt zit smaakt naar meer, dat levert de film echter niet af. We krijgen een erg kort romantiekverhaaltje te verduren die maar net aan weet te boeien. Als kijker krijg je al snel door dat het verhaaltje niks gaat bieden dat maar een beetje vernieuwend is en tot overmaat van ramp wordt het ook allemaal in een speelduur van enkel 76 minuten gepropt.

De film kent een eigenaardig verloop en is zo ingericht dat het op een oude film lijkt die wat meer kleur betreft. Veel beelden worden opzettelijk met zwart-wit geanimeerd waardoor er een oud sfeertje over de film hangt, en dat is best voordelig. De film spreekt het vervolgens tegen met nogal kinderachtige humor die de subtiele sfeer weleens om zeep wil helpen.

Bij elkaar is Corpse Bride geen slechte film, maar door inhoudelijk gebrek aan creativiteit en botsende tonen is het als resultaat redelijk rommelig. Het hart zit niettemin op de goede plek, en later bewees Burton zich een koning met animatie, Corpse Bride is echter nog niet helemaal perfect. Maar de film loop over van potentie en regisseur Burton mag wel qua visueel beelden zijn stempel behoorlijk afdrukken.

avatar van K. V.

K. V.

Lang geleden dat ik deze nog eens had gezien, dus tijd om dit nog eens te doen. Toch wel een hele mooie animatiefilm met ook wel een origineel verhaal. De stemmen waren ook goed gekozen en de sfeer en liedjes waren ook tof. Niet zo'n lange film, maar alles werd mooi afgerond.

Dit keer geen Disney animatiefilm, maar toch heel goed gedaan. Een aanrader.

avatar van teigertje

teigertje

Een knap staaltje poppen cinema, van Tim Burton.

Een mistroostige mysterieuze sfeer, met een prachtig verhaal.

Prachtig gemaakt en aandoenlijk naarmate de film vordert.

Zeer verassende film.

avatar van ZAP!

ZAP!

Wat mij betreft een gelikte versie van The Nightmare before...(1993), maar nog steeds leuk hoor.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Een prima animatiefilm. De animatie - zoals al in veel reviews vermeld - is echt goed. Het verhaal is dun en wat zwak. Dit keer is het echt een goede keuze om de film 76 minuten te laten duren, hoewel je met een ander script dit verhaal best meer 'body' had kunnen geven met dito lengte. Ik vond het een animatie film die niet speciaal voor kinderen is gemaakt: voor de kleinste is deze film sowieso te spannend (ik vind de kijkwijzer van 6 jaar ambitieus en gedurfd) en de humor is niet plat en flauw genoeg voor kleine kinderen. Dit is overigens bedoeld als compliment voor de film . De film neigt soms naar saaiheid. Mijn wederhelft is in slaap gevallen en mijn ogen vielen soms - vooral tijdens de niet bijster interessante liedjes - ook even even dicht. Dat heeft ook met de ingetogen stijl van spreken te maken en het spaarzame gebruik van kleur in de levende wereld. De stemacteurs doen het prima, maar vooral in het begin komt het allemaal wat geforceerd over. Later wordt het beter of ik wen er zelf aan. Maar goed, de gimmick van deze film is toch wel de animatiekwaliteit en hoe goed doordacht de dode wereld is neergezet. Al met al een prima animatiefilm als je een korte film wilt kijken op een doordeweekse dag, maar het steekt niet boven het gemiddelde uit. Daarom 3 sterren.