Corpse Bride (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton en Mike Johnson
met de stemmen van Johnny Depp, Helena Bonham Carter en Emily Watson

Victor is nerveus voor zijn huwelijk met Victoria. Hij besluit de huwelijksbeloften te oefenen op een uit de grond stekende tak. Tot zijn schrik verrijst uit de grond The Corpse Bride die claimt dat het huwelijk gegrond is. Victor belandt in The Land Of The Dead terwijl Victoria nog altijd op hem wacht in The Land Of The Living. Vindt Victor nog wel zijn ware liefde als deze twee werelden met elkaar in aanraking komen?

avatar van Stijn B.
Deze nog eens bekeken en hij blijft een fantastische animatefilm prachtige muziek van danny elfman Die details, de scenes bij de doden hilaarisch !

avatar van Sergio Leone
Tof.

Het begin is een beetje moeizaam: de ouderlijke personages zijn niet grappig en de liedjes kunnen niet bekoren.
De film herpakt zich wel snel en - ondanks het cliché plotje - ontvouwt zich een vlot en boeiend verhaal, voorzien van wat humor en een knipoog hier en daar.

De stemmencast is trouwens ook dik in orde. Johnny Depp is vrij ingetogen, maar wordt ondersteund door goeie voice-acting van Helena Bonham Carter. Ook leuk is de herkenbare stem van Christopher Lee, die een onderling wedstrijdje houdt met Albert Finney om de laagste toon.

Maar hét pluspunt is uiteraard de animatie. Tim Burton flikt het met stop-motion en creëert voor de zoveelste keer een donkere, droogkomische sfeer. De creativiteit druipt er wederom van af: in de designs van zowel personages als decors, en in de komische knipogen.
De muziek van Danny Elfman (ik heb het niet nagekeken, maar durf er wel mijn hand voor in het vuur steken) tot slot is schitternd en behoort tot z'n beste (film)werk.

avatar van DragQueen
Mooi gemaakte Animatiefilm. Met een duistere sprookjesachtige sfeer. Ook zit het verhaal goed in elkaar, en is het geheel prima uitgevoerd. Tim Burton heeft de regie weer in goede banen geleid, en ook de verzorgde stemmen van o.a Depp en Bonham Carter zijn een toegevoegde waarde. 3,5 Ster.

avatar van Ste*
Prachtig gedaan. Het gemiddelde hier valt me wat tegen. Een top 250 notering verdient het wel in mijn ogen, want dit soort visuele creativiteit zie je niet vaak. Zou de gemiddelde MM'er die uit waardering een 3,5 geeft niet beseffen wat een werk hierin gaat zitten, of dat gewoon niet belangrijk genoeg vinden?

Prachtig licht- en kleurgebruik (of eigenlijk gebrek daaraan). Pas wat laat in de film viel bij mij het kwartje dat het rijk van de levenden een stuk donkerder en soberder is dan het dodenrijk. De gelaatstrekken van de personages (enorme kinnen, neuzen) zijn wel soms wat over de top, en dat leidt zeker in het begin soms wat af.
Ook de muziek is fijn, zeker die pianostukjes. Ik vind dat liedjes dit soort films toch een extra soort pit meegeven.

Het verhaal blijft uiteindelijk achter bij de graphics. Ook de pogingen tot humor zijn toch wat te zwak. Ik merkte dat ik op het eind, toen ik de visuele pracht wat gewend was, toch wat verveeld begon te raken, en dat terwijl de film al niet echt lang is. Dat weerhoudt me nét van het geven van een 4.5*, iets wat ik bij bijvoorbeeld Mary and Max wel heb gegeven door het creatieve verhaal en de goed gevonden grapjes.

Toch voor de rest erg goed dit, hoor. Hoewel ik Disney en consorten hoog heb zitten ben ik toch blij dat er nog filmmakers zijn die vormtechnisch wat verder durven te kijken dan dat.

4* - 4,5*

avatar van x_Sheerio_x
Het is denk ik één van de beste animatiefilms die ik heb gezien.
Prachtig gemaakt, grappig verhaal.
Ik kan deze film wel 10.000 keer kijken en toch blijft hij leuk!
Ik snap wel dat hij voor wat kleinere kinderen (6, 7 jaar) best wel eng is.
Maarja.. dat is Tim Burton he!
Vet leuke film!! Ook best grappige liedjes..

avatar van alexspyforever
Mooi gemaakt en boeiend. Het verhaal is een beetje cliché, maar de figuren uit de "dodenwereld" zijn wel heel vermakelijk. De liedjes waren best wel OK maar bleven niet echt hangen. De mensen in de wereld van de levenden zijn heel karikaturaal en niet echt grappig. Was ik Victor geweest had ik een andere keuze gemaakt op het einde. Victoria leek me gewoon te saai om de rest van je dagen bij door te brengen, al was ze natuurlijk wel aardig. Maar ik mag er niet aan denken om met zo een schoonouders opgescheept te zitten! Het is een leuke film om af en toe eens opnieuw te zien, maar zeker geen klassieker in mijn boekje. Victor en Victoria, hadden ze geen inspiratie bij de naamkeuze??

avatar van Insignificance
Fraaie stop-motion met een prachtig dood bruidje, ook schattig hoe dat jurkje over de grond sleept, maar zo veilig dat vijf kwartier nog een zware hap is. Het contrast tussen de grofgebouwde dorpelingen en het breekbare paartje is effectief. De kleurverschillen tussen beide werelden zijn iets te simpel, maar vooruit. Blijkbaar is er bij de doden meer leven te bespeuren dan elders. Wel jammer dat dan gepaard moet gaan overdreven typetjes en geforceerde humor.

