Corpse Bride (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton en Mike Johnson
met de stemmen van Johnny Depp, Helena Bonham Carter en Emily Watson

Victor is nerveus voor zijn huwelijk met Victoria. Hij besluit de huwelijksbeloften te oefenen op een uit de grond stekende tak. Tot zijn schrik verrijst uit de grond The Corpse Bride die claimt dat het huwelijk gegrond is. Victor belandt in The Land Of The Dead terwijl Victoria nog altijd op hem wacht in The Land Of The Living. Vindt Victor nog wel zijn ware liefde als deze twee werelden met elkaar in aanraking komen?

Bonifatius
Prachtige film! Het contrast tussen de wereld van de levenden en die van de doden is fantastisch weergegeven. Je kon zowel met Victor als de Corpse Bride goet meeleven.
Zeer geslaagd!

avatar van medansavamhel
Een erg sfeervolle film. Prachtig hoe de stijl zo melancholisch is, maar de film toch zo levendig. Mooi contrast, in combinatie met een net zo mooi, doch simpel maar daardoor des te toegankelijker verhaal.

avatar van Vanitas
De animatie vind ik heel goed passen, Victor kun je wel herkennen als Johnny Depp maar dat is helemaal niet vervelend.
Het verhaal is iets minder maar toch zeer vermakelijk.

Leuke grappen en woordspelingen.

Melvin Udall
Qua geheel natuurlijk erg gelijkend op The Nightmare b4 Xmas maar wat mij betreft op details allemaal net even minder dan zijn voorganger. Overall is het wederom een prachtige film met mooie decors en die heerlijke typische sfeer. Als personage is Jack Skellington natuurlijk niet te overtreffen en gelukkig is daar ook geen poging toe gedaan. De personages zijn allen weer erg leuk met als uitschieter de CorpsBride. Het echte poppengevoel ontbreekt bijna doordat de bewegingen zo supergoed gedaan zijn.
Graag meer van dit soort films!!!!

Net zoals the nightmare before christmas vond ik dit een hele leuke film, misschien nog wel net iets leuker. Dit soort films zijn echt erg leuk om te zien!

avatar van wyatt earp
Deze film heeft zo´n geweldige sfeer, dat is met geen pen te beschrijven. Dat kom je echt niet vaak tegen. En al helemaal niet in animatie films. De mooie sfeer komt mede door de muziek van Danny Elfman. Die kerel is ook geniaal. Zoals dat stuk dat Victor op de piano speelt, in 1 woord geweldig. Jammer dat dat zo kort duurde. Ook het duet met de corpse bride is mooi.
Als je dat aanvult met de stem van Johnny Depp als een soort bonus, heb je toch een geweldige film te pakken. Mijn raad: kijken die hap, je zult echt niet beschaamd uitkomen.

avatar van Tigerlily
Ik vind dit zo'n fantastische film, echt een van mijn favorieten. Prachtig geanimeerd, goed gecaste stemmen (Helena Bonham Carter was echt geweldig ) en een goed te volgen verhaal. Hij duurde ook precies lang genoeg en werd nooit saai

Aanrader!! Hij krijgt van mij 5 sterren

avatar van Spetie
Toch wel een tegenvaller dit. Burton weet in ieder geval mooie animatie neer te zetten met een redelijke sfeer, maar dan houden de pluspunten toch al snel op. Ik vond het verhaaltje redelijk met erg voorspelbare grapjes, tegenvallende personages en vooral niet zo mooie muziek. De muziek was ook nog eens een groot gedeelte van de film aanwezig, dus het is dan logisch dat dit de gehele kijkervaring nogal beinvloedt. De film deed op sommige momenten qua stijl een beetje denken aan The Nightmare before Christmas, wat ook niet zo gek is natuurlijk, maar komt daar toch niet bij in de buurt. Jammer en van de zeven films die ik tot nu toe van Burton gezien heb helaas zijn minste!

avatar van Pudna
Zo mooi gemaakt, deze film! Met nog echte poppen (en stop motion techniek), geen animatie zoals je ze tegenwoordig (bijna) alleen nog maar ziet. Heel mooi.
Verhaal vind ik ook erg mooi, de sfeer, de muziek (Danny Elfman!) noem maar op. Gewoon een prachtig sprookje.
Van mij 4,5 sterren!

Pastichio Rocker
Mooi gemaakte stop-motion animatiefilm, maar erg oninteressant, slaapverwekkend en uitermate vervelend uitgewerkt. Na vijftien minuten zat ik al op het display te kijken hoe lang ik nog moest. Na vijftig minuten ellende heb ik het dan ook maar voor gezien gehouden.

Als ik ergens wel een hekel aan heb dan zijn het (animatie)films die plotseling uitbarsten in een musical met tenenkrommende zang, en deze film zit er vol mee. Dit soort geneuzel verpestte voor mij ook al grotendeels The Nightmare Before Christmas, en is ook de reden dat ik tot de dag van vandaag met een grote boog om Sweeney Todd ben heen gelopen.

De stemmen zijn op zich aardig gekozen, maar de muziek was saai en niet erg memorabel, en de visuele grapjes zijn veelal cliché en al zo vaak gebruikt in andere films dat het alleen nog maar irriteert. De film duurt volgens de dvd-hoes zo'n 70 minuten, maar dit is al veel te lang, getuige het feit dat ik me al na een kwartier verveelde. Wellicht dat de film het beter zou doen als een kortfilm van zo'n 30-40 minuten.