Niet eens het grootste probleem, dat zit vooral opgesloten in het verloop. De basis biedt nog prikkelende mogelijkheden, maar Burton speelt in bijna alles op safe, waardoor een nogal gaar verhaaltje z'n flauwe gangetje gaat. Elk gemakkelijk, voor de hand liggen (woord)grapje wordt zo'n beetje gemaakt en dit soort liedjes zijn al gauw goed voor puntenaftrek. Fantasy waarbij de fantasie niet erg op de proef is gesteld. Zo laat het een wat halfzachte indruk achter.

avatar van Hansjepansje
Zat echt véél meer in.

Stop-motion is en blijft een geniale techniek, maar Burton doet er amper wat mee. Zitten zeker enkele mooie shots in, vooral als er gespeeld wordt met de belichting in combinatie met de soms mooie achtergronden, maar verder wordt hier vooral een groot gebrek aan creativiteit tentoongesteld op alle mogelijke manieren. Saaie, clichématige hoofdpersonages en ronduit vervelende nevenpersonages (die oorwurm ), simpel verhaaltje, en vooral enorm matige songs. Zaten wel een paar leuke momenten in (de pianoscènes), maar had er echt wel meer van verwacht. 2.5*

avatar van LOTR-lover
Weer een hele echte Tim Burton film. De stijl is herkenbaar en het visuele aspect speelt de hoofdrol. Vind het zelf prachtig en kan echt genieten van Burton's stijl. Ondanks het feit dat het verhaaltje wat tegenvalt is het toch een geslaagde film, mede dankzij de stemmen van Depp & Bonham Carter.

8/10 (IMDB)

avatar van RuudC
Stopmotion is het enige medium waarin Tim Burton echt kan uitblinken. Ooit had ik een hoge pet van hem op, maar zijn meeste live actionfilms vind ik maar saai en veilig. In zijn stopmotionfilms zie ik alle details die hij graag wil laten zien. Corpse Bride mag dan rekenen op behoorlijk wat kritiek, maar ik heb me bijzonder weinig gestoord aan deze film.

Visueel is het smullen. Er zijn volop duistere landschapjes en interieurs. Het Duitse expressionisme is hier ongelooflijk invloedrijk. De figuren zijn stuk voor stuk prachtige karikaturen en de vele visuele grapjes blijven de film interessant houden. Het verhaal is weliswaar minder interessant en uitdagend, maar daar kan ik best mee leven. Ik had namelijk genoeg aan de soms lekker absurde situaties. Uiteindelijk is Corpse Bride een prima, maar inderdaad niet bijzonder sterk, liefdesdrama met een leuke revengetwist. Gewoon een donker sprookje en zo hoop ik dat Burton ze vaker gaat maken.

Leuke en onderhoudende animatiefilm. Hopelijk is ie ook in de Nederlandse taal te verkrijgen?

avatar van Rico120
twee worden te gek deze film is goed

avatar van TornadoEF5
Mooi getekend, maar het verhaal kon me te weinig boeien. Ik hou wel van deze tekenstijl, dus dit zal zeker niet de laatste film van Tim Burton worden voor mij. Een herziening van Edward Scissorhands en Big Fish staan nog op het programma.

avatar van Gang_Star
Sterke animatiefilm die visueel prima in elkaar steekt maar ook een goed verhaal heeft. Met enkele vreemde personages en af en toe ietwat duister is dit een film die ook prima te kijken is voor een oudere doelgroep en voor de jongsten zelfs misschien iets te eng. Het sterke einde helpt mee aan het slagen als een visueel mooi sprookje dat The Corpse Bride wat mij betreft zonder meer genoemd mag worden.

avatar van Black Math
Een beetje tegenvallend. Ik moet haast wel Coraline als referentiepunt nemen, aangezien ik die film ook pas heel recent heb gezien, het ook een stop motion film is, en ook nog eens net als deze film een duistere sfeer heeft.

In Corpse Bride zit zeker veel creativiteit, met name in de wereld van de doden, en dat is het grootste pluspunt van de film. Het moet wel gezegd worden dat het toch wat kaler oogt ten opzichte van Coraline. Ook vond ik de designs van de personages niet heel erg fraai; behoorlijk hoekig. Dat geldt ook voor de animatie, die niet altijd even vloeiend is.

Grootste pijnpunt is de muziek. Bij Coraline erg mooi en dromerig; hier juist heel veel liedjes en die zijn niet al te best. Alleen het liedje over de oorsprong van de Corpse Bride was wel aardig, maar dat heeft ook te maken met dit één van de visueel sterkere scènes is. Het verhaal ten slotte is behoorlijk voorspelbaar, dus ook niet echt geweldig.

Uiteindelijk klinkt dit misschien allemaal erg negatief, terwijl het an sich geen slechte film is en zeker interessante momenten heeft. Het valt alleen nogal tegen in vergelijking met die andere film. 3*.