The Corpse Bride heeft me doen inzien dat Tim Burton teveel vertrouwt op hetzelfde trucje, maar deze keer komt hij er niet mee weg. Het is cliché op cliché op cliché. De film vertoont verder veel overeenkomsten met een oudere film van Burton, namelijk Beetlejuice. Deze film is honderd keer plezanter om naar te kijken dan dit gebroddel. Jammer maar helaas.

Pastichio Rocker schreef:

volgens mij kom tim burton er heel mooi weg, volgens veel mensen een klassieker, en een verdiende oscarnominatie (die hij eigenlijk had verdiend).

Pastichio Rocker

Zoek het woord 'klassieker' eens op.
Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.

Het gebruik van de term klassieker kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring of productkwaliteit. In andere domeinen is een klassieker wèl een vastomlijnd begrip.

waarom zou ik?

hollywood king schreef:

waarom zou ik?

wyatt earp schreef:

rrrriiiiiggggghhhtttt

avatar van !!!!*Lucky
wyatt earp schreef:

film_kaza
De beste film die ik in tijden heb gezien.
Ik voelde me weer een kind. Alsof mijn moeder me een duister, maar erg leuk sprookje voorlas.

Het heeft een erg leuk verhaal, mooie sfeer, leuke grappen en het is zo ongeloofelijk goed gedaan dat je gewoon vergeet hoe het nou gedaan is.

Corpse Bride ligt dicht tegen 4,5 aan maar verdiend die niet. Wat ik vaker heb met Burton, is dat de muziek gewoon niet boeiend is. Nergens zit er een duidelijk ritme en ze kunnen echt over alles zingen. Het enige wat eraan boeide waren de teksten.

avatar van Montorsi
Leuke animatiefilm, met een leuk verhaaltje.

Nergens echt groots moet ik alleen zeggen, animaties zijn goed maar ook niet verbluffend, sfeer is goed in orde, stemmen zijn aardig. Verhaal is ook de moeite waard, en zeker gezien de speelduur. Iets te veel liedjes ook, zeker in het begin, zonder dat er een directe aanleiding voor was.
Waar ik me nog wel het meest mee vermaakt heb is de subtiele humor!

avatar van dancingbunny
Mooi gemaakt! Gezien op Halloween
Dit is zoiezo mijn genre van films...
Mooi stop motion effecten, spannende verhalen ( vaak aan de horror-achtige kinderfilm kant )
Maar op de een of andere manier kon ik mijn aandacht maar niet op de film houden
Het verhaal vond ik wat slapjes deze keer, en er waren een paar saaie momenten in... Ook de leuke, gezellige sprookjes achtige magie sfeer was deze keer niet aanwezig
Volgens mij lag het vooral aan het verhaal, denk ik
Misschien hadden ze het wat kleurrijker kunnen maken..?
2,5 voor het stemmenwerk en de stop-motion techniek

avatar van domuslucis
Origineel verhaal en mede dank zij de muziek een sprankelend gebeuren.

avatar van canciser
Veel mensen schatten deze film totaal fout in. Je kunt deze film niet in het rijtje 'kinderfilm' zetten, zo moet je ook niet denken. Het is animatie waardoor de link al snel gelegd wordt met een kinderfilm. Ik vond de sfeer zeer sterk en het verhaal was ook erg goed. 4*

canciser schreef:

Helemaal met je eens. Deze films passen inderdaad niet in dat straatje.

avatar van Katharina
Prachtige film! Ik dacht ook altijd dat het meer een kinderfilm was, maar dat is zeker niet zo!
Mooi verhaal en prachtige muziek en prachtige beelden (vooral van de corpse bride). Echt een aanrader!!
Enige nadeel is dat hij zo kort duurt.

Juneau
Heel aangenaam filmpje. Heeft me zeer verrast.

avatar van Jawaddedadde
Heel erg mooie animatiefilm die het - uiteraard - vooral van het visuele moet hebben.

Verhaal is erg magertjes en de karakters zijn ééndimensionaal, maar gelukkig is er op het scherm meer dan genoeg te zien om je bij op te warmen. Mooie tegenstelling qua vormgeving en kleurgebruik wat betreft de wereld van de levenden en die van de doden. Kon om beurten ook sympathie opbrengen voor Victor, Victoria én de Corpse Bride.

Negatief puntje: die vrij stupide liedjes. Had wat mij betreft niet gehoeven.

Maar verder erg genoten.

geweldige leuke film weer van tim burton, de animatie vind ik heel leuk gemaakt net als the nightmare before christmas. Die stem van johnny depp blijft gewoon leuk alleen de liedjes van the nightmare before christmas vond toch beter maar voor de rest geweldig.

Heerlijke film!

avatar van seantogood
Aardige animatie van Tim Burton en aardig verhaal.

Het stopmotion is goed gelukt.. Visueel heel sterk..

Mooie scores van Danny Elfman. Echt prachtig, hou van dat stijl en op de manier waarop het wordt geanimeerd de lijnen en de structuur.

Enige minpunt is dat sommige dingen beter konden uitgewerkt.

De begin en voor het eind kun beter.

Een prima filmpje, voor mij niet beter dan 'The Nightmare Before Christmas'.

Nog net geen 4.0

avatar van huVILEub
Erg grappige animatie. Ziet er visueel heel mooi uit. Het heeft een wat onorigineel verhaal maar dan in Tim Burton stijl, wat het weer erg grappig maakt. Sowieso zat er goede humor in. Erg leuke karakters en op de achtergrond waren soms ook leuke dingen te zien. De liedjes vond ik alleen minder en overbodig. Hoewel de dansjes van de dode er wel weer erg grappig uitzagen. Buiten de liedjes stond er overigens wel mooie muziek onder.